Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-09, 15:45
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
I samband med friluftsliv o terränglådeaktiviteter.

Man börja piffa upp knorr spageteria o varma koppen men sen börja man o kocka riktig mat ofta i fält

Aldrig ätit skräpmat och är uppvuxen på carnivore

Aha!
Ja matlagning i skogen/på fjället är magiskt.
Allt smakar gott redan innan man börjar jobba med det
Citera
2024-08-09, 16:16
Medlem
Turbobaguetts avatar
Skulle anordna en kräftskiva för många år sedan, på den tiden man var tvungen att koka egen kräftlag till de djupfrysa kräftorna för att få dillsmak. Gick och köpte ett exemplar av Allt om Mat som hade recept på kräftlagen. Efter en lyckad kräftskiva sätter jag mig och läser resten av tidningen...
Sedan var jag fast. Betyg på min matlagning nu efter många år är nog mellan 4,5-5.
Citera
2024-08-09, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Jag börjar med mig själv.

Jag växte upp i ett hem där fiskpinnar, blodpudding, korvstroganoff och falukorv med makaroner var standard.
Kroppen tål en hel del stryk alltså, eftersom jag fortfarande har hälsan i behåll.

Denna traumatiska barndom, som uncle fucking ben förstörde, gav alltså inget intresse till att söka sig till en kockutbildning; tvärtom var matlagning någonting som bara var tvunget att göras.

Men efter ett visst kinavirus började härja och efter år av terapi, så fick jag en snilleblixt:

Det här med matlagning verkar ju avkopplande. Och är det inte lite kul att få ingredienser att funka ihop? Vore det inte lite spännande att stå upp och ta fighten mot Uncle Ben?
Jag hade också innan det blivit mer intresserad av kost ur ett hälsoperspektiv , och då får man fan ta och lära sig litegrann för att inte lida

Det var så jag började. Så jag är fortfarande ingen mästerkock utan en intresserad glad amatör. Som man brukar säga.

*Varför/hur blev ni intresserade av matlagning?
*Vad lagade era föräldrar?
*Vad är er skill level? 1-5 (1=Jag kan inte ens koka ägg, 3=Medelsvensson, 5= Pro)
Hade jag också växt upp i ett hus med blodpudding hade jag inte heller varit matintresserad : D
Jag växte upp i ett hus med mycket grill, fisk och annat gott på den vägen började jag laga mat tillsamma med min mamma och därefter utvecklade ett eget intresse för god mat.
Nu älskar jag lägga flera timmar på att laga mat
Citera
2024-08-09, 16:30
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivankas
Hade jag också växt upp i ett hus med blodpudding hade jag inte heller varit matintresserad : D
Jag växte upp i ett hus med mycket grill, fisk och annat gott på den vägen började jag laga mat tillsamma med min mamma och därefter utvecklade ett eget intresse för god mat.
Nu älskar jag lägga flera timmar på att laga mat

Fast nu är jag ju det!
Men grattis till din priviligierade uppväxt
Citera
2024-08-09, 16:54
Medlem
klybans avatar
Kommer inte ens ihåg, då jag alltid varit intresserad av mat.
Dock första egna rätte skedde vid 8år, och det blev inte gått och jag lärde mig min första läxa.
Och den var att var försiktig med torkad rosmarin, då det inte alls blir gott om man tar för mycket.

Och sen komiskt när man börja skolan och matutbildning, så blev den lite tråkig då det mesta som man lärde sig visste man redan.

Senare gav jag upp all arbete med mat, då jag insåg de tråkiga arbetstiderna och det var inget jag ville veta av.
Men han sköta en B&W-Restaurang och planeringen och tillagningen av maten redan vid 15år, då söndag och kanske inte så stort tryck.
Men ändå, det var rätt stort då för mig och fick beröm för min mat.

Idag försöker jag testa nytt lite då och då, dock inte samma frenesi idag som förr.
Men mesta dels hittar man på egna rätter och vad man är sugen för dagen.
Citera
2024-08-09, 17:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Aha!
Ja matlagning i skogen/på fjället är magiskt.
Allt smakar gott redan innan man börjar jobba med det

Går ganska o jobba me lite utökat friluftskök med lite teflonpannor o extrakärl o kanske en extra gaslåga i form av en ultralätt toppbrännare förutom spindelbrännaren.

