2024-07-29, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Återigen belyser du din egen okunskap inom området.
Du är bara en jävla tönt, som runkar åt dina egna våta drömmar om hur det ligger till.

En wermlandsstukad Impala 64:a, går lös på ca 250000:-. Där har du prisbilden på dom bilar som står högst i kurs hos ungdomar idag.

Ja, för du har ju en jävla koll

https://www.blocket.se/annons/1401082305
Citera
2024-07-29, 03:11
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kanske ska reflektera lite över vad mr raggarkingen själv skriver innan du börjar svara på saker jag aldrig påstått.

Det var ett svar på ditt inlägg där du skrev att kravet var USA bil för att definieras som raggare.

Du får kaxa och spela allan hur mycket du vill men alla insatta vet att så inte alls var fallet ursprungligen och nu är vi tillbaka där det började att en del kids får nöja sig med att åka gammal diesel merca eller 740.

Med andra ord det är just din epok, din generation och DIN definition DU pratar om. Men hur mycket du än runkar till din egen självbild kretsar inte jorden runt dig.

Det här är alltså vad du får hjärnblödning av och du ska vara raggar-king som varit med sedan urminnestider.

Vad är det att bli upprörd över? Glada ungar som super och lever om lite några sommarnätter + lite bilar som många tycker är minst lika balla att kolla på som era originalrenoveringar.

Hade det här varit vårt största samhällsproblem skulle nog dom flesta I dagens Sverige vara överlyckliga.

https://m.youtube.com/watch?v=47YEQC5OUO4

https://m.youtube.com/watch?v=wr21hh...Y2N3IDIwMjQ%3D

Men hur kan man vara så urblåst i huvudet, och fortsätta skriva till mig om saker jag inte skrivit om.

Läs vad jag skivit. Ta sedan in det, fundera lite över det, sen svara.
Va i helvete är det för fel på dig?
Har inte skivit ett ord om pilsnerbilar!

Första filmen du delade, är inte ens från BLR. Hade du haft en blekaste aning om vad fan du yrar om, hade du ju vetat det. Nu delade du det, för att det för att du trodde det stämde överens med dina runkfantasier.
Men ack så fel du hade.

Givetvis är kravet på jänkare självklart, övriga kallas för blöjraggare. Och det är sen gammalt.

I övrigt har jag ägt jänkare i hela mitt vuxna liv, men aldrig en orginalrenoverad. Så återigen har du fel. Fast det är vi ju vana vid nu.

Runka dig till sömns nu, och dra åt helvete jävla pissluffare och tjackförespråkare.
Citera
2024-07-29, 03:23
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:

Japp, klart jag har.
Det är ju du som är genomkorkad, och tror det där är wermlandsstukat. Gisses.

Här är en med hyfsat wermlandsstuk.
280000:-
https://www.blocket.se/annons/varmla...ald/1401102375

En till.
265000:-
https://www.blocket.se/annons/stockh...ide/1401100723
Citera
2024-07-29, 05:05
Medlem
Citat:
Men hur kan man vara så urblåst i huvudet, och fortsätta skriva till mig om saker jag inte skrivit om.

Läs vad jag skivit. Ta sedan in det, fundera lite över det, sen svara.
Va i helvete är det för fel på dig?
Har inte skivit ett ord om pilsnerbilar!

Första filmen du delade, är inte ens från BLR. Hade du haft en blekaste aning om vad fan du yrar om, hade du ju vetat det. Nu delade du det, för att det för att du trodde det stämde överens med dina runkfantasier.
Men ack så fel du hade.

Givetvis är kravet på jänkare självklart, övriga kallas för blöjraggare. Och det är sen gammalt.

I övrigt har jag ägt jänkare i hela mitt vuxna liv, men aldrig en orginalrenoverad. Så återigen har du fel. Fast det är vi ju vana vid nu.

Runka dig till sömns nu, och dra åt helvete jävla pissluffare och tjackförespråkare.

Högst oklart varför du ens kommenterar mina inlägg du verkar ju i princip hålla med om det jag skrev till TS från början.

Så frågan är väl snarare vad du har för problem? Det är väl snarare ts du också ska diskutera dom med.

Min poäng är att varken du eller TS kan hindra folk från att åka till Rättvik och vistas på allmän plats och att det i det sammanhanget är totalt ointressant vad ni definierar som raggare. Hur mycket mer raggar-king du anser dig vara än alla andra ändrar inte det faktumet.

Jag hittade ingen bättre film från CCW som visar det vi diskuterar och har du ens varit där själv vet du mycket väl att det är så det ser ut och går man i taket över det har du väl lika grava attitydproblem irl som du visar här inne.

