2024-08-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Vet inte hur det kan ha blivit så dyrt med att köpa en färdigutbildad men de har väl med efterfrågan att göra, tanken var att utbilda min tjej för 5 år sedan, året 2019 och då kostade en färdigutbildad hund runt 150
- 200 000kr och utbilda min egen förberedelse kurs 5000kr sen övriga lektioner för resten 20 000kr.

Jag valde en annan väg tyvärr fick jag ge upp det projektet pga sjukdom hos mig men jag hittade en Nivå 2 SBK instruktör som ville utbilda ett ekipage för att bli diplomerad nivå 1 så då hade hon en instruktör ovanför henne för då skulle hon bli nivå 1 om hon fick oss certifierade så typ lärling med mentor kan man säga. Men då gjorde vi upp att jag skulle träna in de momenten jag kunde som vanlig lydnad, lätta kommandon och så skulle hon hjälpa mig med specialmomenten och då skulle hon ta betalt för testerna + träningstillfällen så skulle komma undan ekonomiskt billigare då jag inte hade ekonomin egentligen. Men tyvärr så blev det inte så men min hund kan vissa saker naturligt som jag tränat att förstärka så hon känner av när jag mår dåligt, om jag ska få ångest, påminner mig om rutiner, får upp mig på morgonen och hon är min motivation att kliva upp på morgonen och gå ut när måendet sviktar.

Det är grundtanken med att ha en psykisk hälsa hund som assistanshund att bli självständig, komma ut mer, känna trygghet av sin hund och verka lugnande vid dåligt mående.

De har min tik nästan naturligt och det var så jag trodde det skulle vara men tydligen kan man utbilda hundarna mer skräddarsytt efter personens behov vilket är riktigt häftigt tycker jag vilket Lena på SBK informerade mig om nu när jag ringde och ställde massa frågor om detta ämne.

Nu är min tik för gammal för att bli utbildad men hon är ändå mitt största stöd i vardagen
Ja det känns lite dyrt när man tittar på bara. Men sen så är det ju kostnader som de har,de gör ju inte det ideellt..
Kanske finns skillnad på egen uppfödd jämfört med om de köpt av annan uppfödare.
Men det finns ju en del kostnader runt det..
På HH hemsida finns en prislista med spec vad som ingår
Grundutbildad vs färdigutbildad..
Ja det finns även smärthund nu för tiden,fantastiskt med dessa hundar
Citera
2024-08-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Öppningen är "längs med" den häck som avskiljer mot grannen, så den går ut på grönområdet bakom huset.

Tack, så hålet i häcken är mot grannen och sen har grannen en öppning till gräsytan bakom, så då skulle tjuvarna först tagit sig in på grannens tomt? Känns djärvt om de nu slagit ut familjens kameror men inte grannens? När man tittar på eniro så ser det ut som att knappt en katt skulle kunna ta sig ut från deras baksida
Citera
2024-08-04, 21:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Jaha, du refererar bara till TV-klippet. Där framgår väl inte var passagen är placerad, bara att P ser ut att gå igenom häcken. Jag tycker inte att vi med säkerhet kan säga var passagen finns. Det har ju nyss varit ett inlägg som säger att häcken är tät, hög och saknar öppning. Det vore bra om vi kan komma fram till vilken väg hundtjuvarna troligen använt.

Ja, du får så klart bilda dig din egen uppfattning.

Men det finns en smal passage i det nordvästra hörnet, ut på grönområdet bakom.
Det framgår i TV4 inslaget jag nämnde. Någon i tråden påstod att det syns på satellitfoton på hitta.se, och där kan man se att det inte blir någon skugga där passagen är, och således att det finns en öppning där.
Citera
2024-08-04, 21:19
Medlem
Citat:

Ja, som sagt, Sgtptgatos, det är många lögner som sprids med dessa "hemliga" skärmdumpar som argument. Det är bara lögn alltihopa från rena näthatare.

Det finns inga sådana skärmdumpar. Och lägligt nog påstås inläggen från facebook som skulle ha skärmdumpats plockats bort bara minuter efter att de postades.
Inläggen låg kvar i flera dagar. Hah, du måste gräma dig enormt att du missade dem. Vi är fler som har skärmdumpar det, men tänker absolut inte dela dem här för att skydda assistenterna. Du får helt enkelt tugga i dig det.
Citera
Medlem
Citat:
Vet inte hur det kan ha blivit så dyrt med att köpa en färdigutbildad men de har väl med efterfrågan att göra, tanken var att utbilda min tjej för 5 år sedan, året 2019 och då kostade en färdigutbildad hund runt 150
- 200 000kr och utbilda min egen förberedelse kurs 5000kr sen övriga lektioner för resten 20 000kr.

Jag valde en annan väg tyvärr fick jag ge upp det projektet pga sjukdom hos mig men jag hittade en Nivå 2 SBK instruktör som ville utbilda ett ekipage för att bli diplomerad nivå 1 så då hade hon en instruktör ovanför henne för då skulle hon bli nivå 1 om hon fick oss certifierade så typ lärling med mentor kan man säga. Men då gjorde vi upp att jag skulle träna in de momenten jag kunde som vanlig lydnad, lätta kommandon och så skulle hon hjälpa mig med specialmomenten och då skulle hon ta betalt för testerna + träningstillfällen så skulle komma undan ekonomiskt billigare då jag inte hade ekonomin egentligen. Men tyvärr så blev det inte så men min hund kan vissa saker naturligt som jag tränat att förstärka så hon känner av när jag mår dåligt, om jag ska få ångest, påminner mig om rutiner, får upp mig på morgonen och hon är min motivation att kliva upp på morgonen och gå ut när måendet sviktar.

