2024-08-01, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Katter är tack och lov betydligt mer benägna att försvara sig än hundar, ordentligt bett och klor, plus bra på att gömma sig bakom/under möbler.

Nej det stämmer inte anser jag. Jag förstår hur du menar men sådana här resonemang tenderar anser jag att spä på bilden som att katter är tåligare och klarar sig. Alla katter försvarar sig inte. En del hundar gör det. Det går inte att generalisera mellan arter. Jag har jobbat med så många fall där katter utsatts för våld i nära relation och där fanimej ingen katt försvarat sig efter att husse klippt av svansen på dem för att indirekt hota matte, för efter tillräckligt mycket psykisk och fysisk skit är katter livrädda att agera.
Citera
2024-08-01, 18:20
Medlem
flashmaners avatar
Som bekant, för de som mer regelbundet hänger i detta forumet, så finns det tre gyllene regler när man bedriver en brottsutredning - Gilla läget - Hata slumpen - Krångla inte till det.

Jag får en stark olustigt känsla kring "slumpen" i det här fallet. Det är ett sammanträffande som jag bara inte tror på skulle vara en slump. Eller kanske flera sammanträffande.

Låt oss börja med anmälningarna om djurhållningen. Det skulle röra sig om tre fyra olika anmälningar, från "olika" anonyma anmälare.

Först en anmälan till Hundhjälpen, sedan två anmälningar till LS varav en från Hundhjälpen och en från en anonym anmälare, och så en anonym anmälare till polisen. Allt detta inom loppet av någon eller några dagar.

Det förefaller mig tämligen uppenbart att dessa anonyma anmälare allihop är en och samma person, som plötsligt blivit väldigt ivrig på att anmäla fallet.

Kort därefter försvinner också hunden, innan vare sig LS eller polis har hunnit att så mycket som ens informera hundägaren om att anmälan inkommit.

Att dessa olika anmälningar och hundens försvinnande skulle sammanfalla så tätt i tiden skulle vara en ren slump, är extremt osannolikt. Hata slumpen. Krångla inte till det.

Red ut vem som gjorde anmälningarna, så har ni den som har stulit hunden.

Konstigare än så är det med största sannolikhet inte.

Och om man funderar över vem den anonyma anmälaren är och inte kan utreda det genom anmälningarna som gjorts, så är det med största sannolikhet bara att kolla bland de assistenter som slutat nyligen, eller någon relativt nära familjen som av någon anledning vänt sig emot dem nyligen.

Det är rätt tydligt att det rör sig om en person som plötsligt blivit väldigt engagerad i att sätta dit familjen. Var har den personen för agenda egentligen, kan man undra.

Man skall också notera det faktum att familjen har genomgått en längre utbildning till assistanshundsekipage hos Hundhjälpen i Uppland AB och blivit godkända och certifierade av Svenska Brukshundsklubben. Detta utan att någon av dessa instanser har fattat misstanke om några oegentligheter.

Det finns precis lika stor anledning att fatta misstanke mot den som anmält famiiljen, som det finns att fatta misstanke mot familjen eller pappan, om inte till och med mycket större anledning.

Occams razor...
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-01 kl. 18:28.
Citera
2024-08-01, 18:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Och HH eller om det var LS skrev CP skadad. Byter de till de diagnoser som passar deras syften för stunden?

Men cp är ju nåt obildat folk slänger ur sig, om dem som ser ut och beter sig märkligt.
Citera
2024-08-01, 18:22
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nu när du säger det blir jag osäker...... Min gratis prenumeration på EP är slut så jag kan inte kolla heller.
Någon som kommer åt artikeln?

Kommer åt men hittar inte specifik artikel. Kan det varit Aftonbladet/ Expressen, kanske.

Tycker dock hennes svar och inställning är lite udda i just denna artikel dock. Speciellt med tanke på att hon visste sanningen om hur hunden egentligen mådde.

Citat:
Johanna Strandh hoppas liksom många andra, att det här ska få ett bra slut. Att Essie ska kunna återvända till Patriks dotter som behöver henne.

– Det är sorgligt och förfärligt. Essie är inte bara en väldigt bra vän åt sin person. Hon är också ett ovärderligt hjälpmedel.
Citera
2024-08-01, 18:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Och HH eller om det var LS skrev CP skadad. Byter de till de diagnoser som passar deras syften för stunden?

Men ditt lilla troll, läs på och häng med lite istället för att sprida sån skit. Det var en anmälare som framförde detta, inte LS.
Citera
2024-08-01, 18:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Katter är tack och lov betydligt mer benägna att försvara sig än hundar, ordentligt bett och klor, plus bra på att gömma sig bakom/under möbler.

Katter är flyktdjur, visste kan de i desperation klösa en övermäktig angripare men de sticker så snabbt de kan. Och att hålla på gömma sig och vara rädd är helvete för en katt, speciellt innekatt i en liten boende lägenhet.

Du har gjort bra inlägg men detta var ytterligt oinsatt.
Citera
2024-08-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
"bara man skippar det som ger Enköpings kommuns säkerhetssamordnare kalla kårar"
Vad skulle det vara förnågonting?

