2024-08-03, 00:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
Tack. Komplicerat. Så de kan ha varit än fler än åtta efteråt men åtta före/under? Tolkar jag rätt? Sedan att det finns olika agendor/syn på detta verkar uppenbart. Naturligtvis intressant att veta vilka som var med på chatten, i synnerhet före och under naturligtvis. Samtidigt som jag gärna skulle vilja se den skärmdump "Sjukassan" fått tycker jag på något vis att det är starkt / rätt av henne att inte sprida den. Om det inte känns rätt. Vi får se om / hur fler namn kommer fram.

BTW, har också reflekterat kring detta med kommunikation mellan MGM släktingar och BO dito. Men åter igen, komplicerat. Emotionellt såväl som hur man ska förhålla sig till trovärdighet.

Det här med ”kontakter” mellan MGMs släkt & BOs dito med uppgifter som visat sig stämma, har nog att göra med att båda tillhör den gemensamma familjen dvs. romer fast från olika klaner.
Ni behöver inte reflektera, för tror ändå inte ni förstår hur sånt hänger ihop.
Citera
2024-08-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Den här Rafaella Eliasson mgm1, är hon halvsvensk och halv latino? mtp hennes pappas namn?

Och är det hon med glasögon på TikTok som man får upp vid sökning på hennes namn?

Bägge föräldrarna har utländsk härkomst och ja det är flickan med glasögon och svartmuskiga ögonbryn.
Citera
2024-08-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det här med ”kontakter” mellan MGMs släkt & BOs dito med uppgifter som visat sig stämma, har nog att göra med att båda tillhör den gemensamma familjen dvs. romer fast från olika klaner.
Ni behöver inte reflektera, för tror ändå inte ni förstår hur sånt hänger ihop.
Aha, den aspekten tänkte jag inte på alls. Hade nog, medvetet eller omedvetet, tänkt bort det där etniska lite efter att det totalt dominerat i typ 2-300 sidor (enligt gällande Flasback-manér).
Citera
2024-08-03, 00:50
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Tack. Komplicerat. Så de kan ha varit än fler än åtta efteråt men åtta före/under? Tolkar jag rätt? Sedan att det finns olika agendor/syn på detta verkar uppenbart. Naturligtvis intressant att veta vilka som var med på chatten, i synnerhet före och under naturligtvis. Samtidigt som jag gärna skulle vilja se den skärmdump "Sjukassan" fått tycker jag på något vis att det är starkt / rätt av henne att inte sprida den. Om det inte känns rätt. Vi får se om / hur fler namn kommer fram.

BTW, har också reflekterat kring detta med kommunikation mellan MGM släktingar och BO dito. Men åter igen, komplicerat. Emotionellt såväl som hur man ska förhålla sig till trovärdighet.

Ja väldigt.

Nej som jag förstått(?) Så var de fyra först innan mordet, de två som nämnts här innan samt mördarna. Och sen tillkom de andra 4-5 . Om det var efter MGM's återvänt dit de skulle sova eller undertiden det vet jag inte.

Nova68 verkar veta mycket om händelseförloppet och sagt något i stil med att hon ingår i den större familjen där BO ingick så kanske fråga henne.

(Jag är som sagt oteknisk så vet inte hur jag citerar andras kommentarer utan att svara på dem, så jag kopierar istället vad som sagts):

"Ursprungligen postat av nova68
Inte med BO men i den större familj hon ingick."

"Dom var fler i gruppchatten före och många efteråt, bara några fått filmen men inte M@ja."

"BO lämnades åt sitt öde bunden, dödligt skadad eller död MGM visste inte.
Men allt BO hade på sig + tejp & knivar samlades ihop i BOs bag under tiden BO låg döende, innan MGM lämnade platsen, så någon panikreaktion med omedelbar flykt och bara lämna var det INTE.
Bagen sänktes även efter ”hemvägen” för att försvåra id på BO och försöka dölja brottet.
Paniken var inte heller värre än att MGM efter ”hemkomsten” går in på TikTok gruppchatten och berättar om hur det gick, att BO förblödde och sprider filmklipp med knivmisshandel av ett bundet BO."

De andra namnen skrev ju kusinen inte för så länge sedan. Om du tittar tillbaka i tråden så svarade hon mig.
Där är nio namn.

Det är så sjukt.. bara blir fler och fler.
Så sju personer (allegedly) utöver mördarna har vetat om detta och inte gjort något för att försöka stoppa det..
Citera
2024-08-03, 00:56
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
15 åringen döms för mord säg 10 år.
Sluten ungdomsvård 3 år tills 18 år.
Därefter överflyttas till fängelse 7 år.
Funkar det så eller får personen enbart sluten ungdomsvård?

Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
4år max, hem visit efter 2.

Scenariot blir troligen:
15 åringen döms och gärningen ”motsvarar” 10års fängelse, men med beaktande av den dömdes unga ålder kan endast sluten ungdomsvård komma ifråga.
Den dömde överförs helt från kriminalvården och till den slutna ungdomsvården.
Bortre gräns för sluten ungdomsvård är dessutom 21, den tidigare myndighetsåldern.

Man överflyttas aldrig tillbaka till kriminalvården, när den slutna ungdomsvården upphör är man fri
Citera
2024-08-03, 01:07
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Har fått det beskrivet för mig att BO har en kjol eller klänning på sig, som har "åkt upp". Vet ej.

Och om detta med att övernatta i tågvagnen (vilket iofs låter helt rimligt som projekt resp fälla oavsett pyjamas) var ett sätt att få upp BO i tågvagnen... videosekvensen ska ju ha varit filmad med gräsunderlag (dvs utomhus)? I så fall - skulle BO först ha lurats upp / in i vagnen för att sedan misshandlas utanför denna? Låter lite bakvänt / ostrategiskt av MGM med den logistiken? Men man ska så klart inte stirra sig blind på logik i det här fallet.

