2024-08-08, 20:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, Ukraina har redan militär närvaro längs med alla sina gränser där Belarus/Ryssland kan försöka överraskningsattackera. Det är lätt att göra räder spontant då eftersom man inte behöver förflytta några större trupper eller material inför den överraskande attacken, så desto mer häpnadsväckande att Ryssland inte har motsvarande trupper längs med gränsen utan lämnar helt öppet.

Den här diskussionen har tidigare funnits vid andra anfall. Vad det visar är att Ryssland inte alls har någon jättearmé.

Min gissning är då att det är smartare att bara ha gränsposter med syfte att lokalisera anfall. Sedan kan man ha mek/mot-förband längre bak, redo att reagera.

Ett tecken på det skulle kunna vara att ett antal ryssar gett upp. Moralen kan inte vara hög när man har en sådan lågprioriterad uppgift, och man ändå bara slåss för pengar.

Problemet med den här typen av försvar är förstås att det kan finnas viktiga punkter man inte kan släppa, och dessutom kostar det alltid moraliskt och i propagandakriget.

Det är därför det är tydligt hur alla ryssälskare tycker det är en struntsak, men om det hade varit Donbass 2014, hade de skrikit om Ukrainas bestialiska folkmord. Allt dessa NPCer säger är direkt från rysk propaganda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Det är nyttigt för Ryssland att få känna på att vara i den mottagande änden som omväxling.
Håller med.
Nu får Ryssland smaka på sin egen medicin.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellSortering
För att bara vara 1000 man som gått över gränsen har de verkligen slagit väldigt långt.
Här är en karta som baseras på ryska observationer.

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1ZD-YrVB91qrF3EaagUOs7ur6Byj7YfE&femb=1&ll=51.14993942 4967%2C35.20934353387783&z=10

Från Ukraina är det helt tyst.

Jag har oerhört svårt att se att det skulle röra sig om 1000 man. Det förefaller mer och mer troligt att det rör sig om en operation med flera brigader, kanske till och med i kårstorlek.
Citera
2024-08-08, 20:52
Medlem
KjellSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har oerhört svårt att se att det skulle röra sig om 1000 man. Det förefaller mer och mer troligt att det rör sig om en operation med flera brigader, kanske till och med i kårstorlek.

Ja men Gerasimov sade att det var 1000 man och att de var besegrade redan...
Citera
2024-08-08, 20:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Haha, ja det gjorde han säkert.
Citera
2024-08-08, 20:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja du är fri att tro vad du vill.
Jag vet bara vad som skrevs och det står rätt tydligt 97%. Det lämnar inte så mycket till tolkning anser jag.
Jo, läser man nyheter så måste man det. Man måste inse att artikeln inte alltid citerar rätt saker eller har hela bilden klar för sig innan den skrivs heller. Man ska alltid gå till källan och kontrollera om det som skrivs inte känns sannolikt. Då handlar det antagligen om ett missförstånd.

Annars förstår jag att man blir knäpp om man läser nyheter på fel sätt.

Citat:
Jag tror det är propaganda där man försöker få det till som att man mosat in allt man har o ändå inte kan vinna. Putin har cancer, HIV, syfilis, Putin är död och det är en kopia, Putin är en utomjording osv.
Spekulationer, spekulationer och åter spekulationer. Aldrig någonstans i artiklarna har det stått att man har 100% bevis för att det är så. Läser man världen som endast svart eller vit så förstår man inte det.

