Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Järna hör väl till Södertälje?
Jag googlade.
Det finns gruppboenden lite här och där i antisarnas regi. Dels flera i Sörmland, men hittade också i Motala och i Umeå.
Hittade ingen lista dock.
.
Är det dyrare att ha folk på dessa än att kommunen bygger eget hus?
Fast med tanke på antisarnas filosofi så kanske det inte gick "bra" i Järna, de har bara inte så stora problem med våld. De verkar vara lite tokiga.
Här ett boende som kom upp. Där verkar inriktningen vara just på såna som A.
Jag har inte fattat vilket boende hon blev utslängd ifrån.
Man får ta i beräkningen att kommuner numera bara bryr sig om ekonomi och inte resultat. Jag förstår pappans frustration men inte lösningen med en hund.
Framförallt inte att man inte avbröt när det visade sig att det inte funkade.
Kanske är man själv rädda för barnet, för det får man väl ändå säga att hon är rent mentalt.
https://www.klaragarden.se/sv/klaragarden-strangnas
Antroposofernas lära är jätteknäpp, men om de, som du skriver, inte har så stora problem med våld kan det vara hand i handske. Det verkar vara dotterns största hinder.
Mycket hopp och lek, rörelse, är kanske vad hon behöver? Kanske har hon vistats mest inomhus och på bakgården med lilla poolen och 2 meters häck, eftersom hon inte kan gå lös på gator och torg? Det ser ut som ett bunkerboende de luxe.
Det kan vara lättare att få brukare med sig i grupp, typ valla får, och bunkerboende med bara PA låter eländigt och icke kostnadseffektivt.
Vilket boende hon blev utslängd ifrån har nämnts, men inget jag la på minnet.
Varför pappan inte avbröt undrar både du och jag. Kanske för att det mesta han företagit sig misslyckas? Då kan man få tunnelseende och felprioritera? Omöjligt för oss att säga.
Det är inte bara kommunerna utan samhället i stort som fått nåt slags kollektiv masspsykos, där allt går ut på att spara eller tjäna pengar. Alla ser till sin egen lilla budget och man har tappat överblicken.
Läste länken du skickade, gott om boenden spridda i landet. En bra grej var info om visselblåsarfunktion man verkar hålla högt.