2024-08-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Att kopiera argument även om man ändrar språket är fortfarande plagiat och om det syns att man försökt dölja det kommer konsekvenserna bli värre än om det är uppenbart slarv med källhänvisning. Och att lämna felstavningar och grammatiska fel kommer leda till att ts blir underkänd, ett korrekt akademiskt språk är en del av bedömningen.

Ts kommer inte vara körd om han åker dit för fusk, inte i Sverige. I Sverige kan man inte bli relegerad från en utbildning och att ts blivit avstängd syns inte på ett eventuellt framtida examensbevis. Det stämmer att det är en offentlig uppgift men det är något en arbetsgivare specifikt måste begära ut, det finns mig veterligen inget Lexbase för akademiska förseelser. Det enda som kan ställa till möjligen är om ts hade tänkt doktorera i framtiden, men det tvivlar jag på med tanke på hans bristande inställning till god akademisk sed.

Jodå, men här hade ju TS tydligen bara bett AI omformulera och sammanfatta. Då är det relativt osannolikt att AI-motorn helt ändrar eller hittar på en ny argumentationskedja, påståenden som refererar till händelser eller fakta måste ju alltid backas upp i akademiska uppsatser ändå och jag förutsätter att en referens till ChatGPT inte duger ens nu. Det blir ju lika dumt som tjejerna jag gick med på högstadiet som skrev en monsteruppsats och sen refererade till AltaVista. De fick underkänt då även på den nivån.

Avstängningar och att de är resultatet av fusk syns väl inte på diplomet nä, dock i det fulla slutintyget med alla betyg nämns studieuppehåll vilket t.ex. en arbetsgivare kan ringa och fråga om.
Citera
2024-08-08, 17:26
De flesta använder detektorer nu och är mycket fokus på det pga sånna som du, som fuskar sig till sin grad. Sedan skylla det på ditten och datten. Du är en oärlig och skrupellös fuskare. Hoppas verkligen du blir påkommen.

Även att du blir av med alla dina högskolepoäng och bannad från svenska lärosäten för all framtid. Böter borde du fått med.
Citera
2024-08-08, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Du lär inte vara ensam om att bli upptäckt om du blir det och det lär finnas ett förfarande. Det är trots allt bara en liten B-uppsats, och om du har en massa andra akademiska poäng så går det säkert att lösa om du erkänner vad du gjort vid konfrontation.

Så jäkla överdrivet med det här AI:andet och Urkundandet, känns som om folk vill hitta fel på det man gjort, även om det är helt oavsiktligt. Jag har själv blivit rädd för att skriva på det sätt som jag alltid har gjort eftersom det kanske räknas som plagiat enligt en mängd regler. (Min hjärna fungerar nog lite som en dator för att generera akademisk text, och det tror jag inte alls att jag är unik i heller på något sätt)

Nä ta det lugnt du och tänk på vilka trådar din handledare skrivit i på sociala medier i sommar och sitter och oroar sig över i detta nu. Du är bara en B-student. Ska ha en osannolik otur och/eller någon som verkligen vill cancellera dig i ex antal instanser för att det inte ska gå att lösa, om det är så som du säger, att det bara handlar om några stycken.

En till som försöker försvara fusk.

Du blir inte påkommen av misstag för att din tex ”liknar” en AI skrift. Man blir påkommen om dina kombinationer av ord och meningar stämmer överens med en AI genererad text. Antingen så plagierar du eller så gör du det inte. Det är mycket enkelt.

De som plagierat har helt enkelt inte gjort någon egen uppsats och därmed fuskat. De ska därför behandlas som att de:

1. Inte gjort någon uppsats överhuvudtaget
2. Bli bestraffade för fusk.

Jag hoppas att alla som blir påkomna blir avstängda för all framtid.
Citera
2024-08-08, 17:40
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
En till som försöker försvara fusk.

Du blir inte påkommen av misstag för att din tex ”liknar” en AI skrift. Man blir påkommen om dina kombinationer av ord och meningar stämmer överens med en AI genererad text. Antingen så plagierar du eller så gör du det inte. Det är mycket enkelt.

De som plagierat har helt enkelt inte gjort någon egen uppsats och därmed fuskat. De ska därför behandlas som att de:

1. Inte gjort någon uppsats överhuvudtaget
2. Bli bestraffade för fusk.

Jag hoppas att alla som blir påkomna blir avstängda för all framtid.

EXEMPEL

DEL1 Då jag skrivit akademisk text har jag gjort detta genom att titta på ursprungstexten och göra mindre ändringar i denna. Jag har genomgående producerat akademisk text på detta vis. Enligt dagens regler är detta plagiat.

DEL2 Det jag menade var, att jag har alltid skrivit mina texter genom att titta på grundtexten och sedan skriva om den lite. Idag är detta plagiat enligt regler.

