2024-08-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men det här ren bullshit!

Att A inte är kapabel att påverka sin vård kan jag möjligtvis hålla med om, fast det är meningen att hon ska tillfrågas och delta.

Men att P, i egenskap av den som är både pappa och förvaltare och mamma C som är PA och ansvarar för assistenterna, är de som ska se till att vården gör det de en så självklar sak att det inte ens ska ifrågasättas.

Det märks ju i dokumenten att föräldrarna går över lik för att få det som de anser rätt och riktigt. Dokumentationen från vården är inte offentlig men det lär vara samma visa där. Och det är inte fel, så menar jag inte.

Bara att det är orimligt att tro de inte påverkar vården.

Sist jag kollade (okej, jag har inte kollat med spelar roll) så är varken C eller P legitimerad läkare, tandläkare eller veterinär, och har därför inte rätt att föreskriva medicin. Alltså är det upp till en läkare fortfarande. En läkare som har en mycket svår etisk balansgång, med en patient som inte kan lämna ett informerat samtycke, som lagen föreskriver. En läkare, som med den informationen som hittills är känd i fallet måste hålla det troligt att det handlar om bemötande snarare än sjukdom. Om A också varit omedicinerad det första 20-21 åren så blir det inte heller lättare. Låt oss vara ärliga, det här är en problematik som verkar ha visat sig ytterst sent i livet.
Citera
2024-08-08, 22:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag tog en skärmdump på artikeln du efterfrågar men hon sade ingenting i den stilen. Däremot har en viss romanförfattare fabulerat ihop att det var JS ord i ett av sina inlägg; det kanske var därför du blev konfunderad.

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag tror att HH förmodligen avsiktligt gjort avsteg från sina egna riktlinjer. Bortförklaringen att de inte fått information om A från personal från boendet håller inte även om den kanske stämmer i bokstavlig mening för hur skulle de få tag på sekretessbelagd information?

Ok, bra. Då har vi rett ut frågan om vad hon sa angående bäst före-datum på Essie. Det kom från annat håll.

Men intrycket att hon var väldigt positiv till A som hundförare kvarstår. Och jag har en känsla av att hon var mer medveten om att A inte klarade kraven för certifiering. Hon ville sälja en dyr hund och såg mellan fingrarna. Och det kopplar jag ihop med att hon i en annan artikel beklagar sig över sin ekonomi och ville ha statsbidrag för att inte gå under.
Citera
2024-08-08, 22:12
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nja, nu måste vi väl ändå lugna ner oss lite igen. P är inte dömd för olaga kameraövervakning sist jag kollade. Inte heller något brott relaterat till det. Det kan vi nog alla vara överens om. Alltså är han oskyldig, ännu så länge. Så om någon vill påstå att han begår olagligheter, så är det väl ändå den som är bevisbördan vad jag kan förstå, och inte den "andra sidan" som hävdar att han är oskyldig. Det brukar ju vara så att den som hävdar det får bevisa det.

så att unga assistenter som blivit kuvade av PÖ med familj inte anmält detta betyder automatiskt att han är oskyldig, tror du?
det jag vet är att jag inte lagligt kan hyra ut lägenheten jag har om jag har bevakning där som jag säger inte är i bruk utan att bryta mot lagen, men för att bli dömd för det måste hyresgästen först veta att Jag bryter mot lagen så tydligt att det är du som inte förstår här
Citera
2024-08-08, 22:17
Medlem
Citat:
Sist jag kollade (okej, jag har inte kollat med spelar roll) så är varken C eller P legitimerad läkare, tandläkare eller veterinär, och har därför inte rätt att föreskriva medicin. Alltså är det upp till en läkare fortfarande. En läkare som har en mycket svår etisk balansgång, med en patient som inte kan lämna ett informerat samtycke, som lagen föreskriver. En läkare, som med den informationen som hittills är känd i fallet måste hålla det troligt att det handlar om bemötande snarare än sjukdom. Om A också varit omedicinerad det första 20-21 åren så blir det inte heller lättare. Låt oss vara ärliga, det här är en problematik som verkar ha visat sig ytterst sent i livet.

Men hon får ingå äktenskap o rösta...

