2024-08-02, 13:08
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Att sätta besökstider är alltså lika lite möjligt för Enköpings kommun för A, som det är för kommunen att sätta för dig.

Om A själv begär det, så blir det givetvis boendets sak att hjälpa till. Men inte annars. Jag vet att det prövats tidigare, precis som man prövat låsa in dementa. Men rättsläget är ytterst klart, det saknas lagstöd.

När det gäller behovet av att föräldrarna ska lägga sig i eller inte, så kan jag givetvis inte uttala mig om hennes behov. Men hon har stöd via en lagstiftning som är ytterst klar på frågan. Kommunen ska ta till vara på hennes uppfattning och i det här fallet hennes förvaltares uppfattning. Råder inget som helst tvivel om den saken.
Vilket i det här ställer till det, eftersom det är hennes pappa som är hennes förvaltare
Citera
2024-08-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Så du menar att varenda förälder begår brott som ger sina småbarn medicin när dom är sjuka. Anses suppar Alvedon/Ipren som ett övergrepp eftersom man måste föra in den i rumpan på barnet?
Det där är jag tveksam till.
Nu pratar jag om allt annat än just föräldrar med småbarn.

Eftersom detta är ot i tråden så rekommenderar jag att man söker efter info om vad som är lagligt/olagligt inom just medicinering och ge medicin till andra människor.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2024-08-02 kl. 13:12.
Citera
2024-08-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du undvek frågan kategoriskt genom att svara på motsatsen! Men jag förmodar att det är ett svar också.

Att hon behöver mer kompetent vård för att klara sin vardag, som du tydligen inte kan svara på vad en fungerande sådan för henne innebär för dig, är det ingen som har ifrågasatt.

Essie kan mycket väl vara en god hjälp i en sådan fungerande vardag. Du blundar också kategoriskt för det faktum att det i domstolshandlingar framkommit att dottern är utåtagerande ungefär 1 gång varannan vecka i snitt. Uppenbarligen fungerar vardagen någorlunda bra resten av tiden och hur stor nytta Essie gör där vet vi inte, men givet det vi hört från Hundhjälpens representant och familjens engagemang för att få tillbaka sin hund, så kan man utgå ifrån att Essie är till stor hjälp i vardagen för dottern.

Återigen, det som behövs är kompetent assistans som innefattar att skydda Essie när dottern blir utåtagerande.

Men snälla nån, hur svårt kan det vara att förstå det jag skrev? Familjen har haft både hund och katt sen innan Essie kom. Så de vet mycket väl HUR dottern fungerar med en hund. Familjen skulle naturligtvis aldrig lägga 300 000 kr på en assistanshund om de redan visste att dottern inte fungerar med djur/hund. Familjen visste alldeles uppenbarligen hur dottern fungerar med djur och att hon fungerar bra med hund. Så vad är det egentligen du vill säga?

Jaha ja, du ser hela världen bara i svart eller vitt.
Som jag ser det så är det helt tydligt så att dottern fungerar alldeles utmärkt med djur.
Ibland blir hon utåtagerande. Då fungerar hon inte alls. Det har inget med hunden att göra.

Att dottern blir utåtagerande ca en gång varannan vecka säger mig att hennes vardag fungerar åtminstone någorlunda större delen av tiden, och där är jag övertygad om att Essie är till stor hjälp.
Sedan behöver hennes föräldrar och hennes assistenter i första hand arbeta för att undvika att hon blir utåtagerande, och även där kan säkert Essie hjälpa till också, men om hon ändå blir det så måste återigen föräldrar och assistenter hantera situationen så att INGEN skadas, och det inkluderar så klart föräldrar, assistenter, Essie, dottern själv och alla andra djur och människor i närheten.

Och där står då följande att läsa

Det är inte alls i linje med vad som påstås i tråden!

Det där med att pappan skulle tvångshålla Essie för att klippa klorna tar jag som ett bevis på att assistenten ljuger. Där är jag helt övertygad om att pappan talar sanning. Det är inga märkvärdigheter att klippa klorna på en hund, och alldeles särskilt inte på en tjänstehund. Hade Essie inte kunnat hantera att få sina klor klippta, hade hon aldrig klarat ribban för att bli assistanshund från början.

