2024-08-01, 16:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Då får vi enas om att vara oense. Jag har sett många drev, och i min uppfattning är det här det mest gränslösa jag sett någonsin. Om du upplever att det var en liten grupp, så varken kan jag eller ska jag ta ifrån dig den uppfattningen.
Drev sker i flock där människor har ett gemensamt mål.

Det här är Flashback där folk får yttra sig inom reglernas och lagens ramar.
Ta valfri kändistråd och du hittar liknande kommentarer.
Personligen tror jag att de som går in och försvarar P gör saken värre.

Det här är Aktuella brott och kriminalfall. Självklart kommer folk att spekulera vilt om både offer och gärningsman. I det här fallet verkar ju dessutom offret vara gärningsmannen det vill säga skyldig till flera brott.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-08-01 kl. 16:38.
Citera
2024-08-01, 16:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag ska lite senare svara på de här styckena. Först ska jag rasta katten, men kan bara säga att jag delar dina tankar om HH. Skrev även ett inlägg tidigare om just bristande kontroll och de har själva sagt att de kanske var "naiva" som valde tro på föräldrar och personal samt god man. Men vi vet inte om de ställt frågan. Troligen inte för då borde de rimligtvis sagt det nu när de beskriver sin bild av hur Essie kom till familjen: vi frågade noga om brukaren kunde ha aggressiva utbrott, skada sig själv eller andra, men fick nej på frågan.

Vi säger att Essie blev slagen, då anser jag det är många som möjliggjort det. Däribland HH. Det är (inte rakt av en parallell men ändå) som att en socialsekreterare inte utreder familjehem ordentligt innan placering av barn: "Jaha, du mamman i familjen är visst pedofil och alkoholist. Det visste vi inte. Sorry!"

OM personal, läkare eller föräldrar inte sagt något, eller nekat, kring A:s problematik då bär de ansvar även de.

Hur som. Katten väntar. Du svarar fortfarande inte på att assistenter i EP hävdar att Essie blivit slagen. Du behöver kanske inte läst hela artikeln för att kunna uttala dig om att personer som jobbat för A går ut offentligt och berättar om detta. Tror du de ljuger? Vi Kanske kan bortse från diskussion om de bryter mot sekretess eller inte, men om du vill dra i den tråden så kör.

Som jag skrev så har jag inte EP så jag har inte läst alls där och kan överhuvudtaget inte uttala mig om vad som framkommit där. Jag kan således heller inte ha någon uppfattning om huruvida någon som uttalat sig där ljuger eller inte. Jag kan bara konstatera rent generellt att den som anser sig ha blivit dåligt behandlad på sitt jobb och därefter uttalar sig om sin jobbsituation och sin arbetsgivare inte nödvändigtvis är helt objektiv och mycket väl kan tänkas vilja smutskasta, precis som en stor drös här i tråden som inte ens har en sådan koppling.

Vad gäller hundhjälpen så fick jag ett tydligt intryck av att de svarar formellt och korrekt med ett stort fokus på att blidka de sociala forumens sämre sidor. De har gjort allt rätt och inte haft den blekaste aning om något. Tror jag på det? Nej, så klart inte. Jag tror nog snarare att de har varit väl medvetna om att det kan förekomma utåtagerande hos brukaren, precis som det kan göra hos många andra brukare, men jag tror också att de har informerat och utbildat framförallt föraren/pappan kring detta och hur han, eller den som överser hunden vid tillfället, skall agera för att skydda Essie i sådana situationer. Jag menar helt enkelt att det är helt normalt att även en brukare som kan bli utåtagerande kan ha en assistanshund, och att den förare som assisterar brukaren har till ansvar att se till att hunden skyddas i sådana situationer. Men som sagt, jag har full förståelse för att hundhjälpen säger som de gör.

Det oresonliga maktfullkomliga hat som tar sig uttryck i tråden mot tjejen och hennes hund och att hon aldrig skall få ha en assistanshund igen osv är bara just det, ett oresonligt maktfullkomligt hat.

