Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
Lärt dig en läxa har du allt nu. Ska du använda AI, var för tusan inte så otroligt slapp att du kopierar texterna verbatim. Skumläs det och skriv av samtidigt med lätt andra formuleringar och ordföljd, kasta om ordningen på några meningar, släng in något som låter lite "personligt", kanske enstaka felstavningar som inte är helt uppenbart fejk och ditlagda osv. Tidsåtgången blir ändå minimal, och du är på en position som är väldigt mycket bättre.
Med det sagt är AI-detektion och anklagelse för fusk pga detta en väldigt skakig domän. Svårt att egentligen bevisa något hårt. Skulle du hamna i nån slags disciplinnämnd skulle jag föreslå att du nekar till fusket, annars kan du vara körd för gott gällande vissa studier och yrken, du har inte så mycket att förlora på en förnekelse. Avstängningar fastnar på slutbetyg/studiebevis permanent och är helt offentlig information vem som helst får ta del av.
Att kopiera argument även om man ändrar språket är fortfarande plagiat och om det syns att man försökt dölja det kommer konsekvenserna bli värre än om det är uppenbart slarv med källhänvisning. Och att lämna felstavningar och grammatiska fel kommer leda till att ts blir underkänd, ett korrekt akademiskt språk är en del av bedömningen.
Ts kommer inte vara körd om han åker dit för fusk, inte i Sverige. I Sverige kan man inte bli relegerad från en utbildning och att ts blivit avstängd syns inte på ett eventuellt framtida examensbevis. Det stämmer att det är en offentlig uppgift men det är något en arbetsgivare specifikt måste begära ut, det finns mig veterligen inget Lexbase för akademiska förseelser. Det enda som kan ställa till möjligen är om ts hade tänkt doktorera i framtiden, men det tvivlar jag på med tanke på hans bristande inställning till god akademisk sed.
Dock har du rätt i att detektorerna för AI-genererad text är bristande och det ensamt kommer förmodligen inte resultera i någon avstängning. Jag har hört om folk som fått false positives när de använt grammatik/stavningskontroll som grammarly, vilket är tillåtet att använda på de flesta lärosäten. Det jag vet att folk åkt dit på är att studenter inte läst svaren och därmed fått med meningar som "jag är en AI och kan inte ta ställning i denna fråga" samt referenser som inte existerar eller total avsaknad av dem.