2024-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag förstår inte. Han verkar ha hittat kamerorna någon vecka efter försvinnandet. Sen har han lämnat över filmerna till polisen. Men inget sparas?
https://sverigesradio.se/artikel/nya-ledtradar-tander-hoppet-om-att-fa-tillbaka-essie

Vad menar du?? Kamerorna han har sparar ju filmen någonstans, annars hade det ju inte varit möjligt att se filmerna från när hunden försvann.
Citera
2024-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
En av anmälningarna kommer från Hundhjälpen. Alltså det företaget som tränat och utbildat Essie för att sedan placera ut henne hos familjen.

Jag såg något diagram på hunden där hon bedömdes som starkt undergiven. Hur i helvete kan man placera ut en undergiven hund till en person som är aggressiv o våldsam o inte har ett konsekvenstänk?

Även Hundhjälpen borde granskas rejält i sömmarna, var det inte de som utbildade Covid-hundar också?

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hade det inte varit bättre att hon åkte dit och jobbade med assistenter och familjen?? Hon måste ju veta tiden det tar för LS att göra något. Och hon har ju bedömt A som en lämplig hundförare. Men visst, låter ju som en människa som tagit ansvar för att göra det bra igen.

Den som bedömt Assistanshundsekipager SBK instruktör bara de som får göra sådan bedömning samt certifiering. Därför jag inte förstår hur hon kunde klara av det
Citera
2024-07-27, 10:54
Medlem
Citat:
Hade det inte varit bättre att hon åkte dit och jobbade med assistenter och familjen?? Hon måste ju veta tiden det tar för LS att göra något. Och hon har ju bedömt A som en lämplig hundförare. Men visst, låter ju som en människa som tagit ansvar för att göra det bra igen.

Men det är det hon verkar ha gjort men PÖ har ju sagt till Assistenterna att de inte får bry sig om Essie, de får inte kela eller krama hunden. Hunden var As redskap och leksak.

Det finns ingen stipulerad tid för länsstyrelsen att agera. Finns fall de åker ut på direkt innan ens skrivarbläcket på anmälan kallnat. Handlar bara om vem som är djurägare.

Vem som bedömt A som en lämplig person att ha assistenthund vet jag inte men det skulle inte förvåna mig om PÖ ljugit om hur A var. Det står att A knappt var ute bland folk o då var hon lugnare.
Citera
2024-07-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det är många som överklagat till förvaltningsrätten och fått rätt men då gäller det inte djurskyddsbrott utan förelägganden från övernitiska kontrollanter. Dom utfärdar nog djurförbud mer än anmäler för djurskyddsbrott fast det borde gå hand i hand.

Djurförbud borde utdelas av tingsrätten och inte av en vanlig statsanställda där djurägaren inte fått chans att försvara sig.
Citera
2024-07-27, 10:58
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan här vad gäller Essie känner jag. Såsom hela tiden. Antingen har någon el några i familjen gjort sig av med henne, död eller levande, eller så är hon räddad av utomstående. Så går mina tankar.

Det är ett enormt engagemang här i gruppen hos personer att Essie ska få rättvisa och att stå upp för hundar i tjänst och djurs skydd i allmänhet. Det är mer än vad en kan säga om deltagare i pappans fanclub på FB där fokus är hur synd det är om familjen.

Och hur bra det än känns att vi andra vågat ifrågasätta hela historien från start, är det inte kul att vi med stor sannolikhet hade rätt vad gäller misstankar om att Essie for illa. Jag önskar det skulle ha varit annorlunda.

Jag önskar även att familjen aldrig någonsin igen kommer i närheten av djur. För ingen där tycks ta sitt ansvar att skydda djur från lidande eller kunna se till djurens behov. Jag önskar också att assistenter får mer kunskap kring djur i tjänst och var deras gränser ska gå. När djurplågeri börjar och att de kan och ska anmäla om de ser att djur utsätts.

Jag hoppas hela den här tragiska historien ska bidra till att fler tänker till kring djur i tjänst och hur djur används för människors skull. Jag hoppas det ska bli en livlig diskussion om detta, i stora och små forum.

Men mest av allt önskar jag att Essie har det bra.

Jag hade önskat att det krävs stor hundkunskap för att få lov att jobba som assistant när det kommer till brukare som har assistanshund.

Men med tanke på att assistanter ofta inte ens är utbildade för målgruppen är det givetvis en utopi.
Citera
2024-07-27, 11:02
Medlem
Citat:

Hur mycket tror du inte PÖ mörkade om A's problematik till henne. Tror du verkligen att han till Hundhjälpen var tydlig med hennes aggressions problematik och hur hon tidigare plågat djur. Tror du verkligen det? Det tror inte jag. Jag tror att Hundhjälpen blev förda bakom ljuset
Citera
2024-07-27, 11:05
Medlem
Ett inlägg på Tiktok berättar om att pappan är anmäld?.. Essie ska vara död och nedgrävd i en skog eller dumpad i en sjö.. Vad jag fattar det som är va dom kallar A "gärningspersonen" flickan som har en historia av misshandel av ha slagit sin katt som senare blev omhändertagen och en assistent ska också ha blivit biten och fått bitmärken.. personen ska också blivit utslängd från LSS boende efter att ha hotat personaö med kniv..

Jag kan dock inte säga detta inlägg är sant.. men om det stämmer är det ju helt sinnesjukt.. stackars Essie!
Citera
2024-07-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Den som bedömt Assistanshundsekipager SBK instruktör bara de som får göra sådan bedömning samt certifiering. Därför jag inte förstår hur hon kunde klara av det

Kan vara värt kolla PÖ's och/eller släktens privata/personliga kopplingar
till SKB inspektör som har befogenhet göra bedömning och certifiering.
Många duperade och manipulerade av PÖ
Citera
2024-07-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Men det är det hon verkar ha gjort men PÖ har ju sagt till Assistenterna att de inte får bry sig om Essie, de får inte kela eller krama hunden. Hunden var As redskap och leksak.

Att assistenterna inte skulle kela med hunden får väl betraktas som att det är sagt, vill jag minnas stod i P:s senaste inlägg. Var det alltså felaktigt enligt Johanna??
Citera
2024-07-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Kan vara värt kolla PÖ's och/eller släktens privata/personliga kopplingar
till SKB inspektör som har befogenhet göra bedömning och certifiering.
Många duperade och manipulerade av PÖ

Helt klart med tanke på att SBK kunde inte tänka sig att någon skulle försöka sig på att fuska på något vis då det inte skall vara möjligt då de är SBK instruktör inom assistanshundar som håller i alla tester, funktionskontroll, examinering som assistanshundekipage
Citera
2024-07-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Hur mycket tror du inte PÖ mörkade om A's problematik till henne. Tror du verkligen att han till Hundhjälpen var tydlig med hennes aggressions problematik och hur hon tidigare plågat djur. Tror du verkligen det? Det tror inte jag. Jag tror att Hundhjälpen blev förda bakom ljuset

Några tidigare försök till djurplågeri finns det inte bevis på.
Men nej, jag får inte känslan av att hundhjälpen blivit speciellt förd bakom ljuset.

Om man som hundtränare hellre skickar in en anmälan till LS än sätter sig i bilen och löser problemen som hunden upplever, så verkar man inte behöva föras bakom ljuset.
Citera
2024-07-27, 11:24
Medlem
Citat:
Vad menar du?? Kamerorna han har sparar ju filmen någonstans, annars hade det ju inte varit möjligt att se filmerna från när hunden försvann.

Filmerna bevisar ingenting, det är skit värda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in