Möjligen är det så att pappan inte levt upp till sitt ansvar i att skydda hunden, men detsamma får väl då också sägas om assistenterna. För ärligt talat, vilken människa som helst som befinner sig i närheten ser väl ändå till att ta bort hunden om brukaren får ett våldsamt utbrott. Står man bara och tittar på, låter hunden bli misshandlad och pekar på någon som inte är där och säger det är hans yttersta ansvar, ja då har man brustit själv också vill jag påstå. Det kan man ju också ha med sig när man värderar vad de före detta assistenterna har berättat, vilket jag alltså inte har tagit del av. Har man en förutfattad mening redan från början kommer man aldrig se nåt annat än det man vill se, när någon sådan person uttalar sig. Det finns det tyvärr oändligt många exempel på i tråden. Vissa ser enbart det de vill se, som de tycker stödjer deras hat, även om det i själva verket är tvärtom.
Citera
2024-08-01, 16:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Observera, jag antar att det handlar om strypning, jag vet inte. Hon hade ju också självskadebeteende.
Ja jag vet. Det är spekulationer. Min fantasi räckte inte till angående eltejpen.
Citera
2024-08-01, 16:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja jag vet. Det är spekulationer. Min fantasi räckte inte till angående eltejpen.
Hålla för nosen så hon inte kan andas tycker jag också är utstuderat, det är inte fråga om impulshandlingar. Inte bekräftat av säker källa.
Citera
2024-08-01, 16:50
Medlem
vemedinmas avatar
För 6 dagar sen skrev farfar att det inte är ett lågt staket eller några öppningar på baksidan...vilken öppning visade P på nyheterna? Och hur har någon då kunnat stjäla henne den vägen?
Citera
2024-08-01, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Strypning antagligen, baserat på otäck läsning i flashbacks djurforum.

Men vi vet ju inte om hon använt den på djur tänkte jag. Det framkom inte av dokumenten.
Citera
2024-08-01, 16:53
Avslutad
Citat:
Men vi vet ju inte om hon använt den på djur tänkte jag. Det framkom inte av dokumenten.

Och dokumenten är inte heller "allt". Oavsett vad som framkommer där, eller ej.
Citera
2024-08-01, 16:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Sant. Det sa jag inte heller Jag svarade på frågan hur eltejp kunde användas mot ett djur. Att den används i våldsammanhang förstår man ju eftersom det nämns i samband med hammare och kniv.
Citera
2024-08-01, 16:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Som jag skrev så har jag inte EP så jag har inte läst alls där och kan överhuvudtaget inte uttala mig om vad som framkommit där. Jag kan således heller inte ha någon uppfattning om huruvida någon som uttalat sig där ljuger eller inte. Jag kan bara konstatera rent generellt att den som anser sig ha blivit dåligt behandlad på sitt jobb och därefter uttalar sig om sin jobbsituation och sin arbetsgivare inte nödvändigtvis är helt objektiv och mycket väl kan tänkas vilja smutskasta, precis som en stor drös här i tråden som inte ens har en sådan koppling.

Vad gäller hundhjälpen så fick jag ett tydligt intryck av att de svarar formellt och korrekt med ett stort fokus på att blidka de sociala forumens sämre sidor. De har gjort allt rätt och inte haft den blekaste aning om något. Tror jag på det? Nej, så klart inte. Jag tror nog snarare att de har varit väl medvetna om att det kan förekomma utåtagerande hos brukaren, precis som det kan göra hos många andra brukare, men jag tror också att de har informerat och utbildat framförallt föraren/pappan kring detta och hur han, eller den som överser hunden vid tillfället, skall agera för att skydda Essie i sådana situationer. Jag menar helt enkelt att det är helt normalt att även en brukare som kan bli utåtagerande kan ha en assistanshund, och att den förare som assisterar brukaren har till ansvar att se till att hunden skyddas i sådana situationer. Men som sagt, jag har full förståelse för att hundhjälpen säger som de gör.

