2024-07-28, 18:16
Medlem
DiarresusKristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Kan göra en sammanfattning åt dig.

Hunden "försvinner" den 11 juli, anledningen till att jag sätter tecken i försvinner är för att det inte finns några säkra bevis att den faktiskt har försvunnit eller om den har blivit avlivad.
2-3 timmar efter att hunden ska ha försvunnit klockan 22,20 så går P ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, inte bortsprungen eller liknande utan bestämt att den är stulen.
Det skapas en fb grupp där familjen styr och väljer vilka kommentarer som är lämpliga att skriva. Allting som inte ger röda rosor tas bort och folk blir blockerade. Det cirkulerar även 2 videoklipp från kameror som P har där han har klippt i filmerna innan han har lagt ut dom, bland annat tagit bort tidsangivelserna därför går det inte med säkerhet att säga att det är från dagens datum eller inte.

P har även gått ut med att kamerorna ska ha blivit hackade med störsändare och gud vet vad. Ungefär som en action film och att maffian ska ha varit på besök

Ungefär 2 dagar senare går P ut och börjar tigga swishar för att kunna köpa en ny hund men swishen är tecknad på hans företag som är pausad till 2026, när den här tråden börjar uppmärksamma det så tas det bort och det påstås att swisharna har skickats tillbaka vilket inte heller finns någon källa på.

I samma veva så går P ut och anklagar att det ska vara föredetta anställda som ska ha stulit hunden, även där får vi inte se belägg. Samtidigt så uppmanar han och hans grupp att privat personer ska gå och kontrollera munnar på svarta hundar som är ute med sina ägare för att se om dessa djur saknar en tand.

När folk börjar kolla så ser man att hunden inte är registrerad i Jordbruksverket vilket alla hundar måste vara i vårat land, där i panik så går P och registrerar hunden men anger att hunden är av rasen golden retriver. Ett par dagar senare inser han misstaget och ändrar till rätt ras.

P har skrivit öppet och anklagat både de som har utbildat hunden och även assistenter som har jobbat att det är deras fel att saker har hänt med hunden. Trots att det är P som står som ägare på hunden och har strikt hundägaransvar något som han själv valt att förneka och därför lägger allting på alla andra. Det har kommit fram uppgifter om att brukaren till hunden ska ha varit våldsam och sparkat, skrikit, hällt vatten mm på hunden och att personal då inte har fått ingripa. Detta var något som familjen först påstod aldrig hade hänt att brukaren A hade skadat hunden, men sedan kröp det fram att det ska ha skett vid "ett" tillfälle att hon ska ha fått utbrott och därför sparkat hunden. Något som familjen anser är något en assistans hund får tåla, och även där skyller på assistenter som inte arbetar kvar.

P har även distanserat sig själv och ansett att hunden bara är ett redskap och inte ett liv, och att denna hund bara lever för att göra hans dotter nöjd vilket många har reagerat på då han även gått ut med att hon har ett utåtagerande beteende, samt hotat personal med knivar bland annat.

Familjen har även tidigare haft hundar samt katter som dom senare har omplacerat utan några problem då det inte har passat dom längre, för att sedan gå och skaffa nya djur istället.

Bolaget som har utbildat hunden har gått ut med att de har gjort en anmälan till LS om att hunden blivit vanvårdad och att det ska finnas bevis på detta. Om jag minns rätt så har det inkommit åtminstone 3 anmälningar angående hunden till LS varav en ska vara innan hunden försvann.

Tidigare assistenter som har jobbat där har blivit uthängda dock inte med namn på bland annat sociala medier och i tidningar att de skall ha stulit hunden. Något som polisen däremot inte har tagit någon sanning i då de inte har hittat några bevis ännu för att hunden ens ska vara stulen.

Även tidigare personal som har bevittnat hur tidigare djur har blivit behandlade, samt hur de själva har blivit behandlade har gått ut offentligt med detta och ingen har sagt att hunden borde komma tillbaka till familjen då den blir dåligt behandlad.

Personal ska även ha fått utstå diskriminerande behandlingar av P som inte ens jobbar för företaget och därför inte ska lägga sig i. När personal har påpekat brister till sin arbetsgivare har de blivit hotade med uppsägning varpå att många har valt att sluta på eget bevåg hos brukaren som har en ovanligt hög förbrukning av assistenter som kommer och går.

Ingen vet fortfarande vad som har hänt med hunden om den är vid liv eller inte, och om allting är en historia för att begå försäkringsbedrägeri då brukaren av hunden ska flytta till ett nytt boende.

