Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-07, 23:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Pengamässigt eller i procent?

För mig är det mycket pengar men kanske inte för dig

I procent borde det bli 60-70%
Ja det är naturligtvis i % jag är intresserad av. 60-70%? I Indien? Låter ju helt rubbat, no offense

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Men ska återkomma med min nya portfölj om någon månad. Lägger in mycket pengar och gör om portföljen nu.
Visst.
Citera
2024-08-07, 23:34
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Men avgiften skulle väl gälla om man hade under 50? Det var ju vad jag svarade på iaf.
Okej, det blev dubbel negation där, du svarade att du INTe hade under 50 00. Men om du har under ska du kolla så du har fått rätt avgift.
Citera
2024-08-07, 23:36
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ja det är naturligtvis i % jag är intresserad av. 60-70%? I Indien? Låter ju helt rubbat, no offense

Visst.
Jag är investerad i flera Indiska läkemedelsbolag som gått väldigt bra senaste åren och en Asienfond med stor andel Indiska bolag. Tror på Indien som snabbaste växande ekonomi närmaste åren.
Citera
2024-08-07, 23:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Okej, det blev dubbel negation där, du svarade att du INTe hade under 50 00. Men om du har under ska du kolla så du har fått rätt avgift.
Tänk om man hade haft under 50k igen, så man kunde köpa gratisfonder Nä men skämt åsido så verkar det ju lite konstigt om det ska vara som använderan Upplyften säger (att det inte ska vara någon avgift om man har över 50) för då stämmer det ju inte här. Kan någon annan kolla om det är samma för er? Misstänker väl att alla har över 50k? (Fick man ju liksom första dagen man skapade sitt Avanzakonto och satte in pengar).
Citera
2024-08-07, 23:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Jag är investerad i flera Indiska läkemedelsbolag som gått väldigt bra senaste åren och en Asienfond med stor andel Indiska bolag. Tror på Indien som snabbaste växande ekonomi närmaste åren.
Japp jag med men 60-70% är alldeles för mycket.
Citera
2024-08-07, 23:59
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Tänk om man hade haft under 50k igen, så man kunde köpa gratisfonder Nä men skämt åsido så verkar det ju lite konstigt om det ska vara som använderan Upplyften säger (att det inte ska vara någon avgift om man har över 50) för då stämmer det ju inte här. Kan någon annan kolla om det är samma för er? Misstänker väl att alla har över 50k? (Fick man ju liksom första dagen man skapade sitt Avanzakonto och satte in pengar).
Har du mindre än 50 t investerat på Avanza så har de gett förmånen med slopad avgift. För att uppmuntra småsparare. Det stämmer.
Citera
2024-08-08, 00:00
Medlem
Lagopussys avatar
Nej det går inte
Citera
2024-08-08, 00:21
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Nej det går inte
Vilket?
Citera
2024-08-08, 00:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har du Swedbank Robur USA A på avanza ?
Den är dyr om du har under 50 000 placerade (1,34% årlig avgift) Över 50 000 ingen avgift .

Tvärtom. Har man under 50 000 i sammanlagt sparande hos Avanza (aktier och fonder) så blir fondavgiften 0 %. Samma hos Nordnet. Ett sätt att locka till sig nya kunder (samtidigt som de hoppas att folk inte räknar ut hur lite de faktiskt sparar på detta ).

Ska vi sluta tjafsa om detta nu och hålla oss till ämnet, hur det gick för er på börsen i dag?
Citera
2024-08-08, 01:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Via Swedbank:
Swedbank robur USA
Swedbank robur Technology
Swedbank robur trans global A

via Avanza:
Spiltan investment
Avanza zero

Bra att du ser långsiktigt på ditt sparande, men det är ingen vits att ha flera fonder med ungefär samma inriktning. Du ska sträva efter diversifiering, men det får du inte med det där upplägget. Det här är ingen tråd för fond- och aktietips, men eftersom du redan har skrivit, så ... Då du inte är så erfaren så ska jag göra det lätt för dig och rekommendera följande fyra fonder (som du självfallet ska månadsspara i och om möjligt öka beloppet under sämre börstider):

Länsförsäkringar Global Index
Spiltan Global Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero

På lång sikt (>10 år) har jag svårt att se att du inte skulle bli nöjd med avkastningen från dessa lågavgiftsfonder.
Citera
2024-08-08, 02:54
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tvärtom. Har man under 50 000 i sammanlagt sparande hos Avanza (aktier och fonder) så blir fondavgiften 0 %. Samma hos Nordnet. Ett sätt att locka till sig nya kunder (samtidigt som de hoppas att folk inte räknar ut hur lite de faktiskt sparar på detta ).

Ska vi sluta tjafsa om detta nu och hålla oss till ämnet, hur det gick för er på börsen i dag?
Aha! Då är det inget som är fel och det är alltså en avgift om man har ÖVER 50k men gratis UNDER. Då stämmer det ju att jag ska betala avgiften då. Då skrev användaren Upplyften fel då (han menade kanske rätt men råkade skriva tvärtom bara). Japp då kan vi bli Topic igen!
Citera
2024-08-08, 03:01
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Slutade på plus. Inte överdrivet mycket dock. Har en del USA och där slutade det på minus till slut samtidigt som dollarn försvagades mot kronan. Mina 3 fonder (Japan, Latinamerika och Indien), mina shorts i Tesla och Nvidia, men framför allt mina svenska innehav bidrog till plus för dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in