2024-07-31, 23:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Citat från person i gruppen Essie-sanningen ska fram:

"Ska polisen kunna utreda stöld måste uppgifter inkomma till polisen som pekar på vem eller vilka som tagit hunden eller tips om var hunden finns.

Sannolikheten att polisen börjar utreda misstanke om eventuellt tidigare begången misshandel som då ska ha utförts av en person med NPF i närvaro av assistenter. Så måste man först eftersom A vårdas enligt LSS veta hur hennes assistenters uppdrag har sett ut. Dvs om det ingått i uppdraget att kunna skydda och sköta hunden eller inte. Och vilka regler som gällt kring hanteringen av hunden i boendet.

Det blir också helt avgörande om hunden inte finns att tillgå vad de videofilmer som skickats till hundhjälpen i så fall faktiskt visar. Det måste t ex kunna styrkas att A uppsåtligen misshandlar hunden. Det måste också kunna styrkas att assistenterna inte kunnat ta undan eller skydda hunden (om det ingått i deras uppdrag någon form av hantering av hunden i olika sammanhang). Samt förklaras varför hunden är i situationen om A beter sig agiterat. Och det behöver i sammanhanget också styrkas att det inte är någon av assistenterna som arrangerat situationen som filmas i syfte att genom anmälan kunna skada A eller hennes familj. Utöver det behöver man också kunna leda i bevis att pappan då i det här fallet ska ha haft kännedom om misshandeln men underlåtit att vidta åtgärder såsom ägare till hunden.
Vad jag försöker säga är att om det är svårt att leda i bevis misshandel av en person, så är det om möjligt ännu svårare att leda i bevis misshandel av en hund som då ska ha utförts av en person som är satt under personlig assistans."

Mycket informativt! Det här borde alla gå in och läsa. Det ligger inuti en tråd.

Vi på Flashback gillar ju underhållande troll. Det finns en i alternativa gruppen nu som påstår att sidan Essie ska hem är fejk 🤣😅🤣 pappan har aldrig startat någon insamling och alla tv-intervjuerna de var väl AI genererade då?🤔
Citera
2024-07-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är det som kanske blir konstigt med assistanshundar för denna sorts problematik, är föraren helt oförutsägbar så blir det ju tokigt för både hund och assistenter. Lägg på en familj (här mamma pappa) som själva har ideer och tolkningar; å ena sidan ska man hoppa i poolen till varje pris med dubbla tamponger och å andra sidan får Essie inte vara oskyddad i solen, interagera inte med hunden men ta hand om den när den inte mår bra, slåss brukaren så ska hunden klara det, men avbryt, men glöm inte att du har tystnadsplikt, jag blir stressad bara av att läsa om det.

Ja, jag håller med! Varför jag tror att en besökande vårdhund, vid behov, hade varit bättre.

Men var kommer det där med "dubbla tamponger" ifrån?

Ja, jag håller med om att hur assistenterna skulle eller inte skulle hantera hundstackaren är högst oklart. Sen även oklart, om det framgick när de anställdes, att det var en hund involverad, som å ena sidan skall tvingas fram till brukaren, när denna är aggressiv, men sen skall den även skyddas? Men högst förbjudet att gosa med den? Även om det är dubbel bemanning och den ena ska vara med brukaren och den andra skydda hunden?
Citera
2024-07-31, 23:29
Medlem
Det som gör mig mest besviken, i hela denna tråd, är att det framkommit att Länsstyrelsen inte tog med allvarligt på inkommande anmälan.
Citera
2024-07-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
De kommer aldrig att hända. Eftersom dottern ska flytta och inte klarar av att ta hand om en assistanshund själv så behöver någon annan (t.ex. pappa, mamma, faster, farfar…) skriva avtal, stå som ägare och huvudansvarig. Då måste de också flytta in till dottern. Det räcker inte med att släppa ut på tomten en gång om dagen.

Det verkar inte vara en motsättning att få assistanshund på boende även om man inte är ägare. När hundhjälpen involverades för att sälja assistanshund till PÖ (med A som brukare) bodde A på boende. De beskriver sig ha fått reda på att A bodde i föräldrarnas hus först vid det skede de skulle presentera Essie. Det framkommer inte huruvida de trodde att PÖ bodde i huset med A, men eftersom de inledde processen när A bodde på boende och utan vetskap om att hon skulle flytta till föräldrarnas hus verkar det inte ha spelat någon roll.
Citera
2024-07-31, 23:33
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Ja, jag håller med! Varför jag tror att en besökande vårdhund, vid behov, hade varit bättre.

