2024-08-08, 16:24
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Som jag skrev i originalinlägget som du citerade så skrev jag vilken tidning informationen kom ifrån. Läser du inte inläggen du kommenterar?

Så först kallar du mig patetisk lögnare och när du får källan så duger inte den åt dig.
Du är svår att behaga när du bara viftar bort allting som "lögner".
Dock är det intressant att du hävdar att uppgiften är en lögn i sig. Jag trodde du hatade ryssen.
Menar du att inte hela deras armé är upptagen i Ukraina?

Tjatigt.. du är tjatig och gaggig.
Nej du skrev bara " det stod i tidningarna.."
jag frågade efter källa.
Du producerar nåt från aftonbladet..!!

Hela armén blir ju en fråga om definition.
Helt uppenbart finns det ju träningsområden inne i ryzzland där rekryterna befinner sig.
Citera
2024-08-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
I Gazeta står det så här nu...

Information från det ryska försvarsministeriet:

— Gruppen "Nord" besegrade brigader från de ukrainska väpnade styrkorna i regionerna Kursk, Sumy och Kharkov, fiendens förluster uppgick till 415 militärer;

— De ryska väpnade styrkorna träffade de ukrainska väpnade styrkornas obemannade monteringsverkstäder för luftfartyg.

— Enheter i den västra gruppen förbättrade sin taktiska position, den ukrainska försvarsmakten förlorade mer än 460 militärer;

— Ryska luftförsvarssystem sköt ner ett MiG-29-flygplan från det ukrainska flygvapnet och 12 HIMARS-granater;

— Ryska luftförsvarssystem sköt ner 21 ukrainska drönare utanför den särskilda operationszonen på en dag;

— Förlusterna för de ukrainska väpnade styrkorna i centergruppens ansvarsområde uppgick per dag till upp till 360 militärer.

— Den ukrainska väpnade styrkan förlorade upp till 105 militärer och 2 infanteristridsfordon till följd av den ryska Vostok-gruppens agerande.

— Enheter från den södra gruppen träffade arbetskraften och utrustningen hos sex brigader från den ukrainska försvarsmakten, fienden förlorade upp till 660 militärer."

Med dom förlusterna så hade ukrainat redan förlorat kriget. Bifoga länk eller undvik att skriva.
Citera
2024-08-08, 16:26
Medlem
Jag tror detta endast är ett försök att försöka få mer fokus på konflikten i Ukraina och möjligtvis kanske "störa" ryssens frammarsch något med att ev tvinga dem förflytta trupp.
Men på det stora hela så dör detta ut snabbt och pr-jippot kommer att kostat ytterligare soldater liv och Ukraina kommer inte ha tjänat ett skvatt på det.

Som säkert annan här redan tagit upp så är det anmärkningsvärt att Ukraina ställer till med en liten offensiv som inte leder någonvart när de har en så stor brist på manskap vid de övriga fronterna.
Citera
2024-08-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Gör någon inbrott i ditt hus har du rätt att försvara dig… men du har inte rätt att åka hem det tjuvens hem och ge dig på honom.

Fattar du nu?
Ukraina har all rätt i världen att tåga hela vägen till Moskva, ockupera hela Ryssland, attackera Vitryssland, Iran och Nordkorea, och detta enligt folkrätten. Och självfallet även moraliskt. Ryssland har inte rätt att skjuta en enda luftgevärskula i Ukraina. Beroende på hur/vem som tolkar folkrätten, så kan Ukraina t.o.m. vara skyldigt att attackera Ryssland på ryskt territorium, om syftet är att försvara den egna civilbefolkningen, och alla andra stater har också rätt att angripa Ryssland.

Nu är det förstås skillnad på principiell och teoretisk rätt å ena sidan, och praktiskt möjlighet och sakligt förnuft å den andra, men poängen är att du givetvis har så fel som man bara kan ha, de jure, de facto och moraliskt.
Citera
2024-08-08, 16:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

Postat idag 02:19 PM
Ok, tack. Jag hittade grundkällan.

De har även lite mer information i ärendet som inte nämns på DN.

Citat:
He noted that the enemy's assault efforts in Kharkiv region have somewhat decreased, while the intensity of artillery strikes is on the rise. In addition, Sarantsev noted that the enemy's goal of capturing Vovchansk and advancing farther has not changed as currently the Russians are trying to expand the control zone in the settlement and to advance along the flanks. At the same time, the enemy is now employing aviation less intensively as no airstrikes were recorded in the past day.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3893194-russians-increasing-grouping-in-kharkiv-region-despite-developments-in-kursk-region-ukraine- military.html

Står ju faktiskt där att anfallen minskat något men att de inte sett några truppförflyttningar. Även flyganfallen har minskat och artilleriet ökat.

Så man kanske inte ska dra för stora slutsatser efter bara någon dag eller två. Rysk krigsmakt är inte direkt kända för att snabba kunna byta mål. Vi får se vad som händer.
Citera
2024-08-08, 16:30
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, tack. Jag hittade grundkällan.

De har även lite mer information i ärendet som inte nämns på DN.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3893194-russians-increasing-grouping-in-kharkiv-region-despite-developments-in-kursk-region-ukraine- military.html

Står ju faktiskt där att anfallen minskat något men att de inte sett några truppförflyttningar. Även flyganfallen har minskat och artilleriet ökat.

