2024-08-09, 22:41
  #25
Medlem
DrJolls avatar
De får för dåligt betalt för hårt arbete. Plus att det är mindre bär i skogen nu.
Citera
2024-08-09, 22:42
  #26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Varken svenskar eller invandrare vill jobba och staten ser till att dom inte behöver.

Hur förklarar man annars att ingen svensk eller invandrare jobbar vare sig som bärplockare eller foodora?
Ja, detta är nog ett problem.

Om myndigheter och företag hjälpte ordnade fram ett paket med resa och boende och kanske litet annat så skulle det bli så mycket lättare att hoppa på. Om man dessutom ställde krav på arbetssökande att, inom rimliga gränser, ta vad som finns så borde det gå att få folk.
Citera
2024-08-09, 22:44
  #27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vad anser du man ska göra?
Tvångsrekrytera folk som i Nazityskland eller Nordkorea?
Vad är lönen som bärföretagen erbjuder?
Är du säker på att den är så pass hög som idioterna i Tidölaget kräver?
Om svenskar inte vill plocka bär så vill dom inte.
Konstiga argument.

Villkoren är trots allt inte jättedåliga. Med ett bra rese/boende/lönepaket borde det gå att locka folk.

Att du inte gillar nuvarande regering och ser nordkoreaner överallt, det är ditt problem.
Citera
2024-08-09, 22:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Konstiga argument.

Villkoren är trots allt inte jättedåliga. Med ett bra rese/boende/lönepaket borde det gå att locka folk.

Att du inte gillar nuvarande regering och ser nordkoreaner överallt, det är ditt problem.

Så vad är villkoren.
Har du något att publicera?

Vart finns de flesta bärjobben? På ställen ditt svenskar skulle kunna ta sig några månader och hitta bostad och huga i?
Citera
2024-08-09, 22:48
  #29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nä, man måste ha flitiga bärplockare.
Det är svårt att tvångsrekrytera bärplockare av den anledningen.
Bärföretagen och syltföretagen är livrädda för att literpriset blir skyhögt, svårsålt och att lingonsylten kommer att kosta 200 kr burken.
En omotiverad bärplockare som släpps lös i skogen är nog det sämsta som finns
Det där med tvångsrekrytering förstår jag inte alls. Var får du det ifrån? Bärindustrin måste lära sig att locka till sg arbetskraft, precis som alla andra branscher. Jag ser det som ett fattigdomsbevis att branschen lägger sig ned och dör bara för att den inte får Thailändare. Nog kan branschen bättre än så. Men den verkar tafatt.

Jag förstår dina övriga invändningar, men här menar jag att staten borde kunna hjälpa till och på något sätt hjälpa till ekonomiskt om volymerna blir för låga. Trots allt är det betydligt billigare att ha 6.000 pers i arbete och staten skjuter till litet stödpengar, än att dessa 6.000 går arbetslösa.
Citera
2024-08-09, 22:50
  #30
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vad anser du man ska göra?
Tvångsrekrytera folk som i Nazityskland eller Nordkorea?
Vad är lönen som bärföretagen erbjuder?
Är du säker på att den är så pass hög som idioterna i Tidölaget kräver?
Om svenskar inte vill plocka bär så vill dom inte.

Nej, man kan inte tvångsrekrytera folk. Men den som inte har någon utbildning och lever på bidrag kan man kan förklara för att de inte kan få några bidrag om de väljer att inte arbeta, även om det råkar vara bärplockning.

Ett brev till alla singlar utan barn mellan 18-30 som har bidrag: "på måndag ska du infinna dig på centralstationen klockan 09:00 för vidarfärd till Sundsvall för att arbeta där 02 Juli - 05 September. Vid utebliven närvaro stryks Akassa/Socialbidrag/Bostadsbidrag för motsvarande tid...."
Citera
2024-08-09, 22:53
  #31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Så vad är villkoren.
Har du något att publicera?

Vart finns de flesta bärjobben? På ställen ditt svenskar skulle kunna ta sig några månader och hitta bostad och huga i?
Lönen har jag redan publicerat. Vad gäller resa och boende menar jag att branschen, tillsammans med myndigheter, borde sätta samman ett paket med resa och boende, så att det blir enkelt för intresserade att hoppa på.

Situationen är litet konstig: om det nu har fungerat med Thailändare som flyger över halva jordklotet så vore det konstigt om det inte gick att ordna resor inom Sverige. Bärindustrin behöver tänka till och anstränga sig litet.
Citera
2024-08-09, 22:54
  #32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det där med tvångsrekrytering förstår jag inte alls. Var får du det ifrån? Bärindustrin måste lära sig att locka till sg arbetskraft, precis som alla andra branscher. Jag ser det som ett fattigdomsbevis att branschen lägger sig ned och dör bara för att den inte får Thailändare. Nog kan branschen bättre än så. Men den verkar tafatt.

Jag förstår dina övriga invändningar, men här menar jag att staten borde kunna hjälpa till och på något sätt hjälpa till ekonomiskt om volymerna blir för låga. Trots allt är det betydligt billigare att ha 6.000 pers i arbete och staten skjuter till litet stödpengar, än att dessa 6.000 går arbetslösa.
Staten skall absolut inte finansiera bärplockning
Citera
2024-08-09, 22:54
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Nej, man kan inte tvångsrekrytera folk. Men den som inte har någon utbildning och lever på bidrag kan man kan förklara för att de inte kan få några bidrag om de väljer att inte arbeta, även om det råkar vara bärplockning.

Ett brev till alla singlar utan barn mellan 18-30 som har bidrag: "på måndag ska du infinna dig på centralstationen klockan 09:00 för vidarfärd till Sundsvall för att arbeta där 02 Juli - 05 September. Vid utebliven närvaro stryks Akassa/Socialbidrag/Bostadsbidrag för motsvarande tid...."

Vartifrån ska dom resa?
Citera
2024-08-09, 22:54
  #34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
De får för dåligt betalt för hårt arbete. Plus att det är mindre bär i skogen nu.
I år är det ett mycket bra bärår. Har själv varit norrut och plockat en del. Både blåbär, lingon och hjortron.
Citera
2024-08-09, 22:56
  #35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja man ogillar att anställa svenskar till såna jobb. Man föredrar utländska.
Jo förvisso, men om det nu inte finns utländska att tillgå så måste man försöka med svenska. Med rätt förutsättningar borde det gå.
Citera
2024-08-09, 22:56
  #36
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år är det ett mycket bra bärår. Har själv varit norrut och plockat en del. Både blåbär, lingon och hjortron.
Okej men det varierar stort beroende på var i landet. Men det borde rimligtvis vara relativt mycket, det har ju regnat en hel del. Ingen torka osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in