2024-06-08, 11:59
Medlem
Hubert Selby Jr - Requiem for a Dream

Drogmissbrukarna Harry, Tyrone och Harry's flickvän Marion, får den brillianta idén att köpa ett större parti heroin, slå ut det och tjäna stora pengar. Harrys morsa är också missbrukare fast av mat och bantningspiller, och har drömmar om att vara med på tv-show.

Verkar mycket bra. Har sett filmen men för längesedan kommer ihåg den som en mycket mörk historia.
Citera
2024-06-20, 13:13
Medlem
Kenpos avatar
Odd John av Olaf Stapledon (1935).

Det är en sorts science fiction-historia om en mänsklig mutant som redan i unga år inser sin överlägsenhet i många avseenden, och bedömer att normala moraliska hänsyn inte är något han behöver bry sig om. Efter ett antal snabba karriärer och skandalösa incidenter lokaliserar han ute i världen några bundsförvanter med liknande superegenskaper. De massakrerar befolkningen på en söderhavsö och grundar en koloni där. När den upptäcks rustas en internationell expedition för att arrestera dem.

Stapledon var en författare som skrev för att illustrera sina filosofiska ideer om etik och samlevnad. Här behandlas alltså den oundvikliga konflikten mellan normsamhället och den nietzscheanska övermänniskan.

Figuren John Wainwright kan delvis bygga på underbarnet Christian Henrich Heineken (1721-1725) som tre år gammal bl.a. sägs ha författat en historik över det danska kungariket.

Regissören George Pal (The Time Machine) köpte filmrättigheterna till Odd John, och det rapporterades att David McCallum skulle göra huvudrollen. Men filmen blev tydligen aldrig gjord.
Senast redigerad av Kenpo 2024-06-20 kl. 13:39.
Citera
2024-07-13, 08:16
Medlem
Studspojkens avatar
Dött kött av Albin Ring.

Boken är en spänningsroman, den utspelar sig i nutida Stockholm. Författaren har skapat en trovärdig och detaljerad miljö utifrån tidigare erfarenheter. Författaren har nämligen jobbat med utredningar av matfusk i restaurangbranschen och därmed stött på den organiserade brottsligheten.
Citera
2024-07-13, 22:15
Medlem
Germanofils avatar
M W Craven - The Puppet Show

Hyfsat brutal deckare om det omaka paret Washington Poe (tuff polis som gärna går sin egen väg) och Tilly Bradshaw (lätt autistisk kriminalare och datornörd som kan analysera sönder vad som helst). Det hela utspelas i Cumbria i norra England och känns nyskapande gör genren tycker jag. Rekommenderas!
Citera
2024-07-14, 19:41
Medlem
Rebali179s avatar
Främling på egen planet av Robert A. Heinlein ; översättning: Gunnar Gällmo
Originaltitel: Stranger in a strange land

Den enda svenska utgåvan är från 1980? konstigt att den inte trycks på nytt.
En riktig kultklassiker man måste läsa
Betyg 4/5

Hitlerkonspirationer : om paranoida fantasier och Tredje riket av
Richard J. Evans ; översättning av Kjell Waltman och Inge RL Larsson.

Vet inte riktigt vad jag skall tycka, Han har verkligen rett ut det mesta & om det vore så här.
Så borde historien skrivas om rejält. Men han presenterar fakta & inte bara smörja.
Läs & tänk till rejält.

Betyg 4/5
Citera
2024-07-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Sista sidan av De ska ju ändå dö - tio år i svensk underrättelsetjänst av förre agenten Gunnar Ekberg.
Rapporter från insidan av vänsterorganisationer på 70-talet, de palestinska organisationerna i Sverige och politiskt sprängstoff i Mellanöstern - alla går de i en strid ström från Ekberg till Firman, som det hemliga svenska kontraspionaget kallades internt. Boken berör hans agentliv åren 1964-74.

Nagelbitande och tidvis humoristisk, i sina sakliga och detaljerade skildringar av allt och alla (ett exempel: Ekberg stående med nerdragna byxor i ett trapphus på öfvre Östermalm. Framför honom knäar en spionkollega för att justera avlyssningsutrustningen Ekberg har tejpat i ljumsken. Stor indignation hos den äldre dam som råkar bevittna spektaklet. Vid ett annat tillfälle, i en väntsal, hjälper en liten flicka honom att gömma en filmrulle i hennes dockvagn när han blir jagad av Andra Sidan.)

Förf gör ingen hemlighet av SÄPOS nära samarbete med Israel, och övriga västmakter. Samtidigt får man en mer nyanserad bild av arabstaternas inbördes konflikter, vänsterorganisationernas agerande och olika befrielsefronter, än vad som har getts i media.

