2024-08-01, 15:13
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast jag tror HH var medvetna, eftersom det fanns instruktioner från dem *enligt pappan) att ta bort hunden när A blev utåtagerande

Jag tror också att de var medveten om riskerna, det finns ju aldrig garantier när det är människor inblandade, men det är en affärsverksamhet som innefattar pengar och skulle de säga nej till brukare med psykiska funktionsnedsättningar och bara föda upp assistanshundar till synskadade/epileptiker/diabetiker så hade nog marknaden för dem krympt ganska mycket.
Citera
2024-08-01, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
flashmaner har rätt i att det finns en del sjuka användare i tråden som ger sig på flickan. Det är jävligt lågt gjort och som normalt funtad människa gäller det att kunna bläddra förbi dessa inlägg och fokusera på de inlägg som är relevanta.

Sedan finns det gott om användare i tråden som tar rykten och påståenden som ren fakta och bygger upp hela sitt sätt att argumentera kring dessa. Är det inte sjukt att det för vissa användare räcker med att läsa vad en annan användare skrivit för att det plötsligt ska bli till sanning?

I dagsläget finns det ingen sanning kring vad som hänt hunden och det är ju det hela tråden bör kretsa kring. Ändå påstår sig vissa användare veta vad som har hänt. Tänk att ha sådana personer närvarande i mordutredningar, det skulle ju sitta hur många oskyldigt dömda personer som helst bakom galler.

Ja att driva häxjakt mot A som person anser jag fel. Att anse A:s eventuellt utåtagerande beteende mot en hund felaktigt, tycker jag är rätt. Om hunden blivit misshandlad och om hon gjort det med uppsåt vet jag inte. Jag har heller inte spekulerat i det. Jag är dock av övertygelsen att personer som skadar djur inte ska ha djur.
Citera
2024-08-01, 15:21
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Åhå..njae. Fasthållning/kram kan vara extremt ångestframkallande. För vissa.
Jag skulle inte klara av det. Jag skulle få panik. Så det får nog vara individanpassat
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-01 kl. 15:23.
Citera
2024-08-01, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Jag tror också att de var medveten om riskerna, det finns ju aldrig garantier när det är människor inblandade, men det är en affärsverksamhet som innefattar pengar och skulle de säga nej till brukare med psykiska funktionsnedsättningar och bara föda upp assistanshundar till synskadade/epileptiker/diabetiker så hade nog marknaden för dem krympt ganska mycket.

Instämmer med dig. Pengar kan bli bra ögonbindlar och öronproppar på många.
Citera
2024-08-01, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag skulle inte jmklara av det. Jag skulle få panik. Så det får nog vara individanpassat

Ja, det kan vara rena övergrepp för många. Att bli fasthållen lugnar inte alla. Däremot att vara lugn själv.
Citera
2024-08-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
På de ställen där PÖ inte lyckats dölja sig finns ingen hund registrerad. Står på ett av de ställena att uppgifter uppdateras var tredje månad. Mao har hunden rimligtvis registrerats högst för tre månader sedan, dvs långt efter att hunden införskaffades. Vet inte om någon kan få fram, svart på vitt, exakt registreringsdatum?

Just att han dolt sig och varför är väl inte jätteviktigt just nu, om man inte vill göra en lista på allt han döljande han ev gjort ...
När han tillfrågats om varför en person blockats från första gruppen, svarades att han inte ens vet hur man blockerar , FB eller adm vet mer.
Han är visst inte så uppdaterad på register och blockeringar och hundraser, eller övervakningskameror?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
flashmaner har rätt i att det finns en del sjuka användare i tråden som ger sig på flickan. Det är jävligt lågt gjort och som normalt funtad människa gäller det att kunna bläddra förbi dessa inlägg och fokusera på de inlägg som är relevanta.

Sedan finns det gott om användare i tråden som tar rykten och påståenden som ren fakta och bygger upp hela sitt sätt att argumentera kring dessa. Är det inte sjukt att det för vissa användare räcker med att läsa vad en annan användare skrivit för att det plötsligt ska bli till sanning?

