2024-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
I och med att A har förvaltare så är denne i samma position som en förälder. Föräldrar bestämmer över sina barn.

Nej, för då hade A varit omyndig, vilket hon inte är. Hon är fri att fatta beslut om personliga saker. Som äktenskap, vilket parti hon ska rösta på och vårdfrågor. Hon får också ingå anställningsavtal utan att en förvaltare har någon vetorätt.

Så P får fatta beslut i ekonomiska frågor och frågor som rör rättshandlingar. Därefter tar det stopp.
Citera
2024-08-04, 17:05
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag håller inte med dig.

Men först behöver vi reda ut något, jag har ingen aning om hur P sagt ja eller nej till medicin. Jag har enbart upplyst deltagare i tråden om att det inte är hans beslut. Han kanske har blivit tillfrågad om det, vad vet jag, men det är upp till dottern. Kommunen har ingen som helst laglig rätt att kräva det eller ordna det. Det är knappt så att kommunen får föreslå det. När det gäller föräldrarna så har de helt klart större utrymme där, P skulle rent juridiskt kunna vägra att vara förvaltare om hon inte tar medicin och man skulle helt klart haft rätt att vägra henne bostad. Men varken kommunen eller föräldrarna har någon rätt att lämna samtycke till medicin.
Nu vänder det här sig inte till Mopsan, utan rent allmänt. Men som sagt, om P sagt ja eller nej till medicin är mer än jag vet. Jag har inte heller uttalat mig mot eller för medicin, enbart informerat om att A är den som helt äger frågan.

När det gäller P så finns det inget som säger att han vill ha någon kontroll. När A skulle tillbaka till Enköping så verkar det som att han ordnade ett eget boende till A. Så gör väl inte någon som vill ha kontroll. När det inte funkade, så ordnade han en övernattningslägenhet, åter så talar det mot kontroll. Det verkar snarare för mig som att det är kommunen som verkar vilja att P ska kontrollera A än P själv. Så på den grunden är jag tveksam till att P skulle ha en sådan rädsla.

När det gäller att bo med andra, så gjorde A det i 9+4 år, och vi har inte fått någon signal att det inte funkade??
Om det funkade, varför bygger kommunen då ett eget boende till henne? Var kan hon inte bo på ett LSS boende/gruppboende?
Citera
2024-08-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Ja han visar en öppning, skulle var jäkligt intressant att veta vart den är...farfar sa i sitt inlägg, innan han tog bort det, att det är högt staket och hög häck, ingen grind eller så....så det är klantiga tjuvar..de tar henne från framsidan och springer runt till baksidan och en bil som kört upp på allmänningens gräsmatta. Men de låter E gå från häcken till bilen...han har målat in sig själv. Men grandiosa människor ser bara fel hos andra...

Jag har påpekat detta vi flera tillfällen, fick vid något tillfälle svar att de kan finnas ett hål i häcken, högst upp till vänster och in till grannen
Citera
2024-08-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Ingen öppning eller grind.
Uppskattar häckens höjd 180-200cm
var det inte prat om Gunnelbo stängsel med? jag har en kalaschnikow bajonett den har taggtrådsklippning i kniv/ slida. Men det låter ju långsökt att någon, OM det var Gunnelbo stängsel skulle klippt upp det? samt det lär ju synas. Känns som det bästa att göra för dom inblandade i denna härva är att gå ut och berätta vad som verkligen har hänt/hände. denna tråd ökar ju bara på. Tror den inte kommer minska förens sanningen kommer fram.
Citera
2024-08-04, 17:13
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Nej, för då hade A varit omyndig, vilket hon inte är. Hon är fri att fatta beslut om personliga saker. Som äktenskap, vilket parti hon ska rösta på och vårdfrågor. Hon får också ingå anställningsavtal utan att en förvaltare har någon vetorätt.

Så P får fatta beslut i ekonomiska frågor och frågor som rör rättshandlingar. Därefter tar det stopp.
Utdrag ur ansökan och beslut:
"Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller
liknande förhållande är ur stånd att vårda sig och sin egendom, samt om dennes behov
inte kan tillgodoses genom godmanskap eller på något annat mindre ingripande sätt,
får rätten besluta att anordna förvaltarskap för honom eller henne.
Av utredningen framgår att A är ur stånd att vårda sig själv och sin
egendom på grund av psykisk störning. Det är inte tillräckligt med god man för att ta
tillvara hennes intressen. Hennes behov av hjälp kan inte tillgodoses på något annat
mindre ingripande sätt än att förvaltarskap anordnas."
Det du hävdar gäller god man:
"Ett alternativ till att utse en förvaltare är att utse en god man. Huvudregeln är då att den enskilde behåller bestämmanderätten över sina angelägenheter. Den gode mannen måste ha den enskildes samtycke för att få handla i hans eller hennes ställe."
Citera
2024-08-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Finns kamera även på framsidan såg jag

