2024-08-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Svårt med källkontroll just nu. Men cornu säger att det är minst tre brigader (22:a mekbrigaden, 88:e mekbrigaden och 82:a luftburna brigaden) och spekulerar faktiskt om kårnivå: https://cornucopia.se/2024/08/uppdateras-slaget-om-kursk-2024-ar-igang-lyckat-ukrainskt-motanfall-i-new-york/

Nu kan man ju tycka lite vad man vill om cornu, men hans dagliga uppdateringar av Ukraina är iaf bra och han har ju tillgång till en del källor.

Jag letar febrilt efter fler karttjänster och annat, men det tråkiga är att i princip alla uppdateringar kommer från Ryssland och vatniks. Men det finns ju olika klasser av sådana, från "allting går bra hela tiden" till "fan vad ryska armén presterar piss, vi ska ju vara kickass". Ukraina verkar själva valt en fullt begriplig tystnad/blackout. Finns alltså motiv för ryssarna att både överdriva och underdriva styrkeförhållandena beroende på åt vilket håll huvudet är felskruvat på respektive vatnik...

Jag har bara sett ryska källor på vad som har satts in och deras trovärdighet är minst sagt tveksam. Just nu ligger det förmodligen i deras intresse att överdriva hur mycket ukrainsk trupp som har satts in och vad Ukraina har tagit så att en ev framtida framgång ser bättre ut.

Vad vi vet är att Stryker och Marder har setts till. Stryker finns såvitt jag har kunnat se vid tre brigader (82, 80 och 42) och Marder vid minst tre (100, 82 och 25). Ukraina har spritt ut det mesta på ganska många brigader. De skickar också ofta runt delar av en brigad till helt olika delar av fronten så det är omöjligt att veta vad som är i Kursk. Jag skulle inte förvänta mig särskilt mycket uppdateringar från Ukrainskt håll förrän fronten stabiliserat sig.
Citera
2024-08-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Putin ser ut som en skugga av sitt forna självsäkra utseende med ett överlägset leende.
Han kanske börjar fatta att han satt Ryssland i skiten och han inte kommer att gå till historien som nån Tsar eller stor ledare..

Så ser en man ut som vet att han inte lever länge till. Palatskupp?
Citera
2024-08-08, 18:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I tätbygd kan de inte anbändas men allmänt vid t.ex framryckning och förflyttning i mer öde trakter.
Du har uppenbart ingen aning om vad du fantiserar om. Att du skulle gjort lumpen är det nog ingen som tror på.
Senast redigerad av bema56 2024-08-08 kl. 18:55.
Citera
2024-08-08, 18:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och vilken psykologisk effekt skulle det få på den ryska befolkningen om det börjas smällas av kärnvapen i Ryssland? Mycket att riskera för oerhört liten vinst. Ett taktiskt kärnvapen skulle kanske döda 100 ukrainare, men skapa panik och massflykt i hela Kursk Oblast.
Det skulle vara avskräckande mot liknande attacker.
Citera
2024-08-08, 18:51
Bannlyst
Har Putin verkligen tagit över kommandot som Hitler gjorde i slutet?

Jösses alltså vilken skandal. Och hela världen ser på när de blir invaderade av Ukraina
Citera
2024-08-08, 18:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Så ser en man ut som vet att han inte lever länge till. Palatskupp?
Ja hans ansikte påminde om Daniel Ståls i diskusfinalen i går. Uppgiven, trött och utan självförtroende

Dead man walking.....
Citera
2024-08-08, 18:52
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Inte ens för er ryssar är det så. Det kommer skapa panik i Ryazan, Belgorod, Bryansk och hela vägen till gyllene ringen och in i Moskva oblast. Därefter vet du vad som är nästa ort.
Citera
2024-08-08, 18:54
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Har man ännu fått någon bild av storleksordningen på den här ukrainska operationen som du sett? Handlar det om några förstärkta manöverbataljoner, eller är vi uppe på brigadnivå och härjar? Jag gissar på att kårnivå är uteslutet, men jag har ännu inte själv sett några tillförlitliga rapporter om storleksordningen på operationen.

Frågar man Putin-onanisterna så handlar det om en pluton ukrainska hemvärnsmän som alla dog för tre dagar sedan, men det låter minst sagt osannolikt.

Det verkar handla om minst 4 ukrainska manöverbrigader, så sannolikt kår, eller reducerad kår. Inte direkt den lilla avledande räd med bataljon eller brigad, som jag trodde att det var när jag först läste om det.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
När var senaste gången ett land gick in i Ryssland militärt?

Enligt ryssarna 2024, 2023 och 2022, efter den ryska annekteringen av delar av Ukraina 2022.
Annars 1999, när tjetjener gick in i Dagestan.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Inte ens för er ryssar är det så. Det kommer skapa panik i Ryazan, Belgorod, Bryansk och hela vägen till gyllene ringen och in i Moskva oblast. Därefter vet du vad som är nästa ort.
Att angripa Ryssland med trupper borde upplevas som vanskligt.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du menar att vi har fler såna här attacker på G?
Putins 3-dagars SMO är nu inne på tredja året och nu börjar Ukraina slå tillbaka på rysk mark.
Det känns som det går jävligt illa för Putin nu...
Citera
2024-08-08, 18:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Putin ser lite moloken ut ... https://x.com/NatalkaKyiv/status/1821564274608652442
Ja jisses, även om jag undviker att le är många av kommentarerna välfunna, för att nämna några: nån spörjer "Putin thoughts right now, which country are willing to take me in or should I stay in the bunker until the end?" varmed nån fyller i "Since Putin has been cosplaying Hitler for the past few years I think he should just stay in his bunker", flera räknar på beloppet "So if a Ruble is one US penny - that is $100 - gosh", nån imiterar "Well, Vlad.... umm... it looks... umm... like... umm... you're pretty.... umm... fucked", och nån summerar "Hippity, hoppity, Kursk is now Ukrainian property".
Citera
2024-08-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Samtidigt som putlers rövslickare försöker förminska attacken så spelar dom upp den och hotar med kärnvapen och total utplåning av alla ukrainare....
Only in russia...

Samtidigt som de säger att kärnvapen bara används om Rysslands existens är hotad. Snacka om ett korthus om det här hotar rysslands existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in