2024-08-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hade dottern utsatts hade empatin riktats mot henne, vilken den delvis också gör. Så att säga att hat riktas mot familjen rent generellt är inkorrekt.

Det finns dödshot riktade till både A och P. När 50% av en familj utsätts för det, så uppfylls min definition av generellt hat. När till och med farfar och faster utsätts för trakasserier och förtal på sociala medier, så är det helt klart.
Citera
2024-08-01, 15:38
Avslutad
Jag tror, mot bakgrund av anmälningarna till LS, även Essie levde under en känsla av direkt och indirekt dödshot men det är min uppfattning.
Citera
2024-08-01, 15:39
Medlem
Kvinnan A är ju helt oskyldig i allt drama pga sin diagnos.

Jag hoppas hunden har det bättre oavsett död eller levande sedan får Polis/försäkringsbolag röja i resten.

LS borde ju dock kontrollera ev andra djur om det finns sådana.
Citera
2024-08-01, 15:40
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Åhå..njae. Fasthållning/kram kan vara extremt ångestframkallande. För vissa.
Ja, men tryck påverkar faktiskt hormoner i kroppen. Det beror ju på hur man håller förstås.
Det är svårt att söka numera men här en variant.
Hittade den här.
https://www.bancroft.org/resources/the-calming-effect-temple-grandin/

https://www.bristolautismsupport.org/use-deep-pressure/

Tryck hjälper alltså mot sensory overload.

Höjdhoppare slår sig mot låren för att lugna nerverna, det hjälper dem att komma ur reptilhjärnemode.

Jag hävdar alltså att hålla om och fast agiterade autister inte är ett straff utan fyller en funktion.

Vi gör ju detsamma med små barn, vi tar dem i famnen och lugnar dem.
För autister krävs det då ett hårdare tryck som hjärnan får fokusera på.
Citera
2024-08-01, 15:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det finns dödshot riktade till både A och P. När 50% av en familj utsätts för det, så uppfylls min definition av generellt hat. När till och med farfar och faster utsätts för trakasserier och förtal på sociala medier, så är det helt klart.
Var kommer den infon ifrån? Inget som framkommit i tråden?!
Citera
2024-08-01, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja, men tryck påverkar faktiskt hormoner i kroppen. Det beror ju på hur man håller förstås.
Det är svårt att söka numera men här en variant.
Hittade den här.
https://www.bancroft.org/resources/the-calming-effect-temple-grandin/

https://www.bristolautismsupport.org/use-deep-pressure/

Tryck hjälper alltså mot sensory overload.

Höjdhoppare slår sig mot låren för att lugna nerverna, det hjälper dem att komma ur reptilhjärnemode.

Jag hävdar alltså att hålla om och fast agiterade autister inte är ett straff utan fyller en funktion.

Vi gör ju detsamma med små barn, vi tar dem i famnen och lugnar dem.
För autister krävs det då ett hårdare tryck som hjärnan får fokusera på.

Sant i att tryck påverkar hormoner, och för många positivt. Kul att du fann några länkar. Intressant.

Jag var nog mest en småtjatig nyanserare som inte riiiktigt kunde låta bli att säga att för en del kan det bli traumatiserade, beroende på erfarenheter och behov.

Tryck kan påverka autonoma nervsystemets fight, flight, freeze, fawn-responser. En del kanske tycks lugna vid fasthållning men egentligen är handlar det om uppgivenhet och överlevnadsinstinkt att kapitulera. Visst, personen kanske lugnar sig, men erfarenheten kan vara hemsk ändå.

Dessutom kan personal som använder sig av metoden kram/fasthållning både råka illa ut av personerna men också åka dit för övergreppsanklagelser. Lite vanskligt sammantaget tycker jag 😉
Citera
2024-08-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast jag tror HH var medvetna, eftersom det fanns instruktioner från dem *enligt pappan) att ta bort hunden när A blev utåtagerande

Kan det vara så att de fått information att hon kunde vara utåtagerande men kanske mest med gap och skrik, att de då skulle ta undan Essie men inte blivit upplysta om det våldskapital A sitter inne med och att hon ger sig på både människor och djur med sparkar och slag?
Citera
2024-08-01, 15:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Du tänker ju knäppt.
På samma sätt som att det finns autister, så innebär det inte att alla är autister.

Att det finns enskilda galningar innebär inte att alla hatar familjen.

Har du lite problem med theory of mind?

