2024-07-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nu tänker du ju helknasigt.
Rådgivande roll?
Vad talar du om?

Gode Man/Förvaltare har ansvaret att se till att
huvudmannen får den vård denne behöver.
Eftersom huvudmannen inte har förmågan att beskriva sina besvär och vilket uttryck de tar sig så blir det gode mannens/ förvaltarens
ansvar att göra det på ett sanningsenligt sätt under läkarbesöket.

En förvaltare kan naturligtvis inte betraktas som ansvarig för rätt vård till en huvudman. Om vi bortser från att en förvaltare helt saknar medicinsk kompetens, så har vi grejen med att en förvaltare under inga som helst omständigheter kan uppfylla det ansvaret. En förvaltare kan inte lämna samtycke till medicinsk behandling, inte lämna samtycke till undersökning eller ens lämna samtycke till fysisk omvårdnad.
Att en förvaltare ska agera som tolk mellan patient och vårdgivare, låter inte heller som en bra idé i mina öron, men jag är ju samtidigt inte läkare så det får ju vara upp till denna.

Jag kan hålla med om att förvaltaren kan hjälpa till med att boka vårdtiden, borde anses ansvarig för att tillse transport och är ansvarig för att möjliggöra betalning av egenavgifter. Efter läkarbesöket, kan jag väl också gå med på att det borde ingå i uppdraget att möjliggöra den medicinska behandlingen som huvudmannen lämnat samtycke till. Därutöver har jag ganska svårt att se något mer i uppdraget som förvaltare.

Helt ärligt så undrar jag om det ens skulle vara okej för en läkare att diskutera huvudmannen utan ett väldigt tydligt samtycke av just huvudmannen. Men det är åter något som är utanför min kompetens då jag inte är just läkare.

Vad en assistanshund skulle kunna göra eller inte göra i just det här läget vet jag inte, inte heller vet jag att det är så självklart att en individ skulle vara undermedicinerad bara för att den har ångest under natten och vaknar. Framförallt ser jag bekymmer med att behandla en individ under lång tid med ångestdämpande medicin, när den eventuellt, som i det här fallet antagligen har svårt att lämna ett välgenomtänk samtycke.
Citera
2024-07-31, 20:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just det, du har inga belägg för dina påståenden. Sluta sprid skit och håll dig till fakta. Och har du inga belägg för dina fakta, så är det dags att inse att det kanske inte är fakta!

De där "kontakterna" som "sara" har, vad är det för några? För mycket av det hon skrivit är rena galenskaper och i övrigt inget annat än vad som finns i offentliga register.

Mycket märkligt att du vill svärta ner den person som har gjort en möjligt för oss att få reda på hur otroligt illa Essie har behandlats.

Frågan om registreringar hit och dit skiter vi i!

Det viktiga här är att kvinnan i fråga gå lös på folk med knivar hammare eltejp och jag vet inte allt! Hon beskriv som oberäknelig saknar konsekvenstänk. Hon behöver två personer dygnet runt och en assistent förväntas ta undan hunden innan helvetet bryter lös medan den andra ska hantera en så vildsint kvinna ensam! Och kommunen ska bygga ett ensamboende eftersom hon inte kan vara med folk

Mitt i detta har vi en stackars hund som inte får till sig till någon annan än den som håller för nosen så hon inte kan andas sparkar slår utsätter hunden för våld flera gånger per dag trots att det är personal där dygnet runt.

Detta är dokumenterat och vi kan läsa allihop vad som kommit fram i offentliga handlingar tack vare Saga.

Det här kan du väl ändå inte försvara?
Citera
2024-07-31, 21:01
Medlem
Citat:
Jo, det har hon. Om du hade haft lite koll och läst tråden, så hade du vetat det!
Om du hade haft minsta lilla koll, så hade du vetat hur mycket av det hon skriver som är rena galenskaper. Hon har noll kunskap och sitter och surfar och googlar och återger vad hon hittar och vad hon hittar på utifrån vad hon läser. Hon är ur det perspektivet ett riktigt troll som riskerar ge upphov till en massa trådsanningar.

Det finns inte tillstymmelse till belägg för att hunden inte var registrerad hos JBV tidigare. Det finna bara något enstaka påståenden från ett internettroll här i tråden att så är fallet.

Om du vill göra det gällande, så kontakta JBV och ta fram fakta i saken istället, och presentera den FAKTAN här!