Det sattes ut en hittelön om hunden som endast gällde under två veckor då familjen inte ville lägga ner mer tid på att försöka hitta hunden och istället började planera att skaffa en ny hund åt den utåtagerande dottern.

P har även varit i konflikter tidigare med kommunen angående dottern som ska ha blivit av med sitt LSS boende på grund av att hon var för hotfull emot personalen som då inte kunde garantera personalens säkerhet. Även detta har han gråtit ut om i media.

P som står som ägare på hunden har brustit i sin "tillsyn över hund och katt" då man släppt ut hunden okontrollerad och sedan har den "försvunnit"

Många i fb gruppen som först skapades har börjat lämna gruppen och anar ugglor i mossen då P har försagt sig om olika saker, bland annat om att hunden aldrig ska ha blivit sparkad till att den senare faktiskt ska ha blivit utsatt för våld.

Kommentarer i gruppen har stängts av och det slås bara på när familjen vill lägga ut något som de anser ska vara "viktigt" det är därför inte en öppen grupp, bla senaste inlägget påstår de att det ska vara polisen som har sagt åt dom att de inte får vara aktiva.

Hunden är vid dagens datum fortfarande borta, och det har även framkommit att P har varit hos före detta anställda och snokat runt efter hunden. LS har för tillfället lagt ner anmälningarna som har inkommit då hunden inte finns på plats. Det gissas hej vilt om hunden har försvunnit i och med att det kommit in klagomål till LS.

Det finns många olika spekulationer om vad som ska ha hänt hunden.

Fy fan vad bra! Tack så mycket!
Citera
2024-07-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Essie är InTE född 2022!

Hon är född 2021 - reggad som Ledsagarens Tove Jansson

Fast då är det konstigt att Tove Jansson inte är registrerad som assistanshund på SKK. Hennes syster Astrid Lindgren är däremot registrerad som assistanshund.
Citera
2024-07-28, 18:33
Medlem
En kvinna i Uppsala påstår i Essie-ska hem gruppen sig veta att Essie lever och mår bra. Hon blir hårt ansatt att hon ska berätta var hunden befinner sig. Ett jävla aggressivt miffo (som bor i Enköping) ska söka upp henne och hon har tydligen gått med på att träffa honom. Tyvärr var hon väldigt lätt att spåra via sin profil så han pressade henne genom att säga att han visste var hon bodde och skulle söka upp henne....
Citera
2024-07-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnslock
Fast då är det konstigt att Tove Jansson inte är registrerad som assistanshund på SKK. Hennes syster Astrid Lindgren är däremot registrerad som assistanshund.
En seriös hundägare och i synnerhet en ägare till en assistanshund har koll på att registrera allting korrekt.
Citera
2024-07-28, 18:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
En kvinna i Uppsala påstår i Essie-ska hem gruppen sig veta att Essie lever och mår bra. Hon blir hårt ansatt att hon ska berätta var hunden befinner sig. Ett jävla aggressivt miffo (som bor i Enköping) ska söka upp henne och hon har tydligen gått med på att träffa honom. Tyvärr var hon väldigt lätt att spåra via sin profil så han pressade henne genom att säga att han visste var hon bodde och skulle söka upp henne....
Hon hade bjudit hem honom
Citera
2024-07-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund

Kul idé! Ska fan också skriva att jag vet att hon lever och var hon finns bara för att se hur många tappade tomtar som kommer och knackar på
Citera
2024-07-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Ja efter att han hotat med att söka upp henne
Citera
2024-07-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är korrekt, vi har grundlagar. Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra, men det är bra att du lyssnade på SO:n.
Själv talade jag om pressetik, och den bygger på pressetiska regler. Jag har redan angett vilka tre frågor jag hade velat haft ställda.

Oavsett vilken sida jag står på, så är det ganska enkelt. Om inte det här området granskas, så kommer samma sak hända gång på gång. Nu har ju Hundhjälpen kommit undan ansvaret helt, för det var ju familjens fel. Så nästa gång någon kommer och viftar med 300 tusenlappar?? Kommer Hundhjälpen då kolla noga så den inte löper risk för våld? Varför skulle de?

Och visst kan jag nämna hoten som assistenterna eventuellt fått. Vilken nytta skulle det göra när jag talar om en granskning av Hundhjälpen??

Ursäkta att jag skrattar... Så pressen ska anpassa sig efter saker och ting som du vill ha svar på? Nu måste jag tyvärr be dig att sätta dig ner i båten för det fungerar inte så.. Så media ska anpassa sig efter frågor som varje privat person vill ha svar på?

