2024-08-08, 18:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja precis, de kommer klara sig så länge de är i fångenskap.
Ja de där grabbarna kommer knappast att stå först i kön vid en ev. fångutväxling.
Citera
2024-08-08, 18:28
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ryssarna som ger upp i stora antal är vinnarna här.
de får nu mat och tas om hand, något som ryssarna helt struntat i.
de bryr sig inte om sina egna de ser man på ryska snyftvideos

https://www.youtube.com/watch?v=H26G6KTGhXE
Var är det stora antalet?
Citera
2024-08-08, 18:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Putin ser lite moloken ut när han ger löften om ekonomisk ersättning till de som evakuerar sina hem i Kursk oblast och utstrålar inte direkt det storkukslugn, som han borde visa med tanke på att rysstrollen påstår att Ryssland besegrade Ukrainas desperata lilla räd redan i går eller förrgår:

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1821564274608652442

Har man ännu fått någon bild av storleksordningen på den här ukrainska operationen som du sett? Handlar det om några förstärkta manöverbataljoner, eller är vi uppe på brigadnivå och härjar? Jag gissar på att kårnivå är uteslutet, men jag har ännu inte själv sett några tillförlitliga rapporter om storleksordningen på operationen.

Frågar man Putin-onanisterna så handlar det om en pluton ukrainska hemvärnsmän som alla dog för tre dagar sedan, men det låter minst sagt osannolikt.
Citera
2024-08-08, 18:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Taktiska kärnvapen kan ha mycket begränsad verkan och sätts förstås inte in mot egna befolkningen.

https://www.youtube.com/watch?v=W8QdjXyz_qQ&t=100s
Bra då får vi hoppas på att Putin använder kärnvapen i Kursk.
Du kan ju ta snacket sen med de ryssar där som inte kommer att gilla det.
Citera
2024-08-08, 18:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jo det har nog ingen missat. Men jag tror knappast de tränat på att använda de mot sin egen befolkning.
Men vad vi sett hittills bryr sig Putin inte ett skit om ryska liv, så han lär inte tveka att bomba sina egna om det på minsta sätt kan rädda honom själv

Militärt så finns det absolut ingen poäng med att använda kärnvapen. Att sätta in dem på ett slagfält där ukrainska enheter strider med ryska skulle lokalt bara orsaka förluster på båda sidor. Vi talar om rätt små rörliga enheter spridda över stora områden. Vad skulle de sikta på? Kärnvapen är inte nåt "wunderwaffen". Inte i ett sånt här krig. Förmodligen skulle användning av kärnvapen orsaka lika mycket panik på den ryska sidan som den ukrainska.

Dessutom skulle de gå över en röd linje, inte minst politiskt. Kina deklarerade redan tidigt i kriget att de inte accepterar att ryssarna använder kärnvapen. USA har varit väldigt tydliga med att om ryssarna använder kärnvapen i Ukraina så kommer de gå in som stridande part och attackera ryska baser och förband i Ukraina. Internationellt skulle det dessutom vara en katastrof politiskt för Ryssland. Det vore att gå över en gräns som skulle kosta för mycket politiskt. Dessutom får man anta att Ukraina skulle svara.

Sen så skulle väl kärnvapenanvändning bara dra ner byxorna på ryssarna själva. Är ryssarna så kassa och går kriget så dåligt att de tom tvingas använda kärnvapen? Jag tror faktiskt att ryssarna skulle bli lika chockade som ukrainarna. Det skulle lika gärna kunna leda till en politisk kollaps i Ryssland.
Citera
2024-08-08, 18:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Var är det stora antalet?
Kolla in de filmklipp som ligger ute om du törs!
Citera
2024-08-08, 18:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vilken typ av ukrainska mål i Kursk anser du att Ryssland kan komma att använda kärnvapen mot?
I tätbygd kan de inte anbändas men allmänt vid t.ex framryckning och förflyttning i mer öde trakter.
Citera
2024-08-08, 18:33
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja nu efter detta har ju Ryssland också rätt att tåga in i Ukraina..

De har de ju redan gjort. Har du sovit under en sten?
Citera
2024-08-08, 18:33
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Har man ännu fått någon bild av storleksordningen på den här ukrainska operationen som du sett? Handlar det om några förstärkta manöverbataljoner, eller är vi uppe på brigadnivå och härjar? Jag gissar på att kårnivå är uteslutet, men jag har ännu inte själv sett några tillförlitliga rapporter om storleksordningen på operationen.

Frågar man Putin-onanisterna så handlar det om en pluton ukrainska hemvärnsmän som alla dog för tre dagar sedan, men det låter minst sagt osannolikt.

Rybar nämnde 2000 ukrainare har jag för mig. Det är såklart inte klart om det är hela styrkan eller bara de stridande förbanden. Det vill säga om siffran ens stämmer.
Citera
2024-08-08, 18:36
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vilken typ av ukrainska mål i Kursk anser du att Ryssland kan komma att använda kärnvapen mot?

Det bästa vore ju om ryssen kärnvapenbombar staden Kursk.
Citera
2024-08-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Svårt med källkontroll just nu. Men cornu säger att det är minst tre brigader (22:a mekbrigaden, 88:e mekbrigaden och 82:a luftburna brigaden) och spekulerar faktiskt om kårnivå: https://cornucopia.se/2024/08/uppdateras-slaget-om-kursk-2024-ar-igang-lyckat-ukrainskt-motanfall-i-new-york/

Nu kan man ju tycka lite vad man vill om cornu, men hans dagliga uppdateringar av Ukraina är iaf bra och han har ju tillgång till en del källor.

Jag letar febrilt efter fler karttjänster och annat, men det tråkiga är att i princip alla uppdateringar kommer från Ryssland och vatniks. Men det finns ju olika klasser av sådana, från "allting går bra hela tiden" till "fan vad ryska armén presterar piss, vi ska ju vara kickass". Ukraina verkar själva valt en fullt begriplig tystnad/blackout. Finns alltså motiv för ryssarna att både överdriva och underdriva styrkeförhållandena beroende på åt vilket håll huvudet är felskruvat på respektive vatnik...
Citera
2024-08-08, 18:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Rybar nämnde 2000 ukrainare har jag för mig. Det är såklart inte klart om det är hela styrkan eller bara de stridande förbanden. Det vill säga om siffran ens stämmer.

Ett par, tre förstärkta bataljoner och kanske något understödsdetachement eller så alltså, förutsatt att det handlar om stridande trupp. Intressant iaf. Tack för info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in