Citat:
Det är du som skriver om Ben Wallace. Jag vet inte vem han är. Jag har fortfarande inte klickat på aftonhorans länk och läst artikeln. Jag tror det är tredje gången jag skriver detta nu.
Det verkar som att det är information som är svårt att ta in för dig.
Ben Wallace är Storbritanniens försvarsminister. Vet man inte det så kanske man inte är så insatt i kriget överhuvudtaget för att titulera sig åsikter.
Citera
2024-08-08, 20:54
Medlem
Citat:

Ukraina bekräftar ingenting. Men gissningar nu är att Ukraina var redo att skyffla in mer soldater utifall att de första attackerna gick bra. Så över dagarna som kommer nu kanske vi ser ett stort slagfält bildas där tiotusentals soldater på båda sidor slåss och det blir inte i skyttegravar såsom tidigare utan ett mycket rörligt krig.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Bra, då vet vi med säkerhet att motsatsen är sann...
Citera
Medlem
Citat:
Så kan det mycket väl vara. Samtidigt så finns inga förbereda försvarsställningar och skyttevärn likt det gör i östra Ukraina. Det påverkar förmodligen framfarten också.
Citera
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Mja, det KAN även vara så att det finns en baksida på avledningsmyntet, men så torde inte vara fallet här. Trupper har ju dragits samman och satts i operationell reserv för att användas i den här operationen i veckor nu, de fanns alltså inte vid fronten i övrigt och ryssarna har inte lyckats genomföra något genombrott på annat håll (även om det är tight på sina håll för Ukraina).

Det förefaller vara en win-win med den operation som nu sker.

Hur menar du att NATO skulle bli "medskyldiga" i angrepp på civila?

Ardenneroffensiven var ingen SS-operation. Det fanns dock SS-förband inblandade i operationen. Det var inte heller den sista tyska offensiven av magnitud i kriget, även om det var en av de sista.

Jag kan inte direkt se att det här skulle vara något liknande. Ukraina är inte lika pressade idag som tyskarna var vintern 1944 och våren 1945. Ryssarna håller trycket uppe längs stora delar av den sydöstra och östra frontlinjen, men det har i princip stått stilla i över 2 år nu då de inte förmår bryta igenom och påbörja mekaniserade operationer med hög framryckningstakt. De territoriella vinsterna för Ryssland räknas i hundratal meter eller enstaka kilometer, ofta över veckor av stridigheter.
Tack för svar. Tror vi iallafall tänker på samma offensiv.
Ja jag är själv förbluffad över hur dåliga ryssarna är.
Om det är nån smart maskivarotza så är den grymt bra gömd.
Citera
2024-08-08, 20:59
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Mja, det KAN även vara så att det finns en baksida på avledningsmyntet, men så torde inte vara fallet här. Trupper har ju dragits samman och satts i operationell reserv för att användas i den här operationen i veckor nu, de fanns alltså inte vid fronten i övrigt och ryssarna har inte lyckats genomföra något genombrott på annat håll (även om det är tight på sina håll för Ukraina).

Det förefaller vara en win-win med den operation som nu sker.

Hur menar du att NATO skulle bli "medskyldiga" i angrepp på civila?

Ardenneroffensiven var ingen SS-operation. Det fanns dock SS-förband inblandade i operationen. Det var inte heller den sista tyska offensiven av magnitud i kriget, även om det var en av de sista.

Jag kan inte direkt se att det här skulle vara något liknande. Ukraina är inte lika pressade idag som tyskarna var vintern 1944 och våren 1945. Ryssarna håller trycket uppe längs stora delar av den sydöstra och östra frontlinjen, men det har i princip stått stilla i över 2 år nu då de inte förmår bryta igenom och påbörja mekaniserade operationer med hög framryckningstakt. De territoriella vinsterna för Ryssland räknas i hundratal meter eller enstaka kilometer, ofta över veckor av stridigheter.

Rysk media måste ju med alla medel hålla humöret uppe i hemlandet. För oss i väst låter det ju helt patetiskt när de utmålar detta som "ett sista desperat anfall", men i Ryssland har de ju kablat ut i 2 års tid att Ukraina bara är dagar bort ifrån att kapitulera, så på hemmaplan kanske denna story går hem...
Citera
2024-08-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Plan från väst? Det är ju Ukraina som gått in i Ryssland.
Ja jag räknade Ukraina som 'väst'.

Nån som vet några reaktioner i den ryska befolkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in