2024-08-05, 17:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Är hon registrerad på adressen? Det var hon inte tidigare.

Vet inte. Har inga uppgifter på om någon katt är registrerad på adressen. Jag vet inte heller om A har flyttat eller ej. Det är bara uppgifter som farfar skrivit jag har och det kan han ju ha friserat.

Vad jag har fått fram är att föräldrarnas nuvarande bostad ligger i 08-området. Det är obekräftat. Kanske har A flyttat ut med katten nånstans och föräldrarna flyttat tillbaka.
Citera
2024-08-05, 17:44
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag tycker att man ser hjulspår ungefär en knapp meter från glipan i häcken.
Vidare slutar ju gunnebostängslet precis framför glipan. Man behövde inte lyfta Essie, det var bara för henne att gå förbi slutet av stängslet och in i väntande bil.
Om hon var skadad, behövde hon kanske lyftas.
Om det är ägaren som tagit henne, kunde ju en orsak vara att inte en granne skulle se henne skadad.
Filmen med springande Essie var i så fall fejkad.
Från annat tillfälle?
Varför laggar filmen ur just då man väntar att få se personen som lockar och varför lockas hon ut på detta sätt, om det är en vanlig dag, med film från annat datum?
Hut vet du att stängslet inte viker av där och går jäms med grannens häck?
Citera
2024-08-05, 17:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har inte hävdat att förvaltaren kan styra besökstider eller ens vem som får besöka A. Jag vill minnas att jag för några år sedan deltog i en tråd som behandlade det ämnet, där alla var helt tvärsäkra på att en förvaltare kunde styra över det. Jag själv ställer mig mycket tveksam till det. Så för stunden anser jag att det enbart är A som får styra över det.

Visst kan det vara så att P är en dålig förvaltare, jag kan ju som vanligt inte uttala mig om det, då jag inte har någon insyn. Det finns inget just nu som pekar mot det, och nej, några enstaka betalningsanmärkningar är inte en signal på en dålig förvaltare. Om han blandar ihop sina behov med As behov är ju givetvis det ett problem som bör lösas.

Just nu så är det juridiska läget klart, det finns enbart en som vet vad "4-åringen" vill och behöver, och det är "4-åringen" själv. Förutom när det gäller rättshandlingar, där har P blivit utsedd att hjälpa till.
Ingen 4 åring är i stånd att bedöma vad denne behöver.
Citera
2024-08-05, 17:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Rättshjälp får du bara om det ligger i domstol.

Ok, tack. Man kan ju anlita advokat privat. Dyrt men pappan har ju uppgett att han har gott om pengar 💸💰💸
Citera
2024-08-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Kan ha varit så att man baxade bort skadade Essie genom baksidan för att kamerorna på framsidan är kopplade till Verisure. Bara spekulation.

Bra tanke.
Så har jag funderat, grannar - och kameror ....
Citera
2024-08-05, 17:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja, jag kan absolut tycka att det ligger i uppdraget att en förvaltare och en huvudman har skilda åsikter. Har de samma åsikter hela tiden, så måste man nog ifrågasätta om förvaltare är rätt uppdrag.

När det gäller medicin, så utgår jag nu från att du menar att eftersom man kan ge djur medicin, så skulle man kunna ge A medicin.
Och det håller jag med om, om man kan droga ner folk på krogen för att våldta dessa, så skulle man givetvis kunna lura i A medicin. Det är också samma hinder som ligger för de båda exempeln, och det är svensk lag som förbjuder övergrepp.
Att utsätta människor för ofrivillig medicinsk behandling är saker som nazisterna höll på med, därför är det lite känsligt inom svensk vård och omsorg.
Jaha nu kom.nazist argumentet. Visste du att antroposofin har kopplingar till nazismen förresten?

Nazister och kommunister har använt människor som försöksdjur det är ju inte fråga om här, det handlar ju om att bry sig om As välmående.

Ni verkar vara ett gäng som helt enkelt är emot psykofarmaka.
Scientologer?
Dåliga erfarenheter ab psykiatrin och därav dålig tillit?
Citera
2024-08-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ingen 4 åring är i stånd att bedöma vad denne behöver.

Förvaltarskapets innebörd

Den som får förvaltare kallas huvudman. Inom de delar som förvaltarskapet omfattar förlorar huvudmannen sin rättshandlingsförmåga. Förvaltaren får i motsvarande utsträckning rätt att ingå rättshandlingar för sin huvudmans räkning. Huvudmannen har dock rätt att sluta avtal om tjänst eller annat arbete och rätt att råda över vad han tjänat genom eget arbete. Tingsrätten har dock möjlighet att inskränka denna rättighet om det är nödvändigt.

Förvaltaren är inte beroende av huvudmannens samtycke för att vidta åtgärder och agerar på eget ansvar för huvudmannens räkning. Om förvaltaren handlar utanför sitt förordnande blir rättshandlingen ogiltig och förvaltaren kan bli skadeståndsskyldig gentemot tredje man.

Om huvudmannen vidtar en åtgärd utan samtycke av förvaltaren är det att jämföra med att en underårig person handlar utan förmyndarens samtycke. Ett avtal blir bara bindande om samtycke till avtalet lämnas av förvaltaren. Den som huvudmannen ingått avtal med måste vänta på förvaltarens samtycke.

När det gäller huvudmannens personliga frågor som boende och vård bör i första hand huvudmannen själv få bestämma även om förvaltarens synpunkter inhämtas. En förvaltare har inte rätt att bestämma i frågor om äktenskap eller skilsmässa. I undantagsfall kan förvaltaren dock ansöka om skilsmässa.