Men var kommer det där med "dubbla tamponger" ifrån?

Ja, jag håller med om att hur assistenterna skulle eller inte skulle hantera hundstackaren är högst oklart. Sen även oklart, om det framgick när de anställdes, att det var en hund involverad, som å ena sidan skall tvingas fram till brukaren, när denna är aggressiv, men sen skall den även skyddas? Men högst förbjudet att gosa med den? Även om det är dubbel bemanning och den ena ska vara med brukaren och den andra skydda hunden?
Pappan har tyvärr ljugit så mycket. Fattar att man vill skydda sitt barn men när det finns så uppenbara allvarliga problem så måste man ge sig.
Känns som att familjen har skitit i alla rekommendationer och det har fått konsekvenser utav dess like.
Nu är all information ute till allmänhetens beskådning.
Dottern är verkligen ingen lätt patient utan mer en livsfara.
Undrar om inte dom generna kommer från pappan och farfar.
Citera
2024-07-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kanske skulle ha läst sidan också då!

Där står nämligen följande

Som sagt, du har alldeles för bråttom att sprida dina galenskaper med uppenbart enda syfte att svartmåla en funktionshindrad tjej och hennes familj, och verkar ta till vad som helst för att uppnå dina dunkla syften. Var det inte du som skulle skicka försäkringsbolag och polisen på dem också för att de inte registrerat ägarbytet av Essie i tid? Det är ju helt vrickat. De bryr sig inte för fem öre.

Den här ”Sara” som du envist fortsätter kalla henne är en av få som inte gett sig på dottern.
Hon har enbart delgivit ren fakta.

Kan du inte försöka släppa detta med registreringar hit o dit? Det är väl det minsta man behöver bekymra sig för i denna soppa…
Citera
2024-07-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Pappan har tyvärr ljugit så mycket. Fattar att man vill skydda sitt barn men när det finns så uppenbara allvarliga problem så måste man ge sig.
Känns som att familjen har skitit i alla rekommendationer och det har fått konsekvenser utav dess like.
Nu är all information ute till allmänhetens beskådning.
Dottern är verkligen ingen lätt patient utan mer en livsfara.
Undrar om inte dom generna kommer från pappan och farfar.

Fast ÄR all information ute för "allmänhetens beskådning"? Den ska ju vara relevant och inte bara en massa som kan tolkas som "svammel" från olika håll. För än så länge, så tror jag att föräldrarna kan slänga sig under att blivit "smutskastade" och få stort medhåll.

Att själv har jag varit skeptisk till pappan och "hundstölden", från dag 1.

Jag TROR att "A" inte var någon god brukare av assistanshund. Jag TROR att assistenterna for illa.

Men EGENTLIGEN så vet jag ju ingenting.

Min magkänsla säger mig att något hände Essie "den där sista kvällen". Att pappan blev ditringd, att "något hemskt hänt Essie"(orsakat av "A"). Att han åkte dit, varför både han och mamman var där, och sen tror jag att han sopade undan spåren efter henne. Denna teori har jag dock blivit nästintill utskälld för, här inne.

Min FÖRHOPPNING är ju att Essie räddats.

Men hur som helst, så rent rättsligt, verkar vi nog mest som smutskastande svammel, för dem som bara ser det konkreta.
Citera
2024-07-31, 23:46
Medlem
Citat:
Det som gör mig mest besviken, i hela denna tråd, är att det framkommit att Länsstyrelsen inte tog med allvarligt på inkommande anmälan.
LS behöver göra minst ett oanmält hembesök för att bilda sig en uppfattning. Det är inte lång tid från anmälan till att Essie försvann. LS prioriterar akuta anmälningar där anmälningen innehåller en fara för djurs liv. De har som mål att avsluta ärenden inom 3 månader har jag för mig. Eftersom hunden inte finns kvar fanns inget de hann göra. De hänvisade korrekt till polisen. Att sparka och slå en hund är olagligt som vi alla vet.
Citera
2024-07-31, 23:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Den här ”Sara” som du envist fortsätter kalla henne är en av få som inte gett sig på dottern.
Hon har enbart delgivit ren fakta.

Kan du inte försöka släppa detta med registreringar hit o dit? Det är väl det minsta man behöver bekymra sig för i denna soppa…

Ja, det är verkligen det minsta man behöver bekymra sig om, så varför var det då ett sånt himla tjat om det? Och varför fortsätter du och andra att tjata om det?
Ända tills jag påpekade lite FAKTA i ärendet, och vips vill ingen tala om det längre. Ett tag skulle både försäkringsbolag och polis kallas in pga detta. Men då hade du inget att anmärka på!
Varför tyckte du inte redan då att det inte var något att bekymra sig för?