Jan Guillou och hans agerande ägnas en hel del utrymme.

De påfrestningar som E:s lojala, dåvarande, hustru uthärdade beskrivs, men förbigås utan kommentarer. Möjligen pga att nuvarande hustrun varit ”till stor hjälp vid arbetet med boken”.

Människan Sven Ekberg framstår mot slutet av boken som en paranoid - inte utan grund - äventyrare.
Han fick gå under jorden en lång period efter sin tid som dubbelagent.
Läsvärd.

Började läsa denna, riktigt bra!
Citera
2024-07-16, 13:28
Medlem
Går trögt med läsningen, men Djurens gåtfulla liv av Peter Wohlleben kommer jag att läsa till sista meningen. Författaren har jägmästareexamen och har arbetat som skogvaktare i många år.
”Kärlek. Sorg. Omtanke. Fantastiska inblickar i en sluten värld” Trots texten på omslaget är det ingen snyft- och djurskamhistoria (ursäkta uttrycket), något det hade kunnat bli om t ex en amerikan hade haft tillgång till stoffet. Här är det tysk grundlighet och saklighet som gäller.

Författaren har stor erfarenhet av egna och andras djur och illustrerar sina berättelser med hänvisning till de senaste vetenskapliga rönen. (Och ja, en fyllig notapparat i slutet av boken).
Jag har fått veta mycket om rådjur, fiskar och bananflugor (sistnämnda sparkar med benen när de sover, som vilken REM-sovare som helst). Förutom förstås hundar, hästar, lejon, fåglar och de flesta andra djur i Vår Herres Hage, förutom möjligtvis katter. Iakttar med förnyat intresse de igelkottar, ormar, harar, måsungar osv som dyker upp under mina ibland mycket långsamma, ibland halsbrytande skogspromenader. (Myggorna får inte en chans)

Att få veta mer om djurens komplexa beteenden, och likheter med människor, är lite obekvämt, med tanke på hur de behandlas. Detta är dock inte bokens tema och hade så varit, hade jag nog undvikit den.
Wohlleben själv berättar hur hans elaka kaninhona hamnar i grytan efter att ha sargat alla de övriga i flocken.

Kan inte hjälpas att jag tycker att det är lite hoppfullt att tänka på hur allt levande hör ihop, ffa i dessa tider (jo, han har skrivit om Trädens Hemliga Liv också)
I tillägg är boken rolig, och skriven med gott humör!
Citera
2024-07-16, 14:01
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Underbart att det fortfarande finns nya läsare som är nyfikna på Sara Lidman.
Jag försökte kontakta henne en gång. och fick en rejäl käftsmäll för att jag sysslade med borgerlig litteraturvetenskap. Men jag älskar henne ändå

Det där måste du utveckla. Vad är "borgerlig litteraturvetenskap" och vad hade du gjort?

Som ung trodde jag att bara kvinnor över 60 läste Sara Lidman. Sedan gjorde jag ett försök och insåg att framför allt de första delarna av jernbaneeposet är storartad läsning, även för borgerligt sinnade män under 60.
Citera
2024-07-17, 18:04
Medlem
Jag läser Louise Glück nu.

Det är en pocket med hennes samlade dikter, på engelskt originalspråk. Har kommit halvvägs. De första diktsamlingarna var tidstypiska och i framkant, och mycket befriande att läsa. Jag kunde inte hitta någon moralisk uppläxning. Tja det kanske man inte alltid behöver. Sedan kommer hon av sig lite, och man märker att hon kan misslyckas med en hel diktsamling totalt, bara för att rädda upp det i nästa.

Det är på hög nivå helt enkelt. Men ojämt och egensinnigt. Jag vet inte om hon tar sig själv på allvar, utan hon har bara en begåvning och låter detta med poesi hända.
Citera
2024-07-17, 20:37
Medlem
Läste just ut Ljuset vi inte ser, av Anthony Doerr. Jag hade sett TV-serien som jag tyckte var rätt bra, och hade väl därför ganska höga förväntningar. Jag tyckte att boken var ganska utdragen och till stora delar händelselös, och att den innehöll så många metaforer i sina beskrivningar att jag önskade att författaren kunde sluta larva sig. Jag blev också något besviken på slutet.

Härnäst blir det John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in.
Citera
2024-07-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.

Härnäst blir det John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in.
I mitt tycke, den bästa av JAL:s böcker.
Fortsätt gärna med Rörelsen.
Resten är för PK-folk och hipsters.
Citera
2024-07-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
I mitt tycke, den bästa av JAL:s böcker.
Fortsätt gärna med Rörelsen.
Resten är för PK-folk och hipsters.

Den ska alltså vara en prequel till Himmelstrand, behöver man inte då läsa även den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in