2024-08-02, 09:25
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Okej, Tack för rättelsen.
Jag trodde att han jobbade som assistent tillsammans med mamman några timmar i månaden, utöver sitt vanliga jobb.
Man får ju känslan av att han varit på hemmaplan en hel del om man ska tro anmälningarna. Då han har haft synpunkter angående personalen i det mesta...
Citera
2024-08-02, 09:31
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag tycker det är lika illa att döda en hund. Jag har funderat på vad vi har för teorier om vad som hänt Essie egentligen. Hittills har följande framkommit eller finns det fler teorier? Vi kan ju diskutera för och emot dessa 4 teorier och lägg gärna ut fler om ni har några

1. Essie har stulits från tomten ca 22.20. Kameran tillfälligt avstängd eller störd med sändare ca 4,5 min innan den går igång igen och mamman (som också är A:s assistent) syns på filmen när hon grejar med dynor. Familjen hävdar detta scenario. Jag trodde på det först men sedan blev jag tveksam. Varför är någon så påpasslig att stjäla Essie just då?

2. En teori är att någon "räddat" Essie från familjen t ex en f d assistent. De har koll på tider när Essie är ute. Några har gått ihop och "orosanmält" till LS via Johanna (Hundhjälpen?) 240620 men LS har inte agerat ännu vid försvinnandet. Flera har påtalat att de är mer eller mindre rädda för P så jag är tveksam om de vågat göra något sådant. Möjligen någon annan i deras krets.

3. P eller någon annan familjemedlem har tagit Essie därifrån 22.20 dödat henne och grävt ner henne. Varför? P har betalat 240.000 kr för henne och han vill ha ut försäkringspengarna. Han är orolig för kommande granskning av LS och känner till anmälan. Tycker då att det är bättre att röja undan beviset dvs Essie. Kan vara möjligt scenario.

4. A antas ha dödat Essie i ett vredesutbrott. Detta tror jag är det minst troliga scenariot av alla. Skulle hon även stängt av alt stört kameran då? Det kan hon ju uppenbarligen inte med en IQ som motsvarar en 4-åring. Dessutom var Assistent 2 där också - skulle hen hålla tyst? Enligt tidigare assistent jobbar en i pass 07-23 (ofta mamman) och den andra 10-10 dvs denne sover över också.
Samt vi har bara 1 persons utsaga om när E försvann.
Citera
2024-08-02, 09:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Okej, Tack för rättelsen.
Jag trodde att han jobbade som assistent tillsammans med mamman några timmar i månaden, utöver sitt vanliga jobb.
Vi har spekulerat att han får rycka in eftersom ingen vill jobba där. Ta pass pga personalbrist och semestrar.

Kvällen Essie påstods ha försvunnit vet vi att mamman jobbade. Vem den andra var har inte framkommit men det kan ha varit pappan eller ingen alls. Det är inte ovanligt att assistenterna skickas hem om föräldrarna vill ha egentid.

Föräldrarna har gjort om sitt hus till LSS boende och hyr ut det till kommunen. A bor inte gratis utan får betala boendekostnad via bostadstillägg från FK. Vi tror också att mamman är föreståndare och chef för assistenterna.

Föräldrarna bor alltså inte i huset själv och tar säkert bra betalt av kommunen.

