• 1
  • 2
2024-08-08, 14:56
Medlem
Skrev en B-uppsats tillsammans med en kurskamrat i våras men vi missade opponeringen pga sjukdom och ska nu få göra den i höst istället.
Vi har också fått göra en sammanställning på vem som var gjort vad i uppsatsen och jag tror vi lämnade in det efter den missade opponeringen.

Till saken hör att jag alltid har varit bra på att formulera mig i akademiska texter eftersom jag studerat så mycket. Den här gången hade jag dock en sjuklig stress över andra faktorer runtom och hann inte lägga tid på formuleringar varav jag bad AI att formulera om vissa stycken, sammanfatta vissa delar osv. Jag vet inte om läraren låter texten gå igenom urkund (eller AI-detektorer) INNAN opponering, för i så fall borde jag väl redan ha blivit upptäckt eller misstänkt?

Men så testade jag idag att föra hela B-uppsatsen genom en gratis AI-detektor och då ser man ju att det är just MINA stycken som är gulmarkerade. Just där misstänks AI ha genererat texten. Fick en sån panikattack att det svartnade för ögonen och blev helt iskall i kroppen.

Jag behöver inte läxas upp. Jag vet att det var idiotiskt. De kommer troligen inte upptäcka mig via att texten skulle skilja sig från tidigare uppsatser men använder de en sån här detektor är jag ju totalt körd!!!

Vad tror ni???
Citera
2024-08-08, 15:04
Medlem
Jo, det är klart att det var dumt - men vad som är fusk och inte med AI är inte glasklart. Om jag var du skulle jag se till att kunna ALLT du har skrivit. Se till att du kan förklara varför du valt att lyfta vissa saker från böckerna du läst, varför du analyserar en bok mer än en annan etc. Kort sagt - du ska känna att du håller varje bokstav av texten i din hand och kan förklara allt.

Efter det säger du att du är osäker på akademisk svenska och att du därför läste in din text i en AI-redigerare och bad den göra texten mer formell och akademisk.

De kommer troligtvis be dig svara på jättemånga frågor om vad du skrivit, varför du skrivit som du gjort osv - och klarar du det kan du komma undan med blotta förskräckelsen.

Lycka till!
Citera
2024-08-08, 15:05
Medlem
Ja om de använder en detektor är du körd
Citera
2024-08-08, 15:06
Du lär inte vara ensam om att bli upptäckt om du blir det och det lär finnas ett förfarande. Det är trots allt bara en liten B-uppsats, och om du har en massa andra akademiska poäng så går det säkert att lösa om du erkänner vad du gjort vid konfrontation.

Så jäkla överdrivet med det här AI:andet och Urkundandet, känns som om folk vill hitta fel på det man gjort, även om det är helt oavsiktligt. Jag har själv blivit rädd för att skriva på det sätt som jag alltid har gjort eftersom det kanske räknas som plagiat enligt en mängd regler. (Min hjärna fungerar nog lite som en dator för att generera akademisk text, och det tror jag inte alls att jag är unik i heller på något sätt)

Nä ta det lugnt du och tänk på vilka trådar din handledare skrivit i på sociala medier i sommar och sitter och oroar sig över i detta nu. Du är bara en B-student. Ska ha en osannolik otur och/eller någon som verkligen vill cancellera dig i ex antal instanser för att det inte ska gå att lösa, om det är så som du säger, att det bara handlar om några stycken.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-08 kl. 15:13.
Citera
2024-08-08, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Jo, det är klart att det var dumt - men vad som är fusk och inte med AI är inte glasklart. Om jag var du skulle jag se till att kunna ALLT du har skrivit. Se till att du kan förklara varför du valt att lyfta vissa saker från böckerna du läst, varför du analyserar en bok mer än en annan etc. Kort sagt - du ska känna att du håller varje bokstav av texten i din hand och kan förklara allt.

Efter det säger du att du är osäker på akademisk svenska och att du därför läste in din text i en AI-redigerare och bad den göra texten mer formell och akademisk.

De kommer troligtvis be dig svara på jättemånga frågor om vad du skrivit, varför du skrivit som du gjort osv - och klarar du det kan du komma undan med blotta förskräckelsen.

Lycka till!

Mycket konstruktivt. Det de mäter är ju om du förstått ämnet och kan argumentera för din sak utan att läsa innantill.
Citera
2024-08-08, 15:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolipop1990
Skrev en B-uppsats tillsammans med en kurskamrat i våras men vi missade opponeringen pga sjukdom och ska nu få göra den i höst istället.
Vi har också fått göra en sammanställning på vem som var gjort vad i uppsatsen och jag tror vi lämnade in det efter den missade opponeringen.

Till saken hör att jag alltid har varit bra på att formulera mig i akademiska texter eftersom jag studerat så mycket. Den här gången hade jag dock en sjuklig stress över andra faktorer runtom och hann inte lägga tid på formuleringar varav jag bad AI att formulera om vissa stycken, sammanfatta vissa delar osv. Jag vet inte om läraren låter texten gå igenom urkund (eller AI-detektorer) INNAN opponering, för i så fall borde jag väl redan ha blivit upptäckt eller misstänkt?

Men så testade jag idag att föra hela B-uppsatsen genom en gratis AI-detektor och då ser man ju att det är just MINA stycken som är gulmarkerade. Just där misstänks AI ha genererat texten. Fick en sån panikattack att det svartnade för ögonen och blev helt iskall i kroppen.

