2024-07-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt. Och det är ju just den biten som är så sanslös, en generation "raggare" har anammat hela kulturen men missat dom helt grundläggande beståndsdelarna brännvin och att köra upp fingret i ansiktet på etablissemanget och ska nu i pensionärsåldern bestämma reglerna för alla andra. Trots att generationen innan som skapade raggarkulturen och generationen som nu kommit efter har en helt annan uppfattning om vad saken går ut på och att pensionärerna dessutom går och lägger sig 22.00 och inte behöver bry sig om i fall det åker runt en Impala med inhoppat tak i Rättvik 01.30.
Lugn här nu. Jag brukar hålla med dig , men inte i detta. Det är många som pissar på äckliga og-raggare inom bilhobbyn. Vi var inte raggare, trots vi åkt usabilar och festat. Vi tog avstånd och arrangerade sidiaktiviteter för att slippa Elvisgänget. Den nya avarten gör ju inte det, de är inte raggare, som de så ofta berättar, de är bara ute efter att synas och höras. Vem som drabbas spelar mindre roll. De gör ju sina egna evenemang iofs, men de får aldrig vara på samma ställe mer än en gång, av förståeliga skäl. Alltså är dom tvungen att uttrycka sin identitet och sitt behov av att märkas mitt i cruisingleden. Det kommer reglera sig självt, jag tycker det är lite synd att de kommer ta med sig besiktningsregler och andra förmåner som vi faktiskt har lyckats tillägna oss.
Citera
2024-07-28, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nya generationen gör ju uppror mot gamla vedertagna regler. De är inte intresserade av våran lilla kulturnisch. De är inte raggare, och vill absolut inte vara det heller. Min lilla klick fick också massa skit när vi åkte sjuttio och åttiotalare med raka rör utan fjädring, och tog in punkband för att spela på våra fester. Det som däremot har ändrats de senaste tio åren är vikten av frihet under ansvar. 2000talet har under minst ett decennie haft stöd av myndigheter, vi har fått stänga av hela jävla städer för att rulla omkring, sittandes på cabställningen och då och då röka lite bakdäck. Jag fick just en rapport från Lycksele motorvecka. Sammantaget upplevdes det som att allt var förbjudet, skyltar överallt om vad man får och inte får, enkla självklara regler som inte behövts de senaste 30 åren. Just för att vi som gillade tillställningarna var glad att slippa Bosse Batong som delade ut en smäll, körförbud och trakasserade chauffören osv. Cruisingen är äntligen död, länge leve cruisingen. Cp-jävlarna med löjligt dyra 64or och cp-mycket ljud gräver sin egen grav, det kommer aldrig bli lika bra igen.
Du har en poäng.

Kanske är det som samhället i övrigt, det gäller att förflytta gränser för vad som kan/ska accepteras.
Kan ex.vis jämföra med när jag ochbpolarna gick på fotboll på slutet 70, början 80 talet. Helt fantastisk stämning, man kände t.o.m korvgubben på Råsunda. Inte faan hade vi bengaler, inte faan fanns kravallpolis på derbyn. Min klubb hade nån djävla "Army" helt plötsligt..så otroligt djävla barnsligt!! mm. Nu har det gått fullständigt åt helvete!

Man försöker vara positiv i allt elände nu för tiden.. jag är övertygad att om ungdomarna idag fick uppleva hur det var inom raggarkulturen eller fotbollen eller va faan som helst under 70-80 talet skulle de sluta kalla en gammal "gubbjävel" som mig just "gubbe" och inse att -"faan va kul ni hade" och ni visade respekt och hade djävlar så kul..
Tro mig.
Citera
2024-07-28, 22:46
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du har en poäng.

Kanske är det som samhället i övrigt, det gäller att förflytta gränser för vad som kan/ska accepteras.
Kan ex.vis jämföra med när jag ochbpolarna gick på fotboll på slutet 70, början 80 talet. Helt fantastisk stämning, man kände t.o.m korvgubben på Råsunda. Inte faan hade vi bengaler, inte faan fanns kravallpolis på derbyn. Min klubb hade nån djävla "Army" helt plötsligt..så otroligt djävla barnsligt!! mm. Nu har det gått fullständigt åt helvete!