Citat:
Och vad skulle denne ha för skäl att bry sig

Om det är så att medborgare inom kommunal omsorg har en hotbild omkring sig, så kan säkerhetssamordnare kopplas in, speciellt om den risken också finns för omsorgspersonal som utför sitt arbete med medborgaren.
Citera
2024-08-01, 18:34
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hmm. Intressant. Så autismen och mycket låg IQ är trådsanningar? Detta låter som psyk inte sär ??

Pappan har helt enkelt noll trovärdighet. I facebookgruppen beskriver han henne som att hon mentalt ligger på en fyraårings nivå men det är inte i linje med lindrig utvecklingsstörning. Och i hennes beteende mot hunden finns sadistiska och framför allt beräknande inslag (kvävningsförsöken och vad hon nu gör i badrummet ensam) som inte överensstämmer med hans utsaga om "hårdhänt" lek.

Kan vara så att det egentligen är en empatistörning i samband med någon form av intellektuell funktionsnedsättning och ett extremt curlande från föräldrarna som ligger bakom hennes utåtagerande. Föräldrarna tackade ju nej till en ordentlig utredning på hvb-hem av någon anledning.
Citera
2024-08-01, 18:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Kommer åt men hittar inte specifik artikel. Kan det varit Aftonbladet/ Expressen, kanske.

Tycker dock hennes svar och inställning är lite udda i just denna artikel dock. Speciellt med tanke på att hon visste sanningen om hur hunden egentligen mådde.

Hittade 😀 inlägg #1576

Kan någon annan vara snäll och lägga in texten igen för jag vet inte hur man gör på mobilen.
Citera
2024-08-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har sett att det har refererats till dessa personer, och jag gick in på gruppen Essie - Sanningen ska fram på Facebook för att läsa, och hittade där en tråd där assistenter skulle kunna skriva, men där fanns inga sådana inlägg.

Rent generellt har jag aldrig ifrågasatt att tjejen är utåtagerande och våldsam, det förefaller tvärtom helt kartlagt att så är fallet. Det har framkommit kritik emot att de assistenter som anlitas är unga, outbildade och oerfarna, och det har insinuerats att det skulle ha skett av ekonomiska skäl. Det är så klart lika bedrövligt som förkastligt. Men ärligt talat, det är väl så varenda kommun i detta avlånga landet agerar och hanterar funktionsnedsatta personers och dess behov. Det skall ju faktiskt inte kasta en skugga över den vårdbehövande, som inte får den adekvata vård de är i behov av. De här aspekterna blundar lynchmobben i tråden fullständigt för, och istället riktar man sitt hat mot tjejen. Någon idiot gick till och med så långt att hen skrev att tjejen borde fjättras på torget till allas allmänna bespottning. Hur ställer du dig till det? Jag såg inte att du ifrågasatte det inlägget!

Vad gäller pappans beteende så är det många som spottat på honom också i tråden, men jag har sett väldigt lite annat än just hat, kring hur hans beteende varit. Det jag kan konstatera är att han kämpat i domstol för att få fler assistanstimmar för sin dotter. Men också det verkar lynchmobben vända emot honom. Det är tydligen fel av en pappa att kämpa för att ens dotter skall få fler assistanstimmar, om man ska tro lynchmobben i tråden.

Det fetade är väldigt svårt, utifrån, att sätta sig in i. Lätt att tänka att pappan vill mjölka systemet.
Hade jag varit i samma situation hade jag säkert gjort detsamma. Men det är ju faktiskt inte det tråden handlar om.
Citera
2024-08-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Pappan har helt enkelt noll trovärdighet. I facebookgruppen beskriver han henne som att hon mentalt ligger på en fyraårings nivå men det är inte i linje med lindrig utvecklingsstörning. Och i hennes beteende mot hunden finns sadistiska och framför allt beräknande inslag (kvävningsförsöken och vad hon nu gör i badrummet ensam) som inte överensstämmer med hans utsaga om "hårdhänt" lek.

Kan vara så att det egentligen är en empatistörning i samband med någon form av intellektuell funktionsnedsättning och ett extremt curlande från föräldrarna som ligger bakom hennes utåtagerande. Föräldrarna tackade ju nej till en ordentlig utredning på hvb-hem av någon anledning.

Han skrev väl "i vissa avseenden" typ?
Citera
2024-08-01, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det här är utan tvekan ett drev, och att det finns många människor som deltar i drevet och den lynchmob som skapats är helt uppenbart. Det är bara att titta i denna tråden. Vi är några få personer som man kan räkna på ena handens fingrar som försöker se saken objektivt och inte ägna oss åt att sprida hat och förtal om familjen, men en mycket stor majoritet av alla inlägg i tråden sprider hat. Det är bara att kolla på inlägg #2 så ser man var det började.
Att det är ett drev mot vissa inblandade personer, där användarna låter känslorna styra är uppenbart. Att man sedan försöker försvara eller förminska detta gör det bara ännu mer tydligt.

Har du en åsikt om det så beskylls du direkt för att stå på "förövarens" sida. De har inte bättre förmåga att tänka och resonera på än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in