Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-08-09, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Därför många kanske inte väljer å va kock när det är alltid tidspress. Bättre då att driva nåt snabbmat hak där det mesta är förberett i lugn och ro innan och anställa med diverse bidrag. Många gillar nog laga mat men i sin takt . Dock så är det ju mest kunder till lunchen så har lite svårt å se att det är galet mycket driv i allt inkl att kollektivavtal med arbetsmiljölagar gäller även i kök
Exakt yrket förstör din passion för matlagning, det kan vara en erfarenhet att ha provat men att stå och harva med mat sådär gör än verkligen äcklad av mat till slut kunde inte äta räkor under en period efter att ha hanterat så förbannat mycket räkor på jobbet.

Det är dessutom mycket slarvfel om du är seriös på jobbet du hatar sånt typ en kökspojke som fått jobb direkt via hans anhöriga. Han kan ingenting inte ens hacka en lök korrekt och det är din uppgift att hantera pojken på ett lugnt och petagotiskt vis samtidigt som du inte kan köra på som mot dom andra kockarna för då har du kränkt hans känslor. Det är hårt restaurang där man skriker varandra i ansiktet av ilska sedan skålar på kvällen och stutar fred inget är personligt det är stress och ilska som man nästan lever på.

Jag vet inte var du bor men här det kom kunder 24/7 dock extra högt tryck vid lunch och när det är finare på kvällen och serveras alkohol.
Citera
2024-08-10, 14:52
Medlem
Gothenburgers avatar
Det var nog när jag blev med hus i trettioårsåldern och började grilla som en dåre året runt (gör det ej längre) som intresset för att laga mat från grunden tog fart.

Att laga en riktigt najs middag med bra råvaror är ren terapi för mig.

Uppväxt på radhusbiff, Pitepalt, Stroganoff, lövbiff, potatis, O'boy och Skogaholmslimpa.

Medelbra i köket......3-5 beroende på typ av matlagning. Paradrätter är Bibimbap, Guydon, Bolognese, Biff Rydbergd. Pannkakor och köttbullar (svensk och italian style) är jag bäst i världen på. Ganska kung på att grilla.

Jag har dock tagit gift på att aldrig att ge mig på Biff Wellington igen någonsin.
Senast redigerad av Gothenburger 2024-08-10 kl. 15:06.
Citera
2024-08-10, 15:07
Medlem
Lill-Anns avatar
Fick intresset av min mamma och sen var det roligt laga mat på hemkunskapen i skolan.😺
Citera
2024-08-10, 15:08
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag blir lugn i hjärnan av att stå och laga mat känns som någon form av terapi att stå och dona med en boeuf burgeoning. Stressbortviftande aktivitet.

Eftersom jag har jobbat inom yrket så ser mig som en blyg fyra smaksäker.

Ja, det är avstressande.💤
Citera
2024-08-10, 15:08
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det var nog när jag blev med hus i trettioårsåldern och började grilla som en dåre året runt (gör det ej längre) som intresset för att laga mat från grunden tog fart.

Att laga en riktigt najs middag med bra råvaror är ren terapi för mig.

Uppväxt på radhusbiff, Pitepalt, Stroganoff, lövbiff, potatis, O'boy och Skogaholmslimpa.

Medelbra i köket......3-5 beroende på typ av matlagning. Paradrätter är Bibimbap, Guydon, Bolognese, Biff Rydbergd. Pannkakor och köttbullar (svensk och italian style) är jag bäst i världen på. Ganska kung på att grilla.

Jag har dock tagit gift på att aldrig att ge mig på Biff Wellington igen någonsin.

Haha, vad är det?
Flintastek?
Citera
2024-08-10, 15:09
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Haha, vad är det?
Flintastek?

Blodpudding
Citera