I dagsläget finns det ingen sanning kring vad som hänt hunden och det är ju det hela tråden bör kretsa kring. Ändå påstår sig vissa användare veta vad som har hänt. Tänk att ha sådana personer närvarande i mordutredningar, det skulle ju sitta hur många oskyldigt dömda personer som helst bakom galler.

Tack för en bra sammanfattning!

Jag hängde med i tråden ett tag, men sedan började den spåra ur alltmer. Konspirationerna och anklagelserna haglar mot pappan, dottern, sambon, hunduppfödaren, assistenterna osv.

ALLA har dessutom rätt att skriva här på Flashback, inklusive de som baktalas (OM de nu läser eller skriver här, vilket jag inte vet något alls om). Jag kan rentav tycka att personer som eventuellt angrips kan ha mer rätt att få yttra sig här, helt anonymt såklart ifall så önskas.

I nuläget vet vi alltså fortfarande inget om vad som hänt hunden, eller ens vad som kan anses vara sannolikt ha hänt?
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vissa av oss här vill lösa brott, men vi är långt ifrån majoriteten. Du verkar inte vara en av oss.

Nu vet ju du inte vad som försiggått i det där huset. Problemet är att du tar en anonyms källa för sanning, en källa vars ord dessutom passerat viskningsleken genom tre personer.
Så löser man inte brott.

Hundägare överlåter ansvaret för sina hundar tillfälligt på andra individer varje dag. Det är inget konstigt med det. Att hundägaren alltid har det yttersta ansvaret förändrar inte det och inte heller möjligheterna för en förare att involvera assistenter till en brukare i skötsel och omhändertagande av en assistanshund. Det är inget brottsligt alls med det.
Nej jag går på vad som hävdats i skrivelser till myndigheter.

Ansvaret kan aldrig överlåtas, i att skydda djuret ingår att anlita kompetenta yrkeskategorier. Anlitar man en kvacksalvare till veterinär åker man dit.
Anlitar man en galen barfotaverkare till din häst och den blir halt åker du dit.
Skaffar man en hund och den far illa på detta sätt åker man dit.

Pappan är nu ålagd att rätta till missförhållandena.
Eftersom han inte kan trolla bort As problem, och heller inte trolla fram assistenter som kan hantera As problem måste han skydda hunden.

Han verkar inte förstå det, då skyddade någon annan hunden åt honom.

Ja mycket pengar i sjön men något som min mormor kallar lärpengar.

Det är bara autister som inte tar lärdom.
Citera
2024-08-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja att driva häxjakt mot A som person anser jag fel. Att anse A:s eventuellt utåtagerande beteende mot en hund felaktigt, tycker jag är rätt. Om hunden blivit misshandlad och om hon gjort det med uppsåt vet jag inte. Jag har heller inte spekulerat i det. Jag är dock av övertygelsen att personer som skadar djur inte ska ha djur.

Det var nog med uppsåt utifrån hennes perspektiv, men förstår väl inte skador och konsekvenser.
En person som är så aggressiv med kort varsel att personen behöver specialbyggt hus, ska under inga omständigheter ha husdjur.
Senast redigerad av Marielo 2024-08-01 kl. 15:36. Anledning: Slarvstavfel
Citera
2024-08-01, 15:31
Avslutad
[quote=Svidmyra|89055012]Hann dessa icke-anonyma berätta vad de hade för erfarenhet av hundar och vad de hade fått för instruktioner gällande A:s hanterande av och förhållande till Essie? Fick de gå emellan om A var elak mot Essie? Vad skulle de göra då? Pussa A och säga ”ajabaja” eller snabbt ta undan hunden?

Jag läste ett par uttalanden och nej, jag minns inte att de beskrev just något av de du tar upp, tyvärr. För det hade varit intressant och jag hade hoppats på det. En av dem berättade att Essie gärna ville sova hos assistenterna, men de fick hon inte för föräldrarna eller om det var pappan, då Essie skulle vara med A.

