2024-08-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det finns inga fonder som presterar 20-50% varje år på lång sikt. Släpp den tanken.

Ett realistiskt mål är 7-9% årligen, vilket du får genom att investera i indexfonder. Detta gör jag och jag ligger 75% plus de senaste 4-5 åren medan du ligger 9,76% minus.

Jo det finns, men man måste leta ordentligt.

Jag skulle aldrig kunna titta mig själv i spegeln om jag nöjde mig med YNKA 7-9% årligen.

Dom säger inflationen är 2% sen lägg till avgift för fonden och till slut lägger du på 30% skatt eller ISK skatt och voila du får typ kanske 1% årligen eftersom du väljer dåliga fonder.
Citera
2024-08-03, 00:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jo det finns, men man måste leta ordentligt.

Jag skulle aldrig kunna titta mig själv i spegeln om jag nöjde mig med YNKA 7-9% årligen.

Dom säger inflationen är 2% sen lägg till avgift för fonden och till slut lägger du på 30% skatt eller ISK skatt och voila du får typ kanske 1% årligen eftersom du väljer dåliga fonder.
Nej, över tid presterar man inte 20% årligen.
Citera
2024-08-03, 00:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Nej, över tid presterar man inte 20% årligen.

En blandfond kan ge dig 10-12% på ett år. Varför väljer du så tråkiga indexfonder när du kan åtminsone dubbla det?

ps: Lycka till
Senast redigerad av Black.Panther 2024-08-03 kl. 00:57.
Citera
2024-08-03, 02:52
Medlem
Usch, idag gick det lika dåligt för mig som för Svensson. Stora index rör sig brant ner mot MA200, en ofta nämnd säljpunkt. I så fall dags att göra som Kavastu och helt sonika lämna börsen ett tag. Vad säger ni, är det en bra idé? I så fall, när köper man tillbaka?
Citera
2024-08-03, 08:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
En blandfond kan ge dig 10-12% på ett år. Varför väljer du så tråkiga indexfonder när du kan åtminsone dubbla det?

ps: Lycka till
Vilken blandfond ger dig 10-12% år? Vanligtvis presterar blandfonder sämre än aktiefonder.

Jag väljer indexfonder eftersom jag vill gå plus över tid, inte minus 10% som du gör över tid.
Citera
2024-08-03, 08:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahund
Usch, idag gick det lika dåligt för mig som för Svensson. Stora index rör sig brant ner mot MA200, en ofta nämnd säljpunkt. I så fall dags att göra som Kavastu och helt sonika lämna börsen ett tag. Vad säger ni, är det en bra idé? I så fall, när köper man tillbaka?
Om du försöker att tajma marknaden så kommer du bli fattig. Sitt lugn i båten bara.
Citera
2024-08-03, 09:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahund

Han rekommenderar andra att aldrig ta ut mer än 50 %, eftersom det är svårt att tajma upp- och nedgångar och risken är stor att man i slutändan förlorar mer än man tjänar på att lämna börsen.

Dessutom gäller den rekommendationen i beartrend. Två dagars nedgång är ingen beartrend.
Citera
2024-08-03, 09:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Vilken blandfond ger dig 10-12% år? Vanligtvis presterar blandfonder sämre än aktiefonder.

Jag väljer indexfonder eftersom jag vill gå plus över tid, inte minus 10% som du gör över tid.

Om du har så låga krav , så blir det ju som majoren skrev, knappt någon vinst. En procent kvar bara, sätt in pengarna på ett sparkonto bara?

Jag går ju bättre än dig trots att jag är nybörjare.
Citera
2024-08-03, 09:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Om du har så låga krav , så blir det ju som majoren skrev, knappt någon vinst. En procent kvar bara, sätt in pengarna på ett sparkonto bara?
Nej, det handlar inte om någon enstaka procent.
Citat:
Jag går ju bättre än dig trots att jag är nybörjare.
Du skrev att du gått 10% minus sedan du började, jag har gått 75% plus under samma tid.
Citera
2024-08-03, 09:48
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om någon enstaka procent.
Du skrev att du gått 10% minus sedan du började, jag har gått 75% plus under samma tid.

Vill du att jag citerar majorens inlägg åt dig?

Du förstår att procent och pengar inte är samma sak?

Sedan går det ju bättre för mig i år än vad det gör för dig. Skäms du inte?
Citera
2024-08-03, 09:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vill du att jag citerar majorens inlägg åt dig?

Du förstår att procent och pengar inte är samma sak?

Sedan går det ju bättre för mig i år än vad det gör för dig. Skäms du inte?
Skäms över att jag gått +75% och du -10% under samma period, nä du, jag skäms inte ett dugg.
Citera
2024-08-03, 09:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Står fortfarande att jag gick plus på teknikfonden och där står även gårdagens datum så verkar gått bra🤪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in