2024-08-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Kom även ganska nyligen ett avgörande från göteborgs tingsrätt där en man brutalt misshandlades till döds men där domen endast var grovmisshandel. Alltså inte ens vållande. Så ett avgörande i detta mål kan nog gå alla vägar

Fast grov misshandel är inget oaktsamhetsbrott eller vållande som du skriver utan ett uppsåtligt brott.

Sen ska man alltid även ha med sig att det är ett underrättsavgörande dvs inget prejudikat när en tingsrätt avgör ett mål.

Mitt inlägg tog sikte på användandet av kniv att en sådan misshandel i normal fallet och särskilt i detta kan medföra en dödlig utgång och att en sån utgång är förhållandevis förutsebar (särskilt i det aktuella fallet). Vilket skulle kunna tala för att gärningen bedöms som mord där gärningsmännen i vart fall haft ett likgiltighetsuppsåt till att bo dog.
Senast redigerad av Mellanting 2024-08-02 kl. 23:29.
Citera
2024-08-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivankas
Vet du om någon av de är dömda sedan tidigare ? Har för mig att jag läste att någon av de skulle ha suttit på SIS hem eller LVU ?
Finns domar eller fup på krimfup för personer som är under 18 ?
https://www.krimfup.se/

Nej 15åringen är inte dömd innan o 13åringen är inte straffmyndig, därför inte dömd sen innan.

SIS är låst institution.
LVU är ett tvångsomhändertagande beslut.
För att hamna på SIS måste man först ha fått ett LVU. Men man behöver inte vara dömd för brott.

Även om man får ett LVU så betyder det inte att man hamnar på SIS. Dom allra flesta ungdomar som får LVU hamnar på HVB hem som är öppna ställen, dvs utan stängsel o låsta dörrar/fönster. Till skillnad från. SIS.

LSU är ett straff som döms ut via domstolarna till ungdomar mellan 15-17år.
Ett LSU leder alltid till placering på SIS, dvs låst institution.
Senast redigerad av 1891-019 2024-08-02 kl. 23:33.
Citera
2024-08-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Kom även ganska nyligen ett avgörande från göteborgs tingsrätt där en man brutalt misshandlades till döds men där domen endast var grovmisshandel. Alltså inte ens vållande. Så ett avgörande i detta mål kan nog gå alla vägar

Du skulle jättegärna kunna få länka mer fakta om det aktuella fallet. För att vi ska kunna avgöra om det är jämförbart eller ej. Eller om det ens stämmer.

Tingsrätter fäller inga avgöranden i den meningen att det betyder något för andra domar eller domstolar.

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Jag trodde det var pappan till mgm 1 som är misstänkt för grovt skyddande av brottsling?

Trådsanning. Inget som har kunnat bekräftas eller avföras. Vi vet helt enkelt inte. Kan lika gärna vara Mgm's mamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Fast grov misshandel är inget oaktsamhetsbrott eller vållande som du skriver utan ett uppsåtligt brott.

Sen ska man alltid även ha med sig att det är ett underrättsavgörande dvs inget prejudikat när en tingsrätt avgör ett mål.

Mitt inlägg tog sikte på användandet av kniv att en sådan misshandel i normal fallet och särskilt i detta kan medföra en dödlig utgång och att en sån utgång är förhållandevis förutsebar (särskilt i det aktuella fallet). Vilket skulle kunna tala för att gärningen bedöms som mord där gärningsmännen i vart fall haft ett likgiltighetsuppsåt till att bo dog.

Snyggt.
Senast redigerad av trazdockans 2024-08-02 kl. 23:39.
Citera
2024-08-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EllaaanH
Endast sluten ungdomsvård. Maximalt 4 år på LSU
Lyssnade på ett sommarprat på SR Play med systern till Luc@s @trak som mördades av F3lix Olss0n för rätt precis ett år sedan. GM dömdes till sluten ungdomsvård. Luc@s syster berättar i sommarpratet att i praktiken innebar sluten ungdomsvård (i det fallet) utegångsförbud på helgerna.

SR Sommar - Om att förlora sin lillebror till det meningslösa våldet (från 17 juli, rekommenderas!)
https://sverigesradio.se/avsnitt/alv...arpratare-2024

Flashbacktråd
(FB) Lucas Atrak misshandlad (nu död), huvudskador, Gustavsberg (2023-08-09)
Citera
2024-08-02, 23:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dag-foll-domen

Kom precis ett avgörande från Göteborgs tingsrätt där en man knivhögg ihjäl sin sambo och han gjorde gällande att han inte hade uppsåt till att hon skulle dö. Domstolen konstaterar dock att han i gärningsögonblicket hade för avsikt att döda och han döms för mord.

Apropå det här att gärningsmännen skulle kunna hävda att de endast hade tänkt misshandla henne och att hon inte skulle dö.