Däremot framkommer det ju fruktansvärda berättelser från de anonyma tidigare assistenterna vad avser hur Essie behandlades och att de exempelvis skulle tvinga tillbaka Essie till A då Essie blev rädd för flickan.

Jag vet inte hur hög omsättning på personal det ev varit under tid då Essie fanns i familjen. Hur många PA såg något av de som jobbat och jobbar där?
Citera
2024-08-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hann dessa icke-anonyma berätta vad de hade för erfarenhet av hundar och vad de hade fått för instruktioner gällande A:s hanterande av och förhållande till Essie? Fick de gå emellan om A var elak mot Essie? Vad skulle de göra då? Pussa A och säga ”ajabaja” eller snabbt ta undan hunden?

En normalt utvecklad fyraåring förstår f.ö. ganska mycket. T.ex. att man inte ska vara elak mot djur. De är oftast empatiska och även om de ev. skulle behandla ett djur fel så brukar det inte göra så mycket eftersom de absolut inte under några omständigheter ska lämnas ensamma med t.ex. en hund eller katt. Någon mer vuxen ska finnas i närheten och kunna ingripa och det antar jag att A:s assistenter har gjort. De ska gripa in direkt och resolut innan något tråkigt/farligt händer. Snabbt och bestämt även om någon av A:s föräldrar är i närheten och gnäller över ”hårda tag”. Sparkar man på en stor stenbumling gör det ont i foten - det begriper även en fyraåring efter första sparken.

Varför den här stackars hunden har fått stanna kvar i den dysfunktionella familjen begriper jag inte. Våra skattepengar ska naturligtvis inte gå till att bryta mot våra djurskyddslagar. Även om A bara har plågat Essie en enda gång så är det en gång för mycket!
Det skrevs väldigt mycket från dessa så jag gissar att alla är anmälda för förtal/brott mot tysnadsplikt om de nu skrivit på det.
Det skrevs även om både tidigare hund och personalvillkor mm
Inget jag kommer att återge, kan säga att det inte var positivt vare sig för djur eller personal med ganska allvarliga anklagelser.
Citera
2024-08-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banjo-Lasse
Dude... du uppmanade för några sidor sedan en användare att inte skriva i affekt. 90% av dina poster fullkomligt dryper av affekt och hysteri. Medan den du krigar mest mot håller saklig ton och dessutom backat när den överbevisats. För en utomstående - vinner du inga sympatier. Tvärtom.

De flesta här drivs av empati för hundar. Ja, det finns några (i sammanhanget få) som drivs av otrevligare extrema åsikter.

Men ta emot denna åsikt eller ignorera den (vilket är din fulla rätt):

Du sabbar ditt eget case med att hela tiden slänga in förolämpningar och "klant"-smileyn på ett maniskt vis. Många som läser och försöker få in hela bilden (som jag), som vill läsa från alla läger, kommer sluta orka läsa dina haranger. Det är för tröttsamt att läsa dina poster så man hoppar bara över dem.

I all välmening

Tack. Kunde inte skriva det bättre själv. Jag märker att vissa är bara här för att skapa kaos och ifrågasätta vettiga diskussioner och rena fakta. Jag är här inne endast för att se om det kommer fram något nytt i denna otroligt tragiska historia. Som djurvän och misantrop skulle jag gärna skriva en avhandling om vad jag egentligen tycker om de inblandade människorna. Jag har inget till övers för djurplågare, oavsett hjärnskada eller ej. Den sk brukaren har uppenbarligen en empatistörning, förvärvad eller ej spelar ingen roll. Personen bör spärras in och medicineras. Och pappor som anser att djur är utbytbara "saker" kan gärna kastreras så att de inte sprider sina äckliga gener vidare.

Eloge till Saga och SmurfSmurf som kommer med intressanta fakta och resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in