Man försöker vara positiv i allt elände nu för tiden.. jag är övertygad att om ungdomarna idag fick uppleva hur det var inom raggarkulturen eller fotbollen eller va faan som helst under 70-80 talet skulle de sluta kalla en gammal "gubbjävel" som mig just "gubbe" och inse att -"faan va kul ni hade" och ni visade respekt och hade djävlar så kul..
Tro mig.

Osökt tänker jag på scenen med raggarna i den svenska filmen Fiendens fiende från 1990.
Visst, det är spelfilm och en dramatisering men ändå... Raggare har jämt svinat.
https://www.youtube.com/watch?v=lmMNql991lA

Nu sitter samma raggare och klagar på att de unga raggarna har bättre ljudutrustningar och spelar högre musik.

Skämmes tamejfan!
Citera
2024-07-28, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Osökt tänker jag på scenen med raggarna i den svenska filmen Fiendens fiende från 1990.
Visst, det är spelfilm och en dramatisering men ändå... Raggare har jämt svinat.

Nu sitter samma raggare och klagar på att de unga raggarna har bättre ljudutrustningar och spelar högre musik.

Skämmes tamejfan!
Jag har redan klassat dig som en okunnig pajas i den här tråden..och inte blir det bättre med ditt inlägg ovan..
Citera
2024-07-28, 23:07
Medlem
flashbacknunnas avatar
Det är tyvärr så och har blivit så inom mycket idag

Nivån är riktigt låg och det lär inte bli bättre med åren.
Citera
2024-07-28, 23:08
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag har redan klassat dig som en okunnig pajas i den här tråden..och inte blir det bättre med ditt inlägg ovan..

Nu blir du ju bara gubbsur och tror dig ha rätt att bestämma över andra.
Släpp sargen nu.

Raggare har alltid varit kaozande samhällsomstörtande rebeller.
Citera
2024-07-29, 00:11
Medlem
DoktorNos avatar
Redan på 80-talet försökte vi "spela skiten" ur högtalarna när det var fest i bilarna. Hade en gammal nerraggad '66 Belvedere (fd taxi) med fyra Pioneer GM41 slutsteg och fyra 6x9 i hatthyllan och fyra i dörrarna och så Eddie Meduza eller vit makt musik i bandaren. Allt för att reta svensson och de äldre Elvisraggarna som åkte veteranbil. Visst, det lät inte lika jävla högt i min bil som moderna ljudanläggningar gör men man hade ändå tinnitus på söndagarna när bakfyllan var som värst.

Så att spela högt för att få uppmärksamhet är inget nytt påfund. Det gjorde raggarna redan på 60-talet med bilgrammofoner och radio luxemburg i gamla trötta Kapitäner. Skillnaden mot idag är att decibelstyrkan var lägre då. Men tekniken har gått framåt.

Själv bryr jag mig inte längre egentligen, la ner USA-bilssvängen för ett par år sen. Tyckte det blev för tråkigt att sitta i bilköer och skaffade andra intressen.
Citera
2024-07-29, 00:23
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ursprungliga raggarna åkte i det som var överkomligt i pris, att det råkade finnas en och annan amerikans bil som ingen annan ville ha var en ren bonus.

Sen kom generationen som nu sprätter runt i Rättvik och då gick det fortfarande att få loss en V8 bil eller som lägsta gräns en gammal Valiant eller liknande med sexa till överkomligt pris. Med lite vilja gick det att spara ihop till ett hyfsat objekt från en industriarbetares halva årslön. Och av den anledningen blev det standard.

Sen har dom bilarna behållits av dom som är 50-70år och varit med om en formidabel prisutveckling som naturligtvis är helt omöjlig för dagens knegande 18åringar att matcha.

Att det sen fyllts på med Ica-handlare och andra "entusiaster" som strör pengar runt sig och betalar uppåt miljonen för firmarenoveringar har ju inte direkt bromsat prisutvecklingen.

Hela ditt resonemang runt bilvalet och totala oförståelsen för att ungarna i dag många gånger får hålla tillgodo med det som bjuds till en rimlig peng är enbart en enda stor bekräftelse på att ni tappat fotfästet, glömt historien och att ni förvandlats till ekonomisk medelklass och lagt er till med deras vi och dom tänkande.

Förstår du inte själv hur snett du hamnat om insteget för en bil för att få kalla sig för raggare startar på 200.000:- ?

Sen hur en person ser ut, är klädd eller hur full han är säger inte ett skit om hur stort intresset är för bilar eller vem som är mest entusiast.

