2024-08-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Korrekt lag på att kattee skall vara Chippade och registrerade hos Jordbruksverket

Farfar har ju sagt att Snövit följer med A till nya boendet. Om ingen sådan katt finns registrerad, så är det väl skäl för att anmäla till LS? Eller har jag uppfattat det fel, svårt att minnas vem som påstått vad nu när tråden är så lång och jag inte varit med i facebookgrupperna.
Citera
2024-08-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Oj, Sorry Saga. Tack för rättelsen

Ingen fara, går så snabbt här inne så lätt att bli så. Jag tycker dock detta fallet känns mer och mer som form av assistans bedrägeri eller liknande inte bara Essie för dokumentationen som finns är ganska informativ och antingen är A så funktionsnedsatt och farlig som beskrivs eller så är det överdrivet för mer assistans fast hon redan hr dubbelassistans? Jag menar hon har ju tydligen haft Daglig verksamhet som hon vägrat gå till och enligt andra uppgifter skall ha fungerat men nu är hon helt livsfarlig och då skaffar man en hund till henne som måste skyddas ifrån henne men förväntas hjälpa henne

Det påstås till LSS boendet på Torggatan 9 i Enköping att A haft ett fungerande boende och aktivitet på sitt förra LSS boende och att hon kom ifrån ett privat vårdbolag, att boendet inte var beredd på den komplexa problematiken och att hon defakto blev farlig med tanke på flertal incidenter

Sen när hon ska bo hemma kräver man mer assistans än dubbelassistansen hon redan har, man förlorar i förvaltningsrätten om ökad assistans, förlorar överklagar kammarrätten som är just nu en pågående process inte ens beviljade prövningstillstånd ännu men borde ju ske snart ett beslut på det. I överklagan så har man tagit massa underlag från mkt papper som IVO, utlåtanden m.m uppåt 123 sidor vara Mycket är maskad vilket betyder att de är så känsliga uppgifter så de måste maskas men även på begäran av ombudet den 5/8

Detta känns mer skumt än bara en hund försvunnen:
Citera
2024-08-08, 14:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Mao är 3 år en lögn. Hunden föds 2021, 1 år minst hos foder då den börjar testas. Essie flyttar till A 2023

När tog familjen beslut om att skaffa en assistanshund?
Hur lång tid tog den inledande processen, att hitta en lämplig leverantör, att gå igenom det första och det andra mötet, att gemensamt skapa måldokument och skriva avtal?
Hur lång tid tog det att därefter finna en lämplig hund, Essie?
Hur länge väntade familjen på att Essie skulle få rätt ålder för att kunna påbörja sin utbildning?
Hur lång tid tog samträningen?
När certifierades ekipaget?

För du har väl förstått att det som kallas "utbildning" och enligt HH tar 1-1,5 år, bara är en bråkdel av processen, varken att hitta lämplig hund eller samträningen ingår i den tiden.

Du har uppenbarligen inte svaret på någon av ovanstående frågor, så det är rätt magstarkt av dig att påstå att det skulle vara en lögn!

Om familjen inledde processen sommaren 2020 och ekipaget certifierades i våras, så tog det nästan 4 år. Nu vet vi att det inte tog så lång tid, men bara som ett exempel på att en process på 3 år mycket väl ryms inom de ramar som finns. Så nej, det behöver inte alls var en lögn som du påstår!
Citera
2024-08-08, 14:48
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. Vem som helst kan starta en juridisk byrå och ge råd.
Exakt. Det är precis det jag försöker peka på. Advokat är ju en skyddad titel. Men inte jurist. Jag förutsätter att pappa P känner till det. Personen han har anlitat har tydligen verkat som rättsombud inom FUB. Hittar honom dock inte i deras aktuella lista. De är lekmän och inga jurister. (De påstår sig heller inte vara jurister, men det kan nog vara luddigt för många som inte har koll.) De kan få stöd via sina förbundsjurister och går säkert en och annan kurs, men det krävs ingen juridisk universitetsutbildning för att de ska gå in som ombud för sina medlemmar.

Gratis är gott. Klart att P är medlem i FUB och därmed gärna anlitar en gratisjobbare. Men om jag hade så bra lön som P så skulle jag nog välja en riktig advokat när det gäller så viktiga ärenden. Dessutom är advokater (tillsammans med präster under själavårdssamtal) de enda som i alla lägen har absolut tystnadsplikt. Kanske kan vara en fördel...
Citera
2024-08-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Farfar har ju sagt att Snövit följer med A till nya boendet. Om ingen sådan katt finns registrerad, så är det väl skäl för att anmäla till LS? Eller har jag uppfattat det fel, svårt att minnas vem som påstått vad nu när tråden är så lång och jag inte varit med i facebookgrupperna.

Exakt så, det är väldigt oroande information om katten är med på boendet med A som inte ska vara ansvarig för något djur alls. Så länge katten inte är Chippad eller registrerad på Jordbruksverket så bryter de emot djurskyddslagen och riskerar vite
Citera
2024-08-08, 14:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu vet vi ju, då Hundhjälpen väldigt tydligt sagt att kontakten med familjen startade, när A bodde inom kommunal verksamhet, att din teori om nödlösning inte kan stämma. Familjen hade inte kunnat förutse att det skulle bli ett skyddsstopp och inte heller är det speciellt rimligt att misstänka att kommunen då skulle uppfinna en egen lösning som inte finns i vanliga fall.