Varför skulle hon vara omedicinerad de första 20-21 åren? Hur ologiskt som.helst.
Citera
2024-08-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Skriv hellre vuxen kvinna än "tjej" och "Flicka"
Lite lustigt att jag i inlägga 6402 påpekade just ordvalet "Tjej" och " flicka" och då vart påhoppad av den " trevliga" flashmaner. Läser jag trådarna så är det vad jag kan se, så är det du och flashmaner som använder sig av " tjej" och "flicka" lustigt sammanträffande kanske?
Citera
2024-08-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det är en skillnad på att lägga sig i och aktivt förhindra, vilket är vad jag läser in av PÖ:s beteende i stycket jag citerar.

Du svarade aldrig på en fråga jag ställde i tråden tidigare förresten. Anser du att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?

Det jag ser är att de har olika uppfattningar av vad den skulle innehålla. Något som är bra, då det dokumentet ska ligga till grund för insatsen. Så när du läser att P förhindrat, så läser jag att kommunen börjat försent med övergången till verksamheten, och inte heller prioriterat dokumentet tillräckligt mycket. Kanske också själv saknar kunskapen om vad en genomförandeplan bör innehålla.

Nej, det har jag inte svarat på. För jag har ärligt talat inte sett det. Men jag kan svara på det frågan, fast antagligen inte som du vill. Jag tror inte att A har en omfattande aggressivitet. Människor som träffat henne säger att hon är underbar, smart och ganska skön att umgås med. Det aggressiva beteendet är alltså något annat, ett symtom. Anser jag att samhället bör rensa bort de symtomen, så är svaret ja.
Jag påstå inte att det är enkelt, men jag tror, så här på utsidan att det är möjligt att nå mycket långt. Kanske inte till 100%, utan vissa gånger kommer stödpersonal behöva ta hand om utbrotten, men mycket långt. Och i det arbetet att hantera hennes utbrott, så kan det ju vara så illa att man någon gång kommer behöva vara fysisk, och helt enkelt hindra henne från att skada saker.
Om det då är så att orsaken till utbrotten är ångest, så ja, då måste man ju rensa bort ångesten från hennes liv.
Är det PMS, så ja, då måste man ju hantera det problemet.
Är det bara medicin som kan lösa dessa problem, då är det ju så, och man måste då försöka få ett informerat samtycke. Nu tror inte jag att så skulle vara fallet, men som jag sagt, så är jag inte läkare.
Citera
2024-08-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Lite lustigt att jag i inlägga 6402 påpekade just ordvalet "Tjej" och " flicka" och då vart påhoppad av den " trevliga" flashmaner. Läser jag trådarna så är det vad jag kan se, så är det du och flashmaner som använder sig av " tjej" och "flicka" lustigt sammanträffande kanske?
Tropcana och flashmaner menade jag använder sig av " tjej"och "flicka" jag anser är man 23 el 24 år är man vuxen kvinna.
Citera
2024-08-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion

Varför skulle hon vara omedicinerad de första 20-21 åren? Hur ologiskt som.helst.

Har du någon journal som säger att hon varit medicinerad?
Och om hon nu varit medicinerad och ändå haft dessa anfall, så fattar jag inte varför det är fortsatt tjat om medicin, då den uppenbarligen inte fungerat.
Citera
2024-08-08, 22:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Men snälla, att den här kvinnan är psykiskt sjuk och mår oerhört dåligt kan inte råda någon som helst tvekan om. Då får man vara smidig med samtycke.

Och du kan väl inte tycka att personalen får skylla sig själv om de blir bitna, knivhotade etc.
Citera
2024-08-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten

så att unga assistenter som blivit kuvade av PÖ med familj inte anmält detta betyder automatiskt att han är oskyldig, tror du?
det jag vet är att jag inte lagligt kan hyra ut lägenheten jag har om jag har bevakning där som jag säger inte är i bruk utan att bryta mot lagen, men för att bli dömd för det måste hyresgästen först veta att Jag bryter mot lagen så tydligt att det är du som inte förstår här

Det är en viktig princip i alla västerländska rättssystem, är man inte dömd är man oskyldig. Hävdar någon att han inte är oskyldig, så äger man bevisbördan. Inte de som säger att han är oskyldig.
Citera
2024-08-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion

Låter mycket konstigt det han skriver. Undrar hur dom gjorde på psykakuten i Uppsala när hon blev inkörd efter incidenten på det tidigare boendet. Brukar dom inte ge något så att personen lugnar ned sig då?
Jag har en känsla att föräldrarna varit ovilliga att medicinera redan när A var liten. Varför detta motstånd till medicin som kan hjälpa?
Citera
2024-08-08, 22:26
Medlem
Nu tycks Essies stamtavla ligga ute i fb tråden Essie - vad vet vi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här