Fast det begriper du väl inte heller. I din värld är man väl mer entusiast om man är duktig på aktier och får loss en halv miljon till en välbehållen Mustang.

Ni har eran grej där ni kan sprätta runt, leka fina i kanten och förfasa er över dagens ungdom.

Även om det är bland det mest patetiska jag varit med om. Ni låter nu som icke bilintresserade Svensson lät när ni själva röjde runt. Och påstår er samtidigt ha ett genuint intresse för bilar och raggarkulturen.

Mina kommentarer handlade om hela Rättvik och det som blivit en informell fest och samlingsplats med tillhörande spontan eller uppstyrd cruising på allmäna vägar och att ni inte äger gator och torg i Rättvik och således inte har någon som helst rätt att bestämma vilka som inte är fina nog att vistas på dom.

Bryter någon mot lagen är det en polisiär fråga och inget självutnämnda moralpoliser ska bestämma över ut i från just sin egna personliga runkfantasi och definition av vad en raggare är och får göra.

Återigen belyser du din egen okunskap inom området.
Du är bara en jävla tönt, som runkar åt dina egna våta drömmar om hur det ligger till.

En wermlandsstukad Impala 64:a, går lös på ca 250000:-. Där har du prisbilden på dom bilar som står högst i kurs hos ungdomar idag.
Och dom har ju bevisligen råd.
En fin 50-talare kan du få för 150000:-. Ungefär samma kostnad som kidsens epor eller mopedbilar. Instegsmodell från ca 75000:-.
Klart som fan en arbetande 18-åring har råd med det. Om det nu var det dom var intresserade av.

Problemet du inte fattar, är att dom flesta (numera) besökarna inte har något som helst intresse för klassiska bilar. Eller bilar över huvud taget. Ej heller är dom det minsta intresserade att delta i CCW.

Hade du inte setat i pojkrummet och runkat åt din egna lögner, hade du ju kunna besöka CCW.
Fast då hade ju dina fantasier kommit på skam.

Citat:
Varför ska du med dina taffliga argument bedöma en hel subkultur och vad som får definieras som raggare?
Å vad är allt det här snacket om att "runka åt fantasier"?
Du låter ju bara avundsjuk på ungdomen som lever rövare med konservativa gubbtjyvar som tror att dom kan bestämma hur festande i raggarkulturen ā la 2024 ska vara.

Varför skulle jag inte få det?
Vilka anser du får definiera en subkultur?

Därför att hans fantasier saknar förankring i verkligheten. Och saker som inte är verkliga, är ju fantasier. Inget konstigt med.

Inte det minsta avundsjuk. Har levt inom denna kultur sedan "urminnes tider".

Om du hade haft en fungerande hjärna, och kunnat läsa och förstå en text, så skulle du inte kallat mig avundsjuk på raggarkulturen. Då jag aldrig nämnde raggare. Det är ju dom som inte tillhör raggarkulturen, eller är bilintresserade, som är problemet.

Hjärnslöa jävla idiot.
Citera
2024-07-29, 00:37
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Du är bara en jävla tönt, som runkar åt dina egna våta drömmar om hur det ligger till.

En wermlandsstukad Impala 64:a, går lös på ca 250000:-. Där har du prisbilden på dom bilar som står högst i kurs hos ungdomar idag.
En fin 50-talare kan du få för 150000:-. Ungefär samma kostnad som kidsens epor eller mopedbilar. Instegsmodell från ca 75000:-.
Klart som fan en arbetande 18-åring har råd med det. Om det nu var det dom var intresserade av.

Problemet du inte fattar, är att dom flesta (numera) besökarna inte har något som helst intresse för klassiska bilar. Eller bilar över huvud taget. Ej heller är dom det minsta intresserade att delta i CCW.

Hade du inte setat i pojkrummet och runkat åt din egna lögner, hade du ju kunna besöka CCW.

Därför att hans fantasier saknar förankring i verkligheten. Och saker som inte är verkliga, är ju fantasier. Inget konstigt med.

Om du hade haft en fungerande hjärna, och kunnat läsa och förstå en text, så skulle du inte kallat mig avundsjuk på raggarkulturen. Då jag aldrig nämnde raggare. Det är ju dom som inte tillhör raggarkulturen, eller är bilintresserade, som är problemet.

Hjärnslöa jävla idiot.

