2024-08-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Hon kan ju ha varit inlagd under tonåren.

Händelsen när akutpsykiatrin inte ville ta emot henne skedde ju när hon blev utslängd från LSS-boendet (två år sedan).

Ja och ibland blir man inlagd, inbland inte allt beror på vad läkaren bedömmer. LPT (Tvångsvård) krävs det ju mer än HSL inläggning (frivillig)
Citera
2024-08-05, 18:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Förvaltarskapets innebörd

Den som får förvaltare kallas huvudman. Inom de delar som förvaltarskapet omfattar förlorar huvudmannen sin rättshandlingsförmåga. Förvaltaren får i motsvarande utsträckning rätt att ingå rättshandlingar för sin huvudmans räkning. Huvudmannen har dock rätt att sluta avtal om tjänst eller annat arbete och rätt att råda över vad han tjänat genom eget arbete. Tingsrätten har dock möjlighet att inskränka denna rättighet om det är nödvändigt.

Förvaltaren är inte beroende av huvudmannens samtycke för att vidta åtgärder och agerar på eget ansvar för huvudmannens räkning. Om förvaltaren handlar utanför sitt förordnande blir rättshandlingen ogiltig och förvaltaren kan bli skadeståndsskyldig gentemot tredje man.

Om huvudmannen vidtar en åtgärd utan samtycke av förvaltaren är det att jämföra med att en underårig person handlar utan förmyndarens samtycke. Ett avtal blir bara bindande om samtycke till avtalet lämnas av förvaltaren. Den som huvudmannen ingått avtal med måste vänta på förvaltarens samtycke.

När det gäller huvudmannens personliga frågor som boende och vård bör i första hand huvudmannen själv få bestämma även om förvaltarens synpunkter inhämtas. En förvaltare har inte rätt att bestämma i frågor om äktenskap eller skilsmässa. I undantagsfall kan förvaltaren dock ansöka om skilsmässa.

Bevaka rätt

Uppdraget att som god man eller förvaltare bevaka rätt innebär att se till att huvudmannens rättigheter tillvaratas gentemot utomstående. Det kan exempelvis röra sig om att företräda huvudmannen mot myndigheter vid ansökningar och överklaganden. Om huvudmannen ska ärva pengar eller sälja sin bostad innebär det att se till att allt går rätt till, i enlighet med gällande rätt.

Exempel på uppgifter:

överklaga beslut som har gått huvudmannen emot
bevaka huvudmannens rätt i dödsbo
företräda huvudmannen vid avveckling av bostad, vid kontakter med fordringsägare, vid upprättande av avbetalningsplaner, vid ansökan om skuldsanering, vid ärende i hyresnämnd
ansöka om stöd och service enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
ansöka om bostadsbidrag, bostadstillägg, merkostnadsersättning inhämta överförmyndarnämndens samtycke till försäljning eller köp av bostad.

Förvalta egendom

Uppgiften att förvalta egendom innebär att ta hand om huvudmannens ekonomi och tillgångar. Det handlar dels om skötsel av vardagsekonomin och dels om förvaltning av eventuella tillgångar i form av exempelvis bankmedel, aktier, fonder, fastigheter och bostadsrätter.

Exempel på uppgifter:

betala räkningar
lämna fickpengar
kontrollera kassabok på eventuellt boende
förvalta huvudmannens tillgångar
deklarera
sanera eventuella skulder
inhämta vårt tillstånd vid omplacering av tillgångar.

Sörja för person

Uppgiften att sörja för person innebär att gode mannen ska försäkra sig om att huvudmannens medel använts till hans eller hennes nytta. Det innebär även att se till att huvudmannen har ett bra boende, får god omvårdnad och ges goda levnadsvillkor.

Utförandet av denna uppdragsdel sker genom att gode mannen eller förvaltaren har regelbundna kontakter med huvudmannen, boendet, vårdpersonal, hemtjänst med flera. Vid behov ska gode mannen eller förvaltaren ta initiativ till förbättringar, uppmärksamma huvudmannens behov av sociala kontakter, daglig sysselsättning, fritidsverksamhet med mera.

Att sörja för person innebär däremot inte att gode mannen eller förvaltaren själv ska sköta om och vårda huvudmannen, följa med på läkarbesök, städa, hänga upp gardiner, handla mat eller vidta andra praktiska åtgärder. Han eller hon ska bara se till att de utförs. De konkreta insatserna genomförs istället genom socialtjänstens insatser som till exempel ledsagare, kontaktperson, hemtjänst.

Skillnaden mellan förvaltarskap och förvalta egendom

Förvalta egendom är en uppdragsdel som kan ingå i både godmanskap och förvaltarskap. Uppdragsdelen omfattar att ta hand om huvudmannens ekonomi och övriga tillgångar.

