2024-08-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
så du förstår inte att en olycka också kan vara djurplågeri? Är det kort nog för att du ska förstå?
Det var snarare dina felformulerade ord och meningar som var svåra att förstå. Så om din kille slår dig och sedan säger att det var en olycka så är det okej då menar du?
Citera
2024-08-12, 13:39
Medlem
Citat:
så du förstår inte att en olycka också kan vara djurplågeri? Är det kort nog för att du ska förstå?
Sen så kan jag upplysa dig om att om brukaren råkar sparka till sin hund när hon gungar och hon har sina assistenter på plats så är det deras ansvar att det inte händer sådana olyckor då dom är brukarens förlängda arm. Samma sak gäller ju om vilken familj som helst har djur, eller tycker du vi ska börja anmäla alla familjer med barn och djur för för sådana här saker händer förmodligen i dom flesta familjer.
Citera
2024-08-12, 13:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Poängen är väl att man faktiskt inte VET saker utan att ha sett det själv? Sen att man råkar ge en hund en spark ifrån gungan är inte misshandel utan det blir ju en olyckshändelse. Jag har råkat sätta mig på min hund när den fick ett busanfall och sprang in i mig, ska jag åka dit för misshandel då?

Citat:
Det var snarare dina felformulerade ord och meningar som var svåra att förstå. Så om din kille slår dig och sedan säger att det var en olycka så är det okej då menar du?
Det är du som uppenbarligen inte förstår någonting, inte hur ett diskussionsforum fungerar och inte vad djurplågeri är, så att antyda att jag är homo är bara dumt och meningslöst här...

nu var det du som ursäktade dig för att du ramlade på hunden med att det var en olycka och inte djurplågeri, medan jag beskrev det som både en olycka och djurplågeri....
Citera
2024-08-12, 13:46
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Sen så kan jag upplysa dig om att om brukaren råkar sparka till sin hund när hon gungar och hon har sina assistenter på plats så är det deras ansvar att det inte händer sådana olyckor då dom är brukarens förlängda arm. Samma sak gäller ju om vilken familj som helst har djur, eller tycker du vi ska börja anmäla alla familjer med barn och djur för för sådana här saker händer förmodligen i dom flesta familjer.

poängen är att detta ska förhindras och inte bortförklaras som du gör och det är stor skillnad på en 4-åring och en 23-åring som mentalt är 4 år när de sparkar en fotboll på hunden eller sparka hunden, gunga och sparka den med benen eller tvinga den att sitta i solen, allt detta har PÖ filmat, så varför har han inte tagit hand om det kontinuerligt som en vanlig hundägare skulle göra...
Citera
2024-08-12, 13:47
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Låter rimligt att båda har ansvar om hunden skapar oegentligheter eller skada.

Frågan är hur är det i djurskyddslagens ansvar gällande hunden inte får sina behov tillgodosedda och far illa?

För frågar man Länsstyrelsen är det hundägaren som har det ansvaret, jag tänker de är ju två skilda händelser och två skilda lagar? Det är om inte annat intressant hur olika händelser bedömma.

Ägaren givetvis. Personal kan ju ta till Lex Maja då.
Citera
2024-08-12, 13:48
Medlem
Citat:
Det är du som uppenbarligen inte förstår någonting, inte hur ett diskussionsforum fungerar och inte vad djurplågeri är, så att antyda att jag är homo är bara dumt och meningslöst här...

nu var det du som ursäktade dig för att du ramlade på hunden med att det var en olycka och inte djurplågeri, medan jag beskrev det som både en olycka och djurplågeri....
Jag antydde ingenting men nu vet vi ju att du är kille men nog om det. Sen vet jag mycket väl hur ett diskussionsfurum fungerar men vissa spårar regält som det här. Och jag ursäktade mig inte utan jag talade bara om ett exempel på en olycka som hänt mig.
Sen vad som gäller angående mitt vetande om djurplågeri så kan jag bara upplysa om att jag har en utbildning inom djurvärlden och även livslång erfararenhet av djur så jo jag vet faktiskt en hel del.
Citera
2024-08-12, 13:51
Medlem
Citat:
poängen är att detta ska förhindras och inte bortförklaras som du gör och det är stor skillnad på en 4-åring och en 23-åring som mentalt är 4 år när de sparkar en fotboll på hunden eller sparka hunden, gunga och sparka den med benen eller tvinga den att sitta i solen, allt detta har PÖ filmat, så varför har han inte tagit hand om det kontinuerligt som en vanlig hundägare skulle göra...
Läsförståelse verkar inte vara din starka sida. Hur vet du att PÖ inte tagit en diskussion med alla inblandade osv?
Citera
2024-08-12, 13:52
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jag antydde ingenting men nu vet vi ju att du är kille men nog om det. Sen vet jag mycket väl hur ett diskussionsfurum fungerar men vissa spårar regält som det här. Och jag ursäktade mig inte utan jag talade bara om ett exempel på en olycka som hänt mig.
Sen vad som gäller angående mitt vetande om djurplågeri så kan jag bara upplysa om att jag har en utbildning inom djurvärlden och även livslång erfararenhet av djur så jo jag vet faktiskt en hel del.
ja, jag förstår inte hur du kan sitta här och bortförklara djurplågeri mot en hund som troligen dog av misshandeln...
Citera
2024-08-12, 13:52
Avslutad
Citat:

Faktum är att PA inte ansvarar för att brukare inte ska begå brott.
Citera
2024-08-12, 13:58
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Läsförståelse verkar inte vara din starka sida. Hur vet du att PÖ inte tagit en diskussion med alla inblandade osv?

min eventuella läsförståelse har lite med detta att göra, även om alla som försvarar PÖ använder det flitigt mot alla andra så fort de inte har några bättre argument...

men om PÖ hade gjort detta hadde han också fått erkänna att han övervakade alla PA på jobbet hela dagen, därför vet jag att detta inte gjordes...
Citera
2024-08-12, 13:59
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Jobbade med en för några år sedan som beställde hem grejer… med bank-ID… vi PA var personens händer och fick knappa in koden…Personen har rätt att beställa vad den vill oavsett kostnad och den som är PA MÅSTE knappa in koden och hjälpa till…

Men då kan ju inte den personen ha god man eller förvaltare? Eller så har personen gott om.pengar så det inte finns några restriktioner och inte den problematiken att personen köper ihjäl sig/spelar bort sina pengar.
En person utan förvaltarskap/godman är det väl självklart att denna ska kunna göra inköp på egen hand.
Förvaltaren /godman brukar ju föras över en summa antingen, dagligen eller veckovis så personen ska kunna köpa mat och så på egen hand. Eller om det är något särskilt som ska inhandlas.
Citera
2024-08-12, 14:01
Medlem
Citat:
min eventuella läsförståelse har lite med detta att göra, även om alla som försvarar PÖ använder det flitigt mot alla andra så fort de inte har några bättre argument...

men om PÖ hade gjort detta hadde han också fått erkänna att han övervakade alla PA på jobbet hela dagen, därför vet jag att detta inte gjordes...
Jasså så du vet att assistenterna inte berättade detta för pappan fören efter att hunden försvunnit.. Det låter ju jäkligt märkligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in