2024-08-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Tittar man på HH 239.000 så låter det rätt rimligt med vad som ingår i fullutbildad.
Standard +specialmomenten osv.

Vet inte hur det kan ha blivit så dyrt med att köpa en färdigutbildad men de har väl med efterfrågan att göra, tanken var att utbilda min tjej för 5 år sedan, året 2019 och då kostade en färdigutbildad hund runt 150
- 200 000kr och utbilda min egen förberedelse kurs 5000kr sen övriga lektioner för resten 20 000kr.

Jag valde en annan väg tyvärr fick jag ge upp det projektet pga sjukdom hos mig men jag hittade en Nivå 2 SBK instruktör som ville utbilda ett ekipage för att bli diplomerad nivå 1 så då hade hon en instruktör ovanför henne för då skulle hon bli nivå 1 om hon fick oss certifierade så typ lärling med mentor kan man säga. Men då gjorde vi upp att jag skulle träna in de momenten jag kunde som vanlig lydnad, lätta kommandon och så skulle hon hjälpa mig med specialmomenten och då skulle hon ta betalt för testerna + träningstillfällen så skulle komma undan ekonomiskt billigare då jag inte hade ekonomin egentligen. Men tyvärr så blev det inte så men min hund kan vissa saker naturligt som jag tränat att förstärka så hon känner av när jag mår dåligt, om jag ska få ångest, påminner mig om rutiner, får upp mig på morgonen och hon är min motivation att kliva upp på morgonen och gå ut när måendet sviktar.

Det är grundtanken med att ha en psykisk hälsa hund som assistanshund att bli självständig, komma ut mer, känna trygghet av sin hund och verka lugnande vid dåligt mående.

De har min tik nästan naturligt och det var så jag trodde det skulle vara men tydligen kan man utbilda hundarna mer skräddarsytt efter personens behov vilket är riktigt häftigt tycker jag vilket Lena på SBK informerade mig om nu när jag ringde och ställde massa frågor om detta ämne.

Nu är min tik för gammal för att bli utbildad men hon är ändå mitt största stöd i vardagen
Citera
2024-08-04, 20:57
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, så nu är det osynliga mamman som har skrivit inlägg som skärmdumpats också. Och det om att A kunde dödat Essie "om hon velat". Den var ny, det har jag inte sett någon påstå innan.

Men du har så klart ingen skärmdump på det heller, du har bara "sett den".

Det börjar bli rätt många skärmdumpar nu, som varenda en lyser med sin frånvaro.

If it looks like a duck, if it walks like a duck and if it sounds like a duck, it probably is a duck.

Alla har sett dom, men ingen har tagit dom, ingen har sparat dom, ingen vet var dom finns. Så, nej, det finns inga skärmdumpar.

Annars är det bara att presentera dom. Men nej då, de är hemliga. I tråden där allt skall fram och alla är så tacksamma för att allt kommer fram, särskilt sanningen, där vill de som påstår sig sitta på just sanningen absolut inte presentera den. Det är så patetiskt så det förslår, hur de näthatande lögnarna här i tråden har målat in sig själva i ett hörn med dessa hemliga "skärmdumpar".
Är det hatare nu? Varför tycker du det. Anser du att alla som inte tycker att dina inlägg är ”sanningen” är hatare och lögnare?
Vi måste få tycka olika utan att du ska bli otrevlig.
Citera
2024-08-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgtptgatos
Var har du sett dessa skärmdumpar
?

Facebook fanns det flertal skärmdumpar på sms texter bland annat.
Citera
2024-08-04, 20:59
Medlem
Har varit med från start: Sett inläggen från icke anonyma assistenter, där dom sagt hur det va att jobba hos familjen. Ingen rolig läsning, dom blev informerade att ta kontakt med kommunal o göra en anmälning. Skärmdumpen från mamman va ett sms till assistenterna efter ett möte med p. Tror inget spelar roll, vi kommer aldrig få fram sanningen, men hoppas på karma….
Citera
2024-08-04, 20:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Klart Hundhjälp*n ville sälja en hund för 280000 kr. Då går det nog att mygla mot lite extra pengar. Kraven för assistanshund ligger utförligt beskrivna tidigare i tråden.

Så du påstår att Hundhjälpen tar emot mutor och fuskar med kraven, då kan man ju knappast lita på att de utbildar hunden korrekt heller. Hundhjälpen är kriminella enligt dig alltså. Det är allvarliga anklagelser du kommer med. Har du några som helst belägg för dessa, eller är du bara ännu en i raden av näthatare som sprider en massa lögner och förtal?

Menar du att SBK också är korrupta då?
Citera
2024-08-04, 21:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Skilsmässa går ganska fort om man inte har barn under 16år. Då är det betänketid i 6månader.

Om man är överens går det fort. Om en part inte vill är det 6 månader också.

Om pappa är så tät som han ska ha det till blir det en dyr skilsmässa. Har spekulerat i att det är en anledning till att pappan är helt oppihejsan. Men det är bara en tanke baserat på vad man sett i bekantskapskretsen.
Citera
2024-08-04, 21:04
Medlem
Citat:
Det enda jag har sett som påstås komma från en person som utger sig för att vara en f.d. assistent, är ett textklipp, och i det textklippet skrivs inte ett ord om att Essie for illa. Tvärtom framkom att assistenterna tog hand om Essie. Så det enda vi har att gå på, från en påstådd assistent, är att det pappan säger stämmer, Essie for inte illa.

