Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Luften ovanpå marken blir accelererad av marken. Och därmed uppstår tryck/densitets gradienten. Det är iaf den förklaring som ligger absolut närmast till hands. Och som också verkar förklara i stort sett allt med s k gravitation. Men, som är totalt icke kompatibel med klotformad jord.
Hörsägen om "gravitation är olika på olika platser" imponerar inte så mycket på mig. Det sägs ju var mer gravitation på nordpolen och mindre på Mt Everest, eller om det var tvärt om. Men samtidigt verkar ju ingen veta när detta skulle ha uppmätts
Mäta tyngdaccelerationen kan man
som sagt göra med mobilen nu för tiden, med lämplig app (Physics Toolbox som jag tror att WilleGarvin tipsade om).
Men du förtränger ju alla svar du får, så man kan ju lika gärna tala med en vägg. Dock kom jag på en grej som är lite intressant med din accelerationsmodell för gravitation på en platt jord, och som visar att den är ytterligt felaktig. Jag skriver detta för MIN skull och för de som faktiskt förmår att ta in information.
Din gravitationsmodell:
* massa attraherar INTE massa
* jorden är platt och oändlig, utan kant
* gravitation (dvs fenomenet att objekt faller mot marken!) orsakas av att den platta jorden accelererar jämt uppåt.
Hur skulle horisonten se ut enligt denna modell?
Svar: Den skulle vara rakt ÖVER huvudet, och det både enligt Newtonsk fysik och enligt den speciella relativitetsteorin! När man tittade snett UPPÅT så skulle man se MARKEN längre bort. Varför? Av samma skäl som att allt som kastas i någon riktning i denna värld rör sig i kastparabler (enligt Newtonsk fysik, men kvalitativt liknande i specialrelativistisk), och detta gäller även ljusets fotoner. En foton som startar snett uppåt (allt under 90° kastvinkel) kommer att böjas av nedåt (därför att den accelererande marken börjar komma ifatt), nå en maxhöjd, och sen falla ner mot marken, på ett sätt som man lär sig räkna på redan i gymnasiet när det gäller Newtonsk fysik. Med den speciella relativitetsteorin är det aningen knepigare, men kvalitativt samma svar: alla fotoner som inte startar exakt rakt uppåt kommer att falla tillbaka till marken. (Fotoner som startar exakt rakt uppåt kan dock marken aldrig hinna ifatt.) För att se allt längre bort behövde man bara lyfta blicken allt mer.
Om jordskivan inte är oändlig och har en kant skulle vi kunna se kanten om vi bara tittade i rätt vinkel. Oavsett vilket skulle vi kunna se hela jordens yta.
Kan förstås backa upp allt detta med ekvationer, OM det finns något intresse.