Det verkar vara en väldigt öm punkt om att hunden inte var registrerad..
Det låter väldigt märkligt hur alla kan ha skrivit in fel chippnummer och att exakt samma chippnummer visade en ras och sen mitt i allt rätt ras.

Ingen påstår att just en assistent hund måste vara reggad. Om du inte visste om det så är det lag på att alla hundar ska vara registrerade. Sen att hunden nu INTE har varit registrerad hela tiden är ett brott i sig. Sen om det påverkar någon eventuell försäkring lämnar jag osagt. Alla som skaffar hund vet att det första man gör är att registrera, och sen försäkring.

Sen av ren nyfikenhet vem är denna "Sara" du alltid hänvisar till? Det finns en SAGA i tråden som skrivit. Så för att vara duktig med att slå runt med pekpinnen om att folk ska lämna fakta så är du ju duktig på att inte göra det själv när du inte ens kan hänvisa till rätt namn i dina inlägg som dessutom inte bidrar med något alls i tråden utan bara är svammel som mod borde ta bort.
Citera
2024-07-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Mycket märkligt att du vill svärta ner den person som har gjort en möjligt för oss att få reda på hur otroligt illa Essie har behandlats.

Frågan om registreringar hit och dit skiter vi i!

Det viktiga här är att kvinnan i fråga gå lös på folk med knivar hammare eltejp och jag vet inte allt! Hon beskriv som oberäknelig saknar konsekvenstänk. Hon behöver två personer dygnet runt och en assistent förväntas ta undan hunden innan helvetet bryter lös medan den andra ska hantera en så vildsint kvinna ensam! Och kommunen ska bygga ett ensamboende eftersom hon inte kan vara med folk

Mitt i detta har vi en stackars hund som inte får till sig till någon annan än den som håller för nosen så hon inte kan andas sparkar slår utsätter hunden för våld flera gånger per dag trots att det är personal där dygnet runt.

Detta är dokumenterat och vi kan läsa allihop vad som kommit fram i offentliga handlingar tack vare Saga.

Det här kan du väl ändå inte försvara?
Jodu, incoming trams om 3…2…1..

Men helt sant, Saga har möjliggjort att framtida assistanshundar inte ska hamna hos en person som behöver 40h assistans/dygn samt har en ägare som inte ens bor i samma hus. En ägare som enligt avtal har allt ansvar och kan inte lämpa över det på någon annan, exempelvis assistenter.
Citera
2024-07-31, 21:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det är väldigt tydligt att det är många som skriver i tråden som inte kan sina saker. Om du är hundägare och kan dina saker, så borde du ha märkt det. Annars kan inte du heller dina saker!

Tillhör du alltså också skaran som tror att att "Essie" är fel namn att registrera i JBV's databas?
Det var väl inte det allt handlade om, utan om hon var registrerad, och att det var fel ras till att börja med...
Citera
2024-07-31, 21:09
Medlem
Citat:
Det var väl bara fyra timmar mellan påståendena om att hunden inte var reggad, och att den var reggad.

Vad har du för bevis att pappan läser här inne? Eller är det något du hittat på själv och sprider som fakta?

Jag inte sett ens så mycket som ett utdrag ur JBV's register här i tråden, bara några inlägg som påstår en massa saker. Den typen av inlägg på forum som dessa brukar väldigt ofta visa sig stämma väldigt dåligt med verkligheten. Kanske var det någon om behövde lära sig söka. Hittar men en registrering som har både fel ras och fel namn, så har man kanske inte hittat rätt registrering.

Som sagt, inte konstigt att de valt att dölja informationen, så mycket skitsnack och lögner som sprids om fallet, hunden och familjen.

Det är väl faktiskt jättekonstigt att de valt att dölja info där? Givet att de inte har något att dölja dvs.

Har de å andra sidan något att dölja är det istället väldigt logiskt att de dolt info där. Som exempelvis att hunden registrerats alldeles nyligen 🙄
Citera
2024-07-31, 21:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En förvaltare kan naturligtvis inte betraktas som ansvarig för rätt vård till en huvudman. Om vi bortser från att en förvaltare helt saknar medicinsk kompetens, så har vi grejen med att en förvaltare under inga som helst omständigheter kan uppfylla det ansvaret. En förvaltare kan inte lämna samtycke till medicinsk behandling, inte lämna samtycke till undersökning eller ens lämna samtycke till fysisk omvårdnad.
Att en förvaltare ska agera som tolk mellan patient och vårdgivare, låter inte heller som en bra idé i mina öron, men jag är ju samtidigt inte läkare så det får ju vara upp till denna.

