2024-08-01, 23:57
Medlem
[quote=flashmaner|89060230]Så väl "jaktlabrador" som vanlig "labrador" eller "showlabrador" om man skall följa terminologin är av rasen Labrador Retriever, samma ras bara olika avelslinjer. Dock kan noteras att det finns jaktlabradorer som ser ut som "vanliga labradorer", och det finns "vanliga labradorer" som ser ut som jaktlabradorer. Så även om det allmänt sätt finns skillnader i utseende är det inget man kan avgöra med säkerhet bara på utseendet. Men det är också så att de olika uppfödare av jaktlabradorer kan ha olika målsättning med sin avel, visa fokuserar mer på utseende även för jaktlabradoren, medan andra fokuserar mer på jaktegenskaper och mindre på utseende. Jag har för övrigt i min bekantskapskrets såväl showlabbar som jaktlabbar som är förvillande lika varandra till just utseende. På Golden Retrievrar däremot är det en betydande skillnad på showgolden och jaktgolden, men det är en annan story.

Ja du har helt rätt med att det är samma ras Men olika linjer. Både tänkte och uttryckte mig fel.

Det verkar utifrån diskussionen i tråden som om Essie skulle vara en jaktlabbe, och hon har ju för all del ett utseende som man förknippar med jaktlabbe, även om hon verkar vara något liten, men är det något som verkligen bekräftats, eller är det en trådsanning? För saken är ju den att Essies uppfödare fokuserar på att avla just assistanshundar, inte jakthundar.

Har hört andra skriva jaktlabrador och hon ser onekligen ut som en så jag antog att det var säkert. Det kanske är bekräftat att hon är det men jag vet helt ärligt talat inte. Men sen som du nämnde innan så är det ju samma ras så dom kanske bara skriver labrador även om hon är i jaktlinje.
En jaktlabbe kan vara lämpad för jobbet som assistanshund även om den i grund och botten är jakthund. I USA finns det till och med folk som har schäfer som assistanshund och har även sett en whippet. Kanske irrelevant iofs

Vad gäller dasen är det så klart enkelt att avgöra att det är en hane om man ser den eller kulorna. Men om man inte ser dasen så kan det vara svårare att säkerställa att det är en hona. Det kan ju finnas en dase där under som man inte ser.

precis. Sen kan ju en hane vara kastrerad och därför inte ha några bollar så då är väl dasen det säkraste kortat förutom att bara fråga ägaren
Citera
2024-08-01, 23:58
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag reagerade på detta med Hammare kniv och eltejp. Känns inte så bra med så ostabil person. och OM hon dragit ex. hammare i Essie så lär det inte gått vidare bra men det har jag inget belägg för. men det känns olustigt. måtte dom som skrev att Essie är omhändertagen kunna visa det. Vilket helvete på jorden denna hund tycks ha haft det som det verkar.
Får en känsla att hon stuckit en sax i Essie. Läste här att A gillade att pyssla och saxar inte fick plockas bort.
Pappan och farfar har väl röjt undan kroppen.
Citera
2024-08-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är massor med diagnoser som hon har. Det finns några dokument här i tråden där det står. Dom är sanningsenliga eftersom dom kommer från special psykiatrin.
Jag mår så dåligt när jag tänker på lilla Essie och allt hon har behövt att utstå. Det skär i hjärtat.
Har själv hund och skulle aldrig komma på tanken att skada henne. Hon är med mig överallt och lika viktig och älskad som alla i familjen. Så det där med att se djur som lägre varelser och förbrukningsvaror gör mig galen. Djur har känslor och ska behandlas med kärlek och respekt.
Jag kan bara hålla med. jag är uppväxt sen jag var 10 år med min farmor och farfar födda 1909 (jag 1962) min farfar var ladugårdsförman , jag fick lära mig tidigt va snäll mot djur det har du tillbaka, och djur sviker dig aldrig om du vunnit deras förtroende. min katt är tusan som ett plåster numera sen vi vi flyttade. han stormtrivs. Of, topic förlåt. Jag vill veta om Essie lever eller är död. jag vill isåfall att dom som e,v dödat Essie kliver fram och berättar Sanningen.
Citera
2024-08-02, 00:06
Medlem
Citat:
Får en känsla att hon stuckit en sax i Essie. Läste här att A gillade att pyssla och saxar inte fick plockas bort.
Pappan och farfar har väl röjt undan kroppen.
Måtte vid Gud det inte vara så. hur mycket plågades hunden i så fall innan den dog?. fy fan blir en sömnlös natt. Stackars hund
Citera
2024-08-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Va fint, du hade redan kollat Essies stamtavla, då slapp jag.

