2024-08-08, 20:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ukraina bekräftar ingenting. Men gissningar nu är att Ukraina var redo att skyffla in mer soldater utifall att de första attackerna gick bra. Så över dagarna som kommer nu kanske vi ser ett stort slagfält bildas där tiotusentals soldater på båda sidor slåss och det blir inte i skyttegravar såsom tidigare utan ett mycket rörligt krig.

Jag tror inte att det ukrainska målet är att hålla mindre platser i västra Ryssland in i döden, jag ser det som meningslöst. Man har strategiska och taktiska mål med denna offensiva operation, och jag tror att de är av en helt annan art.

Ja, alla operationer i brigad och kårstorlek består av förband som angriper och reservförband som sätts in för att utnyttja eventuella genombrott, eller förstärka vid framryckning mot en hårdnackad fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Så kan det mycket väl vara. Samtidigt så finns inga förbereda försvarsställningar och skyttevärn likt det gör i östra Ukraina. Det påverkar förmodligen framfarten också.

Det påverkar absolut framryckningstakten. Frågan är dock om ryssarna ens har operationell reserv av den typ som skulle krävas för att utnyttja ett större genombrott. Jag är skeptisk till det.
Citera
2024-08-08, 21:02
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ryssarna är nog väldigt trötta på kriget. Det känns mer som en förhoppning än att de utgår från verkligheten med sitt tal om Ardenneroffensiv. Tvärtom så är Ukraina i en stark uppbyggnadsfas där de fått mycket material och väntar på ännu mer för att kunna göra stora offensiver.

Men Ukraina inser också de hela tiden måste slåss för att göra maximal skada på Rysslands militär varje dag och kan inte passivt sitta och vänta på att bli tillräckligt starka för att ta tillbaka ockuperade områden.

Tiden talar för Ukraina och de flesta experter förväntar sig starka offensiver mot Ryssland år 2025-2027, men det kommer såklart lite som en överraskning att Ukraina gör en attack nu mot ett försvarslöst Ryssland och går in i Ryssland. Vilket givetvis är en riktigt smart åtgärd som många väntat på att de ska göra eftersom det kommer skada och chocka Ryssland riktigt ordentligt.

Nu blir det förmodligen väldigt svårt för Ryssland att försörja sin stora arme i ockuperade Ukraina och jag gissar att man därför kommer flytta på en del av trupperna tillbaka till Ryssland för att minska försörjningsproblemet och samtidigt stärka sina gränser så inte Ukraina kan fortsätta göra förödande räder.

Det i sin tur innebär att Ryssland kommer försvagas rejält till när Ukraina gör sin offensiv för att återta ockuperade områden.
Alla är trötta på kriget. Att behöva uppleva detta är inte roligt.
Men Ryssland har mer pojkar att skicka ut i döden än Ukraina.
Vi får hoppas och be om fred snart.🙏
Citera
2024-08-08, 21:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Därför att Kreml dragit en röd linje vid angrepp på civila på ryskt territorium. Nato bistår ju med vapen, missiler, intelligence osv.
Om det är den strategin som gäller för Ukraina i fortsättningen och inte bara en tillfällig insats, ja då har vi lite större problem för oss i Nato att vänta.

Jag vet inte hur mycket jag ger för ryska röda linjer, ärligt talat.

Ja, NATO förser Ukraina med vapen, men det är inte en krigshandling. Jag kan inte heller se hur Ryssland skulle ha förmåga att stöta sig med NATO när de har sådana uppenbara problem med ett mycket svagare land som Ukraina.
Citera
2024-08-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror inte att det ukrainska målet är att hålla mindre platser i västra Ryssland in i döden, jag ser det som meningslöst. Man har strategiska och taktiska mål med denna offensiva operation, och jag tror att de är av en helt annan art.

Ja, alla operationer i brigad och kårstorlek består av förband som angriper och reservförband som sätts in för att utnyttja eventuella genombrott, eller förstärka vid framryckning mot en hårdnackad fiende.

Det påverkar absolut framryckningstakten. Frågan är dock om ryssarna ens har operationell reserv av den typ som skulle krävas för att utnyttja ett större genombrott. Jag är skeptisk till det.

Precis, man har ingen anledning att försvara och betala ett högt pris för det utan kan helt fokusera på attackera där ryssarna är svaga och orsaka maximal förstörelse, helt enkelt välja själv när och var man slåss. Det är en oerhörd fördel eftersom Ukraina inte har som mål att erövra några specifika platser utan bara kan härja runt sålänge som ryssarna inte blir starkare än ukrainarna.
Citera
2024-08-08, 21:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har oerhört svårt att se att det skulle röra sig om 1000 man. Det förefaller mer och mer troligt att det rör sig om en operation med flera brigader, kanske till och med i kårstorlek.
Baserat på de vapensköldar som har setts på bilder och klipp kan man identifiera fyra brigader:

80:e och 82:a luftlandsättningsbrigaderna, samt 22:a och 61:a mekaniserade infanteribrigaderna.