Det är grundtanken med att ha en psykisk hälsa hund som assistanshund att bli självständig, komma ut mer, känna trygghet av sin hund och verka lugnande vid dåligt mående.

De har min tik nästan naturligt och det var så jag trodde det skulle vara men tydligen kan man utbilda hundarna mer skräddarsytt efter personens behov vilket är riktigt häftigt tycker jag vilket Lena på SBK informerade mig om nu när jag ringde och ställde massa frågor om detta ämne.

Nu är min tik för gammal för att bli utbildad men hon är ändå mitt största stöd i vardagen
Sjukvården borde titta lite mer på hundar,de kan även upptäcka vissa sjukdomar,ja under förutsättning att läkare faktiskt gör erforderlig undersökning av patient vid vissa signaler
Citera
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Plus Ett för denna text! Känslomässigt. Känslosamt hur du berättar hur fint du och din hund samarbetar.

Du är dessutom fenomenal på att gräva fram info och hade jag kunnat rösta fram dig som Årets Grävare På Flashback så hade jag gjort det.
Du har tillfört den här tråden enormt mycket info och kunskap och hanterar eventuella pikar du får på ett mycket smidigt sätt och är alltid trevlig.

Önskar så att Essie lever och har det bra hos någon snäll person. Men risken finns tyvärr att hon har dödats av någon i familjen och sen forslats bort och grävts ner. A kan ha skadat Essie svårt under ett utbrott och PÖ kan ha avslutat det hela.

OBS! Spekulation.
Citera
2024-08-04, 21:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgtptgatos
Tack, så hålet i häcken är mot grannen och sen har grannen en öppning till gräsytan bakom, så då skulle tjuvarna först tagit sig in på grannens tomt? Känns djärvt om de nu slagit ut familjens kameror men inte grannens? När man tittar på eniro så ser det ut som att knappt en katt skulle kunna ta sig ut från deras baksida

Inte riktigt så.

Passagen är från familjens tomt ut till grönområdet.

Passagen går inte igenom häcken till grannen, den går längs med häcken till grannen, igenom vänstra änden på bakre häcken.

Om du tittar på satellitfoton på tomten, så går passagen längs med den vänstra häcken uppåt i bild, i det övre vänstra hörnet.
Citera
2024-08-04, 21:23
Medlem
Ok skönt ändå att det finns något konkret, filmerna på misshandeln av stackars Essie. Det sopar man inte under mattan….
Citera
2024-08-04, 21:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Inläggen låg kvar i flera dagar. Hah, du måste gräma dig enormt att du missade dem. Vi är fler som har skärmdumpar det, men tänker absolut inte dela dem här för att skydda assistenterna. Du får helt enkelt tugga i dig det.

Enligt en annan som påstår sig ha skärmdumpar låg de kvar några minuter. Lögnerna avlöser och avslöjar varandra i ett.

Jag konstaterar bara att dessa påstådda skärmdumpar lyser med sin frånvaro, samt att du av någon outgrundlig anledning vill dölja sanningen för att, som du påstår, "skydda" någon som begått ett grovt brott. I själva verket är det nog snarare så att du har ett behov av att skydda dina egna lögner.
Citera
2024-08-04, 21:24
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jaha, så nu är det osynliga mamman som har skrivit inlägg som skärmdumpats också. Och det om att A kunde dödat Essie "om hon velat". Den var ny, det har jag inte sett någon påstå innan.

Men du har så klart ingen skärmdump på det heller, du har bara "sett den".

Det börjar bli rätt många skärmdumpar nu, som varenda en lyser med sin frånvaro.

If it looks like a duck, if it walks like a duck and if it sounds like a duck, it probably is a duck.

Alla har sett dom, men ingen har tagit dom, ingen har sparat dom, ingen vet var dom finns. Så, nej, det finns inga skärmdumpar.

Annars är det bara att presentera dom. Men nej då, de är hemliga. I tråden där allt skall fram och alla är så tacksamma för att allt kommer fram, särskilt sanningen, där vill de som påstår sig sitta på just sanningen absolut inte presentera den. Det är så patetiskt så det förslår, hur de näthatande lögnarna här i tråden har målat in sig själva i ett hörn med dessa hemliga "skärmdumpar".
Kopierat från pappans inlägg i sin grupp på Fb..så bara läsa där.."Informationen till personalen om att Essie är en så pass stabil hund att hon aldrig skulle säga ifrån trots att hon blir slagen nästan till död, är korrekt men tagen ur sin kontext då det just på grund av detta är extremt viktigt att personalen snabbt tar undan Essie innan något händer Essie."
Citera
2024-08-04, 21:26
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Inte riktigt så.

Passagen är från familjens tomt ut till grönområdet.

Passagen går inte igenom häcken till grannen, den går längs med häcken till grannen, igenom vänstra änden på bakre häcken.

Om du tittar på satellitfoton på tomten, så går passagen längs med den vänstra häcken uppåt i bild, i det övre vänstra hörnet.
Märkligt att Essie på övervakningskamera springer åt andra hållet innan kamerorna fimpad
Citera
2024-08-04, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoboden
Ok skönt ändå att det finns något konkret, filmerna på misshandeln av stackars Essie. Det sopar man inte under mattan….

Finns filmer på att någon slagit Essie? Var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in