Visp går o köra med skakburk/skakflaska osv

Nidomjölkpulver för o göra grädde eller rödmjölk
Smör går att ha med även i veckor om det är under 22 helst

Sen tips om lite halvfabrikat(fusk) varmkoppsoppor som räksoppa blir en god fisksås eller t.om till bara potatis.
Finns ju blåbands 1l soppor också , dessa trimmas upp med att dom görs med.mjölk gjort av nido o smör.

Sen är nån grytmysare till utvalda kärl ett måste , gjort av liggunderlag så lättvikt även där
Citera
2024-08-09, 19:29
Jag blir lugn i hjärnan av att stå och laga mat känns som någon form av terapi att stå och dona med en boeuf burgeoning. Stressbortviftande aktivitet.

Eftersom jag har jobbat inom yrket så ser mig som en blyg fyra smaksäker.
Senast redigerad av Congelado 2024-08-09 kl. 19:31.
Citera
2024-08-09, 20:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag blir lugn i hjärnan av att stå och laga mat känns som någon form av terapi att stå och dona med en boeuf burgeoning. Stressbortviftande aktivitet.

Eftersom jag har jobbat inom yrket så ser mig som en blyg fyra smaksäker.

Att döma av dina tidigare trådar så tror jag du överskattar din förmåga till en 4 av en 5 gradig skala
Men instämmer med dig helt att det är som terapi att laga mat ;-)
Det är som man befinner sig i en annan värld fri från problem under stunden man står
å lagar till nåt från grunden.

Jag tycker det är helt obegripligt att det finns nog för många i sverige som inte gör sitt eget käk ifrån grunden. Att det tar lång tid som de skyller på är inte sant helt enkelt. Finns miljoner rätter som tar inte med än 30 min. Man räknar inte heller tid det tar att puttra nåt eller ugnsbaka nåt eftersom man gör inget under den tiden som har med matlagning att göra

Sen heter det Boeuf bourguignon btw ;-)
Citera
2024-08-09, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Att döma av dina tidigare trådar så tror jag du överskattar din förmåga till en 4 av en 5 gradig skala
Men instämmer med dig helt att det är som terapi att laga mat ;-)
Det är som man befinner sig i en annan värld fri från problem under stunden man står
å lagar till nåt från grunden.

Jag tycker det är helt obegripligt att det finns nog för många i sverige som inte gör sitt eget käk ifrån grunden. Att det tar lång tid som de skyller på är inte sant helt enkelt. Finns miljoner rätter som tar inte med än 30 min. Man räknar inte heller tid det tar att puttra nåt eller ugnsbaka nåt eftersom man gör inget under den tiden som har med matlagning att göra

Sen heter det Boeuf bourguignon btw ;-)
Du får tro vad du vill jag är inte här för att skryta. Om du kände en duktig kock du hade vetat att dom hatar att laga mat hemma det påminner för mycket om jobbet stressen så det blir enkla lösningar som något färdigt/halvfärdigt eller att bruden lagar åt dom. Om du syftar på tråden om fryspizza din dömmare.
Citera
2024-08-09, 20:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du får tro vad du vill jag är inte här för att skryta. Om du kände en kock du hade vetat att dom hatar att laga mat hemma det påminner för mycket om jobbet stressen så det blir enkla lösningar som något färdigt/halvfärdigt eller att bruden lagar åt dom. Om du syftar på tråden om fryspizza din dömmare.

Så äre nog, men överlag så bör de istället få med sig mat ifrån sitt jobb åtminstone till sig själv
Men klart att familjen ska födas, så egentligen är det ännu lättare då om kocken köper hem råvarorna direkt ifrån jobbet som bonus pga att han jobbar där och med van hand slänger ihop nåt som ändå är
väldigt näringsrikt och gott fast det tar inte så lång tid

Finare mat uteblir som kan liknas vid "alfred nobel middag" eller att "kungen ska få smaka på delikatesser" man standardmat kan man lika gärna laga när man kommer hem

Fördelen med att va kock borde ju vara att man får käka och köpa hem billig mat eller råvaror
Känner några flyktigt på facebook som jobbar på skolkök eller på hotell och de har definitivt fördelar ang mattillgången och kostnaden. Jag frågar aldrig dom om exakt recept (kan va mycket halvfabrikat där ochså) eller köksrutiner som inte alls går att jämföra med ett vanligt hemkök och eftersom jag redan vet att jag kan göra det godare för mig, än det jag provat.

