2024-08-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har en fråga som jag tror jag kan få svar på i den här tråden.
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.
Jag tänker ju ägare/brukare/familj men här är det alltså assistenterna.

Anledningen till min fundering, citat från Pś inlägg på face:
All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Och du ska se till att sysselsätta och motivera A.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Och på det ska du träna hunden, men du får inte kela eller mysa med hunden.
Jisses... förstår omsättningen på assistenter.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.

Vill svara här .. Ta träningen med J. Vi är långt från träning. Det går inte att träna ihop med en så aggressiv person.

För en som är van att arbeta inom "tung vård" är det inte alltför svårt eller för mycket att ta till sig vad du beskriver.
När man läst igenom kraven ett par gånger så borde en bild uppträda av A:s person i helhet och varför hon behöver just det som räknas upp.
Det handlar inte bara om "schematisk städgöra", utan mest om inlevelse i A:s situation varje dag.
En assistent är i köket, den andra med A.
Om A får utbrott ska assistentbyte ske.
Om Essie samtidigt är indragen och blir hotad, bör den som bytt plats till köket, ta undan Essie.
Vidare ringer man väl P eller mamman?
Ingen tvingar ju någon att söka just det jobbet.
A har genom ombud sökt om fler assistenter vilket avslagits.
Det är väl därför som hon är på väg in i nytt boende igen, som är tänkt att fungera bättre?
Frågan är vad skillnaden blir i det nya boendet, jämfört med det nuvarande, i radhuset som hon är väl förtrogen med?
Hon lär inte få fler assistenter där?
Om ett nytt husdjur tillkommer blir det riktigt illa, mest för husdjuret!
Jag fattar inte vitsen med specialbyggt hus för A, så långt.

Om A:s ansvar, menar många att det inte är hennes fel att hon är aggressiv.
Jag tycker inte att hon är oskyldig, då jag tror att hon vet om att hon är aggressiv, hon är ju inte psykotisk. Hon är ju vaken.
Det verkar som att föräldrarna aldrig lärt henne respekt för djur!?

Annat kan tillkomma, som att hon är svartsjuk på hunden, som ska gosas med, medan hon själv är lämnad ensam utan föräldrar och syster.
Autistiskt kännetecken är stort motstånd mot förändringar, att personen inte klarar av att anpassa sig till nya situationer..
Hennes tidigare liv kändes säkert tryggare för henne ...och nu byta liv igen, i ny bostad, ännu mer isolerad.
Bort med husdjuren! Det räcker med besökande hund som kommer med sin egen hundförare ibland, om det nödvändigtvis ska finnas djur i hennes närhet.
In med kompetent personal!
Varför inte låta A bo i samma hus som föräldrarna, med eget rum och personal?
Senast redigerad av Marielo 2024-08-03 kl. 00:07.
Citera
2024-08-02, 23:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Ännu en som hört, men inte vet.
Jag har hört att Jesus var den första att döpa hundar efter samma namn som han hört första gången han hörde någon yla foff. Jag vet inte säkert men jag hört eller läst det någon gång.
Fakta är inte så noga
Jag vet med säkerhet om fall.
Hur har du inte med att göra.
Citera
2024-08-02, 23:25
Medlem
Citat:
Det här inlägget visar på det som genomsyrar hela tråden "jag har läst någonstans" inga nya fakta har kommit fram utan allt är en ända rundgång av frågor analyser och gissningar.

Allt för att hålla tråden levandes, varför gör ni det när det är så givet att Essie är död nu då ingen har kommit med anspråk på en lösensumma så hunden är inte kidnappad.

Men för att hålla tråden vid liv så refereras det till bilagor från olika myndigheter och uppföddare tråden är totalt ointressant att följa mer än att kolla till då och då i brist på annat.

Essie är stendöd tragiskt nog, så syftet med tråden är nog mest för att sänka PÖ i alla avseenden.

Här har vi en vuxen person som A som får HELA sitt liv analyserat med hitte på diagnoser och tankar om hur borde vårdas.
Är det några som behöver vård så är det ni som er vakna tid på dygnet håller tråden igång med era upprepningar.

Själv avvaktar jag i väntan på fakta där försäkringsbolag har betalat ut ersättning för Essie.

Frågor på det?

Nej. Du har ju redan medgett hon är stendöd
Citera
2024-08-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har inte exakt koll. A:s kläder är merkostnadsersättning. Den är jag ganska säker på. När det gäller assistenternas kläder, så borde det vara assistansersättningen från kommunen i det här fallet. Men jag är inte helt säker på den. Kommer ju bli lättare på kommunen, då är det kommunen som täcker det. Det vet jag.

Du har nog koll
Citera
2024-08-02, 23:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ids inte utveckla det, men du är en av få som faktiskt är ifrågasättande på ett bra sätt.
Du behövs i den tråden.

Tack!
Du behöver inte utveckla det. De, du, ni, vi, som förstår, vi förstår. Vi vet att skilja på rätt och fel. Vi kan skilja på sak och person. Vi vet att man behöver lyssna till bägge sidor för att kunna bilda sig en uppfattning om vad som möjligen kan ha hänt. Vi vet att det finns folk som av en eller annan anledning gör så gott som vad som helst för att smutskasta andra. Det syns inte minst i den här tråden.