Bevaka rätt

Uppdraget att som god man eller förvaltare bevaka rätt innebär att se till att huvudmannens rättigheter tillvaratas gentemot utomstående. Det kan exempelvis röra sig om att företräda huvudmannen mot myndigheter vid ansökningar och överklaganden. Om huvudmannen ska ärva pengar eller sälja sin bostad innebär det att se till att allt går rätt till, i enlighet med gällande rätt.

Exempel på uppgifter:

överklaga beslut som har gått huvudmannen emot
bevaka huvudmannens rätt i dödsbo
företräda huvudmannen vid avveckling av bostad, vid kontakter med fordringsägare, vid upprättande av avbetalningsplaner, vid ansökan om skuldsanering, vid ärende i hyresnämnd
ansöka om stöd och service enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
ansöka om bostadsbidrag, bostadstillägg, merkostnadsersättning inhämta överförmyndarnämndens samtycke till försäljning eller köp av bostad.

Förvalta egendom

Uppgiften att förvalta egendom innebär att ta hand om huvudmannens ekonomi och tillgångar. Det handlar dels om skötsel av vardagsekonomin och dels om förvaltning av eventuella tillgångar i form av exempelvis bankmedel, aktier, fonder, fastigheter och bostadsrätter.

Exempel på uppgifter:

betala räkningar
lämna fickpengar
kontrollera kassabok på eventuellt boende
förvalta huvudmannens tillgångar
deklarera
sanera eventuella skulder
inhämta vårt tillstånd vid omplacering av tillgångar.

Sörja för person

Uppgiften att sörja för person innebär att gode mannen ska försäkra sig om att huvudmannens medel använts till hans eller hennes nytta. Det innebär även att se till att huvudmannen har ett bra boende, får god omvårdnad och ges goda levnadsvillkor.

Utförandet av denna uppdragsdel sker genom att gode mannen eller förvaltaren har regelbundna kontakter med huvudmannen, boendet, vårdpersonal, hemtjänst med flera. Vid behov ska gode mannen eller förvaltaren ta initiativ till förbättringar, uppmärksamma huvudmannens behov av sociala kontakter, daglig sysselsättning, fritidsverksamhet med mera.

Att sörja för person innebär däremot inte att gode mannen eller förvaltaren själv ska sköta om och vårda huvudmannen, följa med på läkarbesök, städa, hänga upp gardiner, handla mat eller vidta andra praktiska åtgärder. Han eller hon ska bara se till att de utförs. De konkreta insatserna genomförs istället genom socialtjänstens insatser som till exempel ledsagare, kontaktperson, hemtjänst.

Skillnaden mellan förvaltarskap och förvalta egendom

Förvalta egendom är en uppdragsdel som kan ingå i både godmanskap och förvaltarskap. Uppdragsdelen omfattar att ta hand om huvudmannens ekonomi och övriga tillgångar.

Förvaltarskap är ett alternativ till godmanskap. Det är en tvångsåtgärd när huvudmannens tillgångar behöver skyddas av någon anledning.

Hittade detta, det står alltså att tingsrätten att ” tingsrätten har dock möjlighet att inskränka denna rättighet om det är nödvändigt”
Citera
2024-08-05, 18:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Fast det är det väl här?
Assistenterna har ju råkat illa ut rejält.

Håller med, så ser det ut för mig också.

Men om det ska bli tvångsvård måste en läkare skriva vårdintyg och om ingen läkare tillkallas blir det inget av.

Gissar hon haft tvångsvård med tanke på knivhot strypning och suicidhot när hon var på LSS boendet, personalen borde rimligtvis ha ringt Psyk. Det är sträng sekretess på läkarjournaler och vårdintyg för en längre period skrivs bara i undantagsfall.
Citera
2024-08-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Håller med, så ser det ut för mig också.

Men om det ska bli tvångsvård måste en läkare skriva vårdintyg och om ingen läkare tillkallas blir det inget av.

Gissar hon haft tvångsvård med tanke på knivhot strypning och suicidhot när hon var på LSS boendet, personalen borde rimligtvis ha ringt Psyk. Det är sträng sekretess på läkarjournaler och vårdintyg för en längre period skrivs bara i undantagsfall.

A har ju vårdats på psyk flera tillfällen. Ett av argumenten för att personalen nekades arbetskläder av P på förra boendet var för att det triggade A och gjorde henne orolig för arbetskläderna påminde henne om skötarna när hon varit inlagd på psyk. (De fick igenom arbetskläder till slut ändå för A sliter sönder kläderna på personalen).

Nu minns jag inte exakt var jag läste detta, någon annan kanske kommer ihåg?
Citera
2024-08-05, 18:11
Medlem
Vad lämpligt för familjen att FB gruppen Eddie sanningen ska fram är rensad och nästintill nedlagd av admin
Citera
2024-08-05, 18:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
A har ju vårdats på psyk flera tillfällen. Ett av argumenten för att personalen nekades arbetskläder av P på förra boendet var för att det triggade A och gjorde henne orolig för arbetskläderna påminde henne om skötarna när hon varit inlagd på psyk. (De fick igenom arbetskläder till slut ändå för A sliter sönder kläderna på personalen).

Det kommer jag också ihåg, men vi vet väl inte om det var vårdintyg eller frivilligt hon var intagen?
Citera
2024-08-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Har också läst det, men läste även att akutpsykiatrin ska ha vägrat ta emot henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in