Jag läste ut "Monologroman om en vänskap" av Cecilia Gyllenhammar. Var något av det sämsta, värsta och värdelösaste jag någonsin läst. När den har recenserats i tidningarna har de tagit upp de enda bitarna som var intressanta, nämligen de som rör hennes far och hans nya familj, syskonen och arvet. Det är ju det man vill åt!
Men i boken var det mindre än en sida om detta sammanlagt. Resten handlade om författarinnans märkliga utsvävande liv, hennes trans(!)väninna, hennes sexuella äventyr inklusive ett försök med en lesbisk kvinna o.s.v.. Privata och pinsamma saker. Jag tycker att det är fel att skriva sådant när man har barn, som Cecilia Gyllenhammar ju har. De måste ju skämmas ihjäl, när deras vänner och alla andra de träffar, kan läsa om mammans sexliv i detalj på det här sättet...
Dessutom är det rörigt, handlingen hoppar fram och tillbaka i tiden, det är lösryckta tankar om det ena ämnet efter det andra, den röda tråden - om det ens finns någon - upphör emellanåt helt. Antar att det ska föreställa något slags "stream of consciousness"-teknik, men det blir sällan bra, och NÄR det blir bra så har författaren en litterär talang - vilket CG inte har. Hon hade inte fått sina böcker tryckta mer än hennes syster hade fått hänga ett träd upp-och-ner över Sergels Torg, om de inte hade hetat just Gyllenhammar...