2024-07-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Du "pratar" om A som om hon vore vilken 23 åring som helst. Medan pappan har omnämnt henne som allt från autistisk, bipolär, psykiskt störd, och 4 år...du menar väl inte att en 4 åring har så höga krav på bilar, boende och kläder

Boende kan det nog finnas krav på, speciellt med anställda på plats. Kläder kan eventuellt vara annorlunda mot andra, eftersom funktionsnedsättningar, men det är jag inte säker på. Bilar lär nog funka med lite vad som, där är det nog mer P som vill sticka ut.
Citera
2024-07-29, 22:18
Medlem
Citat:
5?? Grundat på vad

Ja, en behövdes ju tyfligen för att skydda hunden
Citera
2024-07-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Att hon är halvt livsfarlig och skulle skrämma andra i ett vanligt lss-boende?

Låter som en svindyr lösning från kommunen. Hur har man fått igenom ett sådant beslut?

Det är snordyrt, och vanligare än man tror. Ett jättebra sätt att reta upp nämnden från tjänstemannasidan. Kan rasera hela jävla mandatperiodens ekonomi.
Citera
2024-07-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag väntar spänt på svar på frågan som någon har ställt:
Fattades det en tand på Essie innan leverans eller har hon blivit av med den senare?

Ja den frågan borde dom kunna svara på tycker man
Citera
2024-07-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Att hon är halvt livsfarlig och skulle skrämma andra i ett vanligt lss-boende?

Låter som en svindyr lösning från kommunen. Hur har man fått igenom ett sådant beslut?

Man har P som pappa..
Citera
2024-07-29, 22:23
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ser det inte som aktuellt att hon kör. Men det sas väl på Facebook att man förväntas skjutsa henne, som assistent. P hade väl köpt någon volvo av dyrare snitt.
Det är ändå bra att hon inte är ute på vägarna själv.
Citera
2024-07-29, 22:25
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Jag har börjat gå igenom den. Ställer mig frågande till varför det är dubbelbemanning på assistenter dagtid? Som jag uppfattat det så är väl inte omvårdnadsbehovet så omfattande.

Essie har kommit till en person som enligt ett domslut, inte är kapabel till att ta hand om sig själv, eller sin egendom. Hund räknas som just "egendom".
Att då lämna över en hund som betingar ett rätt högt värde. En egendom värd 300.000:-?

Spekulation: Dubbelbemanning kanske är att påvisa behovet av en person som är till för att skydda Essie?
Vem hade Essie under natten? Vem skyddade Essie då? Med tanke på att överförmyndaren (PÖ) o dennes hustru, enligt egen utsago, bodde på annan adress sedan ung. 20 mån tillbaka.

Nej, det osar katt...
Citera
2024-07-29, 22:27
Medlem
Citat:
Bostadstillägget täcker inte 100% så hur menar du?

Just det är väl det minsta problemet. Jag funderar mer på skatten på hyran. Differensen mellan hyrestillägget och hyran tar han väl bara av hennes grundinkomst, och sedan ser han till så hon får del av den summan genom att betala något som hon vill ha.
Citera
2024-07-29, 22:28
Medlem
Citat:
A är vuxen. Som vuxen kostar det pengar att bo någonstans. Precis som det kostar att äta, gå till sjukvården eller handla kläder. För när man fyllt 18, eller slutat gymnasiet, vilket jag tror det var i A:s fall, så är det inte föräldrarnas sak att betala för ungarna. Finns givetvis inget som förbjuder, inte heller när man är god man. Det som är regeln är dock att man som god man aldrig får röra ihop ekonomierna. Utan A ska ha sitt konto som ska gå till hennes utgifter och föräldrarna har sina konton.

Betalar A någon hyra. Det vet jag inte. Jag misstänker att det finns ett hyresavtal i varje fall, så hon får bostadstillägg. Annars är P dum. Om P behåller det pengarna sedan, det vete fasen.
Men alldeles oavsett, hyran på ett radhus med det läget är hög, högre än vad jag misstänker att P tar ut. Utav den enkla anledningen att A aldrig haft råd med den hyran. Så där "vet" jag att P hjälper till. Bilen hon har kostar väl i runda slängar 400-500K. Igen, finns inte en chans att hon har haft råd/möjlighet att köpa den. Så igen, där "vet" vi att pappan betalar. Den här listan går att göra längre men jag har inte tid.