Folk blir arga när någon försvarslös far illa. Sen hittar ett fåtal tokdårar ett utlopp för sitt dåliga mående genom att skicka hot.

Om man betänker att alla har tillgång till sociala medier hör det till sakens natur att människor med psykiska störningar och människor med ett IQ under 100 gör sin stämma hörd.
Den är inte vacker men en del av mänskligheten.

Sen har du lite allmänt svårt att skilja på väl grundad rättmätig kritik och hat.

Ps agerande bör kritiseras då det är olagligt och omoraliskt.

Sen behöver man inte bry sig om vad Miffon (som hatar på flickan) skriver.
Man kan inte kontrollera hela världen.
Citera
2024-08-01, 15:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Sant i att tryck påverkar hormoner, och för många positivt. Kul att du fann några länkar. Intressant.

Jag var nog mest en småtjatig nyanserare som inte riiiktigt kunde låta bli att säga att för en del kan det bli traumatiserade, beroende på erfarenheter och behov.

Tryck kan påverka autonoma nervsystemets fight, flight, freeze, fawn-responser. En del kanske tycks lugna vid fasthållning men egentligen är handlar det om uppgivenhet och överlevnadsinstinkt att kapitulera. Visst, personen kanske lugnar sig, men erfarenheten kan vara hemsk ändå.

Dessutom kan personal som använder sig av metoden kram/fasthållning både råka illa ut av personerna men också åka dit för övergreppsanklagelser. Lite vanskligt sammantaget tycker jag 😉
Helt sant.
Jag vet inte hur antisarna jobbar.
Jag vet dock att flera patienter på psyk ber om bältesläggning själva.

Jag är också förtjust i Torey Haydens böcker om sitt liv som speciallärare åt barn varav en del var utåtagerande.

Det handlar säkert om syftet, det finns även sadister i vården tyvärr och både människor och djur känner när någon vill dem.väl.

Extra traumatiserande är om någon närstående gör den illa, så var det ju för Essie. Den som skulle vara tryggheten var farlig.
Citera
2024-08-01, 15:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast jag tror HH var medvetna, eftersom det fanns instruktioner från dem *enligt pappan) att ta bort hunden när A blev utåtagerande

Det var värre än så. Personalen skulle förutse när A var på väg att få ett utbrott. Om de sedan skulle skicka in hunden eller ta bort den är oklart. Antagligen bägge delarna beroende på..
Ja... vad?

Det står i vart fall klart det är personalens fel.

I gårdagens domar beskrevs A som en som blixtsnabbt skiftar humör och går till anfall. Hon bits, stryper, sparkar och slår. Brukar kniv hammare och eltejp.

Och om det nu funkar med fasthållning hos antroposoferna, varför ska pappan envisas med att det ska vara lågaffektivt bemötande och medhårs strykande?

Nu väntar vi på filmerna av misshandeln som släpps efter polisens utredning är klar. Det skulle inte förvåna mig om det blir arbetsmiljö brott också.

Den här historien går verkligen inte ihop.
Citera
2024-08-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Tack för en bra sammanfattning!

Jag hängde med i tråden ett tag, men sedan började den spåra ur alltmer. Konspirationerna och anklagelserna haglar mot pappan, dottern, sambon, hunduppfödaren, assistenterna osv.

ALLA har dessutom rätt att skriva här på Flashback, inklusive de som baktalas (OM de nu läser eller skriver här, vilket jag inte vet något alls om). Jag kan rentav tycka att personer som eventuellt angrips kan ha mer rätt att få yttra sig här, helt anonymt såklart ifall så önskas.

I nuläget vet vi alltså fortfarande inget om vad som hänt hunden, eller ens vad som kan anses vara sannolikt ha hänt?

Om du tittar på vad polisen säger, så verkar inget av de tre möjliga utgångarna vara mer trolig än de andra.
Citera
2024-08-01, 15:58
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katta99
Kan det vara så att de fått information att hon kunde vara utåtagerande men kanske mest med gap och skrik, att de då skulle ta undan Essie men inte blivit upplysta om det våldskapital A sitter inne med och att hon ger sig på både människor och djur med sparkar och slag?

Med facit i hand kan det vara så att de kan ha fått precis vilken information som helst som gynnat familjen i strävan att få tag på en hund till dottern.

En hund ska inte behöva umgås med folk som gapar och skriker.

Att pappan ser djur som saker förändrar inte detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in