Jag kan hålla med om att förvaltaren kan hjälpa till med att boka vårdtiden, borde anses ansvarig för att tillse transport och är ansvarig för att möjliggöra betalning av egenavgifter. Efter läkarbesöket, kan jag väl också gå med på att det borde ingå i uppdraget att möjliggöra den medicinska behandlingen som huvudmannen lämnat samtycke till. Därutöver har jag ganska svårt att se något mer i uppdraget som förvaltare.

Helt ärligt så undrar jag om det ens skulle vara okej för en läkare att diskutera huvudmannen utan ett väldigt tydligt samtycke av just huvudmannen. Men det är åter något som är utanför min kompetens då jag inte är just läkare.

Vad en assistanshund skulle kunna göra eller inte göra i just det här läget vet jag inte, inte heller vet jag att det är så självklart att en individ skulle vara undermedicinerad bara för att den har ångest under natten och vaknar. Framförallt ser jag bekymmer med att behandla en individ under lång tid med ångestdämpande medicin, när den eventuellt, som i det här fallet antagligen har svårt att lämna ett välgenomtänk samtycke.

Om vi lämnar generaliseringarna och tittar på just det här specifika fallet, som du ju inte har någon personlig kännedom om. Av vad som framkommit här, tycker du att förvaltaren har skött sitt jobb på ett bra sätt?

Tycker du det var ett bra beslut att låta den här kvinnan ha djur?

Tror att pappa kanske ångrar sig och tycker själv att han har burit sig dumt åt?

Det blir ju rena spekulationer förstås, men det här är ju ett diskussionsforum och kan vara intressant att ta upp. Och du har ju varit väldigt aktiv i den här tråden, har värdefulla synpunkter att ta upp.
Citera
2024-07-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om vi lämnar generaliseringarna och tittar på just det här specifika fallet, som du ju inte har någon personlig kännedom om. Av vad som framkommit här, tycker du att förvaltaren har skött sitt jobb på ett bra sätt?

Tycker du det var ett bra beslut att låta den här kvinnan ha djur?

Tror att pappa kanske ångrar sig och tycker själv att han har burit sig dumt åt?

Det blir ju rena spekulationer förstås, men det här är ju ett diskussionsforum och kan vara intressant att ta upp. Och du har ju varit väldigt aktiv i den här tråden, har värdefulla synpunkter att ta upp.
jag undrar när den här bubblan skall spricka? måste vara ganska jobbigt nu för familjen med allt tryck som det blivit.OM det är något dom gjort med hunden så skulle jag nog vitsorda att gå ut med sanningen. känns som folk här inte kommer upp eller sluta gräva. lägg sen till OM detta är anmält till ett försäkringsbolag så är jag övertygad om p.ga summan på hunden detta går till särskildutredning, och det är många gånger f.d poliser och i regel väldigt bra utredare inom polisen. (IF utredare löste fallet med Johanna Möller som polisen lagt ner som självmord) som parentes.
Citera
2024-07-31, 21:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jodu, incoming trams om 3…2…1..

Men helt sant, Saga har möjliggjort att framtida assistanshundar inte ska hamna hos en person som behöver 40h assistans/dygn samt har en ägare som inte ens bor i samma hus. En ägare som enligt avtal har allt ansvar och kan inte lämpa över det på någon annan, exempelvis assistenter.

Exakt! Väl talat! Det har jag också tänkt på. Att färre hundar och förhoppningsvis katter kommer att råka illa ut. Man bör göra en noggrann bakgrundskontroll innan någon tilldelas psykisk hälsa hund.

Dessutom har vi fått insikter i hur dåligt vården fungerar för de som har så svåra problem som denna unga kvinna. Hon har inte fått ordentlig hjälp och det är inte hennes fel att daddy tycker hon ska få allt hon pekar på och att djur inte upplever smärta.

Det finns två offer i den här historien. Den ena är Essie, den andra dottern.

När det blir dags att nominera årets flashbackare tänker jag föreslå Saga.
Citera
2024-07-31, 21:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Bara söka på chipnummret hos både SKK och Jordbruksverket själv så kommer alla fakta upp om hela alltihopa om vad hunden heter, uppfödare, stamtavla, veterinären, syskon, BPH

Nope. Om du hade gjort det så hade du sett att det hos JBV inte kommer upp någon information alls, eftersom ägaren valt att det inte skall visas.

Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Sen kan du ju själv ringa till SBk till Lena Larsson assistanshundsansvarig och få svar på alla frågor jag delat med mig av här

Det skulle jag kunna göra, men det behöver inte jag.

Jag förstår att du engagerat dig storligen i detta fallet och att du har googlat massvis och läst på om både det ena och det andra, men tyvärr har du ju också haft alldeles för fort till slutsatser och skrivit massvis med galenskaper i tråden. Det förefaller verkligen inte som du har en lång och gedigen erfarenhet av hundar, hundägarskap och djurvård.

Bara för att reda ut några av dina galenskaper

Assistanshund är inte någon "skyddad titel".

Det finns ingen lag som kräver att en uppfödare/kennel registrerar sina valpar hos JBV. Hunden skall registreras inom 4 månader, och det är regelmässigt så att uppfödarna inte gör detta, eftersom de ska sälja hunden och de inte kan registrera hunden på framtida köpare. Valpköparna gör alltså registreringen, i fallet med Essie då alltså Hundhjälpen i Uppland, som är de som utbildat hunden, och de kan så klart utbilda hunden de köpt även om de glömt eller missat att registrera den hos JBV. Vad uppfödaren däremot med säkerhet gör, är att registrera hunden hos SKK, så den får sin stamtavla m.m. inför leverans.

Rätt namn i JBVs register är hundens tilltalsnamn, alltså i detta fallet "Essie". Hundens kennelnamn har inget i JBV's register att göra, utan är bara till för SKK's registrering och stamtavla, vilket är nog så viktigt för rasens fortplantning.
Citera
2024-07-31, 21:30
Medlem
Citat:
Nope. Om du hade gjort det så hade du sett att det hos JBV inte kommer upp någon information alls, eftersom ägaren valt att det inte skall visas.

Det skulle jag kunna göra, men det behöver inte jag.

Jag förstår att du engagerat dig storligen i detta fallet och att du har googlat massvis och läst på om både det ena och det andra, men tyvärr har du ju också haft alldeles för fort till slutsatser och skrivit massvis med galenskaper i tråden. Det förefaller verkligen inte som du har en lång och gedigen erfarenhet av hundar, hundägarskap och djurvård.

Bara för att reda ut några av dina galenskaper

Assistanshund är inte någon "skyddad titel".

Det finns ingen lag som kräver att en uppfödare/kennel registrerar sina valpar hos JBV. Hunden skall registreras inom 4 månader, och det är regelmässigt så att uppfödarna inte gör detta, eftersom de ska sälja hunden och de inte kan registrera hunden på framtida köpare. Valpköparna gör alltså registreringen, i fallet med Essie då alltså Hundhjälpen i Uppland, som är de som utbildat hunden, och de kan så klart utbilda hunden de köpt även om de glömt eller missat att registrera den hos JBV. Vad uppfödaren däremot med säkerhet gör, är att registrera hunden hos SKK, så den får sin stamtavla m.m. inför leverans.

Rätt namn i JBVs register är hundens tilltalsnamn, alltså i detta fallet "Essie". Hundens kennelnamn har inget i JBV's register att göra, utan är bara till för SKK's registrering och stamtavla, vilket är nog så viktigt för rasens fortplantning.

Jösses jag har aldrig sagt att det är en lag jag har sagt att SKk är en frivillig registerings databas

Jag har även backat i ett inlägg till att Jordbruksverket kräver tilltalsnamn , jag sa först att de var fel namn men när jag blev rättad bad jag om ursäkt och skrev okej dår det tilltalsnamn som räcker på Jordbruksverket .

Det är lag på att registrera sin hund på Jordbruksverket innan den är 4 månader. Om du köper en hund som är äldre än 3 månader ska du registrera den inom 4 veckor.

Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla att den fått ny ägare inom 4 veckor. Du behöver ha tillgång till tidigare ägares person*nummer och hundens id‑nummer för att kunna registrera ändringen.
Citera
2024-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Just det, du har inga belägg för dina påståenden. Sluta sprid skit och håll dig till fakta. Och har du inga belägg för dina fakta, så är det dags att inse att det kanske inte är fakta!

De där "kontakterna" som "sara" har, vad är det för några? För mycket av det hon skrivit är rena galenskaper och i övrigt inget annat än vad som finns i offentliga register.

Ja, precis. Istället för att göra som du och bara gapa har hon plockat fram relevant info från tillförlitliga källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in