2024-07-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Inlägget med frågor/svar ligger överst när du går in på deras sida. Se skärmdump, så hittar du nog rätt. https://postimg.cc/62bYqDtx

https://www.facebook.com/HH.assistanshundar

Tack! Var inne på fel sida 🤪
Citera
2024-07-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Som ny assistent och kanske inte det minsta hundvan så kan det ju även bli svårt att läsa av vad som är vad. Var går gränsen för hur en assistanshund ska behandlas? Jag är osäker på det själv.

Är föräldrarna sedan lite enspåriga själva, så blir det ju knasigt när de sedan ska utbilda andra. Här kan ju mycket gå fel, menar jag.

Att en hund i arbete inte får störas tror jag att de flesta är med på - här blir det dock något slags metasituation där man ska ta ansvar för rent obehagliga situationer samtidigt som man inte ska lägga sig i, eller ska man, eller ska man inte?

Ja, jag tänker precis som dig. Att jag funderar också på vilka assistenterna var och tycker oerhört synd om dem. Att alla har ju inte hunderfarenhet, eller ens "den svenska kulturen kring hundar", men även om man är svenskuppfödd så betyder det ju inte att man VET en massa om hundar, eller vad som är okej eller inte okej.
Citera
2024-07-29, 23:22
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest
Vilket seriöst företag kommer hädanefter att befatta sig med denna familj efter allt som hänt? Seriöst, alltså...

Grånissar finns säkert inom denna nisch, och pengar är pengar...om nu inte verkligheten kommer tillbaka till PÖ som en skitballong...!

Kanske blir en pensionerad polishund med munkorg? Eller utdragna tänder...
Jag hoppas verkligen att dom inte skaffar fler djur. Lite vett i skallen har väl dom på boendet som hon ska till och säger nej.
Länsstyrelsen borde ge hela familjen djurförbud.
Frågan är bara hur manipulativ P är. Han verkar lyckas att snacka sig till det mesta.
Citera
2024-07-29, 23:25
Medlem
Jag är orolig för katten som ska finnas. Om A tagit om nosen på Essie och hållit för så Essie inte fick luft, tagit in henne i badrummet och sprutat vatten på henne, skrikit i örat, sparkat ner henne från soffan. Vilket våld har då katten utsatts för? Hur mycket skador har katten? Är det någon snäll assistent som vågar stå upp för den? För A:s föräldrar verkar ju se djuren som leksaker som kan hanteras hur våldsamt som helst. Det är ju skrämmande lätt att skaffa en ny söt kattunge på blocket när den ena är ”borta” eller ”förbrukad”.

Jag önskar verkligen att Charlott* Ö hade haft integritet och heder att tala om vad som hänt med Essie. Jag är övertygad om att hon vet.
Citera
2024-07-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Samma här. Kontakta LS och be dem kolla av utifrån tidigare anmälan som rör Essie?

Ja, men nu när de avslog de anmälningar de fått in. Så hur troligt är det att de agerar på ett "Jag TROR att de KANSKE har en katt, som hon KANSKE är stygg mot". Att tyvärr skulle ju en sådan anmälan behöva komma från ett vittne och det förvånar mig att den ev. katten inte nämnts i de anmälningar som kommit in. Men den kanske inte berörs, utan är en sådan där katt som går sin egen väg, som inte ens pappan kan styra över.
Citera
2024-07-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag hoppas verkligen att dom inte skaffar fler djur. Lite vett i skallen har väl dom på boendet som hon ska till och säger nej.
Länsstyrelsen borde ge hela familjen djurförbud.
Frågan är bara hur manipulativ P är. Han verkar lyckas att snacka sig till det mesta.
Jag hoppas att OM man anmält hunden försvunnen så går det troligen till försäkringsbolagets särskilda utredare med tanke på värde på hunden 300,000 tusen. Tror och hoppas att dom löser gåtan. Utredare på försäkringsbolag är ofta f.d poliser och i regel inga dumhuvuden ,samt dom kan begära in mer info än polisen. Jag sätter min tillit till utredarna på försäkringsbolaget. som tips skulle jag begära in telefonlista från P samt beroendes på vilken bil han har GPS info från bilen. den info kommer polisen högst troligen aldrig ta ut Men det kan utredarna på försäkringsbolaget kräva ut.
Citera
2024-07-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Ett sånt jävla monster som A ska inte vara i närheten av djur eller andra normala människor.
En boxboll hade varit bättre än en hund och katt.
Tar man med djur till ett äldreboende så blir dom glada.
Heder till den personen som tog Essie och befriande henne från ett plågsamt liv.
När man kollar på den där övervakningsfilmen så undrar jag varför dom har en pool?? Är dom inte orolig att monstret ska dratta i?
Droga ner fanskapet och lås in på något Psyk o stället för att ha idioter ute i samhället.
Vad är det för blåögda fjantar som köper farsans trams och lögner. Ungen är förhelvete livsfarlig för allt och alla. Varför saknas det en tand på Essie? Var det monstrets aggressiva humör som orsakade en käftsmäll så tanden rök?
Äcklig familj det där? Karsudden är nog rätt ställe att bo på.