Men det kommer så klart näthatarna i tråden att kasta alla möjliga lögner över.
Men några skärmdumpar från icke-anonyma assistenter som motsäger det hela. Det lär vi inte få se. För att några sådana finns, är bara lögn.
Kan du länka textklippet?
Citera
2024-08-04, 21:05
Medlem
Citat:
Jag ser inte heller någon anledning att sprida lögner och skit. Men tyvärr är det många andra som gör det.

Det finns nog ingen skärmdump på passagen men den syns t.ex. i TV4's inslag som nyligen länkades i tråden.
Jaha, du refererar bara till TV-klippet. Där framgår väl inte var passagen är placerad, bara att P ser ut att gå igenom häcken. Jag tycker inte att vi med säkerhet kan säga var passagen finns. Det har ju nyss varit ett inlägg som säger att häcken är tät, hög och saknar öppning. Det vore bra om vi kan komma fram till vilken väg hundtjuvarna troligen använt.
Citera
2024-08-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Det kryper i hela min kropp när jag läser det här för första gången. Vad har de inte gjort mot Essie?

Är det så att Essie fick genomgå detta helvete för att sedan dö. Jag finner inga ord. Den här tråden kommer vara levande tills sanningen är framme.

Polisanmälan som finns just nu, när tror ni att man får veta mer om detta?

Skulle nog uppskatta runt 1,5 till 2 år bort kanske. Om den inte läggs ner, då misstänker jag att familjen kommer sprida det genom sin grupp.
Citera
2024-08-04, 21:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Lite justeringar till ett tidigare inlägg jag skrev...

Jag fick en märklig känsla....och möjligen en ny teori.

När familjen fick veta att Länsstyrelsen kopplats in och att det kunde bli jobbigt framöver kanske mamman tyckte att det fick räcka och insåg att det aldrig kommer att fungera med hunden, då hon har varit närvarande när A var våldsam mot hunden.

Hon ville att de skulle sälja eller lämna bort hunden.

Pappan vägrade hårdnackat, då han såg hur mycket pengar detta hade kostat.

Kanske tog mamman ett eget beslut genom att kontakta någon som hämtade Essie och då gick topplocket på pappan som bestämde sig för att få tillbaka pengarna via försäkringen och anmäla hunden stulen...

Det kanske aldrig har varit någon personlig assistent med i bilden av något försvinnande och många har ju undrat varför mamman är så tyst, men eventuellt kan det bero på att de inte var överens om hur de skulle hantera Essie utan blev osams.

Därför valde pappan att gå ut på Facebook och media eftersom han visste att han måste gå ut offentligt för att kunna få pengar från försäkringen, men ingen av dem hade räknat med att detta skulle leda till denna "shitstorm" av publicitet och engagemang.

Kanske är det bara mamman och pappan som egentligen vet sanningen. Resten av familjen har inget fått veta och utåt sett är detta en stöld och så kommer det att förbli.

Därför var det nödvändigt att berätta för A att Essie inte kommer tillbaka genom att först säga att hon är på sjukhus och senare att hon har gått bort.

Det har aldrig varit meningen att Essie ska komma hem.

Något egentligt sök har aldrig ägt rum, hittelönen var bara fejk för att verka trovärdig och efter två veckor behövde det få ett slut.

Därför tar pappan allt medialt och mamman ligger lågt, men nu är det omöjligt att backa så då får man köra ända in i kaklet och hoppas att stormen bedarrar någon gång...

Det är bara mamman och någon ytterligare betrodd som vet var Essie är och det kommer aldrig att läcka ut. Ingen kommer att försäga sig och svenska folket lär aldrig få reda på den egentliga sanningen.

Kanske, kanske inte...

Så här kan det vara. Mamman fick nog, tog undan hunden.
Citera
2024-08-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om man är överens går det fort. Om en part inte vill är det 6 månader också.

Om pappa är så tät som han ska ha det till blir det en dyr skilsmässa. Har spekulerat i att det är en anledning till att pappan är helt oppihejsan. Men det är bara en tanke baserat på vad man sett i bekantskapskretsen.

Det har du ju rätt i. Det är nog inte så lätt att skilja sig från en sån okokt potatisskalle som Patrik. Han kommer nog att ställa till det allt han kan för henne om hon vågar lämna honom.
Citera
2024-08-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Att förlora sin rättshandlingsförmåga genom att en förvaltare utses är väl i princip samma som äldre tiders omyndigförklaring vad är annars skillnaden.

Wikipedia säger såhär.

" Omyndigförklaring är en juridisk åtgärd av domstol, med avsikt att frånta en myndig person dess rättshandlingsförmåga, det vill säga förmågan att ingå avtal med mera. Orsaker till omyndigförklaringen kan vara exempelvis psykisk sjukdom, demens eller utvecklingsstörning.

I bland annat de nordiska länderna, Österrike och Tyskland har åtgärden sedan 1980- och 1990-talen ersatts av andra förfaranden.

Omyndigförklaring har i Sverige sedan den 1 januari 1989 ersatts av förvaltarskap. "

Jag utgår från att du ogiltigförklarar wikipedia för att du inte har total kontroll över vad som påstås där.

Vad säger ni andra i tråden är förvaltarskap att likställa med omyndigförklarad?

Nej, det är två olika saker. I praktiken inte extremt olika, men ändå olika. Rösträtt, vård och andra mer personliga beslut har du rätt att fatta när du har en förvaltare, något du inte hade som omyndig. Samt att det är lättare att avsätta en förvaltare än vad det var att bli myndig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in