Citat:
Ursprungligen postat av
Ungenskunk
Det är väl inte om Essie gjort ett bra jobb eller inte som är det viktiga.
Det har jag heller inte påstått. Jag tog upp varför det inte finns några belägg för anklagelsen om att Essie gett "tveksamt resultat", utan att den information som finns snarare tyder på motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ungenskunk
Problemet är att oavsett om assistanshund på något sätt varit till hjälp för A så har det uppenbarligen inte hjälpt så mycket så att A får en fungerande vardag plus att Essie utsatts för våld. Det har t.o.m PÖ skrivit.
Hur vet du att att Essie "inte hjälpt så mycket så att A får en fungerande vardag"?
Vad är "en fungerande vardag" enligt dig i dotterns kontext, och hur vet du hur dotterns vardag fungerar med och utan Essie?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ungenskunk
Att familjen haft djur innan säger ingenting om hur A är med djur. Det finns ju fler i familjen än A, eller hur? Sen hade dom väl dessutom en hund som omplacerats?
Jo, det är precis vad jag argumenterade för att det gör. Familjen har lagt 300 papp på en assistanshund. Det tror jag inte en sekund på att de hade gjort, om de redan från början hade en erfarenhet av att dottern inte fungerade med djur. Eftersom de hade såväl hund som katt tidigare så lär de ha haft en god bild av hur deras dotter fungerar med djur. Märkligt påstående av dig tycker jag att man inte skulle veta hur ens barn är med en hund när man har en hund, bara för att det finns fler i familjen. Vi är flera i min familj, och jag vet mycket väl hur alla i min familj är med hundar, jag vet också hur många i min vänskapskrets är med hundar, eftersom jag sett dem umgås med våra hundar. Det är verkligen inget konstigt med det. Det motsatta hade varit konstigt.
Den hund de hade innan Essie kom omplacerades just för att Essie kom, inget konstigt med det. Katten har de kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ungenskunk
Sen är det också sån enorm skillnad på att ha en familjehund och att ha assistanshund. Helt olika interaktioner och ansvar både för hund och människa.
Interaktionerna behöver inte alls vara helt olika, det kan tvärtom vara mycket som är lika, särskilt med en psykisk hälsa hund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ungenskunk
Jag tror nog att A älskar djur och Essie. Men pga sina diagnoser och felaktig vård gör hon skada. Mot sig själv och andra. och den skadan har uppenbarligen gått ut över Essie enligt dokument och uttalande från PÖ.
Nej, inte enligt "dokument", enligt en före detta anställd assistent.
Jag tror dock som du, att hon älskar djur och Essie, men att Essie råkat ut för hennes utåtagerande. Det är dock inget som varken hon eller Essie skall lastas för, utan det är pappan och i den mån de anställda assistenterna har fått utbildning och instruktioner som bär ansvar för att skydda Essie i de situationerna.
Du får gärna länka till det uttalande du avser där PÖ skulle uttalat detta.