Då borde den ju ha spelat in något om den nu inte också laggade som alla andra (de 2 han visade material ifrån) kameror. Han nämnde inte på tv att hela huset är kameraövervakad. Det fick vi reda på via assitenter.
Citera
2024-08-04, 17:14
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgtptgatos
Jag har påpekat detta vi flera tillfällen, fick vid något tillfälle svar att de kan finnas ett hål i häcken, högst upp till vänster och in till grannen
Och grannen skulle inte märkt att någon står där och lyfter över en hund?
Citera
2024-08-04, 17:15
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Då borde den ju ha spelat in något om den nu inte också laggade som alla andra (de 2 han visade material ifrån) kameror. Han nämnde inte på tv att hela huset är kameraövervakad. Det fick vi reda på via assitenter.
Jag hoppas innerligt förs.bol. går till grunden med detta om han begär ut ersättning...
Citera
2024-08-04, 17:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vad är klarlagt? Har pappan gjort sig av med hunden för att tjäna ekonomiskt på det eller har någon djurvän fört bort hunden till hemlig ort? Eller har hunden misshandlats/dödats av familjen och de skapar villospår med efterlysningen? Är flickan omhändertagen? Fruktansvärt när djur får lida. Den familjen ska inte ha ETT enda djur nånsin igen i alla fall. Stackars, stackars Essie 💔💔💔

Vi har inte kommit fram till det ännu, men det kryper fram allt eftersom.

Det finns fortfarande en katt i hemmet och den borde bort!

AnnaChiara här på forumet har åtagit sig att hjälpa till med anonym anmälan till Länsstyrelsen om någon assistent vill rädda katten. Skicka PM.

Pappan har dessutom sagt en ny hund ska köpas in.
Citera
2024-08-04, 17:25
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Jag håller inte med dig.

Men först behöver vi reda ut något, jag har ingen aning om hur P sagt ja eller nej till medicin. Jag har enbart upplyst deltagare i tråden om att det inte är hans beslut. Han kanske har blivit tillfrågad om det, vad vet jag, men det är upp till dottern. Kommunen har ingen som helst laglig rätt att kräva det eller ordna det. Det är knappt så att kommunen får föreslå det. När det gäller föräldrarna så har de helt klart större utrymme där, P skulle rent juridiskt kunna vägra att vara förvaltare om hon inte tar medicin och man skulle helt klart haft rätt att vägra henne bostad. Men varken kommunen eller föräldrarna har någon rätt att lämna samtycke till medicin.
Nu vänder det här sig inte till Mopsan, utan rent allmänt. Men som sagt, om P sagt ja eller nej till medicin är mer än jag vet. Jag har inte heller uttalat mig mot eller för medicin, enbart informerat om att A är den som helt äger frågan.

När det gäller P så finns det inget som säger att han vill ha någon kontroll. När A skulle tillbaka till Enköping så verkar det som att han ordnade ett eget boende till A. Så gör väl inte någon som vill ha kontroll. När det inte funkade, så ordnade han en övernattningslägenhet, åter så talar det mot kontroll. Det verkar snarare för mig som att det är kommunen som verkar vilja att P ska kontrollera A än P själv. Så på den grunden är jag tveksam till att P skulle ha en sådan rädsla.

När det gäller att bo med andra, så gjorde A det i 9+4 år, och vi har inte fått någon signal att det inte funkade??
Helt enig om av vi tycker olika i många saker.
Om du frågar mig så tycker jag att det är otroligt barnsligt och inkompetent att avskeda assistenter och vägra vårdinsatser bara för att man inte får medhåll. P får iof vara som han vill.
Undrar också varför hon inte ska bo med andra om det har funkat innan. Att vara ensam i Hummelsta där det inte finns någon aktivitet alls måste vara öken.
Om jag hade haft ett barn med den typen av funktionsnedsättning så hade jag velat att den skulle få bo med andra likasinnade.
P vågar jag nog påstå är en sån person som vill göra sig av med alla som inte säger ja eller ifrågasätter hans ord.
Lite psykopat varning tycker jag.
Citera
2024-08-04, 17:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ja han visar en öppning, skulle var jäkligt intressant att veta vart den är...farfar sa i sitt inlägg, innan han tog bort det, att det är högt staket och hög häck, ingen grind eller så....så det är klantiga tjuvar..de tar henne från framsidan och springer runt till baksidan och en bil som kört upp på allmänningens gräsmatta. Men de låter E gå från häcken till bilen...han har målat in sig själv. Men grandiosa människor ser bara fel hos andra...

Ja det kan man undra. Häcken är tuja och magnifik, tät och jättehög. Den inramar den lilla bakgården.

Att megahäcken var med på bild i media, i hela dess längd med en leende pappa i ytterkant, kändes märkligt.

Senare slog det mig att journalisterna nog inte var så blåögda ändå. Och så kom mycket riktigt damage reduction, nya inslag, där Hålet visades upp. Uppklippt i efterhand? Kanske, i den här lögnhärvan vet man inte....
Citera
2024-08-04, 17:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Jag hoppas innerligt förs.bol. går till grunden med detta om han begär ut ersättning...

Om han begär att få ut försäkringspengar för Essie. Ja. Men törs han det? För då kan bolaget börja rota i detta och de är oftast väldigt skickliga. En del är poliser och duktiga vana utredare.(Tänker t.ex på de som utredde A*i Pa*silas död gällande drunkningen i Arbogafallet.)

Redan ett par dagar efter att Essie försvann började P prata om att skaffa en ny assistenthund. Så pass säker var han på att Essie aldrig skulle komma tillbaka.

Var det inte ny hund som swishinsamlingen skulle vara till? Klart att det osar katt om hela historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in