Jag behöver inte läxas upp. Jag vet att det var idiotiskt. De kommer troligen inte upptäcka mig via att texten skulle skilja sig från tidigare uppsatser men använder de en sån här detektor är jag ju totalt körd!!!

Vad tror ni???
80 % av amerikanska studenter använder AI för skriftliga uppgifter läste jag. En hel generation blir fördummad därmed. Det sista som du borde oroa dig över är om du åker fast.
Citera
2024-08-08, 15:39
Medlem
Det läskiga är väl att man ser tydligt exakt vem som man kan misstänka för AI och vem som formulerat sig själv. Det är stora stycken och det är just mina stycken. Men borde jag inte redan har blivit misstänkt tänker jag? Det borde väl ha gått igenom en detektor eller urkund redan?
Citera
2024-08-08, 16:06
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det finns ännu, mig veterligen, inget godkänt detektorsystem för AI genererad text. Ifall de försöker sätta dit dig, så fråga dem ifall de använt ett verktyg som är godkänt, vem som godkänt det osv. GPTZero osv är inget som är tillhandahållet av t.ex skolverket.

I de fall där elever har åkt fast har eleven själv erkänt. Ifall eleven blånekar så kan skolan ingenting göra.
Citera
2024-08-08, 16:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är det otillåtet att låta an AI omformulera texten? Varför det?
Citera
2024-08-08, 16:16
Medlem
Lärt dig en läxa har du allt nu. Ska du använda AI, var för tusan inte så otroligt slapp att du kopierar texterna verbatim. Skumläs det och skriv av samtidigt med lätt andra formuleringar och ordföljd, kasta om ordningen på några meningar, släng in något som låter lite "personligt", kanske enstaka felstavningar som inte är helt uppenbart fejk och ditlagda osv. Tidsåtgången blir ändå minimal, och du är på en position som är väldigt mycket bättre.

Med det sagt är AI-detektion och anklagelse för fusk pga detta en väldigt skakig domän. Svårt att egentligen bevisa något hårt. Skulle du hamna i nån slags disciplinnämnd skulle jag föreslå att du nekar till fusket, annars kan du vara körd för gott gällande vissa studier och yrken, du har inte så mycket att förlora på en förnekelse. Avstängningar fastnar på slutbetyg/studiebevis permanent och är helt offentlig information vem som helst får ta del av.
Citera
2024-08-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Lärt dig en läxa har du allt nu. Ska du använda AI, var för tusan inte så otroligt slapp att du kopierar texterna verbatim. Skumläs det och skriv av samtidigt med lätt andra formuleringar och ordföljd, kasta om ordningen på några meningar, släng in något som låter lite "personligt", kanske enstaka felstavningar som inte är helt uppenbart fejk och ditlagda osv. Tidsåtgången blir ändå minimal, och du är på en position som är väldigt mycket bättre.

Med det sagt är AI-detektion och anklagelse för fusk pga detta en väldigt skakig domän. Svårt att egentligen bevisa något hårt. Skulle du hamna i nån slags disciplinnämnd skulle jag föreslå att du nekar till fusket, annars kan du vara körd för gott gällande vissa studier och yrken, du har inte så mycket att förlora på en förnekelse. Avstängningar fastnar på slutbetyg/studiebevis permanent och är helt offentlig information vem som helst får ta del av.

Att kopiera argument även om man ändrar språket är fortfarande plagiat och om det syns att man försökt dölja det kommer konsekvenserna bli värre än om det är uppenbart slarv med källhänvisning. Och att lämna felstavningar och grammatiska fel kommer leda till att ts blir underkänd, ett korrekt akademiskt språk är en del av bedömningen.

Ts kommer inte vara körd om han åker dit för fusk, inte i Sverige. I Sverige kan man inte bli relegerad från en utbildning och att ts blivit avstängd syns inte på ett eventuellt framtida examensbevis. Det stämmer att det är en offentlig uppgift men det är något en arbetsgivare specifikt måste begära ut, det finns mig veterligen inget Lexbase för akademiska förseelser. Det enda som kan ställa till möjligen är om ts hade tänkt doktorera i framtiden, men det tvivlar jag på med tanke på hans bristande inställning till god akademisk sed.

Dock har du rätt i att detektorerna för AI-genererad text är bristande och det ensamt kommer förmodligen inte resultera i någon avstängning. Jag har hört om folk som fått false positives när de använt grammatik/stavningskontroll som grammarly, vilket är tillåtet att använda på de flesta lärosäten. Det jag vet att folk åkt dit på är att studenter inte läst svaren och därmed fått med meningar som "jag är en AI och kan inte ta ställning i denna fråga" samt referenser som inte existerar eller total avsaknad av dem.
Citera
2024-08-08, 16:56
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Att kopiera argument även om man ändrar språket är fortfarande plagiat och om det syns att man försökt dölja det kommer konsekvenserna bli värre än om det är uppenbart slarv med källhänvisning.

Fast är det inte en viss skillnad om man använder AI:n för att ta fram argument som man sedan klistrar in jämfört med om man skriver en text själv och sedan ber AI'n att föreslå alternativa formuleringar?

Det ena borde kunna klassas som plagiat eller fusk medan det andra är en form av avancerad rättstavning (som ibland är helt uppåt väggarna fel ska tilläggas).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in