Förvaltarskap är ett alternativ till godmanskap. Det är en tvångsåtgärd när huvudmannens tillgångar behöver skyddas av någon anledning.

Hittade detta, det står alltså att tingsrätten att ” tingsrätten har dock möjlighet att inskränka denna rättighet om det är nödvändigt”
Vilken rättighet?
Texten är lång.

Jag har länkat till det där tidigare i tråden.
Jag tycker att det framgår att förvaltaren skall verka i samråd med boendet och vården.
Hålls det SIP möten angående A?

Det verkar som P inte alls förstår sin roll.

Jag förstår att en ung person vill ha unga assistenter men som andra skriver behövs det personal med erfarenhet.

I dokumenten; står det varför P tog över efter God Man? Jag gissar att det blev så när P startade omsorgen av ekonomiska skäl men det hade ju varit mer seriöst med utomstående god man.
Citera
2024-08-05, 18:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Du får enligt kameralagen endast filma din egna tomt och den högra kameran filmar rätt ut mot gatan.

Jag har många kameror själv och dessa är extremt vidvinkliga och fångar både uppåt och nedåt samt åt höger eller vänster betydligt mer än du tror.

REGLER FÖR KAMERAÖVERVAKNING UTOMHUS
Du får bara övervaka din egendom.

Reglerna för kameraövervakning utomhus är kortfattat ganska enkla för privatpersoner – du får bara övervaka ditt hem, din tomt, din mark etc. Reglerna säger klart och tydligt att du inte får övervaka dina grannar och platser där allmänheten har tillträde (exempelvis trottoaren eller grönytan utanför din tomt). Bor du i flerbostadshus får du inte bevaka området utanför ytterdörren.

STRAFF FÖR OLAGLIG KAMERAÖVERVAKNING
Olaglig kameraövervakning är straffbart och kan leda till sanktionsavgifter.

Kameraövervakning måste bedrivs på ett korrekt sätt. Olaglig kameraövervakning är straffbart med straff som exempelvis sanktionsavgifter på relativt höga belopp. Olaglig kameraövervakning innebär bland annat att man filmar grannar eller platser där allmänheten har tillträde.

https://www.verisure.se/overvakningskamera/regler-och-tillstand

Ja jösses. Som sagt, du har ingen aning om vare sig vilket upptagningsområde kamerorna har eller vilka eventuella tillstånd som finns för dessa.
Citera
2024-08-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blahhablahha
Har inte kunnat skicka in förräns nu.
Har fått info ifrån olika källor som nu vill att vi ska informera om hur A är…
Det hela började med att A flyttade till ett boende som drevs via At*endo, det var direkt efter Saltå. Dom fick tydligen besök utav personalen där som berättade lite hur det hade varit. Vi kan väl säga att det hade gått helt okej där men på nya boendet gick det inte jättebra. A tror sig ha bestämmanderätt över sin personal och när personalen inte går med på olika saker så blir A väldigt utåtagerande - både mot sig själv men mest mot personalen. Det va hot med knivar, det var stryptag, det va hot om att ta livet av sig men även livet av personalen, personalen fick gå ut och stoppa A flertalet gånger från att gå ut framför bilar.
P informerade personalen om att personalen skulle sitta kvar i vardagsrummet när A hade egentid i sovrummet eftersom A behöver ha full bemanning hela tiden eftersom det finns risk att hon börjar göra sig illa, när personalen då påpekade att det kommer personalen inte göra så fick personalen då höra att det skulle kontaktas chefer hit och dit eftersom man då nekade arbetsuppgifter och A’s stora tillsynsbehov.
Personalen fick även höra att de inte fick ha arbetskläder på sig för då såg dom ut som personalen ifrån psyk och kunde då göra att A fick stora ångestutbrott men att personalen fick mat slängt på sig eller blev dragen i kläderna så att klädesplagg gick sönder va inget som ersattes eller som At*endo ersatte så då gick personalen ut med hot om strejk så till slut var det okej med arbetskläder… hot med knivar var vardagsmat för personalen så till slut fick man dom inlåsta men då A är en väldigt pysslig tjej så skulle det finnas tillgång till saxar utlåst så att hon kunde klippa och klistra …. Vi kan väl säga att det gick inte bättre med saxarna. Eller med garnnystan som blev till självskadematerial.
Min källa uppger att dom va ca 7-10 personal som antingen blev uppsagda pågrund utav att de satte sig emot eller så sa dom upp sig själva för att dom inte orkade med att dagligen bli skadade eller hotade eller att P va på boendet dagligen för att bestämma nya saker och påverka både A och personal…

Efter att det inte gick så bra med At*endo så sa dom upp arbetet med dom och då tog kommunen över och A bodde kvar på boendet ett tag innan hon blev förflyttad över till boendet som det stod om i EP.
Allt som allt så har A haft ca 30-40 personal innan hon fick flytta hem…

Här är inlägget om A och minnet av psykiatrin. Men det står inte om hon vårdats med tvång eller frivilligt. Tror inte A går med på psykvård frivilligt efter vad den här texten beskriver. Hon verkar inte särskilt samarbetsvillig på något plan.
Hur i helvete reagerar hon på Essie och katten om hon behandlar personal på det här viset.
Citera
2024-08-05, 18:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vilken rättighet?
Texten är lång.