Om det nu skulle stämma att E blev huggen i låret och att dödsorsaken skulle vara förblödning av den anledningen, borde det vara omöjligt att inte märka av denna blödning. Även en 13- åring och en 15- åring förstår att stora mängder blod som pumpas ut från ett sår innebär att man kommer att förblöda.

Nu vet vi väl inte hur det ligger till med den saken, och det kan finnas fler skador som enskilt eller i samverkan kan ha bidragit till flickans död.

Polisen och åklagaren har ju bedömt skdorna som mord, vilket ju 15- åringen också nu är på sannolika skäl häktad för.

Svd:

"Enligt polisen har hon utsatts för ”grovt våld” och hänvisar till skadebilden för att bedöma det som mord."

https://www.svd.se/a/1M6P0W/tva-flic...t-har-har-hant

Vi får väl se vad det rättsmedicinska utlåtandet kommmit fram till.

Lawline:

"Det krävs ofta uppsåt för att en viss handling ska vara straffbar. Det finns tre olika sorters uppsåt. Dessa är:"

· Avsiktsuppsåt [...]
· Insiktsuppsåt [...]
· Likgiltighetsuppsåt [...]

Likgiltighetsuppsåst är den nedre gränsen för uppsåt.

"Oaktsamhetsformer

Det finns två olika sorters oaktsamhet:
"

· Medveten oaktsamhet [...]
· Omedveten oaktsamhet [...]

"Gränsen mellan vad som är likgiltighetsuppsåt och medveten oaktsamhet kan vara svår att dra. Likgiltighetsuppsåt innebär att gärningsmannen insett att det fanns en risk för en viss följd, men varit likgiltig inför att följden skulle inträffa medan medveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inser risken för en följd, men denne är (till skillnad mot likgiltighetsuppsåtet) inte likgiltig inför att följden inträffar."

https://lawline.se/answers/vad-ar-sk...ten-oaktsamhet
Citera
2024-08-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompisen08
Får bara en länk där jag ska fylla i mitt mobilnummer för massa spel
https://www.transfernow.net/dl/20240802Y2fGoKTa
Citera
2024-08-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Nej 15åringen är inte dömd innan o 13åringen är inte straffmyndig, därför inte dömd sen innan.

SIS är låst institution.
LVU är ett tvångsomhändertagande beslut.
För att hamna på SIS måste man först ha fått ett LVU. Men man behöver inte vara dömd för brott.

Även om man får ett LVU så betyder det inte att man hamnar på SIS. Dom allra flesta ungdomar som får LVU hamnar på HVB hem som är öppna ställen, dvs utan stängsel o låsta dörrar/fönster. Till skillnad från. SIS.

LSU är ett straff som döms ut via domstolarna till ungdomar mellan 15-17år.
Ett LSU leder alltid till placering på SIS, dvs låst institution.

Det är det som är så skevt. Dels att straffen blir väldigt låga. Men sen också att straffet blir SIS, men eftersom de redan sitter på SIS så är det bara business as usual efter rättegången.
Citera
2024-08-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Inte mer än att det var hon som jag fann tidigare. Privat konto.
Så ja, innan var hon den fjärde och nu bland de åtta.
Information som enligt kusinen kommit från både M*y* och R's familj.

Kanske bara jag som tycker det är lite märkligt att kusinen båda kommunicerar/kommunicerat med både M*y* och R's familj?
Men vem är jag att spekulera hur någon reagerar efter ett mord i sin familj. Jag kanske hade gjort samma sak.

Men tydligen så hade de varit färre i gruppen först, och sen efter fler efter mordet.
Jag minns inte vem som sa det. Ska se om jag finner det.

Edit: Attt de var åtta stycken fick kusinen i ett sms/meddelande som en print att de döpt om gruppen till RIP E.
Och det med att det pratats med R's familj handlade om var om R's pappas dom.
Och det med att de blivit fler:

Ursprungligen postat av nova68
Dom var fler i gruppchatten före och många efteråt, bara några fått filmen men inte M@ja.

Och kusinen svarade:

M@ja sa att själv var med innan under och efter på chsten. Så filmer fick hon alls i chatten fick det så det är inget hon kunde undvika att få.
Varför end sitta här och skydda henne?
Tack. Komplicerat. Så de kan ha varit än fler än åtta efteråt men åtta före/under? Tolkar jag rätt? Sedan att det finns olika agendor/syn på detta verkar uppenbart. Naturligtvis intressant att veta vilka som var med på chatten, i synnerhet före och under naturligtvis. Samtidigt som jag gärna skulle vilja se den skärmdump "Sjukassan" fått tycker jag på något vis att det är starkt / rätt av henne att inte sprida den. Om det inte känns rätt. Vi får se om / hur fler namn kommer fram.

