2024-08-04, 19:00
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Hoppar in igen i tråden trots att jag inte hunnit läsa ifatt alla inlägg.
Om ni inte redan skrivit det så har And*rs B**ge har tagit bort efterlysningen på Essie från sitt Instagram.
Det var någon i Fb gruppen som skrev att hon fått en hundkändis att ta bort det efter att hon delat från LS tror jag det var...så då var det väl han.
Citera
2024-08-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Har du få räknat in alla kring kostnader för det första året.
Valppriset foder försäkring tester odyl i dessa 25-50

Nej bara utbildning utöver de kommer ju foder försäkring de vanliga utgifterna för hund
Citera
2024-08-04, 19:04
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kommer-vara-anon har rätt och du har fel. Dottern är inte omyndig, hon har "bara" förlorat sin rättshandlingsförmåga. Du får helt enkelt läsa på ordentligt!

Att förlora sin rättshandlingsförmåga genom att en förvaltare utses är väl i princip samma som äldre tiders omyndigförklaring vad är annars skillnaden.

Wikipedia säger såhär.

" Omyndigförklaring är en juridisk åtgärd av domstol, med avsikt att frånta en myndig person dess rättshandlingsförmåga, det vill säga förmågan att ingå avtal med mera. Orsaker till omyndigförklaringen kan vara exempelvis psykisk sjukdom, demens eller utvecklingsstörning.

I bland annat de nordiska länderna, Österrike och Tyskland har åtgärden sedan 1980- och 1990-talen ersatts av andra förfaranden.

Omyndigförklaring har i Sverige sedan den 1 januari 1989 ersatts av förvaltarskap. "

Jag utgår från att du ogiltigförklarar wikipedia för att du inte har total kontroll över vad som påstås där.

Vad säger ni andra i tråden är förvaltarskap att likställa med omyndigförklarad?
Citera
2024-08-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Nej bara utbildning utöver de kommer ju foder försäkring de vanliga utgifterna för hund
Tittar man på HH 239.000 så låter det rätt rimligt med vad som ingår i fullutbildad.
Standard +specialmomenten osv.
Citera
2024-08-04, 19:07
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Att förlora sin rättshandlingsförmåga genom att en förvaltare utses är väl i princip samma som äldre tiders omyndigförklaring vad är annars skillnaden.

Wikipedia säger såhär.

" Omyndigförklaring är en juridisk åtgärd av domstol, med avsikt att frånta en myndig person dess rättshandlingsförmåga, det vill säga förmågan att ingå avtal med mera. Orsaker till omyndigförklaringen kan vara exempelvis psykisk sjukdom, demens eller utvecklingsstörning.

I bland annat de nordiska länderna, Österrike och Tyskland har åtgärden sedan 1980- och 1990-talen ersatts av andra förfaranden.

Omyndigförklaring har i Sverige sedan den 1 januari 1989 ersatts av förvaltarskap. "

Jag utgår från att du ogiltigförklarar wikipedia för att du inte har total kontroll över vad som påstås där.

Vad säger ni andra i tråden är förvaltarskap att likställa med omyndigförklarad?
Till största del ,ja. Det som står I As beslut stämmer med det som står I början av texten.
Citera
2024-08-04, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Hoppar in igen i tråden trots att jag inte hunnit läsa ifatt alla inlägg.
Om ni inte redan skrivit det så har And*rs B**ge har tagit bort efterlysningen på Essie från sitt Instagram.
Haha, äntligen.
Citera
2024-08-04, 19:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag har aldrig påstått att hon är omyndighetsförklarad, för det existerar inte längre. Det är nog du som inte är läskunnig. Jag säger det igen. Texten är saxad från hennes ansökan. Samt saxat vad regelverket säger om god man. Den som har svårt att fatta är definitivt inte jag.

Ja jösses vad trög du är. Gertrud1 påstod att pappan är i samma position som en förälder, vilket skulle kräva att dottern blivit omyndigförklarad, vilket hon inte är. Hon är satt under förvaltarskap, vilket Kommer-vara-anon förklarat. Men du påstod motsatsen och hänvisad till ett citat som inte sa någonting av det du ville göra gällande.