Du saknar argument och hänfaller återigen och förolämpningar som bara hänfaller åt fattig retorik.
Och mer snack om runkande...
Istället för argument blir det direkt tillmälen om hjärnslöhet.
Undrar just vem som har ett retarderat intellekt?

Raggare är och förblir drägg. Extra roligt är det när ni gamla stötar blir avundsjuka på de nydanande ungdomarna.

Om du hade varit ung så hade du sannolikt också spelat pissmusik och kräkts genom rutorna som dagens unga raggare gör.

Det verkar som att du allt är lite avundsjuk på livskraften och det hämningslösa livet som de unga lever.
Är det där skon klämmer?
Citera
2024-07-29, 00:49
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Du saknar argument och hänfaller återigen och förolämpningar som bara hänfaller åt fattig retorik.

Raggare är och förblir drägg. Extra roligt är det när ni gamla stötar blir avundsjuka på de nydanande ungdomarna.

Om du hade varit ung så hade du sannolikt också spelat pissmusik och kräkts genom rutorna som dagens unga raggare gör.

Det verkar som att du allt är lite avundsjuk på livskraften och det hämningslösa livet som de unga lever.
Är det där skon klämmer?

Återigen, din sinnesslöa kretin, du skriver om saker jag inte skrivit om.

Kommentera sånt jag skrivit istället. Då slipper du, åtminstone här, framstå som en komplett idiot.
Citera
2024-07-29, 02:02
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:

Skämmes tamejfan!

Hear hear! Rekommenderar även raggarscenerna ur Barnens Ö från 1980. Autentiskt och det var så det gick till.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Redan på 80-talet försökte vi "spela skiten" ur högtalarna när det var fest i bilarna. Hade en gammal nerraggad '66 Belvedere (fd taxi) med fyra Pioneer GM41 slutsteg och fyra 6x9 i hatthyllan och fyra i dörrarna och så Eddie Meduza eller vit makt musik i bandaren. Allt för att reta svensson och de äldre Elvisraggarna som åkte veteranbil. Visst, det lät inte lika jävla högt i min bil som moderna ljudanläggningar gör men man hade ändå tinnitus på söndagarna när bakfyllan var som värst.

Så att spela högt för att få uppmärksamhet är inget nytt påfund. Det gjorde raggarna redan på 60-talet med bilgrammofoner och radio luxemburg i gamla trötta Kapitäner. Skillnaden mot idag är att decibelstyrkan var lägre då. Men tekniken har gått framåt.

Huvudet på spiken.

Citat:

Är det där skon klämmer?

Ännu ett huvud på ännu en spik. Han är mkt för att runka den där tönten.
Citera
2024-07-29, 02:16
Medlem
Citat:

Hjärnslöa jävla idiot.

Kanske ska reflektera lite över vad mr raggarkingen själv skriver innan du börjar svara på saker jag aldrig påstått.

Det var ett svar på ditt inlägg där du skrev att kravet var USA bil för att definieras som raggare.

Du får kaxa och spela allan hur mycket du vill men alla insatta vet att så inte alls var fallet ursprungligen och nu är vi tillbaka där det började att en del kids får nöja sig med att åka gammal diesel merca eller 740.

Med andra ord det är just din epok, din generation och DIN definition DU pratar om. Men hur mycket du än runkar till din egen självbild kretsar inte jorden runt dig.

Citat:
Du som är så jävla insatt, borde ju veta att raggare sätter bilen främst. Den är ju liksom det som är själva definitionen av en raggare. Minsta kravet är ju USA-tillverkad. Sen trumfar ju tex fullsize midsize osv. Och då från tiden dom var som störst, från 50-talet till 70-talet.

Raggare cruisar inte runt i Rättvik i nyare volvo, vw, merca osv, vilka dominerar gatubilden under CCW.

Så sluta runka åt dina jävla fantasier, och kom ut i verkligheten.

Det här är alltså vad du får hjärnblödning av och du ska vara raggar-king som varit med sedan urminnestider.

Vad är det att bli upprörd över? Glada ungar som super och lever om lite några sommarnätter + lite bilar som många tycker är minst lika balla att kolla på som era originalrenoveringar.

Hade det här varit vårt största samhällsproblem skulle nog dom flesta I dagens Sverige vara överlyckliga.

https://m.youtube.com/watch?v=47YEQC5OUO4

https://m.youtube.com/watch?v=wr21hh...Y2N3IDIwMjQ%3D
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-07-29 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in