2024-08-07, 21:54
  #121
Medlem
Proumbras avatar
Ok, det förklarar hur de lyckas genskjuta ryssar på väg till "fonten" om inte annat. Nu nar ryssen är bajsnödig, kommer det atomvapen?

Jag förväntade mig mer utav Ryssland helt enkelt, det här känns som öppet mål för Ukraina.

Lång, vidöppen front.
Citera
2024-08-07, 21:56
  #122
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukraina verkar ha slaktat en ny rysk propagandagris "krigskorrespondent" i Kurskräden.

https://x.com/RWApodcast/status/1821250769745854832

"Legendary Russian war reporter Evgeny Poddubny has been killed in the line of duty in Kursk oblast. A Ukrainian FPV drone hit his car."
Tursamt. Kan inte tänka mig att ukrainarna faktiskt hade planerat för det.

Eller kan de ha känt till att han befann sig i området?
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Problemet är om Ryssland anser sig hotat. Då har de rätt att använda sig av kärnvapen.
Nej. Att använda massförstörelsevapen är ett krigsbrott, oavsett hur hotad man känner sig.

Kärnvapen har man som försvar mot andra länders kärnvapen. MAD-doktrinen måste du väl känna till?
Ryssarna har bara "rätt att använda kärnvapen", om någon attackerar ryssland med kärnvapen.
Citera
2024-08-07, 21:58
  #123
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Ukraina har gått in militärt med både manstyrka, fordon, stridsvagnar osv..

Med all rätt, hoppas dem slår ut Putin en gång för alla.

MEN.

Kan detta eskalera till ett tredje världskrig?
Stämmer detta?
Är det inte rysk gerilla?
Citera
2024-08-07, 21:58
  #124
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.
Vad i hela friden? Ryssland har startat ett krig i Ukriana. Enligt krigens alla regler har Ukraina all rätt på sin sida att då göra motattacker mot anfallaren.
Citera
2024-08-07, 21:59
  #125
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Tursamt. Kan inte tänka mig att ukrainarna faktiskt hade planerat för det.

Eller kan de ha känt till att han befann sig i området?

Nej. Att använda massförstörelsevapen är ett krigsbrott, oavsett hur hotad man känner sig.

Kärnvapen har man som försvar mot andra länders kärnvapen. MAD-doktrinen måste du väl känna till?
Ryssarna har bara "rätt att använda kärnvapen", om någon attackerar ryssland med kärnvapen.
Nej, det var nog bara tur i det här fallet. Rysk "krigskorre" ska leka macho med skyddsväst och vapen i hand och en drönare ser helt enkelt bara en fientlig orch som ska elimineras asap.
Citera
2024-08-07, 21:59
  #126
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är iofs positivt. Ju snabbare den ukrainska militären destrueras desto fortare tvingas freden fram. Och fred vill vi alla ha, åtminstone vi som har ett uns anständighet i kroppen.
Och ge Ryssland Ukrainskt territorium? Varför då?
Citera
2024-08-07, 22:01
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Stämmer detta?
Är det inte rysk gerilla?
Styrkorna som just nu rycker in i Kursk består av reguljära Ukarinska och deserterade Ryska, soldater.
Citera
2024-08-07, 22:03
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Problemet är om Ryssland anser sig hotat. Då har de rätt att använda sig av kärnvapen.
Enligt ryssen själv ja. Det finns fortfarande fler länder som ser på när det händer och som drar sina egna slutsatser.

Uttalandet du hänvisar till är vanligt trams för att rättfärdiga användandet av kärnvapen. Inga ledare går på det, det är för massorna att lyssna på.

Om Ryssland/Putin skickar nukes så är han de facto komplett opålitlig och livsfarlig. Med andra ord kommer han nukeas sönder själv så fort de tänt första missilen. Eftersom väst måste göra allt för att undvika att han tänder fler, oavsett risken med att göra så.

Putin körde ett spel i början där han låtsades vara galen för att väst skulle vara försiktiga då man var rädda att provocera galningen. Men det har visat sig att han inte är galen, bara en makthungrig narcissist. Och även narcissister vill undvika att vaporiseras av en atombomb.

Därför är payback go.
Citera
2024-08-07, 22:03
  #129
Medlem
Thelonegunmans avatar
En ytterligare möjlighet med denna offensiv förutom att häckla Putin och göra ner ryssarna där de har lite försvar är såklart att anfalla ryssarna i ryggen i Vovchansk.
Citera
2024-08-07, 22:04
  #130
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.

800-1000 man är inte fullskaligt, och även om det vore fler så är detta ändå en taktisk attack i syfte att försvara sitt egna land.
Man har ju inga intentioner att erövra ryssland, eller ens delar av ryssland.
Det här handlar om att kapa transportvägar och rysk logistik som göder ryska krigsmaskinen i öst.

Anser det vara fullt legitimt att slå mot mål i ryssland och även att ta hela byar/städer som besitter taktiska fördelar för ryska militären.
Citera
2024-08-07, 22:05
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är iofs positivt. Ju snabbare den ukrainska militären destrueras desto fortare tvingas freden fram. Och fred vill vi alla ha, åtminstone vi som har ett uns anständighet i kroppen.

Och med "fred" menar du att Ryssland ska få behålla en del områden de ockuperar. Sådan "fred" betyder bara att Ryssland kan fortsätta terrorn mot befolkningen där, jämför med hur det gick till i Baltikum efter Andra världskriget.
Citera
2024-08-07, 22:05
  #132
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta kommer säkert inte att utvecklas till någon stor och krigsavgörande offensiv, men det är förstås klokt av Ukraina att gå offensivt tillväga när man har möjlighet. Ännu bättre att föra in striden på fiendens territorium. Om allt går väl så får ryssen nu smaka en stund på krigets verklighet.

Jag såg att Maria Zacharova hade anklagat Ukraina för att anfalla civila i Kursk-området. Det är samtidigt magstarkt och skrattretande, att höra sådant från rysk sida. Ryssland har nu i flera år systematiskt anfallit civila, sjukhus, skolor osv, men när de själva får smaka då skall det ylas i högan sky. Jag hoppas att Ukraina efter hand skall öka sin offensiva förmåga och kunna svara Ryssland mer med samma mynt.

Så, alla lycka till den ukrainska offensiven. Hoppas den håller i sig ett tag, och att den bl a avlastar andra frontavsnitt för de ukrainska styrkorna och visar omvärlden att man kan trycka till ordentligt. Stora ryska förluster är förstås önskvärt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in