Har du någon vikt på Essie också? Min uppfattning om att hon ser något liten ut var enbart baserad på det jag sett på några bilder.

Ja, det är inget onormalt med en jaktlabbetik under 20kg, men det är en liten individ vill jag mena. Typiskt ligger väl honorna runt 25kg och hanarna runt 30kg, men det finns så klart ett spann både upp och ner.

Men 22kg för en hane, då är det en rätt liten kille, även för en jaktlabbe, låter det som.
Vikt på Essie baserade jag enbart på det pappan angav i sina efterlysningsinlägg. Men hon ser liten ut. Ja min spellevink är inte så stor, var också minst i kullen. Men han är smidig som en katt i allt vi tränar. Vi jobbar upp hans muskelmassa då han bränner så otroligt med energi. Han är dock yngre än Essie. De andra labbarna väger kring 30kg.

Vet inte om det är praxis att använda just jaktlabbar istället för tjocklabbar i assistanshundsbranchen. Även polisen har ju jaktlabbar (eller i varje fall en smalare variant av labrador) Kan vara för att de är smidigare och generellt har bättre ledstatus.
Citera
2024-08-02, 00:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Vad har A för Diagnos? tycks variera om man kollar i trådarna. Dessutom är hon väl knappast ett barn ? snarare en kvinna samt då om flesta barn lär sig ju empati/harmoni med djur tidig ålder undrar man ju.?. Här tycks ju något gått fullkomligt fel om man får tro av det man läst. är A 23-24 år är hon väl knappast ett barn utan en kvinna och som jag tyder det som mycket obehagliga tendenser och utan empati mot Essie och Stackars Essie tycks ju inte haft mycket stöd och stöttning alls , föräldrarna till A tycks ju inte alls reagerat heller på tortyren. Hoppas det kommer fram mer info hur denna stackar Essie haft det. så det kan bildas en LEX Essie grupp.

Förstår inte varför du håller på och ältar om att dottern inte är något barn. Jag har inte sett någon som påstått det och jag har definitivt inte gjort det. Däremot lär det ha sagts att hon är på en 4-årings nivå, och om så är fallet, ja då är hon som ett barn oavsett vilken ålder hon har, och det är ju också därför hon har en förvaltare.

Du skriver om det du "läst" och om huruvida man får tro det. Du får tro vad du vill, men om du inbillar dig att det du tror också är sanningen, då kan du vara ute och cykla rejält.

Det är märkligt hur du påstår att dottern är utan empati mot Essie, det har du baserat, antar jag, på att att du "läst" och valt att tro på att dottern har varit våldsam mot Essie när hon blir utåtagerande. Men du verkar inte ha funderat minsta lilla på att hon i de situationerna inte visar empati mot någon enda person, samt att det enligt domstolsdokument framkommit att hon blir utåtagerande bara någon gång varannan vecka, i snitt. Påstår du att hon saknar empati mot Essie även under alla annan tid under dessa två veckor när hon inte är utåtagerande, och vad grundar du i så fall det på?
Annars kanske du skall tänka till lite och fundera över hur vardagen ser ut kring dottern, inte bara under den stund varannan vecka som hon blir utåtagerande, utan också under alla annan tid i hennes vardag!
Citera
2024-08-02, 00:13
Medlem
Citat:
Det har framkommit att familjen hade hund redan innan de fick assistanshunden Essie. Det har också framkommit att familjen har en katt.

Det råder alltså knappast någon tvekan om att familjen haft en relativt god bild av hur dottern fungerar ihop med djur och katt redan innan de skaffade Essie. Och det får väl ändå i rimlighetens namn antas att familjen noterat att dottern fungerar bra med djur, och det var därför de också valde att lägga så stora pengar på en assistanshund.

Nu påstods i något inlägg här ovan att Essie gett "tveksamt resultat". Men det förefaller bara vara ännu ett exempel på rent påhitt.

Vi har väl inte fått några som helst indikationer på att Essie inte gjorde ett bra jobb som assistanshund och var till bra nytta för sin brukare.

Av domstolshandlingar har vi fått veta att dotterns utåtagerande inte var särskilt frekvent, uppskattningsvis någon gång varannan vecka i snitt.

Om hunden utsätts för våld är det så klart inte ok på något sätt, men att dottern utsätter hunden för våld när hon blir våldsam någon gång varannan vecka betyder inte att Essie inte gör ett bra jobb och är till nytta för dottern. Om hunden utsätts för våld, så är det som LS skrev i sitt brev, familjen som måste se till att hunden skyddas när dottern från sina utbrott.