Dottern är satt under förvaltarskap, hon är inte omyndigförklarad (bra att du åtminstone fattat det), hon har förlorat sin rättshandlingsförmåga, men inte mer än så. Allt precis så som Kommer-vara-anon förklarade för dig men som du fortfarande vägrar acceptera, eller inte ens fattar.
Citera
2024-08-04, 19:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Det är ju just det han har gjort tänkt på allt, för ingen har ännu avslöjat hans riktiga slutmål med att gå ut i media så snabbt.
Det här kommer sluta med att tråden dör ut och ingen vet vad som hände med Essie för det är väl om det tråden handlar om.

Lever Essie ?

Visst kan det finnas en dold agenda, men troligare är att pappan är psykiskt labil, grandios personlighet, och inte fattade hur misstänksamt det såg ut.

Det började med en efterlysning av en stulen hund. Sen följer djurplågeri, arbetsmiljöbrott, sekretessbrott, försäkringsbedrägeri, korruption inom certifiering av assistanshundar, kommunal inkompetens med IVO anmälan och dryga böter, folkbokförings brott, en uppstyrd fejjan grupp med omotiverade blockeringar osv.

Om det bara handlat om en stulen hund skulle tråden dött för länge sen.
Citera
2024-08-04, 19:12
Medlem
vemedinmas avatar
Läste igenom Ps försvarstal i dognews igen...och fastnade på följande! citat: "Men man behöver också förstå att en familj som lever tillsammans med sitt vuxna autistiska barn som behöver omvårdnad dygnet runt också behöver se över de faktiska omständigheterna i situationen"....de hade väl flyttat för 1 år och 8 månader sedan?!🤔🙄
Citera
2024-08-04, 19:14
Avslutad
Citat:

Wikipedia säger såhär.

Njae...Det skulle jag inte säga att det är, men nära inpå. Här är en bra länk med mer info som förklarar mer i ämnet. Klipper ut ett citat också:

https://rfs.se/frivilliguppdragen/gode-man-och-forvaltare/skillnad-mellan-god-man-och-forvaltare/

"Den som har förvaltare förlorar sin rättshandlingsförmåga, men blir inte omyndigförklarad. Huvudmannen har därför kvar vissa rättigheter som att rösta i allmänna val, ingå anställningsavtal, gifta sig, skriva testamente och bestämma om behandling inom sjukvården. En förvaltare kan inte heller tvinga sin huvudman att flytta från sitt boende även om en förvaltare är den som kan ansöka om ett annat boende."

Citera
2024-08-04, 19:17
Medlem
Hr någon ringt Länsstyrelsen? Polisen? Tänker på både djurplågeriet och bedrägligheten är polisärenden. Kanske en djurrättsorganisation vet vilken den rätta vägen att gå är?
Citera
2024-08-04, 19:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Wikipedia säger såhär.

Jag antar att du ogiltigförklarar allt som jag skriver här eftersom du inte kan kontrollera vad jag skriver!

Hade du hängt med lite och haft lite koll så hade du vetat att vad som gjordes gällande var att dotterns förvaltarskap skulle innebära att hon var som en omyndig person under sin förälder, följaktligen ordet "omyndigförklarad".

Här kan du som inte har koll på skillnaderna och som tycks tro att wikipedia skulle vara någon definition av saker och ting, läsa om förvaltarskap, och även här framgår att det INTE är någon "omyndighetsförklaring", i klartext svart på vitt, faktiskt.

Citat:
En huvudman som har förvaltare är inte omyndigförklarad. Personen kan till exempel rösta i allmänna val, gifta sig, söka jobb och bestämma om sin egen sjukvård.

https://godman.stockholm/bli-god-man/godmanskap-forvaltarskap/

Så, återigen, hur mycket ni än stångar era tomma skallar blodiga, så var det Kommer-vara-anon skrev helt korrekt. och vemedinma hade fel. Dottern är inte som ett omyndigt barn under en förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in