Jag tycker att det framgår att förvaltaren skall verka i samråd med boendet och vården.

Jag förstår att en ung person vill ha unga assistenter men som andra skriver behövs det personal med erfarenhet.

I dokumenten; står det varför P tog över efter God Man? Jag gissar att det blev så när P startade omsorgen av ekonomiska skäl men det hade ju varit mer seriöst med utomstående god man.

Misstänker det också, pappan passar på att tjäna pengar på sin funktionsnedsatta dotter. 💸💰💸

Vi läser ofta om fusk av anhöriga inom LSS.
Citera
2024-08-05, 18:33
Medlem
Citat:
Vilken rättighet?
Texten är lång.

Nej jag håller med dig. Här krävs det personal med kompetens. Jag ska läsa domen igen men vad jag minns fanns ingen annan person men kan ha läst slarvigt.
Eftersom god man skall alltid utses i första hand då förvaltareskap är begränsande och huvudman förlorar sin rättshandlingsförmåga men de kanske blev förvaltare från start pga hennes mentala nivå
Citera
2024-08-05, 18:34
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Men det är ju samma kameramodell på baksidan i SVT klippet! Kan inte se Verisure-loggan dock. Någon som ser bättre än jag?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overvakningskameran-slas-av-sen-ar-hunden-essie-mystiskt-forsvunnen
Kolla inlägg #7505
Då ser man Verisure-loggan
Det har snackats om att familjen Ö har egna kameror och inget larmbolag.
Verkar vara övervakning överallt om man zoomar in bilden.
Kolla och återkom med vad du tror.
Jag tror att man kan få svaret. Där får man veta av vem Essie blev bortförd.
Finns det ”död vinkel” så finns det bara en som vet var den är. Just det. P vet var den är
Citera
2024-08-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Misstänker det också, pappan passar på att tjäna pengar på sin funktionsnedsatta dotter. 💸💰💸

Vi läser ofta om fusk av anhöriga inom LSS.

Sen betalar huvudmannen för att ha godman/förvaltare beroende på inkomst enligt kommunens arvoden.
Citera
2024-08-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Ja men det har hon aldrig gjort enligt pappan så hon bör inte ha gjort det den här gången heller.

Bara för att en hund är tränad eller aldrig sticker så stoppar inte det att en hund med jaktinstinkter vädrar något och drar

Jaktlabrador har jaktinstinkter
Citera
2024-08-05, 18:37
Medlem
Om man vill tipsa "Uppdrag granskning".

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/tipsa-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/kontakt/uppdrag-granskning
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Jag läste på om det här och man har alltså tagit bort Förmyndarskap som möjlighet.
Inte ens dementa kan få en förmyndare.

Nu är det alltså en Förvaltare (OBS inte samma ord), då blir uppgiften mer delikat för denne måste vara så skicklig att denne får med sig huvudmannen på tåget.
Den måste alltså vara lite av en psykolog.

Det klarar inte autister som vanligen håller sig till regler.

Möjligen är uppgiften så luddigt skriven för att ÖM inte rent ut skall säga vad förvaltaren eller den gode mannen ska göra.

Ledstjärnan skall vara huvudmannens bästa.
Det är oklart om P har den förmågan. Att vilja lösa måendet med att härja med personalen och offra en hund och personalens liv och lem tyder inte på en sådan förmåga.
Tvärtom.

Särskilt inte när P med Fru undviker att jobba med A själva.
Han ville nog bara komma åt A konton.
Skulle P sätta henne på ett boende så hon träffa andra människor och få kompisar, lättare till aktiviteter mm så skulle det nog bli ett stort hål i P plånbok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Kolla inlägg #7505
Då ser man Verisure-loggan
Det har snackats om att familjen Ö har egna kameror och inget larmbolag.
Verkar vara övervakning överallt om man zoomar in bilden.
Kolla och återkom med vad du tror.
Jag tror att man kan få svaret. Där får man veta av vem Essie blev bortförd.
Finns det ”död vinkel” så finns det bara en som vet var den är. Just det. P vet var den är

Däremot kan man söka tillstånd för att ha kamerabevakning men då ska man ha ett sådant tillstånd också. Det tillståndet skall vara från Länsstyrelsen isåfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in