2024-08-01, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NIGGERSdid911
Den optiska horisonten, den enda typ av horisont vi har observerbara och repeterbara bevis för har inget med nån fantasi om kurvat vatten att göra det är helt riktigt! Det kommer mer om detta inom några få dagar något som helt och hållet avslutar diskussionen i din och Fleuch favör! Om nu någon trodde det fanns en sådan diskussion.

'Inom några få dagar'... det är inte precis att man håller andan av förväntan. Vad väntar du på, ska artilkeln först peer review-bedömas och publiceras i en vetanskaplig tidskrift innan du kan tillkännage de sensationella resultaten? 'Cool' användarnamn fö.
Citera
2024-08-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att något kan förklaras med "boll rund" är inte ett bevis för att "boll rund" är förklaringen.

Det hoppas jag vi kan vara överens om?
Jag har presenterat tre bevis på att jorden är rund, och det är inte bara så att det kan förklarasmed "boll rund" Det finns inga andra förklaringar till någon av de tre bevisen. Om du tycker något annat, kom bara med de förklaringarna. Eller så kanske du föredrar att börja prata om något annat så fort du kan. Det är det vanliga, och det är nog det som händer igen, men nu har du chansen att bevisa att jag har fel, om du vågar.
Citera
2024-08-01, 16:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Luften ovanpå marken blir accelererad av marken. Och därmed uppstår tryck/densitets gradienten. Det är iaf den förklaring som ligger absolut närmast till hands. Och som också verkar förklara i stort sett allt med s k gravitation. Men, som är totalt icke kompatibel med klotformad jord.

Hörsägen om "gravitation är olika på olika platser" imponerar inte så mycket på mig. Det sägs ju var mer gravitation på nordpolen och mindre på Mt Everest, eller om det var tvärt om. Men samtidigt verkar ju ingen veta när detta skulle ha uppmätts
Mäta tyngdaccelerationen kan man som sagt göra med mobilen nu för tiden, med lämplig app (Physics Toolbox som jag tror att WilleGarvin tipsade om).

Men du förtränger ju alla svar du får, så man kan ju lika gärna tala med en vägg. Dock kom jag på en grej som är lite intressant med din accelerationsmodell för gravitation på en platt jord, och som visar att den är ytterligt felaktig. Jag skriver detta för MIN skull och för de som faktiskt förmår att ta in information.

Din gravitationsmodell:
* massa attraherar INTE massa
* jorden är platt och oändlig, utan kant
* gravitation (dvs fenomenet att objekt faller mot marken!) orsakas av att den platta jorden accelererar jämt uppåt.

Hur skulle horisonten se ut enligt denna modell?
Svar: Den skulle vara rakt ÖVER huvudet
, och det både enligt Newtonsk fysik och enligt den speciella relativitetsteorin! När man tittade snett UPPÅT så skulle man se MARKEN längre bort. Varför? Av samma skäl som att allt som kastas i någon riktning i denna värld rör sig i kastparabler (enligt Newtonsk fysik, men kvalitativt liknande i specialrelativistisk), och detta gäller även ljusets fotoner. En foton som startar snett uppåt (allt under 90° kastvinkel) kommer att böjas av nedåt (därför att den accelererande marken börjar komma ifatt), nå en maxhöjd, och sen falla ner mot marken, på ett sätt som man lär sig räkna på redan i gymnasiet när det gäller Newtonsk fysik. Med den speciella relativitetsteorin är det aningen knepigare, men kvalitativt samma svar: alla fotoner som inte startar exakt rakt uppåt kommer att falla tillbaka till marken. (Fotoner som startar exakt rakt uppåt kan dock marken aldrig hinna ifatt.) För att se allt längre bort behövde man bara lyfta blicken allt mer.

Om jordskivan inte är oändlig och har en kant skulle vi kunna se kanten om vi bara tittade i rätt vinkel. Oavsett vilket skulle vi kunna se hela jordens yta.

Kan förstås backa upp allt detta med ekvationer, OM det finns något intresse.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-08-01 kl. 16:50.
Citera
2024-08-01, 17:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mäta tyngdaccelerationen kan man som sagt göra med mobilen nu för tiden, med lämplig app (Physics Toolbox som jag tror att WilleGarvin tipsade om).

Men du förtränger ju alla svar du får, så man kan ju lika gärna tala med en vägg. Dock kom jag på en grej som är lite intressant med din accelerationsmodell för gravitation på en platt jord, och som visar att den är ytterligt felaktig. Jag skriver detta för MIN skull och för de som faktiskt förmår att ta in information.

Din gravitationsmodell:
* gravitation (dvs fenomenet att objekt faller mot marken!) orsakas av att den platta jorden accelererar jämt uppåt.