Ja, själv tror jag ju att pappan larmades till boet, för att dottern gott "bananas" och sparkat/misshandlat Essie så denna började att krampa eller blev skadad på annat vis. Så därför var han och mamman där samtidigt. Så "tog de hand om det", eller den ena och sen larmade de "media".

Men det är min teori och då finns inte Essie längre. Så jag föredrar den som florerade ett tag om någon med jobb på SVA, som visste var Essie befinner sig? Någon fortsättning på det?

Poolen var väl den som assistenterna skulle bada med A i. När Essie skulle förgås i värmen. Dock har jag ännu inte uppfattat vem som skulle ha dubbla tamponger, eller var den ens kom ifrån?

Tanden skall ha blivit utdragen. Men anledning, eller när vet jag inte.

Men jag är precis lika arg som du, om inte argare. Jag hoppas på ett kommande "Lex Essie" som skall skydda såväl djur, från att behöva "ägas"(handhas) av pskykiskt inkapabla, men även någon sorts försvar för dem som är personliga assistenter, som jag till mesta del tror att består av unga och nysvenskar. Att skulle yrkeskategorin upphöjas, så skulle ju erfarenhet och utbildning krävas. Eller som vid dubbelbemaning, att åtminstone ena är äldre, livserfaren från Sverige.
Citera
2024-07-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag är orolig för katten som ska finnas. Om A tagit om nosen på Essie och hållit för så Essie inte fick luft, tagit in henne i badrummet och sprutat vatten på henne, skrikit i örat, sparkat ner henne från soffan. Vilket våld har då katten utsatts för? Hur mycket skador har katten? Är det någon snäll assistent som vågar stå upp för den? För A:s föräldrar verkar ju se djuren som leksaker som kan hanteras hur våldsamt som helst. Det är ju skrämmande lätt att skaffa en ny söt kattunge på blocket när den ena är ”borta” eller ”förbrukad”.

Jag önskar verkligen att Charlott* Ö hade haft integritet och heder att tala om vad som hänt med Essie. Jag är övertygad om att hon vet.
Va, finns det en katt hos den familjen? Det är absolut inte bra, utifrån din beskrivning av hur A har behandlat hunden, så borde den familjen få djurförbud och katten bort snarast.

Önskade att någon/några kunde skicka in massa tips till media, så får alla som swishade pengar till familjen reda på hur saker och ting ligger till hos familjen.
Citera
2024-07-29, 23:44
Medlem
Där finns en bild på Essie en bit ner i tidslinje på fb-sidan Essie ska hem, den hunden är livrädd för sin förare ( gissar att det är Amanda som står bredvid Essie )

En hund som står så med svansen mellan benen, kroppshållningen etc är skräckslagen och livrädd för sin sk hundförare.

Nä fy fan, ingen hund till den tjejen mer!

( ja jag har hund, har haft hela livet, så hundens kroppsspråk är ej främmande för mig )
Citera
2024-07-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Där finns en bild på Essie en bit ner i tidslinje på fb-sidan Essie ska hem, den hunden är livrädd för sin förare ( gissar att det är Amanda som står bredvid Essie )

En hund som står så med svansen mellan benen, kroppshållningen etc är skräckslagen och livrädd för sin sk hundförare.

( ja jag har hund, har haft hela livet, så hundens kroppsspråk är ej främmande för mig )
Hon ska inte ha något djur alls anser jag utifrån beskrivningen och anmälningar till Länsstyrelsen.
Hennes föräldrar kanske kan införskaffa ett gigantisk mjukisdjur som hon kan avreagera sig på. Ett dött ting som inte går att skada passar perfekt till henne.
Citera
2024-07-29, 23:50
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx

Du är inte den första som beskriver hunden på det sättet utifrån bilder...
Citera
2024-07-29, 23:53
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Men hon var ju precis lika involverad i beslutet att skaffa Essie som pappan - och införstådd i vad det innebar för hunden.

Se Hundhjälpens inlägg. Föräldrarna nämns, alltså båda är ansvariga.

För att inte tala om vad (vissa) assistenter berättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in