Jag tror inte en sekund på att de som påstår sig vara före detta assistenter och som skrivit en massa saker om vad som ska ha hänt hos familjen på sociala medier, skulle vara de som de påstår sig vara. Och tänka sig, inte ett enda av de inläggen finns tydligen kvar längre. Och det sprids ju en del rätt uppenbara lögner som dessa assistenter skall ha sakt. Smått komiskt också att en assistent har kalla dottern för "CP" i sin anmälan. Som om en assistent skulle beskriva sin brukare med helt fel diagnos. Nej, det är rätt tydlig att det finns lögner och rena felaktigheter i det som dessa "assistenter" påstår.

Någon driver en vendetta mot familjen, det är vad allting tyder på om man ser hela cirkusen ur ett helikopterperspektiv, om man gör som en riktig brottsutredare - hatar slumpen och inte krånglar till det. Det är för många olika saker som hänt inom en alldeles för kort tidsrymd för att de inte ska ha en bakomliggande gemensam nämnare. Det är rätt uppenbart när man ser det ur det större perspektivet.

Den som hatar familjen och som lagt sådan energi på att smutskasta dem, är med största sannolikhet också den som tagit Essie. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en assistent, även om det så klart ligger nära till hands att tro det.
Citera
2024-08-02, 23:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Vill svara här
För en som är van att arbeta inom "tung vård" är det inte alltför svårt eller för mycket att ta till sig vad du beskriver.
När man läst igenom kraven ett par gånger så borde en bild uppträda av A:s person i helhet och varför hon behöver just det som räknas upp.
Det handlar inte bara om "schematisk städgöra", utan mest om inlevelse i A:s situation varje dag.
En assistent är i köket, den andra med A.
Om A får utbrott ska assistentbyte ske.
Om Essie samtidigt är indragen och blir hotad, bör den som bytt plats till köket, ta undan Essie.
Vidare ringer man väl P eller mamman?
Ingen tvingar ju någon att söka just drt jobbet.
A har genom ombud sökt om fler assistenter vilket avslagits.
Det är väl därför som hon är på väg in i nytt boende igen, som är tänkt att fungera bättre?
Frågan är, vad skillnaden blir i det nya boendet, kämfört med

Något jag inte fattat. Om A är på G att få utbrott, borde inte bägge assistenter vara i hennes närhet? Varför ska man byta plats? Menar du att det har med Essie att göra eller skulle det ske ändå, hos en brukare utan hund?

Dum fråga antingen men jag fattar inte.
Citera
2024-08-02, 23:30
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har inte exakt koll. A:s kläder är merkostnadsersättning. Den är jag ganska säker på. När det gäller assistenternas kläder, så borde det vara assistansersättningen från kommunen i det här fallet. Men jag är inte helt säker på den. Kommer ju bli lättare på kommunen, då är det kommunen som täcker det. Det vet jag.
Oj, vad snällt att det var du som svarade fast jag ställde frågan till en annan Flashbackare.
Tack för svar då vet jag. Det är så rörigt med hur allt funkar.
Citera
2024-08-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har en fråga som jag tror jag kan få svar på i den här tråden.
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.
Jag tänker ju ägare/brukare/familj men här är det alltså assistenterna.

Anledningen till min fundering, citat från Pś inlägg på face:
All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Och du ska se till att sysselsätta och motivera A.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Och på det ska du träna hunden, men du får inte kela eller mysa med hunden.
Jisses... förstår omsättningen på assistenter.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.
Hundhjälpen var tydliga med att det är ägarens ansvar. Sen har pappan tyckt det är ansvar att lämna över ett papper med instruktioner till assistenterna. Assistenter som inte gått hundkurserna, assistenter som inte alls är utbildade för att träna en assistanshund. Som pappan faktiskt är.
Det är också bland annat det här som blev pappans fall. Hans oförmåga att förstå vad ett hundägarskap innebär och att en hund är en hund oavsett vad syftet med att ha hunden är. Och sen att grina och skylla på assistenterna är ju så jävla korkat.
Citera
2024-08-02, 23:31
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag vet med säkerhet om fall.
Hur har du inte med att göra.
Vilka fall då om jag får fråga, tror nog mest det är fallfrukt inte fakta i den här frågan.
Typiskt svar på en fråga som man inte kan stå för när man svarar, har du inte med att göra svar.
Citera
2024-08-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Rätt och fel avgörs inte på vad troll, lögnare, hatare och förtalare sprider i sociala medier, det är det första du borde lära dig!

Här ger jag dig inte rätt. Rent principiellt så har du rätt. Men låt oss se på det troliga resultatet:
Ingen kommer sälja en ny assistanshund. Inte för att någon myndighet sagt att familjen gjort fel, utan för att inget företag vågar sälja en.
SBK kommer inte certifiera ekipaget på nytt. Inte för att någon utredning visat att man hade fel första gången, utan för att opinionen säger att det är fel.
P kommer kanske ha det tufft på jobbet, inte för att en myndighet sagt att han gjort fel, utan cancel culture.
En katt kommer kanske bli omhändertagen, för att någon utredning idag som kommer fram till något annat, skulle bli hudflängd.
Citera
2024-08-02, 23:34
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Nej. Du har ju redan medgett hon är stendöd
Pucko jag har inte medgett hon är stendöd, det är min teori och tanke om vad som hänt Essie.
Nu har begåvningsreserven tänkt till märker jag.
Citera
2024-08-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Något jag inte fattat. Om A är på G att få utbrott, borde inte bägge assistenter vara i hennes närhet? Varför ska man byta plats? Menar du att det har med Essie att göra eller skulle det ske ändå, hos en brukare utan hund?

Dum fråga antingen men jag fattar inte.

Just i såna lägen är det ju olika.. Vissa gånger kan det räcka med att man bara byter plats. Vissa gånger så kan det behövas två personer. Allt sånt där är ju olika från brukare till brukare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in