Sen spelar det ingen roll att ni gamlingar gaggar om erat blöjraggare, det var i alla fall inte så det såg ut i tidernas begynnelse och det är precis som mycket annat från din sida en jäkligt tråkig attityd gent emot den yngre nya generationen som tar över efter er.

Att det låg så mycket pengar i att sänka karossen och få till ny luftfjädring var dock lite förvånande, det hade jag aldrig trott. Om det nu stämmer.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-07-29 kl. 05:10.
Citera
2024-07-29, 09:05
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Återigen, din sinnesslöa kretin, du skriver om saker jag inte skrivit om.

Kommentera sånt jag skrivit istället. Då slipper du, åtminstone här, framstå som en komplett idiot.

Åjo, du beskriver den nya raggarkulturen väldigt nedvärderande, som ett gäng puckon som bara vill supa och spela hög musik.
Exakt som den gamla tidens raggare med den stora skillnaden att den nya generationen är ung och du inte är ung längre.

Sånt jävla hycklande.
Citera
2024-07-29, 09:33
Medlem
Lillreds avatar
Citat:

Inte du heller
Det är ett rätt välkänt faktum att det begärs över 200K för buckelpråmarna

https://www.blocket.se/annons/1401075992
Citera
2024-07-29, 09:42
Medlem
Citat:
Högst oklart varför du ens kommenterar mina inlägg du verkar ju i princip hålla med om det jag skrev till TS från början.

Så frågan är väl snarare vad du har för problem? Det är väl snarare ts du också ska diskutera dom med.

Min poäng är att varken du eller TS kan hindra folk från att åka till Rättvik och vistas på allmän plats och att det i det sammanhanget är totalt ointressant vad ni definierar som raggare. Hur mycket mer raggar-king du anser dig vara än alla andra ändrar inte det faktumet.

Jag hittade ingen bättre film från CCW som visar det vi diskuterar och har du ens varit där själv vet du mycket väl att det är så det ser ut och går man i taket över det har du väl lika grava attitydproblem irl som du visar här inne.

Sen spelar det ingen roll att ni gamlingar gaggar om erat blöjraggare, det var i alla fall inte så det såg ut i tidernas begynnelse och det är precis som mycket annat från din sida en jäkligt tråkig attityd gent emot den yngre nya generationen som tar över efter er.

Att det låg så mycket pengar i att sänka karossen och få till ny luftfjädring var dock lite förvånande, det hade jag aldrig trott. Om det nu stämmer.
Kan delvis hålla med dig, men tycker vi kommer lite långt ifrån det jag främst ville diskutera..

Var tror du utvecklingen kommer landa om det klientel jag syftar på tar över ex.vis CCW?

CCW var ju ämnat att bli en familjefest under en vecka, där entusiaster kunde träffas och ha kul tillsammans. Det är heller inget krav att man måste äga en USA bil. Det är aktiviteter för olika typer av fordon.

Även om ni nämner de äldre raggarna nedsättande med ord som "gamla gubbar" mm så finns även yngre som jag lärt känna på CCW som inte heller tänker åka dit igen. Flera har precis bildat familj och har barn som inte får sova om nätterna.
Nu hade vi vårt äldsta barnbarn med, hon är 12. Hon undrade ju (självklart) vad det var som hände när dessa ickeentusiaster dunkade knytnävarna i plåten till 22000 W musikanläggning...

Visst du har rätt i att cruisingen är på allmän plats, men eftersom detta evenemang är i Rättvik borde man knappt inneha IQ runt 60-65 för att inse att de inte passar in i denna form av event, eller hur?

De har egentligen inget bilintresse heller och ni som kallar dessa "raggare" har ju i ärlighetens namn precis noll koll.

En riktig raggare slår inte sönder bilen, den är helig och har alltid varit det.

En riktig raggare har respekt. Han kan vrida på sin 30W stereo på kvällen men aldrig starta upp 22000 W klockan 02.34 då folk likt den knegare han är ska upp och jobba nästa dag.

Vill detta klientel leva det liv de valt, mer likt "outlaws" så kan de anordna det någon annans stans och inte komma och terrorisera ett trevligt familje event. (Men jag gissar att de är på tok för lata för det..)

Fattar inte att det ska vara så djävla svårt att fatta detta??
Senast redigerad av flashbackstasi 2024-07-29 kl. 10:20. Anledning: stavfel
Citera
2024-07-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan delvis hålla med dig, men tycker vi kommer lite långt ifrån det jag främst ville diskutera..

Var tror du utvecklingen kommer landa om det klientel jag syftar på tar över ex.vis CCW?

CCW var ju ämnat att bli en familjefest under en vecka, där entusiaster kunde träffas och kul tillsammans. Det är heller inget krav att man måste äga en USA bil. Det är aktiviteter för olika typer av fordon.