Du kopierar ett tidigare inlägg du gjort där du fick följande replik men vägrade svara på ftågan...
"hon blir utåtagerande bara någon gång varannan vecka, i snitt" att hon sparkat Essie vid ett tillfälle har pappa PÖ sagt offentligt. Antagligen för att han inte kan förneka att våld förekommit.
Vad säger du till någon som blir misshandlad i nära relation?
" Det är väl inte så farligt, du blir ju inte slagen varje dag"
Citera
2024-08-02, 13:11
Medlem
https://delafil.se/83f52fa58af1b545/Uppsala_TR_Ä_3877-18_Slutligt_beslut_(ej_särskilt_uppsatt)_2018-08-31.pdf

Länk till Uppsala Tingsrätt gällande förvaltareskapet
Citera
2024-08-02, 13:14
Medlem
Mopsans avatar
Jag tror att Essie blev dödad av A.
Därför sa man till A att hunden åkt till sjukhuset.
Mamman i familjen bröt nog ihop, men har blivit hotad till tystnad.
Pappa P sprang och hämtade miniräknare och började kolla upp hur mycket pengar han kan håva in på försäkringen. Han har förmodligen lusläst hela försäkringsavtalet. Sen var det bråttom som tusan att lägga ut efterlysningar med stora krokodiltårar.
Farfar L fick agera städare. Han tog hand om Essies döda kropp. Kastade in den i husvagnen och dumpade kroppen i någon skog så att rovdjur åt upp beviset.
Nu ligger vagnen ute till försäljning.
Samtidigt startades det en swishinsamling och hittelönen höjdes.
Hela familjen Ö skrattade åt alla naiva godhjärtade människor som delade deras inlägg och skickade pengar.
Pappa P älskar pengar och lyx. Han tycker nog att dottern är en fin inkomstkälla. Ingen ska ifrågasätta en så allvarligt funktionsnedsatt människa. Då anmäler man dom för diskriminering och kan håva in skadestånd.
Allt är bara en winwin.
Pappa P älskar ljudet när det kommer en swish.
Nu gör dom allt i sin makt att stoppa alla som inte är på deras sida. Farfar har till och med dragit in sina militär vänner som hotar alla som säger något.

Det är en sån skitig historia så jag hoppas nästan att Netflix gör film på den.
Fram med popcorn för snart börjar säsong 2
Citera
2024-08-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vilket i det här ställer till det, eftersom det är hennes pappa som är hennes förvaltare

Ja och jag tror inte ens hela Sveriges psykiatikerkår skulle kunna få honom att ändra uppfattning, hur mycket dom än försökte.
PÖ har fullt upp med att strida. Empati och psykologisk förståelse har han varken förmåga eller tid till
Citera
2024-08-02, 13:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Att sätta besökstider är alltså lika lite möjligt för Enköpings kommun för A, som det är för kommunen att sätta för dig.

Om A själv begär det, så blir det givetvis boendets sak att hjälpa till. Men inte annars. Jag vet att det prövats tidigare, precis som man prövat låsa in dementa. Men rättsläget är ytterst klart, det saknas lagstöd.

När det gäller behovet av att föräldrarna ska lägga sig i eller inte, så kan jag givetvis inte uttala mig om hennes behov. Men hon har stöd via en lagstiftning som är ytterst klar på frågan. Kommunen ska ta till vara på hennes uppfattning och i det här fallet hennes förvaltares uppfattning. Råder inget som helst tvivel om den saken.

Vi har fått ett skräckexempel postat i tråden, en man som bodde i skogen med sina assistenter och till slut blev avlivad av sin syster. De anhöriga hade specifika besökstider att hålla sig till. Nu menar jag inte det var rätt, bara att det verkar möjligt att göra. Har inte pallat att titta klart på dokumentären och kan inte säga mer än så.

Och för övrigt tycker jag Enköping verkar vara en riktig skitkommun som sköter ärendet pissdåligt. Det ger mig viss förståelse för pappans agerande i desperation.
Citera
2024-08-02, 13:19
Medlem
Citat:
Vänta lite nu. När mina barn var små och hade öroninflammation så skrev läkaren ut penicillin och ordinerade sa till mig att jag skulle ge. Bara att blanda med saft för medicinen måste tas. Det var aldrig frågan om barnen ville ta den.
Om A är som 4år så kan man inte ta hänsyn till vad hon vill.
Jag tror att det är P som sätter stopp

Men dina barn som hade öroninflammation var väl ändå inte myndiga vuxna personer va?