BTW, har också reflekterat kring detta med kommunikation mellan MGM släktingar och BO dito. Men åter igen, komplicerat. Emotionellt såväl som hur man ska förhålla sig till trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
(...) Som jag förstod var infon från någon i 13åringens familj till BOs släkting med alias "Sjukassan" här på Flashback (den senare har jag absolut noll anledning att misstro i sammanhanget). Spontant har jag dock lite svårt att förstå varför dessa kommunicerar med varandra och hur uppriktig dylik kommunikation kan förväntas vara (...)
Citera
2024-08-02, 23:45
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Var snäll och säg inte till mig vad jag "ska och inte ska göra".

Min kommentar var svaret på denna kommentaren:

MGM1s mamma verkar ju försöka ha lite kontakt med pappan enligt kommentarerna på hans facebook men samtidigt fanns det ju en dom från ett misstänkt våldtäktsförsök som pappan utförde på mamman enligt hennes utsago.

Utifrån vad jag vet så har inget alls nämnts om att det finns kommunikation på FaceB mellan MGM2's föräldrar.

Så det känns väl safe att anta att människan som skrev kommentaren syftade just på MGM1's föräldrar och INTE MGM2.

Hade för mig det var Mel@ks MGM2s biologiska pappa som är dömd för våldtäktsförsök mot hennes mamma, att han dessutom är omgift och inte alls bor i Irak utan i Sala.
Citera
2024-08-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
15 åringen döms för mord säg 10 år.
Sluten ungdomsvård 3 år tills 18 år.
Därefter överflyttas till fängelse 7 år.
Funkar det så eller får personen enbart sluten ungdomsvård?

4år max, hem visit efter 2.
Citera
2024-08-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det nu skulle stämma att E blev huggen i låret och att dödsorsaken skulle vara förblödning av den anledningen, borde det vara omöjligt att inte märka av denna blödning. Även en 13- åring och en 15- åring förstår att stora mängder blod som pumpas ut från ett sår innebär att man kommer att förblöda.

Nu vet vi väl inte hur det ligger till med den saken, och det kan finnas fler skador som enskilt eller i samverkan kan ha bidragit till flickans död.

Polisen och åklagaren har ju bedömt skdorna som mord, vilket ju 15- åringen också nu är på sannolika skäl häktad för.

Svd:

"Enligt polisen har hon utsatts för ”grovt våld” och hänvisar till skadebilden för att bedöma det som mord."

https://www.svd.se/a/1M6P0W/tva-flic...t-har-har-hant

Vi får väl se vad det rättsmedicinska utlåtandet kommmit fram till.

Lawline:

"Det krävs ofta uppsåt för att en viss handling ska vara straffbar. Det finns tre olika sorters uppsåt. Dessa är:"

· Avsiktsuppsåt [...]
· Insiktsuppsåt [...]
· Likgiltighetsuppsåt [...]

Likgiltighetsuppsåst är den nedre gränsen för uppsåt.

"Oaktsamhetsformer

Det finns två olika sorters oaktsamhet:
"

· Medveten oaktsamhet [...]
· Omedveten oaktsamhet [...]

"Gränsen mellan vad som är likgiltighetsuppsåt och medveten oaktsamhet kan vara svår att dra. Likgiltighetsuppsåt innebär att gärningsmannen insett att det fanns en risk för en viss följd, men varit likgiltig inför att följden skulle inträffa medan medveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inser risken för en följd, men denne är (till skillnad mot likgiltighetsuppsåtet) inte likgiltig inför att följden inträffar."

https://lawline.se/answers/vad-ar-sk...ten-oaktsamhet

Precis och det kommer ju säkert göras gällande; att uppsåtet bara avsåg grov misshandel. Att man inte hade för avsikt att döda henne. Men då menar jag att det finns mycket graverande försvårande omständigheter när man gör en helhetsbedömning av vad som har hänt. Jag har skrivit det tidigare. Man lurar dit henne, förbereder med silvertejp och knivar, väljer en avlägsen plats, man är två mot en som är fastbunden. Man torterar och misshandlar med kniv, bo har dödsångest och vädjar, de skrattar och filmar. Det har funnits massa tid för gärningsmännen att besinna sig. Efter allt lämnar de bo döendes eller död och dumpar hennes saker och sticker.

Hoppas verkligen åklagaren åtalar för mord, allt annat vore tjänstefel av vad som har framkommit.

Slutligen ska det tilläggas att de har gjort det gemensamt och i förening sk medgärningsmannaskap.
Senast redigerad av Mellanting 2024-08-03 kl. 00:16.
Citera
2024-08-02, 23:51
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hade för mig det var Mel@ks MGM2s biologiska pappa som är dömd för våldtäktsförsök mot hennes mamma, att han dessutom är omgift och inte alls bor i Irak utan i Sala.
Namn på pappan? Var det han som smittat mel@k med en könssjukdom också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in