Citat:
Svårt med källkontroll just nu. Men cornu säger att det är minst tre brigader (22:a mekbrigaden, 88:e mekbrigaden och 82:a luftburna brigaden) och spekulerar faktiskt om kårnivå: https://cornucopia.se/2024/08/uppdateras-slaget-om-kursk-2024-ar-igang-lyckat-ukrainskt-motanfall-i-new-york/
Nu kan man ju tycka lite vad man vill om cornu, men hans dagliga uppdateringar av Ukraina är iaf bra och han har ju tillgång till en del källor.
Jag letar febrilt efter fler karttjänster och annat, men det tråkiga är att i princip alla uppdateringar kommer från Ryssland och vatniks. Men det finns ju olika klasser av sådana, från "allting går bra hela tiden" till "fan vad ryska armén presterar piss, vi ska ju vara kickass". Ukraina verkar själva valt en fullt begriplig tystnad/blackout. Finns alltså motiv för ryssarna att både överdriva och underdriva styrkeförhållandena beroende på åt vilket håll huvudet är felskruvat på respektive vatnik...
Nu kan man ju tycka lite vad man vill om cornu, men hans dagliga uppdateringar av Ukraina är iaf bra och han har ju tillgång till en del källor.
Jag letar febrilt efter fler karttjänster och annat, men det tråkiga är att i princip alla uppdateringar kommer från Ryssland och vatniks. Men det finns ju olika klasser av sådana, från "allting går bra hela tiden" till "fan vad ryska armén presterar piss, vi ska ju vara kickass". Ukraina verkar själva valt en fullt begriplig tystnad/blackout. Finns alltså motiv för ryssarna att både överdriva och underdriva styrkeförhållandena beroende på åt vilket håll huvudet är felskruvat på respektive vatnik...
Jag har bara sett ryska källor på vad som har satts in och deras trovärdighet är minst sagt tveksam. Just nu ligger det förmodligen i deras intresse att överdriva hur mycket ukrainsk trupp som har satts in och vad Ukraina har tagit så att en ev framtida framgång ser bättre ut.
Vad vi vet är att Stryker och Marder har setts till. Stryker finns såvitt jag har kunnat se vid tre brigader (82, 80 och 42) och Marder vid minst tre (100, 82 och 25). Ukraina har spritt ut det mesta på ganska många brigader. De skickar också ofta runt delar av en brigad till helt olika delar av fronten så det är omöjligt att veta vad som är i Kursk. Jag skulle inte förvänta mig särskilt mycket uppdateringar från Ukrainskt håll förrän fronten stabiliserat sig.