, och det både enligt Newtonsk fysik och enligt den speciella relativitetsteorin! När man tittade snett UPPÅT så skulle man se MARKEN längre bort. Varför? Av samma skäl som att allt som kastas i någon riktning i denna värld rör sig i kastparabler (enligt Newtonsk fysik, men kvalitativt liknande i specialrelativistisk), och detta gäller även ljusets fotoner. En foton som startar snett uppåt (allt under 90° kastvinkel) kommer att böjas av nedåt (därför att den accelererande marken börjar komma ifatt), nå en maxhöjd, och sen falla ner mot marken, på ett sätt som man lär sig räkna på redan i gymnasiet när det gäller Newtonsk fysik. Med den speciella relativitetsteorin är det aningen knepigare, men kvalitativt samma svar: alla fotoner som inte startar exakt rakt uppåt kommer att falla tillbaka till marken. (Fotoner som startar exakt rakt uppåt kan dock marken aldrig hinna ifatt.) För att se allt längre bort behövde man bara lyfta blicken allt mer.

Om jordskivan inte är oändlig och har en kant skulle vi kunna se kanten om vi bara tittade i rätt vinkel. Oavsett vilket skulle vi kunna se hela jordens yta.

Varför skulle horisonten hamna rakt upp på en platt jord? Vad är logiken kring det? Om det handlar om Hollow Earth så borde man ju kunna se Amerika uppe på himlen i väster och Asien på himlen åt öster men hur menar du att detta skulle fungera på en platt skiva?
Senast redigerad av Jonas1968 2024-08-01 kl. 18:01.
Citera
2024-08-01, 19:22
Medlem
Citat:
Din gravitationsmodell:

Det finns inget bevis för massa attraherar massa, det är korrekt.

Men alternativet måste inte nödvändigtvis vara en platt jord som ständigt accelererar uppåt.

Det finns ju andra alternativ. Du kanske t.ex minns rymdstationen i filmen "År 2001"?

Citat:

Du bara spekulerar och hittar på. Ser du ljus som rör sig i parabler om du åker berg och dalbana också?
Citera
2024-08-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
LORAN var ett mastbaserat system, funkade hyfsat fram till horisonten där masterna inte nådde längre.

GPS funkar överallt, mitt ute på stora haven och långt från alla master.

Utbyggd, sa jag.. Vore inte det fullt möjligt?
Citera
2024-08-01, 19:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle horisonten hamna rakt upp på en platt jord? Vad är logiken kring det? Om det handlar om Hollow Earth så borde man ju kunna se Amerika uppe på himlen i väster och Asien på himlen åt öster men hur menar du att detta skulle fungera på en platt skiva?
Jag förklarade ju det i texten. I en accelererande referensram kommer ljuset röra sig i en parabelbana (enligt Newton, och liknande enligt den speciella relativitetsteorin). Tänk på hur t ex en fotboll rör sig i luften.

Kanske är en bild lättare att förstå? Kolla en liten bit ner här:
https://www.physicsforums.com/threads/equivalence-principle-light-beam-through-a-rocket.812809/

--
Edit
Bättre bild:
https://aether.lbl.gov/www/classes/p10/gr/light.html
Senast redigerad av nerdnerd 2024-08-01 kl. 19:55.
Citera
2024-08-01, 19:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Men alternativet måste inte nödvändigtvis vara en platt jord som ständigt accelererar uppåt.

Det finns ju andra alternativ. Du kanske t.ex minns rymdstationen i filmen "År 2001"?

Du bara spekulerar och hittar på. Ser du ljus som rör sig i parabler om du åker berg och dalbana också?
JA, det gör man, men effekten är liten i ett så litet utrymme eftersom ljuset rör sig så snabbt. Men för en oändlig platt jord skulle det bli som beskrivet enligt Newtons fysik och enligt den speciella relativitetsteorin.
Citera
2024-08-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du måste förklara detta. Jag har kommit med tre exempel på helt klara bevis. Vad är fel? Ta gärna en i taget, så vi förstår vad du menar

Det är inte klara bevis. Ett klart bevis är nåt som utesluter andra förklaringar. Det finns för mycket du inte vet för att du ska kunna utesluta andra förklaringar.
Citera
2024-08-01, 19:38
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

År det någon här som hittar på egna system och tramsar runt som ett infantilt barm så är det ju du.
Har du någon förklaring till tramset du sitter och påstår?
Citera
2024-08-01, 20:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Svar 2: Ja, ljusets bana böjs i ALLA accelererade referensramar, inkl roterande. Även rymdsskeppet i Arthur C Clarkes bok 2001 (och i filmen av Stanley Kubrick) är dock för litet för att det skulle bli en väl synlig effekt. Men eftersom det tar tid för ljus att röra sig genom rymdskeppet, så hinner farkosten rotera lite, och därför kommer strålen att verka vara lite böjd relativt rymdskeppet.

Är f ö samma effekt som Corioliskraften på vår roterande runda planet.
Citera
2024-08-01, 20:29
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Utbyggd, sa jag.. Vore inte det fullt möjligt?

Nej inte utan master och då måste Högre upp, t.ex satelliter och då blir det helt plötsligt GNSS vilket är det paraply som GPS faller under. Det finns andra satellitnavigerings system också.

Så LORAN fungerar med master vid kusten, Satelliter fungerar överallt även på nord/sydpolen samt på världshaven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in