Tror dock (med anledning av bilder på polisens tekniker) att något av intresse för utredningen har utspelat sig i tågvagnen. Oavsett om BO har vistats i denna eller inte.

Ja det kan det mycket väl har varit, kvalitén är inte alls bra så man ser inte så tydligt. Men ja hon ligger på gräs

De kan ha lagt in "sovväskorna där inne" om de sagt att de skulle övernatta i vagnen.

Och ja, det blir bakvänt .Men jag tror att vilken människa som helst (speciellt ett barn) som utsatts för de BO gjorde i det klippet och den dödsångesten hon hade där hade gått med på vad som helst.
Så när de slutade misshandla henne och kanske sa till henne att gå upp i vagnen, så tror jag helt ärligt att hon hade gjort det i ren panik/förvirring/ångest/rädsla. Speciellt om de kanske ändrade sin ton mot henne.
Om du förstår hur jag tänker?

Tror som du att vagnen har något av intresse pga polisens tekniker.
Citera
2024-08-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Scenariot blir troligen:
15 åringen döms och gärningen ”motsvarar” 10års fängelse, men med beaktande av den dömdes unga ålder kan endast sluten ungdomsvård komma ifråga.
Den dömde överförs helt från kriminalvården och till den slutna ungdomsvården.
Bortre gräns för sluten ungdomsvård är dessutom 21, den tidigare myndighetsåldern.

Man överflyttas aldrig tillbaka till kriminalvården, när den slutna ungdomsvården upphör är man fri
Joker här är kanske att det skulle göras någon form av psykologisk utvärdering av 15åringen. VET EJ men hade det handlat om vuxen skulle det kunna medföra särskild prövning för utskrivning, dvs en s k "tillsvidareanställning"...
Citera
2024-08-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Ja det kan det mycket väl har varit, kvalitén är inte alls bra så man ser inte så tydligt. Men ja hon ligger på gräs

De kan ha lagt in "sovväskorna där inne" om de sagt att de skulle övernatta i vagnen.

Och ja, det blir bakvänt .Men jag tror att vilken människa som helst (speciellt ett barn) som utsatts för de BO gjorde i det klippet och den dödsångesten hon hade där hade gått med på vad som helst.
Så när de slutade misshandla henne och kanske sa till henne att gå upp i vagnen, så tror jag helt ärligt att hon hade gjort det i ren panik/förvirring/ångest/rädsla. Speciellt om de kanske ändrade sin ton mot henne.
Om du förstår hur jag tänker?

Tror som du att vagnen har något av intresse pga polisens tekniker.
Ja, fy fan vad vidrigt!
Citera
2024-08-03, 01:25
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Joker här är kanske att det skulle göras någon form av psykologisk utvärdering av 15åringen. VET EJ men hade det handlat om vuxen skulle det kunna medföra särskild prövning för utskrivning, dvs en s k "tillsvidareanställning"...

13-15-åringen där i Morö fick psyket, och jag tror det var särskild prövning för utskrivning där......men jag vet inte hur det har gått med det.
Citera
2024-08-03, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
13-15-åringen där i Morö fick psyket, och jag tror det var särskild prövning för utskrivning där......men jag vet inte hur det har gått med det.
Han var 15, och hoppas att han aldrig kommer ut.
Citera
2024-08-03, 01:33
Medlem
[quote=trazdockans|89071717]Du skulle jättegärna kunna få länka mer fakta om det aktuella fallet. För att vi ska kunna avgöra om det är jämförbart eller ej. Eller om det ens stämmer.

Tingsrätter fäller inga avgöranden i den meningen att det betyder något för andra domar eller domstolar.

(FB) Man anträffad svårt skadad (nu avliden) i rondell, Gårdsten Göteborg (2023-10-15)

Om det är jämförbart eller inte vet jag inte, det kan mycket väll vara att det är brott av helt olika karaktärer. Kom förbi denna tråd häromdagen och la märke till mordåtal men endast dom på grovmisshandel. Vanligtvis i sådana domar brukar grovt vållande till annans död vara med. Men avgör själv och förklara gärna ifall detta fall kan avgöras på liknande sätt som i detta mål. Annars tycker jag att den förklaringen som uppgavs av personen tidigare i tråden e rätt rimlig.
Citera
2024-08-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är det som är så skevt. Dels att straffen blir väldigt låga. Men sen också att straffet blir SIS, men eftersom de redan sitter på SIS så är det bara business as usual efter rättegången.

Exakt så!!!
Varför skulle det avskräcka ungdomar från att begå grova brott om straffet ändå bara blir SIS där dom ändå troligtvis skulle vara!!!

I mitt yrke har jag genom åren mött sammanlagt 10st under 18år som är dömda för mord eller vållande till annans död.
Av dom 10 var det 2st som aldrig haft någonting med soc o göra alls innan. Resten hade alla någon gång varit placerade antingen på HVB hem eller SIS eller båda!
För dom 2 som aldrig haft med soc o göra innan blev det så klart en stor chock att komma till SIS, o dom ”passade inte in” bland resten som va placerade där. Det är ju inte alltför sällan rena rama dårhusen på SIS! Så i deras fall blev det absolut avskräckande!! O andra sidan är jag 99.9% säker på att ingen av dom 2 någonsin skulle hamna i en liknande situation igen…

Nu när det rent lagligt faktiskt går att döma till riktigt fängelse för dom som är 15-17år också tycker jag att det borde användas i större utsträckning!! Tex om ungdomen redan varit på SIS en viss tid innan, för då har det uppenbarligen inte hjälpt om dom ändå begår grova brott!
Senast redigerad av 1891-019 2024-08-03 kl. 02:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in