Det oresonliga maktfullkomliga hat som tar sig uttryck i tråden mot tjejen och hennes hund och att hon aldrig skall få ha en assistanshund igen osv är bara just det, ett oresonligt maktfullkomligt hat.

Möjligen är det så att pappan inte levt upp till sitt ansvar i att skydda hunden, men detsamma får väl då också sägas om assistenterna. För ärligt talat, vilken människa som helst som befinner sig i närheten ser väl ändå till att ta bort hunden om brukaren får ett våldsamt utbrott. Står man bara och tittar på, låter hunden bli misshandlad och pekar på någon som inte är där och säger det är hans yttersta ansvar, ja då har man brustit själv också vill jag påstå. Det kan man ju också ha med sig när man värderar vad de före detta assistenterna har berättat, vilket jag alltså inte har tagit del av. Har man en förutfattad mening redan från början kommer man aldrig se nåt annat än det man vill se, när någon sådan person uttalar sig. Det finns det tyvärr oändligt många exempel på i tråden. Vissa ser enbart det de vill se, som de tycker stödjer deras hat, även om det i själva verket är tvärtom.
Liten input. Pappa står som ägare. Han är inte förare. Amanda är förare, hon och Essie är de som omnämns som ekipage
Citera
2024-08-01, 17:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Då får vi enas om att vara oense. Jag har sett många drev, och i min uppfattning är det här det mest gränslösa jag sett någonsin. Om du upplever att det var en liten grupp, så varken kan jag eller ska jag ta ifrån dig den uppfattningen.

Ja, det här är utan tvekan ett drev, och att det finns många människor som deltar i drevet och den lynchmob som skapats är helt uppenbart. Det är bara att titta i denna tråden. Vi är några få personer som man kan räkna på ena handens fingrar som försöker se saken objektivt och inte ägna oss åt att sprida hat och förtal om familjen, men en mycket stor majoritet av alla inlägg i tråden sprider hat. Det är bara att kolla på inlägg #2 så ser man var det började.
Citera
2024-08-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Skk är inte frivilligt för uppfödare .
Eftersom Essie är uppfödd hos uppfödare eller hundhjälpen - jag har inte fått svar från hundhjälpen än vad det gäller det- och hon plus kullsyskonen ska utbildas och innan det ska dom reggae hos Skk och hamnar databasen så bruksprov och MH mm kan registreras in så hunden har dom kriterierna för att utbildad till assistent hund .

Nej därför har ju uppfödaren rapportertnin så som de ska. Det är inte de jag menar med frivilligt , de är inget krav för en hundägare att hålla koll och lägga in på hunddata. Det är därför Patrik stod reggad som ägare på SKK för att säljaren har rapporterat in till SKK att ägarbyte har skett. Det är däremot lag på Jordbruksverket att regga sin hund man köper. Även om uppgifter finns på SKK hunddata.
Citera
2024-08-01, 17:03
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Att påstå att en person skulle ha mördat sin fru för att hon inte hörts av, skulle jag inte påstå är välgrundad kritik. Inte heller uttrycka skadeglädje för att personen skulle få sparken. Påstå att man inte kan lita överhuvudtaget på en person är inte heller det välgrundad kritik. Att påstå att personen har en extremt lång rad med olika psykiska diagnoser är också utanför kritik, om det nu inte råkar vara att man sitter här med en psykiatrikertjä st, men då vet man ju ändå att man inte kan sätta en diagnos via ett forum. Det här drevet har av en majoritet av deltagarna passerat allt vett och reson. Det är i de flesta delarna inte ens i närheten.

Jag har ju själv som bekant fått känna av det, eftersom ett antal mindre smarta personer fått för sig att man vetat om vem jag är. Det var inte saklig kritik då. Inte heller enstaka galningar.

Jag har för övrigt valt bort många exempel, då listan blev för lång.
Men ovanstående är inte mordhot, eller hot öht
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in