2024-08-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Du tänker säkerhetsvakter utposterade då?

Det är ju vad säkerhetssamordnaren bestämmer, efter att denna har gjort en analys av hotbilden.

Om jag spekulerar, så i det här fallet, så tror jag mer att det är att undvika publika platser, kanske undvika gå ut annat än på tomten och möjligen fler personal när väl utgång sker, varav vissa är av manligt kön. Alltså en lägre nivå, utan mer vara medveten om att andra människor just nu kanske inte är vänligt inställda.

Påverkas ju så klart av hur bilden ser ut mot föräldrarna med.

Men som jag märkt under en tid, så lägger ingen ut var/när de befinner sig i sociala medier. P har inte med ett ord kommenterat om A kommit tillbaka från platsen hon tycker om. Visst att farfar pratar om någon fest 2-3 månader bort, men så länge lär ju inte drevet pågå.
Citera
2024-08-01, 19:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Att det är ett drev mot vissa inblandade personer, där användarna låter känslorna styra är uppenbart. Att man sedan försöker försvara eller förminska detta gör det bara ännu mer tydligt.

Har du en åsikt om det så beskylls du direkt för att stå på "förövarens" sida. De har inte bättre förmåga att tänka och resonera på än så.

Ja, tyvärr är det så. Det är vanligt förekommande i trådar här i gruppen, att vi som söker sanningen utan att stå på någons sida, anklagas för att stå på andra sidan mot lynchmobbens. Det händer i så gott som varje tråd som får lite mer uppmärksamhet. Det är vardag med trollen här.

I fallet här med Essie är det förmodligen så enkelt som att om/när man hittar den person som ställt till med hela den här cirkusen, den person som ligger bakom anmälningarna och sannolikt också Essies försvinnande, då löser man hela fallet i ett slag. Någon har engagerat sig rejält för att göra livet surt för familjen, det är ett som är säkert.
Citera
2024-08-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.

Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.

Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.

Skönt att du sansat dig (inte ironi).

Mycket har kommit upp till ytan i den här tråden. Alla som skriver här är djurvänner.
En djurvän har nog per automatik även mer el. mindre empati för A och förstår att hon inte kan ta ansvar för sitt utåtagerande beteende.

Det är flera instanser som agerat felaktigt här och det har visat sig (Saga23 har visat) att flera ”hundorganisationer” håller varann om ryggen.

Hoppas som sagt på att mycket hamnar under lupp i och med detta ärende.
Citera
2024-08-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Handlade den om Flashback för det har ju hänt här?

Tror det finns en tråd om fallet här men detta var i USA. Sjuk men intressant dokumentär. Se den!
Citera
2024-08-01, 19:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du kan trycka på förstoringsglaset.
Ändra inställningen till Visa inlägg så får du upp alla inlägg som nämner autism.
https://www.flashback.org/sok/Autism?sp=1&t=3618194

Du kan göra samma sak på facebook, det vill söka i en profil på ett visst ord.
Fast autism ingår ofta i en npf diagnos.
Citera
2024-08-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Posta inte enbart länk, berätta om informationen länken leder till.

Man ska inte behöva klicka på en länk för att få veta.

/Mod

Ber om ursäkt

Detta är en länk på en konversation mellan en ur FB gruppen sanningen ska fram där det står tydligt vad Länsstyrelsen sagt och gjort

https://delafil.se/bbd15e74f616acff/IMG_0899.jpeg

https://delafil.se/2560e80165d3362c/IMG_0900.jpeg
Citera
2024-08-01, 19:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Skönt att du sansat dig (inte ironi).

Det är beklagligt att du inte kan se skillnaden i min inlägg och varför de är som de är i olika fall. (inte ironi).

Citat:
Mycket har kommit upp till ytan i den här tråden. Alla som skriver här är djurvänner.
En djurvän har nog per automatik även mer el. mindre empati för A och förstår att hon inte kan ta ansvar för sitt utåtagerande beteende.

Det är inte mycket som kommit upp till ytan i den här tråden. Det är väldigt lite som kommit upp till ytan överhuvudtaget och det mesta som gjort det tycks ha gjort det på andra platser än här i tråden, där det sedan mest bara skapar en massa hat och förtal. Det har tyvärr förekommit en del djurhat i tråden också, så nej alla som skriver här är knappast djurvänner.

Citat:
Det är flera instanser som agerat felaktigt här och det har visat sig (Saga23 har visat) att flera ”hundorganisationer” håller varann om ryggen.

Det har inte "visats" någonting sådant alls, även om man kan tro det, vilket även jag gett uttryck för att jag tror. Men "visat" det är det inte. Mot bakgrund av det hat som sprids mot alla som inte lever upp till trådens lynchmobs högt ställda moraliska krav, i princip total perfektion, är det inget märkligt att de som ifrågasätts svarar som de gör. Något jag också påtalat några gånger i tråden.

Den här Saga23 säger emot sig själv ideligen, ena stunden så påstås att familjen inte uppfyller kraven för att få assistanshund och nästa påstås att ingen som inte uppfyller kraven kan få en sådan hund. Familjen hade en sådan hund, att de därmed uppfyllt de krav som SBK ställt är ett faktum, oavsett vilken skit Saga23 sprider om familjen.

Citat:
Hoppas som sagt på att mycket hamnar under lupp i och med detta ärende.

För egen del hoppas jag mer på att både Essie och sanningen kommer fram, oavsett vad som skett.
Citera
2024-08-01, 19:28
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast autism ingår ofta i en npf diagnos.

NPF; det kan också röra sig om adhd. Vilket det gör enligt pappans uppgift?
Citera
2024-08-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ber om ursäkt

Detta är en länk på en konversation mellan en ur FB gruppen sanningen ska fram där det står tydligt vad Länsstyrelsen sagt och gjort

Tack för att du lägger upp den här informationen, uppskattas.
Citera
2024-08-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escamas
Tack för att du lägger upp den här informationen, uppskattas.

Absolut, jag försöker göra rätt. Inväntar en rapport från Arbetsmiljöverket också gällande arbetsmiljön som varit i deras handlingar
Citera
2024-08-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det här är utan tvekan ett drev, och att det finns många människor som deltar i drevet och den lynchmob som skapats är helt uppenbart. Det är bara att titta i denna tråden. Vi är några få personer som man kan räkna på ena handens fingrar som försöker se saken objektivt och inte ägna oss åt att sprida hat och förtal om familjen, men en mycket stor majoritet av alla inlägg i tråden sprider hat. Det är bara att kolla på inlägg #2 så ser man var det började.

Folk ”talar” av erfarenhet och logik. Annat vore väl konstigt?
Citera
2024-08-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ber om ursäkt

Tack. Då behöver inte enstaka folk här inne spekulera längre om att LS inte tog anmälan på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in