2024-08-04, 17:43
Medlem
Något jag funderar mycket på är assistanshundar i allmänhet och Essie i synnerhet. Jag har bara god kännedom om en ledarhund som finns i släkten. Den hunden motioneras dagligen med långa promenader av ägaren i de löparspår som finns i skogarna. Den har också många möjligheter att få vara hund också. Bland annat tar vi med den när vi tränar apportering, simmar och busar med våra hundar. Inomhus har den aldrig sele på och är helt ledig men hjälper självklart till på kommando om det behövs. När selet åker på är det 100% fokus från hunden och den jobbar. Ägaren har också ett vanligt jobb så hunden jobbar när ägaren tar sig till och från jobbet. Arbetskamrater hjälper till med lunchpromenader. Det är ett nätverk av människor som finns kring hunden.

Hur är det då med en assistanshund hos en människa som knappt tar sig ut? Djurskyddslagen gäller oavsett hund och den behöver också få mycket motion, lek, ledighet och vila. Eftersom i det här fallet det enbart kommit fram att det var assistenternas uppgift att efter instruktioner jobba med Essie (inget annat har kommunicerats och det var också en del i anmälan till LS att hunden inte motioneras tillräckligt) blir ju pappan skyllande på assistenterna helt makalöst ruttet. Om det alltid måste vara två assistenter närvarande och redo för att byta av vid dotterns utbrott har det knappast funnits tid för assistenterna att regelbundet dagligen motionera och leka med hunden. En hund kan inte vara ”i tjänst” hela tiden hos en hemmasittare.
Citera
2024-08-04, 17:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Om han begär att få ut försäkringspengar för Essie. Ja. Men törs han det? För då kan bolaget börja rota i detta och de är oftast väldigt skickliga. En del är poliser och duktiga vana utredare.(Tänker t.ex på de som utredde A*i Pa*silas död gällande drunkningen i Arbogafallet.)

Redan ett par dagar efter att Essie försvann började P prata om att skaffa en ny assistenthund. Så pass säker var han på att Essie aldrig skulle komma tillbaka.

Var det inte ny hund som swishinsamlingen skulle vara till? Klart att det osar katt om hela historien.
Ja det osar katt, från första början tror jag han tänkte försäkring, nu vetefan, som du säger..de kommer rota. Snacka om plump i protokollet i såfall. Han verkar iofs anse att alla är idioter, så han kanske tror att han kan lura dem också
Citera
2024-08-04, 17:48
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgtptgatos
Jag har påpekat detta vi flera tillfällen, fick vid något tillfälle svar att de kan finnas ett hål i häcken, högst upp till vänster och in till grannen
Fast då hade de väl plockat hunden mot gatan, eller tänker du vä om man står med ryggen mot framsidan av huset. Det var inte det hållet Essie sprang på videon, som saknar bebisvärde iofs, utan mot framsidan typ
Citera
2024-08-04, 17:52
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Något jag funderar mycket på är assistanshundar i allmänhet och Essie i synnerhet. Jag har bara god kännedom om en ledarhund som finns i släkten. Den hunden motioneras dagligen med långa promenader av ägaren i de löparspår som finns i skogarna. Den har också många möjligheter att få vara hund också. Bland annat tar vi med den när vi tränar apportering, simmar och busar med våra hundar. Inomhus har den aldrig sele på och är helt ledig men hjälper självklart till på kommando om det behövs. När selet åker på är det 100% fokus från hunden och den jobbar. Ägaren har också ett vanligt jobb så hunden jobbar när ägaren tar sig till och från jobbet. Arbetskamrater hjälper till med lunchpromenader. Det är ett nätverk av människor som finns kring hunden.

Hur är det då med en assistanshund hos en människa som knappt tar sig ut? Djurskyddslagen gäller oavsett hund och den behöver också få mycket motion, lek, ledighet och vila. Eftersom i det här fallet det enbart kommit fram att det var assistenternas uppgift att efter instruktioner jobba med Essie (inget annat har kommunicerats och det var också en del i anmälan till LS att hunden inte motioneras tillräckligt) blir ju pappan skyllande på assistenterna helt makalöst ruttet. Om det alltid måste vara två assistenter närvarande och redo för att byta av vid dotterns utbrott har det knappast funnits tid för assistenterna att regelbundet dagligen motionera och leka med hunden. En hund kan inte vara ”i tjänst” hela tiden hos en hemmasittare.
De fick inte interagera med hunden, för det var A s kompis, men de skulle ändå träna den och gå ut med den? Konstigt resonemang. Enligt P är ju A jätteaktiv och ute på mycket grejor, medan assistenterna säger att hon i princip inte lämnar huset. Så vad stämmer....
Citera
2024-08-04, 17:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, för då hade A varit omyndig, vilket hon inte är. Hon är fri att fatta beslut om personliga saker. Som äktenskap, vilket parti hon ska rösta på och vårdfrågor. Hon får också ingå anställningsavtal utan att en förvaltare har någon vetorätt.

