2024-08-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har inte hävdat att förvaltaren kan styra besökstider eller ens vem som får besöka A. Jag vill minnas att jag för några år sedan deltog i en tråd som behandlade det ämnet, där alla var helt tvärsäkra på att en förvaltare kunde styra över det. Jag själv ställer mig mycket tveksam till det. Så för stunden anser jag att det enbart är A som får styra över det.

Visst kan det vara så att P är en dålig förvaltare, jag kan ju som vanligt inte uttala mig om det, då jag inte har någon insyn. Det finns inget just nu som pekar mot det, och nej, några enstaka betalningsanmärkningar är inte en signal på en dålig förvaltare. Om han blandar ihop sina behov med As behov är ju givetvis det ett problem som bör lösas.

Just nu så är det juridiska läget klart, det finns enbart en som vet vad "4-åringen" vill och behöver, och det är "4-åringen" själv. Förutom när det gäller rättshandlingar, där har P blivit utsedd att hjälpa till.

Betalningsanmärkningar när man står under förvaltarskap betyder att förvaltare misskött sitt uppdrag. Punkt.

Dessutom blandar du, som flera nu påpekat, ihop förvaltare med god man.
Citera
2024-08-05, 18:13
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
A har ju vårdats på psyk flera tillfällen. Ett av argumenten för att personalen nekades arbetskläder av P på förra boendet var för att det triggade A och gjorde henne orolig för arbetskläderna påminde henne om skötarna när hon varit inlagd på psyk. (De fick igenom arbetskläder till slut ändå för A sliter sönder kläderna på personalen).

Nu minns jag inte exakt var jag läste detta, någon annan kanske kommer ihåg?

Inlägg 1844.
Citera
2024-08-05, 18:15
Medlem
Citat:
Jag har inte exakt koll. A:s kläder är merkostnadsersättning. Den är jag ganska säker på. När det gäller assistenternas kläder, så borde det vara assistansersättningen från kommunen i det här fallet. Men jag är inte helt säker på den. Kommer ju bli lättare på kommunen, då är det kommunen som täcker det. Det vet jag.

Du får gärna förklara merkostnadsersättning för As kläder. Hon har väl pension o bostadsbidrag o ska ansvara för inköp av sina egna kläder? Eller hennes kläder betalas av oss skattebetalare? Helt jävla galet isfall!
Citera
2024-08-05, 18:16
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hut vet du att stängslet inte viker av där och går jäms med grannens häck?

Det finns bild i media där pappan står framför häcken till grannen. Finns inget stängsel där.
Citera
2024-08-05, 18:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är nog inte P enbart som eventuellt är emot medicin. En läkare bör absolut överväga om medicinsk behandling är rätt väg att ta, för att lösa problem som har med bemötande och personals kompetens att göra. Det verkar vara en dålig väg att ta, då omsorgen allt mer kan börja ta genvägar och istället använda sig av medicin.
Med tanke på utfallet är det inte riktigt vad som sker här eller hur.
Citera
2024-08-05, 18:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Vi som står på utsidan. Vilket alltså betyder att jag inte känner P, för då hade jag ju sett från insidan.
Fast detta vi drar ju helt andra slutsatser än dig.
Citera
2024-08-05, 18:19
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Betalningsanmärkningar när man står under förvaltarskap betyder att förvaltare misskött sitt uppdrag. Punkt.

Dessutom blandar du, som flera nu påpekat, ihop förvaltare med god man.

Kan betalningsanmärkning uppstå vid tvist om en faktura. Förvaltaren bestrider faktura och fordringsägaren tar ärendet till inkasso som slutar med kronofogden?
Citera
2024-08-05, 18:19
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Det finns bild i media där pappan står framför häcken till grannen. Finns inget stängsel där.
Ok..det innebär ju i princip att Essie hela tiden skulle ha kunnat smita ut den vägen..
Citera
2024-08-05, 18:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Dom lär ju varit där innan hunden "försvann"

Det var de helt säkert.
Men vi vet ju inte varför de sitter där och vilka eventuella tillstånd som finns för dessa kameror. Vad jag förstått av vad som skrivits i tråden så är det kommunen som hyr huset för dotterns boende.
Citera
2024-08-05, 18:21
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Har också läst det, men läste även att akutpsykiatrin ska ha vägrat ta emot henne?

Hon kan ju ha varit inlagd under tonåren.

Händelsen när akutpsykiatrin inte ville ta emot henne skedde ju när hon blev utslängd från LSS-boendet (två år sedan).
Citera
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Ok..det innebär ju i princip att Essie hela tiden skulle ha kunnat smita ut den vägen..

Ja men det har hon aldrig gjort enligt pappan så hon bör inte ha gjort det den här gången heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Du får gärna förklara merkostnadsersättning för As kläder. Hon har väl pension o bostadsbidrag o ska ansvara för inköp av sina egna kläder? Eller hennes kläder betalas av oss skattebetalare? Helt jävla galet isfall!

Merkostnadsersättning från Försäkringskassan måste kostnader överstiga 11 000kr/år för att få igenom och då är det kostnader utöver vanliga kostnader, dvs MER kostnader pga sjukdom eller funktionsnedsättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in