Tvärtom tyder familjens engagemang i att få tillbaka sin hund på motsatsen, och vi har även hört från Hundhjälpens representant att Essie var till god nytta för dottern.

Det är väl inte om Essie gjort ett bra jobb eller inte som är det viktiga. Problemet är att oavsett om assistanshund på något sätt varit till hjälp för A så har det uppenbarligen inte hjälpt så mycket så att A får en fungerande vardag plus att Essie utsatts för våld. Det har t.o.m PÖ skrivit.

Jag tror att omständigheter påverkar mycket ens sätt att vara och reagera på saker. och eftersom det varit en massa spring med assistenter, olika boenden så är det väl inte konstigt om det försämrade A's tillstånd och Gjorde så att det gick ut över Essie på ett oetiskt sätt.

Att familjen haft djur innan säger ingenting om hur A är med djur. Det finns ju fler i familjen än A, eller hur? Sen hade dom väl dessutom en hund som omplacerats?
Sen är det också sån enorm skillnad på att ha en familjehund och att ha assistanshund. Helt olika interaktioner och ansvar både för hund och människa.

Jag tror nog att A älskar djur och Essie. Men pga sina diagnoser och felaktig vård gör hon skada. Mot sig själv och andra. och den skadan har uppenbarligen gått ut över Essie enligt dokument och uttalande från PÖ.
Citera
2024-08-02, 00:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Vikt på Essie baserade jag enbart på det pappan angav i sina efterlysningsinlägg. Men hon ser liten ut. Ja min spellevink är inte så stor, var också minst i kullen. Men han är smidig som en katt i allt vi tränar. Vi jobbar upp hans muskelmassa då han bränner så otroligt med energi. Han är dock yngre än Essie. De andra labbarna väger kring 30kg.

Vet inte om det är praxis att använda just jaktlabbar istället för tjocklabbar i assistanshundsbranchen. Även polisen har ju jaktlabbar (eller i varje fall en smalare variant av labrador) Kan vara för att de är smidigare och generellt har bättre ledstatus.

Jag skulle kunna tänka mig att man föredrar jaktlabbar som tjänstehundar för att de helt enkelt är mer arbetsvilliga, och som du är inne på för att de är smidigare och friskare.
Förklarar ju också varför Essie har en gedigen jaktlabbe-stamtavla.
Citera
2024-08-02, 00:17
Medlem
Citat:
Klart att hon måste ha varit i kontakt med Psyk. Hon måste ha gjort omfattade utredningar. Det är illa när man blir utkastad från ett LSS. Varför dom inte har satt henne på låst avdelning är en gåta. Är hon så där våldsbenägen är det väl noga med var hon bor.
Jag tycker att det är lika illa om man dödar en hund som det är att döda en annan människa. Vet att alla inte tycker så.
Ponera nu att hon har dödat hunden, har sen tidigare fantiserat om att sticka en kniv i någon. Då måste det trigga ännu mer att vilja döda.
Sätter hon en kniv i ett barn nästa gång? Är det något sånt som måste hända för att myndigheterna och föräldrarna vaknar.
Vi kan inte ha såna där lösa i samhället. Det kommer att hända igen

Jag tycker det är lika illa att döda en hund. Jag har funderat på vad vi har för teorier om vad som hänt Essie egentligen. Hittills har följande framkommit eller finns det fler teorier? Vi kan ju diskutera för och emot dessa 4 teorier och lägg gärna ut fler om ni har några

1. Essie har stulits från tomten ca 22.20. Kameran tillfälligt avstängd eller störd med sändare ca 4,5 min innan den går igång igen och mamman (som också är A:s assistent) syns på filmen när hon grejar med dynor. Familjen hävdar detta scenario. Jag trodde på det först men sedan blev jag tveksam. Varför är någon så påpasslig att stjäla Essie just då?

2. En teori är att någon "räddat" Essie från familjen t ex en f d assistent. De har koll på tider när Essie är ute. Några har gått ihop och "orosanmält" till LS via Johanna (Hundhjälpen?) 240620 men LS har inte agerat ännu vid försvinnandet. Flera har påtalat att de är mer eller mindre rädda för P så jag är tveksam om de vågat göra något sådant. Möjligen någon annan i deras krets.

3. P eller någon annan familjemedlem har tagit Essie därifrån 22.20 dödat henne och grävt ner henne. Varför? P har betalat 240.000 kr för henne och han vill ha ut försäkringspengarna. Han är orolig för kommande granskning av LS och känner till anmälan. Tycker då att det är bättre att röja undan beviset dvs Essie. Kan vara möjligt scenario.