Kan någon säga om jag i DEL2 måste säga att, för att jag inte ska ha plagierat min egen text, även ska säga att

DEL3

Jag skrev att jag alltid har skrivit mina texter genom att titta på grundtexten och sedan skriva om den lite.

Någon som vet?

Jag har aldrig fuskat medvetet, det är bara på det sättet jag har gjort i alla år.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-08 kl. 17:43.
Citera
2024-08-08, 17:43
Medlem
Varför pluggar man på universitetet när man inte ens vet hur man går tillväga för att formulera om texten så att en sådan detektor inte känner igen att det just är skrivet av en AI ....
Citera
2024-08-08, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
EXEMPEL

DEL1 Då jag skrivit akademisk text har jag gjort detta genom att titta på ursprungstexten och göra mindre ändringar i denna. Jag har genomgående producerat akademisk text på detta vis. Enligt dagens regler är detta plagiat.

DEL2 Det jag menade var, att jag har alltid skrivit mina texter genom att titta på grundtexten och sedan skriva om den lite. Idag är detta plagiat enligt regler.

Kan någon säga om jag i DEL2 måste säga att, för att jag inte ska ha plagierat min egen text, även ska säga att

DEL3

Jag skrev att jag alltid har skrivit mina texter genom att titta på grundtexten och sedan skriva om den lite.

Någon som vet?

Jag har aldrig fuskat medvetet, det är bara på det sättet jag har gjort i alla år.

Vad menar du med ”grundtexten” och ”ursprungstesten” som du gjort mindre ändringar i?

Är det din egen text du gjort ändringar i så är det självklart inget fusk. Men är det inte din text så är det plagiat.

Det är tänkt att du ska skriva din egen text.

Vad är det som är så oklart egentligen?
Citera
2024-08-08, 17:59
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolipop1990
Det läskiga är väl att man ser tydligt exakt vem som man kan misstänka för AI och vem som formulerat sig själv. Det är stora stycken och det är just mina stycken. Men borde jag inte redan har blivit misstänkt tänker jag? Det borde väl ha gått igenom en detektor eller urkund redan?
Nu vet jag inte vem som gör vad men jag gissar att examinatorn testar mot urkund. I vilket fall kommer de att köra urkund innan publicering i ditt universitets arkiv, det är standard. Undantag kan göras för mer oseriösa universitet som Södertörn.

Om de använder urkund borde de använda ai kollare. Med tanke på hur mycket fusk som upptäckts på Uppsala universitet är det nog standard att det görs..om du pluggar vid ett av de större universiteten så är du nog körd. Din pluggkamrat kan också bli avstängd.

Jag gissar att det är rätt stor chans att du åker dit efter att examinatorn har dubbelkollat allt och innan publicering.

Lycka till med livet.
Citera
2024-08-08, 18:01
Medlem
Firewaias avatar
Sambon är föreläsare, examinator osv på högskola, och där används AI-detektor på varenda uppsats... Och jävlar vad folk börjar åka dit höger till vänster!
Citera
2024-08-08, 18:02
Medlem
rotebro-hasses avatar
Kör de inte urkund på alla uppsatser numera?
Citera
2024-08-08, 18:03
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolipop1990
Vad tror ni???

Hoppas att du blir utsparkad och brännmärkt och inte får göra saker som kräver mer integritet än att städa pissoarer.

Tyvärr kommer du så klart släppas igenom eftersom att svensk utbildning är ett skämt där rektorns enda motivering är pengar.
Citera
2024-08-08, 18:04
Varför använder sig någon av AI för att formulera om ett stycke?

AI är ett bra verktyg (kanske) för att som jag förr använde Wikipedia, dvs sätta sig in i ett ämne och forska vidare. Kan tänka mig att om man stressar så kan man be AIn lägga in ett stycke och sedan OMFORMULERA det själv.

Men tvärtom? Jag förstår inte poängen?

Det är väl din formulering som är intressant? Varför bryr du dig om hur något är formulerat? Att du har röd tråd, att dina slutsatser är logiska, att faktan stämmer, att din analys är intressant. Det är vad som är viktigt.

Folk med dålig svenska ska kunna få bra betyg i typ fysik eller historia eller nationalekonomi eller vad det nu är.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-08 kl. 18:08.
Citera
2024-08-08, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Vad är det som är så oklart egentligen?

Vad som är oklart är varför du gör påhopp och påståenden om fusk när det inte är jag som är TS. För oklarheter i det akademiska behöver vi vända oss till berörd examinator.

Jag ville bara lugna lite och säga att om det var bara för denna gången och hen behöver göra om så går det säkert att lösa utan den permanenta avstängning som du ser som din livsuppgift att agitera för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in