När har jag eller media påstått någonting om hundhjälpens verksamhet? Dom har nog förhoppningsvis följt de regelverk som finns för att få utbilda hunden. Så om vi leker med tanken att någon i en butik säljer tobak till en minderårig med fejk id så ska hela den butikskedjan stängas ner? Det låter väldigt logiskt.. Jag gissar på att du har missat att läsa själva artikeln där de redogör att dom inte har haft vetskap om att A är utåtagerande, samt att hade de vetat om det så hade de inte sålt hunden dit. Så där har du svaret på den frågan i alla fall. Och om det är så att du har så många frågor som du nu är arg över att en tidning inte har tagit upp för att dom nu inte har frågat dig innan dom gjorde intervjun varför inte lyfta telefonen och ringa företaget själv och ställa dina frågor? Men jag kommer ivrigt sitta och vänta på att få se hur din anmälan kommer att gå. Tack för att du åtminstone kan bidra till dagens skratt! Hoppas att du informerar alla andra tidningar om att alla måste höra av sig till dig och fråga vad du har för frågor i diverse artiklar innan dom skriver ut någonting.

Jag kan meddela dig att media fungerar som så att de väljer att skriva om saker som de tror att allmänheten kommer att vara intresserade av, och mest troligt i det här fallet eftersom att många har varit nyfikna på varför företaget ens sålde hunden dit så har de valt att kontakta dom för att se om de vill ställa upp på en intervju. Men tyvärr så har dom ju missat den nya "lagen" att de måste ringa till dig för att kolla vad för viktiga frågor du vill ta upp..
Citera
2024-07-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
2021 - Essie föds, registrerad som Ledsagarens Tove Jansson
2022 dec - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende, och överlåter huset till A med assistenter. (PÖ har anget att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
2022 - Essie tränas till ass.hund tillsammans med A.
2023 - Essie & A certifieras som ekipage
2023 månad? - Essie flyttar till familjen
? När flyttar A hem igen från boende?
2024 maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
2024 juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
2024 11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.

fyll gärna på (eller rätta om ngt är fel)

Essie flyttar hem till A 19 mars 2023 för att träna och de blir ett assistanshundsekipage 23 augusti 2023.

Tveksamt om de tränade tillsammans innan mars 2023. Essie har en fodervärd under tiden hon tränas av Hundhjälpen.

Källa: Hundhjälpen Assistanshundars facebooksida.
Citera
2024-07-28, 18:58
Medlem
Dopys avatar
Jag ramlade över detta av en slump. Och har lite frågor som någon kanske här kan svara på.

Vad är hundens uppgift? vad ska den assistera?
Normalt brukar tex hunden ha i uppgift att lugna vid utbrott eller liknande när det är "mental support dog", men denna hund verkar ju behöva skyddas ifrån ägaren vid utbrott, och inte alls ha som uppgift att lugna.
Har man räknat in i arbetet att extra personal behövs för att skydda hunden vid utbrott? normalt räknar man ju in dem personer som behövs för att hantera brukaren, men i detta fall verkar det ju även behövas 1 person som skyddar/tar undan hunden när brukaren får utbrott.

När pappan själv beskrev hur hunden upprepade gånger måste skyddas från ägaren, hur det är assistenternas uppgift att se till att hunden är trygg, inte skadas, motioneras, mm, hur det helt enkelt är assistenternas uppgift att se till att hunden har ett drägligt och bra liv. Så känns det ju tveksamt om det verkligen är en bra miljö för en assistans hund att leva i?
Citera
2024-07-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joramensaatte
Vilka dumheter! De senaste 20 åren med flertalet hundar har man bara brytt sig om att kolla mina hundars id vid höftledsröntgen. Säkerligen inga problem alls att gå till veterinären med Essie, de kommer inte börja scanna alla labbar.
I normalfallet övervakas inte djurinnehavare.
Korrekt. Chip scannas bara vid AD- och HD-röntgen, vaccin och avmaskning när en hund ska skaffa pass och vissa intyg (t.ex. testikelintyg).
Citera
2024-07-28, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma

Ser att hen jobbar på SVA om det stämmer i hens profil. Intressant.Tycker hen gör ett bra jobb i gruppen med att bemöta aggressiva toner. Tror personen har skinn på näsan alldeles oavsett vad hen vet eller inte. Men vad vet jag. Jag känner inte hen.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-28 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in