Pappan har chefsjobb på B*sch men vi har inte fått bekräftat att han jobbar kvar. Har startat ett eget företag. Kanske tjänstledig, kanske sjukskriven,, kanske utköpt.
Citera
2024-08-02, 09:39
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
P gör allt han kan för att försvara situationen. Han har talets gåva men snubblar på sin egen tunga mellan varven. Det är därför jag blir så förbannad när jag skriver ibland.
Han vägrar att sluta ljuga och slår ifrån sig allt. Samtidigt så erkänner han att hunden är död med indicier och att det var A som dödade henne. Man måste läsa mellan raderna vad han skriver.
Jag reagerade på 3 saker i hans tidiga uttalande..."A har åkt bort hon har så ont i magen, vi har sagt att Essie är på sjukhus samt måste snart säga att Essie gått bort"
Jag kanske tolkar in fel, men konstiga uttalande och sätt att hantera försvinnandet av en hund. Hade väl varit lindrigare för dottern att säga att någon stulit hunden i så fall...
Citera
2024-08-02, 09:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David63
Det här skrev farfar förra veckan.
"Just nu får vi många frågor kring tystnaden. Det beror på att det är ett polisärende med förundersökningssekretess och vi har blivit avrådda från att vara aktiva på Facebook."
Det är dock en hätsk stämning på farfars egen profil
Citera
2024-08-02, 09:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vad gäller A:s funktionsnedsättning som vi funderade kring tidigare torde den vara intellektuell och rätt grav eftersom hon inte kan läsa och följa med i sociala medier. Autism verkar stämma också. Sen kan hon ha ytterligare diagnoser eventuellt.
Citera
2024-08-02, 09:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag reagerade på 3 saker i hans tidiga uttalande..."A har åkt bort hon har så ont i magen, vi har sagt att Essie är på sjukhus samt måste snart säga att Essie gått bort"
Jag kanske tolkar in fel, men konstiga uttalande och sätt att hantera försvinnandet av en hund. Hade väl varit lindrigare för dottern att säga att någon stulit hunden i så fall...

Med tanke på att hon är på fyraåringsnivå skulle man väl hellre ljugit ihop något om att hon sprungit till skogs, jagat en hare. Om då chansen fanns att hon kunde komma hem vill säga.
Citera
2024-08-02, 09:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Förändringar är stressande och A är en människa och för henne är det traumatiskt att hunden försvinner.
De åkte bort för att få frågan var Essie var var 10 minut.
Människor med ångest har lätt att få mer ångest varför det inte var jättebra att säga att hunden blivit stulen, vad kan mer stjälas, henne själv? Mamma? Pappa? Syskon.

Hon har själv varit på sjukhus och vet vad det är, och att säga att hunden är död betyder att den inte kommer tillbaka.

Betänk 4 år, då förmedlar man saker enkelt.
Citera
2024-08-02, 10:14
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Med tanke på att hon är på fyraåringsnivå skulle man väl hellre ljugit ihop något om att hon sprungit till skogs, jagat en hare. Om då chansen fanns att hon kunde komma hem vill säga.
Ja det också...allt utom att hon är på sjukhus, och varför fick hon ont i magen?
Citera
2024-08-02, 10:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Förändringar är stressande och A är en människa och för henne är det traumatiskt att hunden försvinner.
Människor med ångest har lätt att få mer ångest varför det inte var jättebra att säga att hunden blivit stulen, vad kan mer stjälas, henne själv? Mamma? Pappa? Syskon.

Hon har själv varit på sjukhus och vet vad det är, och att säga att hunden är död betyder att den inte kommer tillbaka.

För min del har tanken gått till Möss och människor. Visserligen fiction men ändå. Vi vet inte hur många djur hon skadat och eventuellt dödat tidigare i sitt oförstånd. Att det förekommit våld mot både människor och djur står ju klart.

Edit: kan rekommendera boken och filmen Möss och människor. Passar in i sammanhanget. Tänkvärd, inte våldsam och blodig.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-08-02 kl. 10:36.
Citera
2024-08-02, 10:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Jag känner att en lögn bara förskjuter saker. Hon har ju andra människor i sin omgivning. Skulle de få alla att säga samma sak? Jag tror på ärlighet. Jag vet hur besviken en 4 åring blir om en lögn uppdagas...
Citera
2024-08-02, 10:18
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ja det också...allt utom att hon är på sjukhus, och varför fick hon ont i magen?

Kan hon känna empati som jag tror vissa hävdar att hon kan så kan hon må dåligt om hon skadat hunden så att den hamnat på sjukhus.

Skulle antagligen må ännu sämre om hon fick reda på att de dessutom tvingats avliva hunden på grund av vad hon gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in