Så nej, de uppgifter som hittills finns i fallet motsäger din teori, åt det kraftigaste.

Bra att du uppmärksammar detta. Det sprids så mycket skitsnack och trådsanningar att det är helt makalöst.

Bara det faktum att assistanshund kostar 300 papp och tar minst ett par år att få, i detta fallet runt 3 år enligt pappan, bevisar redan det att det inte kan ha varit en nödlösning.
Citera
2024-08-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När tog familjen beslut om att skaffa en assistanshund?
Hur lång tid tog den inledande processen, att hitta en lämplig leverantör, att gå igenom det första och det andra mötet, att gemensamt skapa måldokument och skriva avtal?
Hur lång tid tog det att därefter finna en lämplig hund, Essie?
Hur länge väntade familjen på att Essie skulle få rätt ålder för att kunna påbörja sin utbildning?
Hur lång tid tog samträningen?
När certifierades ekipaget?

För du har väl förstått att det som kallas "utbildning" och enligt HH tar 1-1,5 år, bara är en bråkdel av processen, varken att hitta lämplig hund eller samträningen ingår i den tiden.

Du har uppenbarligen inte svaret på någon av ovanstående frågor, så det är rätt magstarkt av dig att påstå att det skulle vara en lögn!

Om familjen inledde processen sommaren 2020 och ekipaget certifierades i våras, så tog det nästan 4 år. Nu vet vi att det inte tog så lång tid, men bara som ett exempel på att en process på 3 år mycket väl ryms inom de ramar som finns. Så nej, det behöver inte alls var en lögn som du påstår!

Essie var inte ens född 2020 🤣 Hh hade ingen aning om att hon fanns då heller då Hh köpte Essie av uppfödaren kennel ledsagaren och Essie var hos sin fodervärd P som utbildade tsm med HH och HH sålde Essie till familjen efter det. Den matchningen kan ha skett tidigast när Essie gjort BPH och lämplighetstestet och efter att hon var grundutbildad, matchning kan alltså tidigast skett efter det att HH hade Essie själva.
Citera
2024-08-08, 14:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Essie var inte ens född 2020 🤣 Hh hade ingen aning om att hon fanns då heller då Hh köpte Essie av uppfödaren kennel ledsagaren och Essie var hos sin fodervärd P som utbildade tsm med HH och HH sålde Essie till familjen efter det. Den matchningen kan ha skett tidigast när Essie gjort BPH och lämplighetstestet och efter att hon var grundutbildad, matchning kan alltså tidigast skett efter det att HH hade Essie själva.
Har du något datum när bph gjordes
Citera
2024-08-08, 14:58
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra att du uppmärksammar detta. Det sprids så mycket skitsnack och trådsanningar att det är helt makalöst.

Bara det faktum att assistanshund kostar 300 papp och tar minst ett par år att få, i detta fallet runt 3 år enligt pappan, bevisar redan det att det inte kan ha varit en nödlösning.
Det är enligt "pappan" ...m tanke på "trådsanningar" osv så är frågan vad hamnar den "sanningen" under?
Mer trovärdig? Det kan också diskuteras..
Citera
2024-08-08, 14:58
Medlem
Citat:
Det är väl lag på att katter ska vara reggade med chip?

Ja, eller öronmärkning. Men det finns ett otal katter som varken är märkta eller registrerade.

Enligt PÖ ska katten Snövit med till det nya boendet o då nu länsstyrelsen fått upp ögonen på familjens djur bör de snarast märka o registrera katten.
Annars är det en brist o kan bli till ett eget föreläggande. Så vi får se hur snabbt någon av familjen läser här o hur snabbt Snövit blir registrerad.
Citera
2024-08-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Ja, då är det ett brott mot djurskyddslagen.
Citera
2024-08-08, 15:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Essie var inte ens född 2020 🤣

Och du fattar inte varför det är helt irrelevant. Jag är inte ett skvatt förvånad!

Det är återigen tydligt att du inte har någon som helst kunskap och erfarenhet av hundar allmänhet och assistanshundar i synnerhet, och än mindre processen i att skaffa sig en assistanshund.

En sådan process börjar med ett beslut om att skaffa en sådan hund. Och ett sådant beslut kan mycket väl komma innan den hund man till sist får, är född.

Faktum är, att varenda hund jag någonsin köpt, bestämde jag att jag skulle köpa, innan hunden ens var född. Och detsamma gäller de allra flesta hundägare. Det är bara så det är. Även om du inte fattar ett skit av det. Detsamma gäller mina katter, med ett undantag, katten som jag tog över för att den annars skulle ha blivit avlivad. Hon ligger här och sover tryggt på min arm.

När det gäller assistanshundar är processen så klart lite annorlunda än för en "vanlig" sällskaps- utställnings- eller brukshund, men att processen startar tidigt är inget konstigt.

Så sluta du sprida din okunniga skit och börja istället lyssna lite på de som faktiskt kan något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in