Citat:
Ursprungligen postat av
Cirsium
Att förlora sin rättshandlingsförmåga genom att en förvaltare utses är väl i princip samma som äldre tiders omyndigförklaring vad är annars skillnaden.
Wikipedia säger såhär.
" Omyndigförklaring är en juridisk åtgärd av domstol, med avsikt att frånta en myndig person dess rättshandlingsförmåga, det vill säga förmågan att ingå avtal med mera. Orsaker till omyndigförklaringen kan vara exempelvis psykisk sjukdom, demens eller utvecklingsstörning.
I bland annat de nordiska länderna, Österrike och Tyskland har åtgärden sedan 1980- och 1990-talen ersatts av andra förfaranden.
Omyndigförklaring har i Sverige sedan den 1 januari 1989 ersatts av förvaltarskap. "
Jag utgår från att du ogiltigförklarar wikipedia för att du inte har total kontroll över vad som påstås där.
Vad säger ni andra i tråden är förvaltarskap att likställa med omyndigförklarad?
Jag antar att du ogiltigförklarar allt som jag skriver här eftersom du inte kan kontrollera vad jag skriver!
Hade du hängt med lite och haft lite koll så hade du vetat att vad som gjordes gällande var att dotterns förvaltarskap skulle innebära att hon var som en omyndig person under sin förälder, följaktligen ordet "omyndigförklarad".
Här kan du som inte har koll på skillnaderna och som tycks tro att wikipedia skulle vara någon definition av saker och ting, läsa om förvaltarskap, och även här framgår att det INTE är någon "omyndighetsförklaring", i klartext svart på vitt, faktiskt.
Citat:
En huvudman som har förvaltare är inte omyndigförklarad. Personen kan till exempel rösta i allmänna val, gifta sig, söka jobb och bestämma om sin egen sjukvård.
https://godman.stockholm/bli-god-man/godmanskap-forvaltarskap/
Så, återigen, hur mycket ni än stångar era tomma skallar blodiga, så var det Kommer-vara-anon skrev helt korrekt. och vemedinma hade fel. Dottern är inte som ett omyndigt barn under en förälder.