Och då är vi där igen, om en läkare går på vad P säger, så gör den fel och ska ha indragen legitimation. Det är inga gråzoner i det här. Så länge A är en myndig vuxen person, så är medicin helt upp till henne. Annat än med lpt.
Om det är så att en läkare skriver ut läkemedel och P vägrar hämta ut den, då är det något annat. Såna bevis finns det inte idag.
Citera
2024-08-02, 13:20
Medlem
Citat:
Pappa P sprang och hämtade miniräknare och började kolla upp hur mycket pengar han kan håva in på försäkringen. Han har förmodligen lusläst hela försäkringsavtalet. Sen var det bråttom som tusan att lägga ut efterlysningar med stora krokodiltårar.
Farfar L fick agera städare. Han tog hand om Essies döda kropp. Kastade in den i husvagnen och dumpade kroppen i någon skog så att rovdjur åt upp beviset.
Hela familjen Ö skrattade åt alla naiva godhjärtade människor som delade deras inlägg och skickade pengar.
Pappa P älskar pengar och lyx. Han tycker nog att dottern är en fin inkomstkälla. Ingen ska ifrågasätta en så allvarligt funktionsnedsatt människa. Då anmäler man dom för diskriminering och kan håva in skadestånd.
Allt är bara en winwin.
Nu gör dom allt i sin makt att stoppa alla som inte är på deras sida. Farfar har till och med dragit in sina militär vänner som hotar alla som säger något.

Det kan mycket väl vara precis det som har hänt. Bra analys!
Citera
2024-08-02, 13:23
Medlem
Citat:
Allt är bara en winwin.

Fan vad vidrigt om det är det som hänt. Men det känns som att A haft ihjäl Essie. Hoppas verkligen ingen säljer något djur till den familjen igen. Fast då åker han väl bara utomlands och importerar en ny hund
Citera
2024-08-02, 13:25
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Men dina barn som hade öroninflammation var väl ändå inte myndiga vuxna personer va?

Och då är vi där igen, om en läkare går på vad P säger, så gör den fel och ska ha indragen legitimation. Det är inga gråzoner i det här. Så länge A är en myndig vuxen person, så är medicin helt upp till henne. Annat än med lpt.
Om det är så att en läkare skriver ut läkemedel och P vägrar hämta ut den, då är det något annat. Såna bevis finns det inte idag.
Jag TRODDE att P var förmyndare åt A
Hade aldrig gissat på att hon inte var omyndigförklarad.
Stämmer bra att jag lurade i mina barn medicin när dom var små. Har två öronbarn.
Citera
2024-08-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vi har fått ett skräckexempel postat i tråden, en man som bodde i skogen med sina assistenter och till slut blev avlivad av sin syster. De anhöriga hade specifika besökstider att hålla sig till. Nu menar jag inte det var rätt, bara att det verkar möjligt att göra. Har inte pallat att titta klart på dokumentären och kan inte säga mer än så.

Och för övrigt tycker jag Enköping verkar vara en riktig skitkommun som sköter ärendet pissdåligt. Det ger mig viss förståelse för pappans agerande i desperation.

Nu vet jag att det länkats två dokumentärer i tråden. Den ena vet jag att jag sett. Den från Småland, där grabben hade fått en fyrhjuling.

I det fallet ansåg alltså Svt att det var värt att ta upp fallet i nationell media, samt att granska den helt värdelösa hanteringen av fallet hos IVO. När något har uppmärksammats hos Sveriges största grävande nyhetsprogram, så skulle jag kanske inte tänka att det är en möjlig väg framåt.

Jag tror säkert att ansvariga för det fallet har klarat sig utan juridiska konsekvenser, för det verkar ju vara den svenska modellen. Men jag, som kommunal tjänsteperson skulle inte upprepa samma grej, för jag skulle skämmas ögonen ur mig, om jag behövde stå och försvara mig i uppdrag granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in