Så P får fatta beslut i ekonomiska frågor och frågor som rör rättshandlingar. Därefter tar det stopp.

Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Utdrag ur ansökan och beslut:
"Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller
liknande förhållande är ur stånd att vårda sig och sin egendom, samt om dennes behov
inte kan tillgodoses genom godmanskap eller på något annat mindre ingripande sätt,
får rätten besluta att anordna förvaltarskap för honom eller henne.
Av utredningen framgår att A är ur stånd att vårda sig själv och sin
egendom på grund av psykisk störning. Det är inte tillräckligt med god man för att ta
tillvara hennes intressen. Hennes behov av hjälp kan inte tillgodoses på något annat
mindre ingripande sätt än att förvaltarskap anordnas."
Det du hävdar gäller god man:
"Ett alternativ till att utse en förvaltare är att utse en god man. Huvudregeln är då att den enskilde behåller bestämmanderätten över sina angelägenheter. Den gode mannen måste ha den enskildes samtycke för att få handla i hans eller hennes ställe."

Kommer-vara-anon har rätt och du har fel. Dottern är inte omyndig, hon har "bara" förlorat sin rättshandlingsförmåga. Du får helt enkelt läsa på ordentligt!
Citera
2024-08-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Som jag skrev längst ner det behöver inte betyda något alls, men oavsett hur det ligger till så tjänar de av varandra. Hur man än vänder på det men det betyder inte att det är så men möjligheten finns alltid

300 000kr är väl pappans ord i media?
Hundarna jag sett som varit utbildade har kostat mellan 100 - 200 000kr

Köper man egen hund och utbildar själv kostar det minst 25 000kr oftast landar man på ca 50 000kr beroende på hur mycket man kan träna in själv.

Essie är uppfödd av kennel Ledsagaren, (ägare av kenneln är Emm*lie Re*nsson & L*se-L*tt Stj*rnberg) sen när hundhjälpen köpt in henne av dem eller vad för avtal de har med uppfödaren vet vi inte, sen har tydligen en fodervärd Pa*la D*lking varit med i processen som haft henne antingen innan hundhjälpen köpte eller under tiden hundjälpen ägde essie. Sen har HH sålt essie till pappan samt utbildat Amanda & Essie tillsammans samt med pappan verkar det som eftersom han skrivit under med SBK på certifieringen.

SBK diplomerad instruktör är de som utbildar assitanshundsekipage vilket även hundhjälpens personal är de flesta

SBK instruktören anmäler samt håller i alla tester som BPH,, lämplighetstestet.
SBK har 2 utsedda domare vid certifieringen.

SKK är den organisation som har ansvaret över SBK

uppfödaren E.R jobbar/har jobbat på SBK lite oklart

Återigen det betyder ingenting, de kan absolut vara opartiska oavsett

Min största teori är att pappan dödat essie på ett eller annat sätt
Har du få räknat in alla kring kostnader för det första året.
Valppriset foder försäkring tester odyl i dessa 25-50
Citera
2024-08-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja det kan man undra. Häcken är tuja och magnifik, tät och jättehög. Den inramar den lilla bakgården.

Att megahäcken var med på bild i media, i hela dess längd med en leende pappa i ytterkant, kändes märkligt.

Senare slog det mig att journalisterna nog inte var så blåögda ändå. Och så kom mycket riktigt damage reduction, nya inslag, där Hålet visades upp. Uppklippt i efterhand? Kanske, i den här lögnhärvan vet man inte....
I ett klipp på SVT ses P gå igenom en öppning i thujahäcken. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overvakningskameran-slas-av-sen-ar-hunden-essie-mystiskt-forsvunnen
Citera
2024-08-04, 18:06
Medlem
Citat:
Fast då hade de väl plockat hunden mot gatan, eller tänker du vä om man står med ryggen mot framsidan av huset. Det var inte det hållet Essie sprang på videon, som saknar bebisvärde iofs, utan mot framsidan typ
Hålet ska vara till vä sista biten mot grannen, när man står med ryggen mot huset på baksidan, det ska tydligen synas på eniro, men det känns märkligt att det ska finnas en öppning där, och även lite märkligt att plocka ut henne genom grannens trädgård.
Citera
2024-08-04, 18:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar

Hur långa promenader behöver en labbe per dag? Som minimum? Hur ofta?