Så om det då finns några anmärkningar, vilket vi inte vet som sagt, så kan det ju vara så att P försöker låta dottern försörja sig själv. Det är en utmärkt idé. Skulle det gå att göra utan anmärkningar? Antagligen, men jag har ingen insyn så jag vet inte. Men låt oss säga att hon har 2-4K i månaden att röra sig med, så borde det ge billig mat, kläder på kroppen, mobil, hygien och vård. Alltså det absolut minimum. Alltså hon överlever, men inte mer. Tror jag att P vill att hon ska leva så, nej. Vill myndigheter att hon ska leva så, nej. Så då blir det lite nöjen, godis utemat, träff med kontaktpersonen och så vidare. Då kan det bli för lite pengar på kontot. Och då blir det eventuellt anmärkningar. Och det är okej, för hon har fått en tillvaro som motsvarar normen för försörjningsstöd.

Skulle P kunna trycka dit stålar så att det inte blir anmärkningar, självklart.

Men om han gör det, och om alla andra människor i en utsatt ekonomi löser det hela tiden, hur fasen ska samhället kunna fatta att det är ett problem?? Nu har P en vuxen dotter, om hon har en norm-tillvaro och pengarna inte räcker till, så är det inte "pappa betalar" som ni borde skrika om, utan ni borde kräva det av regeringen. Fattar inte varför ni förväntar er att P ska försörja henne, det är inte hans ansvar. Antingen räcker pengarna till en acceptabel tillvaro eller så inte. Vad fasen skulle era föräldrar säga om ni förväntade att de skulle försörja er i vuxen ålder?

Min enkla regel, som förvaltare ska han betala hennes räkningarna ur hennes plånbok, inte betala hennes räkningar ur hans plånbok. Och räcker inte pengarna till en normal tillvaro, så kan han inte dra fram pengar ur öronen.

Och som sagt, jag säger det här trots att han pumpar in stålar åt henne.
Träff med kontaktperson???

Hade Amanda inte personliga assistenter beviljat dygnet runt? 2 st mellan kl 7-23 sen 1 på natten.

Har hon nu också en kontaktperson?

Det har jag mycket svårt att tro på, och hur vet du att Amanda har en " kontaktperson "? Kan du hänvisa till en trovärdig källa som uppger denna info,tack.

Tillråga på allt skaffades det en assistans hund till denna utåtagerande unga kvinna, och en ny på gång när stackars Essie gick upp i rök så mystiskt🤔
Citera
2024-07-29, 22:28
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest
Essie har kommit till en person som enligt ett domslut, inte är kapabel till att ta hand om sig själv, eller sin egendom. Hund räknas som just "egendom".
Att då lämna över en hund som betingar ett rätt högt värde. En egendom värd 300.000:-?

Spekulation: Dubbelbemanning kanske är att påvisa behovet av en person som är till för att skydda Essie?
Vem hade Essie under natten? Vem skyddade Essie då? Med tanke på att överförmyndaren (PÖ) o dennes hustru, enligt egen utsago, bodde på annan adress sedan ung. 20 mån tillbaka.

Nej, det osar katt...
Det är väldigt mycket som osar om den här historien.
Citera
2024-07-29, 22:29
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimastomte
Var kan man hitta det? Ser inget på deras FB-sida?
Inlägget med frågor/svar ligger överst när du går in på deras sida. Se skärmdump, så hittar du nog rätt. https://postimg.cc/62bYqDtx

https://www.facebook.com/HH.assistanshundar
Citera
2024-07-29, 22:31
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Just det är väl det minsta problemet. Jag funderar mer på skatten på hyran. Differensen mellan hyrestillägget och hyran tar han väl bara av hennes grundinkomst, och sedan ser han till så hon får del av den summan genom att betala något som hon vill ha.

Det var till att vara välinformerad...

Betala en ny hund, kanske? Finns tåliga garderobshundar i en hood nära din brevlåda, typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in