4. A antas ha dödat Essie i ett vredesutbrott. Detta tror jag är det minst troliga scenariot av alla. Skulle hon även stängt av alt stört kameran då? Det kan hon ju uppenbarligen inte med en IQ som motsvarar en 4-åring. Dessutom var Assistent 2 där också - skulle hen hålla tyst? Enligt tidigare assistent jobbar en i pass 07-23 (ofta mamman) och den andra 10-10 dvs denne sover över också.
Citera
2024-08-02, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag tycker det är lika illa att döda en hund. Jag har funderat på vad vi har för teorier om vad som hänt Essie egentligen. Hittills har följande framkommit eller finns det fler teorier? Vi kan ju diskutera för och emot dessa 4 teorier och lägg gärna ut fler om ni har några

1. Essie har stulits från tomten ca 22.20. Kameran tillfälligt avstängd eller störd med sändare ca 4,5 min innan den går igång igen och mamman (som också är A:s assistent) syns på filmen när hon grejar med dynor. Familjen hävdar detta scenario. Jag trodde på det först men sedan blev jag tveksam. Varför är någon så påpasslig att stjäla Essie just då?

2. En teori är att någon "räddat" Essie från familjen t ex en f d assistent. De har koll på tider när Essie är ute. Några har gått ihop och "orosanmält" till LS via Johanna (Hundhjälpen?) 240620 men LS har inte agerat ännu vid försvinnandet. Flera har påtalat att de är mer eller mindre rädda för P så jag är tveksam om de vågat göra något sådant. Möjligen någon annan i deras krets.

3. P eller någon annan familjemedlem har tagit Essie därifrån 22.20 dödat henne och grävt ner henne. Varför? P har betalat 240.000 kr för henne och han vill ha ut försäkringspengarna. Han är orolig för kommande granskning av LS och känner till anmälan. Tycker då att det är bättre att röja undan beviset dvs Essie. Kan vara möjligt scenario.

4. A antas ha dödat Essie i ett vredesutbrott. Detta tror jag är det minst troliga scenariot av alla. Skulle hon även stängt av alt stört kameran då? Det kan hon ju uppenbarligen inte med en IQ som motsvarar en 4-åring. Dessutom var Assistent 2 där också - skulle hen hålla tyst? Enligt tidigare assistent jobbar en i pass 07-23 (ofta mamman) och den andra 10-10 dvs denne sover över också.

jag tror mest på teori 2!

Fattar dock inte hur en tjej med "IQ som en 4 åring" som några har skrivit kan ha betalningsanmärkningar och varför man ena skickar räkningar till henne om hon är som ett barn.

Tycker mest synd om hunden. Hoppas Essie har det bättre där hon är nu, förhoppningsvis hos någon som räddat henne.
Citera
2024-08-02, 00:24
Avslutad
Jag hoppas att Essie har blivit räddad av någon. Men om det är så, hur gör den personen då när Essie kommer behöva uppsöka veterinär? Går väl inte att hålla hemligt?
Citera
2024-08-02, 00:24
Medlem
Citat:
Förstår inte varför du håller på och ältar om att dottern inte är något barn. Jag har inte sett någon som påstått det och jag har definitivt inte gjort det. Däremot lär det ha sagts att hon är på en 4-årings nivå, och om så är fallet, ja då är hon som ett barn oavsett vilken ålder hon har, och det är ju också därför hon har en förvaltare.

Du skriver om det du "läst" och om huruvida man får tro det. Du får tro vad du vill, men om du inbillar dig att det du tror också är sanningen, då kan du vara ute och cykla rejält.

Det är märkligt hur du påstår att dottern är utan empati mot Essie, det har du baserat, antar jag, på att att du "läst" och valt att tro på att dottern har varit våldsam mot Essie när hon blir utåtagerande. Men du verkar inte ha funderat minsta lilla på att hon i de situationerna inte visar empati mot någon enda person, samt att det enligt domstolsdokument framkommit att hon blir utåtagerande bara någon gång varannan vecka, i snitt. Påstår du att hon saknar empati mot Essie även under alla annan tid under dessa två veckor när hon inte är utåtagerande, och vad grundar du i så fall det på?
Annars kanske du skall tänka till lite och fundera över hur vardagen ser ut kring dottern, inte bara under den stund varannan vecka som hon blir utåtagerande, utan också under alla annan tid i hennes vardag!
Oj! det var känsligt. Är en 23-24 årig kvinna i din värld ett barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in