Ja, det är väl Saga23 som avses med "Sara", så låt oss kalla henne Saga23. Hon har verkligen inte "enbart delgivit ren fakta". Hur kan du var så blind att du tror det?

Finns väl ingen som driver lynchmobben mot en gravt funktionshindrad tjej så intensivt som denne Saga23. Nu senaste skulle hon minsann skicka "sanningen" till SBK också i sin vendetta mot tjejen. Som om Saga23 skulle veta vad som är sant och inte i denna soppa!
Citera
2024-07-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
LS behöver göra minst ett oanmält hembesök för att bilda sig en uppfattning. Det är inte lång tid från anmälan till att Essie försvann. LS prioriterar akuta anmälningar där anmälningen innehåller en fara för djurs liv. De har som mål att avsluta ärenden inom 3 månader har jag för mig. Eftersom hunden inte finns kvar fanns inget de hann göra. De hänvisade korrekt till polisen. Att sparka och slå en hund är olagligt som vi alla vet.

Ja, men nu tolkade jag deras svar endast som att de skrev vad som skulle behöva förändras. Inget om att "Nu när hunden är bortrövad så har vi inget för att göra hembesök". Så jag tror att svaret var baserat på okunskap om att hunden var borta.
Citera
2024-08-01, 00:11
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Fast ÄR all information ute för "allmänhetens beskådning"? Den ska ju vara relevant och inte bara en massa som kan tolkas som "svammel" från olika håll. För än så länge, så tror jag att föräldrarna kan slänga sig under att blivit "smutskastade" och få stort medhåll.

Att själv har jag varit skeptisk till pappan och "hundstölden", från dag 1.

Jag TROR att "A" inte var någon god brukare av assistanshund. Jag TROR att assistenterna for illa.

Men EGENTLIGEN så vet jag ju ingenting.

Min magkänsla säger mig att något hände Essie "den där sista kvällen". Att pappan blev ditringd, att "något hemskt hänt Essie"(orsakat av "A"). Att han åkte dit, varför både han och mamman var där, och sen tror jag att han sopade undan spåren efter henne. Denna teori har jag dock blivit nästintill utskälld för, här inne.

Min FÖRHOPPNING är ju att Essie räddats.

Men hur som helst, så rent rättsligt, verkar vi nog mest som smutskastande svammel, för dem som bara ser det konkreta.
Jag TROR också att något hände den kvällen. TROR inte på att någon har tagit henne.
Jag TROR att hunden blev mördad.
Det jag inte förstår är varför P gjorde en grej av det. Varför efterlysa och gråta krokodiltårar på bästa sändningstid i TV? Skapa FB grupper och ordna med en stor hittelön? Det förstår jag inte.
Bäst hade väl varit att ta kroppen till veterinärmottagningen och lämna in.
Förklara för läkaren vad som hänt och aldrig mer skaffat djur för det funkar inte.
Då hade ingen fått reda på något.
Nu är hela deras liv urvridna som en skurtrasa och folk är helt tokiga. Allt ska fram.
Citera
2024-08-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jossarvin
Det verkar inte vara en motsättning att få assistanshund på boende även om man inte är ägare. När hundhjälpen involverades för att sälja assistanshund till PÖ (med A som brukare) bodde A på boende. De beskriver sig ha fått reda på att A bodde i föräldrarnas hus först vid det skede de skulle presentera Essie. Det framkommer inte huruvida de trodde att PÖ bodde i huset med A, men eftersom de inledde processen när A bodde på boende och utan vetskap om att hon skulle flytta till föräldrarnas hus verkar det inte ha spelat någon roll.
Ja, jag har träffat assistanshund som bor på ett boende men där klarar brukaren att ta hand om hunden trots att brukaren har personlig assistans. Och där hjälper även assistenter till men har inte ansvar för hunden. Således måste de ha fått uppgifter om att A skulle klara detta alternativt är det en bransch som bara vill tjäna pengar. Oavsett är det lika fel åt båda hållen.

Men visst är det dåligt av hundhjälpen att inte ha bättre rutiner och kontroller över de hundar de säljer. Det behöver tydliga rutiner för att säkerställa att brukaren har förmågan att förstå vad det innebär att ta hand om ett djur. Däremot är de inte deras fel att pappan inte verkade förstå uppdraget och såg hunden som ett verktyg, inte ett djur.

(Det finns många oklarheter kring det här med assistanshundar och återigen ett stort tack till Saga för det arbete du lagt ner i frågan.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in