Så man kanske inte ska dra för stora slutsatser efter bara någon dag eller två. Rysk krigsmakt är inte direkt kända för att snabba kunna byta mål. Vi får se vad som händer.

Precis, jag skrev detsamma i en edit av min post men du hann citera innan . De som inte fått nya order fortsätter väl enligt befintlig plan och så fort går det säkert inte alltid att först fundera ut och sedan delegera nya order.
Citera
2024-08-08, 16:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag skall berätta hur jag gör.

Jag använder mina ögon och så läser jag rubriken:

Med mina förträffliga matematiska kunskaper så räknar jag ut att det återstår hela 3% som då inte befinner sig i Ukraina.

Hur tolkar du informationen?
Skall jag tolka den som att 30% är i Ukraina?
Jag tror han menar att 97% av de ryska förbanden med offensiva förmågor är i Ukraina.

Jag tror inte att han menar att de har flyttat hela sin armé in i Ukraina. Det låter jävligt osannolikt.

Han kan också mena att 97% av Rysslands armé är involverade i Ukrainakriget oavsett var de opererar ifrån vilket också låter sannolikt.

Jag hittar inte intervjun med honom och själva grundkällan där han kanske förtydligar vad han menar.

Att det existerar missförstånd i media måste du väl ändå begripa att det förekommer?

Citat:
Jag vet inte vem Ben Wallace är. Jag har inte klickat på aftonhorans länkar. Detta upplyste jag om i mitt inlägg.
Ok, du vet inte vem Ben Wallace är men du är kritisk mot "Aftonhoran" som återger hans information. Eller tror du "Aftonhoran" hittat på en brittisk snubbe som heter Ben Wallace och sedan hittar på uttalandet??
Citera
2024-08-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeAsAnEngineer
Med dom förlusterna så hade ukrainat redan förlorat kriget. Bifoga länk eller undvik att skriva.

Men han svarade på min fråga om vad de ryska medierna skriver. Om de talar sanning. Det skrev något inlägg om att de var ärliga och jag funderade på det.
Citera
2024-08-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ukraina har all rätt i världen att tåga hela vägen till Moskva, ockupera hela Ryssland, attackera Vitryssland, Iran och Nordkorea, och detta enligt folkrätten. Och självfallet även moraliskt. Ryssland har inte rätt att skjuta en enda luftgevärskula i Ukraina. Beroende på hur/vem som tolkar folkrätten, så kan Ukraina t.o.m. vara skyldigt att attackera Ryssland på ryskt territorium, om syftet är att försvara den egna civilbefolkningen, och alla andra stater har också rätt att angripa Ryssland.

Nu är det förstås skillnad på principiell och teoretisk rätt å ena sidan, och praktiskt möjlighet och sakligt förnuft å den andra, men poängen är att du givetvis har så fel som man bara kan ha, de jure, de facto och moraliskt.

Ja nu efter detta har ju Ryssland också rätt att tåga in i Ukraina..
Citera
2024-08-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det har väl aldrig varit möjligt för Ryssland att försvara sin enorma gräns utan ryska generaler har använt en mer defensiv taktik mot invasionstrupper. En taktik som nuförtiden skulle kunna kombineras med taktiska kärnvapen varför Ukraina nog inte är intresserad av att avancera in i mer öde trakter.

Beskjutningen av mål långt inne i Ryssland är nog farligare för resten av världen eftersom det stressar Rysslands kärnvapenberedskap. Jag tror inte ens taktiska kärnvapen på eget terrotorium skulle vara mer riskabelt.

Det är kanske en taktik som höll tidigare i historien, men numera är det inga problem att förflytta sig snabbt över 300 mil på några dagar. Så om de bygger hela sitt försvar på det så ligger Ryssland illa till.
Citera
2024-08-08, 16:38
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
USA är försiktigare än Europa.
Vita huset meddelar att USA har kontaktat Ukrainas militär för att få mer information kring Ukrainas "mål" för den allvarligaste framryckningen på ryskt territorium under flera månader, rapporterar AFP.

Enligt Vita husets pressekreterare Karine Jean-Pierre uppmanar USA till åtgärder utförda med "sunt förnuft" i försöket att stoppa Rysslands framryckning.

USA:s president Joe Biden tillät i maj Kiev att använda vapen levererade av USA mot mål strax förbi den ryska gränsen för att minska Rysslands tryck på Ukrainas Charkivregion – däremot menade John Kirby, talesperson för USA:s säkerhetsråd, att "inget hade förändrats" gällande USA:s politik om attacker mot mål inne i Ryssland. (TT)
Europa är bara en formalitet ifrån att förklara krig mot Ryssland. Om Trump blir president överlåter han kanske Ryssland till Europa.
Citera
2024-08-08, 16:40
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är kanske en taktik som höll tidigare i historien, men numera är det inga problem att förflytta sig snabbt över 300 mil på några dagar. Så om de bygger hela sitt försvar på det så ligger Ryssland illa till.
Ryssland kan känna sig tvunget att använda kärnvapen mot framryckande trupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in