Öven om ni nämner de äldre raggarna nedsättande med ord som gamla gubbar mm så finns även yngre som jag lärt känna på CCW som inte heller tänker åka dit igen.
Nu hade vi vårt äldsta barnbarn med, hon är 12. Hon undrade ju (självklart) vad det var som hände när dessa ickeentusiaster dunkade knytnävarna i plåten till 22000 W musikanläggning...

Visst du har rätt i att cruisingen är på allmän plats, men eftersom detta evenemang är i Rättvik borde man knappt inneha IQ runt 60-65 för att inse att de inte passar in i denna form av event, eller hur?

De har egentligen inget bilintresse heller och ni som kallar dessa "raggare" har ju i ärlighetens namn precis noll koll.

En riktig raggare slår varken sönder bilen, den är helig och har alltid varit det.

En riktig raggare har respekt. Han kan vrida på sin 30W stereo på kvällen men aldrig starta upp 22000 W klockan 02.34 då folk likt den knegare han är ska upp och jobba nästa dag.

Vill detta klientel leva det liv de valt, mer likt "outlaws" så kan de anordna det någon annans stans och inte komma och terrorisera ett trevligt familje event.

Fattar inte att det ska vara så djävla svårt att fatta ??

Jag håller med dig, det blir självklart en konflikt. Det vittnar ju inte minst den här tråden om.

Problemet har ju sin grund i att det är två intressen som krockar. I ena hörnet "motorburen ungdom" som lever ut och fokuserar på den delen som handlar om att festa och leva om.

Och i andra änden dom som är mer inne på fordonet i sig.

Jag har full förståelse för att den som är där för att titta på bilar och mest stå och prata om dom stör sig.

Inga konstigheter alls. Det skulle jag också gjort.

Det jag vänder mig emot som jag tycker är problemet är när man börjar definiera vad som är "raggare" och vilka som har rätt att vistas i Rättvik.

Det är egentligen ointressant för huvudfrågan men jag anser att ungarna som festar på det vis vi såg i filmerna jag länkade är minst lika mycket om inte mer raggare än övriga.

Dom som i huvudsak är där för att titta på och diskutera bilarna skulle jag snarare kalla veteranbilsintresserade eller kort och gott bilintresserade.

Men det är som sagt ointressant min huvudpoäng är att dom har sin fulla rätt att åka till Rättvik och vistas på allmäna platser och ägna sig åt det dom gillar och det är en kultur eller ett intresse som också har rätt att existera.

Hur man löser det här så båda grupper kan samsas i Rättvik har jag inte tänkt så mycket runt. Personligen tycker jag båda grupper kan existera sida vid sida, att titta på pilsnerbilar och se glada ungar som lever om ger mig nästan mer än att titta på finbilar.

Men har man problem är min poäng att det måste lösas från polisiärt håll och från arrangörens sida och att inte den ena gruppen har rätt att bestämma över den andra. Så som det lät inledningsvis.

Som någon skrev tidigare i tråden finns det inga folkparker kvar och alla har inte lust att åka till Visby eller Stureplan för att festa. Och då har några hittat och blåst liv i den här grejen.

Nu är jag för gammal för att delta fullt ut själv men så fort tillfälle ges växlar jag mer än gärna några ord eller delar en öl med det folket. Går man in med rätt attityd är gensvaret alltid 100% glädje.

På det stora hela är det ju inga monster. Det är I regel trevliga vettiga hårt arbetande ungdomar som hittat och kör sin grej och samhället bör ge dom sin plats och sitt utrymme. Det finns avsevärt större problem och värre bråkstakar än det här som är mer akut att ta hand om.

Men det är upp till dom styrande att lösa och inget allmänheten ska ta sig rätten att lösa genom att hävda att vissa inte har rätt att vara på allmänna platser.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Inte du heller
Det är ett rätt välkänt faktum att det begärs över 200K för buckelpråmarna

https://www.blocket.se/annons/1401075992

Jo jag vet, jag skrev ju det själv tidigare i tråden som svar på raggarkingens påstående att man inte får åka volvo eller gammel merca i Rättvik.

Citat:
Förstår du inte själv hur snett du hamnat om insteget för en bil för att få kalla sig för raggare startar på 200.000:- ?

Men jag blev uppriktigt förvånad över att man får nästan dubbelt så mycket betalt för en där man sänkt karossen och monterat ny luftfjädring jämfört med en original impala av samma årsmodell som var det jag länkade till.

Men som sagt jag tycker inte det definierar en raggare eller spelar någon roll om fordonet kostar 15, 150 eller 320 tusen.