Reguljära förband, alltså, och din gissning om att ukrainarna opererar i kårstorlek tycks stämma. En liten armékår, men ändå.

God jakt!
Citera
2024-08-08, 21:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Har Putin verkligen tagit över kommandot som Hitler gjorde i slutet?

Jösses alltså vilken skandal. Och hela världen ser på när de blir invaderade av Ukraina

Kaffekokaren från Dresden; en modern Gröfaz.
Citera
2024-08-08, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Jasså? Ja, det värsta som kan hända är kanske att Ryssland förklarar krig mot Ukraina?
Eller aktioner mot Natobaser på olika sätt och vis som hämnd?
Nu tror jag inte att USA vill dras in i det lika lite som de vill dras in i krig mot Iran, men både Israel och Ukraina vill gärna se till att få med storebror när det kärvar.
Citera
2024-08-08, 21:05
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Därför att Kreml dragit en röd linje vid angrepp på civila på ryskt territorium. Nato bistår ju med vapen, missiler, intelligence osv.
Om det är den strategin som gäller för Ukraina i fortsättningen och inte bara en tillfällig insats, ja då har vi lite större problem för oss i Nato att vänta.
Man kan ju kanske tycka att Ryssland borde föregå med gott exempel om de nu vill undvika sådant. Typ som att inte döda civila i Ukraina, eller för all del överhuvudtaget uppehålla sig militärt i Ukraina
Citera
2024-08-08, 21:07
Medlem
Herrejävlar så kaxigt o modigt!

Hade någon av oss svennebananer försvarat Sverige på detta vis?

Helskotta vilka krigare dessa ukrainare!

Putin kan omöjligt sätta in Kärnvapen utan att kränka väst dvs Nato, eller kan han?

Taktiska? Radioaktivitet sprids inte till tex Polen, Rumänien?

Putin lär sitta med fingret på knappen av ursinne…
Citera
2024-08-08, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Man kan ju kanske tycka att Ryssland borde föregå med gott exempel om de nu vill undvika sådant. Typ som att inte döda civila i Ukraina, eller för all del överhuvudtaget uppehålla sig militärt i Ukraina

Ja det kan man tycka.
Men nu handlar det om ev konsekvenser som TS vill diskutera och inte om hur det borde vara i den bästa av världar.
Citera
2024-08-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Alternativ 4 är att Ryzzland tar sitt pick och pack och återgår till sina egna gränser, och låter Ukraina göra vad fan de vill inom sina - även av Ryzzland - erkända gränser. Efter att ett rejält krigsskadestånd är erlagt så kan man försiktigt släppa in utedassimperiet i värmen igen. Det är det vi strävar efter.

Du som de flesta vatniks verkar ha fått på hjärnan att Ukraina ska "besegra" ryzzland. Ukraina har inte, har aldrig haft och kommer aldrig att ha som mål att besegra ryzzland. De vill bara slänga ut ryzzarna och deras trashanksarmé ut ur sitt land.

Så varför har inte Ukraina kastat ut ryssen under alla dessa år? De gjorde ett tappert försök förra sommaren, men då dök det plötsligt upp mängder av klipp på X och andra plattformar som visade misslyckade ukrainska anfall. Många tappra män dog helt i onödan den sommaren på den ukrainska sidan, något som tystades ner i väst. Om du frågar väst vem som håller på att vinna kriget, får du svaret att Ukraina kan trycka tillbaka ryssen. Det är en lögn utifrån vad jag har sett. Rapporter om både brist på artilleri och bemanning är inte hemliga.

Så vilka alternativ finns när du inser att Ukraina inte kan besegra ryssen med våld? Ska du kanske hota ryssen med din kökskniv? Nej, sunda människor inser att alla alternativ är dåliga, men vissa alternativ är bättre än andra. Som jag ser det är det bästa av alla dåliga alternativ att göra påtryckningar för ett vapenstillestånd som ett första steg. Därefter får vi som vuxna människor diskutera hur vi ska få till en hållbar, långsiktig lösning.
Citera
2024-08-08, 21:14
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Vad jag förstår håller Ukraina redan Sudzha.

Tydligen mer än järnvägen
”Ukrainska väpnade styrkor kontrollerar gasmätarstationen Sudzha i Ryssland.
Nästan 50 % av all rysk gasexport till EU går genom denna station. Det är den enda fungerande ryska gasledningen som försörjer den europeiska marknaden.”
https://x.com/igorsushko/status/1821266620695900466?s=61&t=OYKS-tPm4Lb6t_E30P6CCg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in