Även om det handlar om en kort stund skulle ju A ha dubbelbemanning pga sin våldsbenägenhet.

Något som förbryllat mig är cykelvagnen man hade till Essie, som hon skulle åka i. En handväskstor hund eller katt hade varit ok, men en labbe? Dessutom ville Essie inte åka i vagnen, protesterade med att pipa, vilket både assistenter och familjen bekräftat.

Det kan ju vara svårt för en med nedsatt IQ att kunna både cykla och hålla rätt på en hund. Men borde hon då inte promenera i stället?

Bara funderingar, tycker det är mysko skjutsa runt en så stor hund som dessutom inte vill. Fast "till sist gick det"enligt pappan.
Citera
2024-08-04, 18:09
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ja det osar katt, från första början tror jag han tänkte försäkring, nu vetefan, som du säger..de kommer rota. Snacka om plump i protokollet i såfall. Han verkar iofs anse att alla är idioter, så han kanske tror att han kan lura dem också
Han ringde nog försäkringsbolaget direkt när hon försvann. Något som han säkert ångrar nu.
Citera
2024-08-04, 18:11
Medlem
Jag tror inte att PÖ hade räknat med att det skulle bli sånt pådrag och allmänt känt i sverige att Essie var borta.
Det var nog tänkt först med en liten blänkare i Vi i Enköpings facebook grupp.
MEN det blev mer spridning och min gissning då var att han blev mediakåt.
Titta vilken fantastisk människa jag är som kämpar sååå för att få tillbaka min dotters hund.
Och DÄR bet han sig i svansen för folk svalde inte hans ord med hull och hår.
Folk började ifrågasätta.
Och det exploderade väl när det kom kommentarer som : om hon mot förmodan kommer hem ( Essie alltså) samt uttalandet om ny hund så fort.
Jag har bekanta i Enköping som sett på face/nyheterna att hunden är borta men inte en enda lapp någonstans. Och ingen aktivitet gällande sök, vare sig nu eller då.
Alla har inte face eller kollar så mycket på nyheter men lappar i butiker syns.
Här känns det som att allt sökande efter Essie har varit i PÖś grupp där du måste vara gulligull med familjen och gruppen är toppstyrd.
Då jag jobbat med efterlysta hundar vet jag hur man brukar gå till väga men här vart det bestämt direkt att hunden var stulen. När det gällt tidigare stulna hundar så har ägarna sökt via alla kanaler för att hitta sin hund, och tar allas hjälp som går att få.
Dom hundarna har inte fått den här uppmärksamheten.

Det är så mycket som inte stämmer i allt det här.
Och som jag skrev tidigare, jag tror inte PÖ räknat med det här engagemanget.
Och det kommer inte sluta förrän Essie kommer fram eller han berättar vad som egentligen hände.

Ska han kunna rädda ansiktet på något sätt och även familjens så lär han nog berätta.
Tills dess kommer folk fortsätta kartlägga och ta fram allt om honom och familjen.
Bara titta på hur mycket som kommit fram om A, diagnoser (som förvisso ändrar sig beroende på vad PÖ vill uppnå) och att hon blivit utkastad lite här och där för att hon är aggressiv.

Jag kan uppriktigt tycka synd om A mitt i allt det här för hur det än är så är det inte en frisk ung kvinna. Och jag vet inte hur mycket hon faktiskt förstår av allt.

Vet inte vad jag egentligen vill med mitt långa inlägg annat än att jag hoppas att Essie antingen har det väldigt gott eller att hennes död gick fort och smärtfritt.
Citera
2024-08-04, 18:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
I ett klipp på SVT ses P gå igenom en öppning i thujahäcken. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overvakningskameran-slas-av-sen-ar-hunden-essie-mystiskt-forsvunnen

P har varit med mycket i media, tidningsartiklar, tv, radio mm mm och hålet nämndes inte till att börja med.

Sedan får man dra sina egna slutsatser....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in