Om nån jobbar på mcdonalds .. betyder det att de slänger ihop nåt enkelt hemma då ochså ?
Stress förekommer i många yrken förövrigt
Citera
2024-08-09, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Så äre nog, men överlag så bör de istället få med sig mat ifrån sitt jobb åtminstone till sig själv
Men klart att familjen ska födas, så egentligen är det ännu lättare då om kocken köper hem råvarorna direkt ifrån jobbet som bonus pga att han jobbar där och med van hand slänger ihop nåt som ändå är
väldigt näringsrikt och gott fast det tar inte så lång tid

Finare mat uteblir som kan liknas vid "alfred nobel middag" eller att "kungen ska få smaka på delikatesser" man standardmat kan man lika gärna laga när man kommer hem

Fördelen med att va kock borde ju vara att man får käka och köpa hem billig mat eller råvaror
Känner några flyktigt på facebook som jobbar på skolkök eller på hotell och de har definitivt fördelar ang mattillgången och kostnaden. Jag frågar aldrig dom om exakt recept (kan va mycket halvfabrikat där ochså) eller köksrutiner som inte alls går att jämföra med ett vanligt hemkök och eftersom jag redan vet att jag kan göra det godare för mig, än det jag provat.

Om nån jobbar på mcdonalds .. betyder det att de slänger ihop nåt enkelt hemma då ochså ?
Stress förekommer i många yrken förövrigt
Där jag jobbade det var ok att ta med mat ibland hem typ efter 12h av jobb utan rast men på riktigt det var mycket överblivna rester som hade stått i ett värmeskåp i 8h eller något ingen aptitretare för mig. Sen börjar man tröttna på maten man serverar också när man själv äter den till lunch varje dag och vill bort från den typen av mat. Jobbade på en finare restaurang, i alla fall från utsidan inget hak.

Det är ju inte lagligt att ta ut varor åt dom anställda men det förekommer i stor skala ett utbrett fenomen. Precis som öppen alkoholism och annat missbruk i denna bransch. Du kan beställa vad som helst nästan via datorn även bra erbjudandet på kött saker du knappt kan få tag på och om du får tag på det du får betala sjuka pengar.

Ser inte Mcdonalds som en restaurang det får inte ens heta det i Italien eftersom dom håller sin nivå. Hur stressigt det är där kan jag inte svara på men dom friterar pommes och monterar äckliga burgare sen häller upp läsk det behövs ingen utbildning inget intresse ingen kunskap inget driv ingenting för att göra något sådant.
Citera
2024-08-09, 21:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Där jag jobbade det var ok att ta med mat ibland hem typ efter 12h av jobb utan rast men på riktigt det var mycket överblivna rester som hade stått i ett värmeskåp i 8h eller något ingen aptitretare för mig. Sen börjar man tröttna på maten man serverar också när man själv äter den till lunch varje dag och vill bort från den typen av mat. Jobbade på en finare restaurang, i alla fall från utsidan inget hak.

Det är ju inte lagligt att ta ut varor åt dom anställda men det förekommer i stor skala ett utbrett fenomen. Precis som öppen alkoholism och annat missbruk i denna bransch. Du kan beställa vad som helst nästan via datorn även bra erbjudandet på kött saker du knappt kan få tag på och om du får tag på det du får betala sjuka pengar.

Ser inte Mcdonalds som en restaurang det får inte ens heta det i Italien eftersom dom håller sin nivå. Hur stressigt det är där kan jag inte svara på men dom friterar pommes och monterar äckliga burgare sen häller upp läsk det behövs ingen utbildning inget intresse ingen kunskap inget driv ingenting för att göra något sådant.

Därför många kanske inte väljer å va kock när det är alltid tidspress. Bättre då att driva nåt snabbmat hak där det mesta är förberett i lugn och ro innan och anställa med diverse bidrag. Många gillar nog laga mat men i sin takt . Dock så är det ju mest kunder till lunchen så har lite svårt å se att det är galet mycket driv i allt inkl att kollektivavtal med arbetsmiljölagar gäller även i kök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in