Raggare är en subgrupp där bilen bara utgör en del. Enbart bilen i sig definierar inte en raggare. I så fall skulle Per Gessle och en stor del av topparna i Svenskt näringsliv som köpt på sig äldre USA bilar vara raggare och det inser väl dom flesta att så inte är fallet. Och därav blir det naturligt att en artonåring blir mer raggare även om han åker "böttad" 740.

Det är i alla fall min åsikt och den kommer jag hålla fast vid även om jag drar mig ur den här diskussionen nu.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-07-29 kl. 11:04.
Citera
2024-07-29, 10:46
Medlem
xx77dds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det är nya tider nu. Jag har haft en del riktigt fina bilar, men har helst festat i vad vi på 80-90talen kallade pilsnerbilar. Någonstans i slutet av 90talet blev det en stor förändring, mina bilar började anses som rätt fina iom att det började rulla medvetet sabbade bilar, med folk som struntade fullständigt i "kulturen" och hängde på för att provocera. Helt ok enligt mig, det ska provoceras när man är ung och full. Problemet nu är väl att det hypar att åka i 200k,s rena vrak med brutal stereo som inte bara provocerar "svensson" utan faktiskt saboterar varenda cruising med att spela ikapp med skitmusik som inte går att komma undan. Tom på PBM så gick det samlas med Kustom eller rod-gänget och avnjuta fina byggen och rockmusik i volymer som gick komma undan. Nu hålls det "hemligt" vart vi samlas för att slippa avarterna. Är man inte med i "klicken" så måste man nog stå ut med norsk jävla techno på 150db.
Det försökte ju styra upp Rättvik för några år sedan, men efterblivna poliser beslutade sig för att jaga bilar med för kromade kofångare, muskelbilar med högt avgasljud och hugga ner på besiktningsbefriade bilar som fått automatlåda istället för den treväxlade manuella som stod i papperna. Jag är säker på att ingen bryr sig om dom har en impala som knäckts av en hjullastare känner sig ball och rebellisk om det inte spelades så in i helvete högt. Det hade varit välkommet av 99% av Sveriges befolkning om polisen kunde ha en enkel dB mätare med sig, och bara styrt upp det förbannade oljudet. Beslagta, bötfälla eller vad fan som helst, bara det blir någon skillnad. Istället för att lägga flera timmar på att tjafsa om fel färg på positionsljus, eller att någon sitter på cabställningen i cruisingfart.

Detta är en korrekt sammanfattning om vad som hänt i raggarbilshobbyn.
I stort sett alla jänkare som körs på träffarna i Sverige, kan kallas raggarbilar, eftersom de har klart ursprung ur 50- och 60-talets ungdomskultur. Dessa bilar har ju alltid varit lite provokativa, på ett "svensson-sätt".... ungefär som när Nisse 54 år, skaffar sig en HD.

Däremot är den nytillkommande gruppen snorungar i Impala-vrak, med totalt enorma stereospelare, helt utanför denna rimliga bilkultur.

Deras enda intresse består i att provocera.
Som exempel kan nämnas att jag ofta ser ungarna sitta med hörselkåpor på inne i bilen!
Då har något gått fel med musik lyssnandet.
Eller t.ex signalen för droger, en sjal knuten kring dörrhandtaget på bilen....

Att polisen inte med enkla medel, t.ex dB-mätare, stoppar och ger körförbud för störande mot ordningsstadgan, är ett mysterium för mig. Jag vet att snutar inte har nåt emot normal raggarcruising, men detta är ju så jävla uppenbart endast rena provokationer som skadar hobbyn och kraftigt stör de boende.
Citera
2024-07-29, 11:06
Medlem
ManicToos avatar
Fler än jag som verkar sakna 1990-talet när max-effekt på en bilstereo var 2x10 watt om man inte importerade direkt från USA för 10.000 kr.

Påminner om de nya svarta tyska bilar med invandrare som cruisar i Linköping som borde vara helt tysta men de har någon tillsats som gör att de brummar 15 kvarter bort om man tycker på gasen. Det är helt enkelt den extrema egoismen, fokuset på jaget, som förklarar denna idioti. Alla andra hatar det. Och att vi är för rika och även drägg kan köpa sig en ljudbang.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-29 kl. 11:09.
Citera
2024-07-29, 11:08
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

En riktig raggare slår inte sönder bilen, den är helig och har alltid varit det.

När bestämdes detta? När och var klubbades dessa tämligen exakta definitioner av en raggare?

Var tillbringade du midsommarafton 1980?
Citera
2024-07-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
När bestämdes detta? När och var klubbades dessa tämligen exakta definitioner av en raggare?

Var tillbringade du midsommarafton 1980?

Exakt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in